Kuultiin olevamme ”mökkilokkeja” kun poikettiin kahvilla sukulaisten mökillä ohi ajaessamme.
Miehen sisko soitti ja kerroin että me mennään heidän mökin ohi ajaesamme pohjoiseen.
Ei olla nähty puoleen vuoteen niin sanoin että voinme poiketa kahvilla jos teille sopii.
No sopi se silloin, juotiin kahvit ja syötiin pullat, lapset kävi uimassa ja söivät makkarat.
Kiitimme kahveista ja lähdimme eteenpäin, perästäpäin kuului että seuraavan kerran kun tulemme voisimme tuoda omat tarpeet tullessamme.
Itse tyrkyttivät pullaa ja makkaraa, pelkkä kahvi olisi riittänyt. Mutta näköjään heidän suvussa on tällainen käytäntö että jos mennään kahville niin tuodaan omat pullat.
Kommentit (562)
Tyypillistä että ensin sanotaan että emme tarvitse muuta kuin kahvia ja sitten syödään isäntäväen ruoat joita he oikeaoppisesti tarjoavat. Jos kutsut itsesi kahville sillä lailla että ei kaivata muuta kuin ihan sitä kahvia vain, niin sitten kun emäntä alkaa liikehtiä tarjottavien esillepanemiseksi sanotaan PONTEVASTI että kahvi riittää. Ja emme syö. Mut eihän se näin mee. Kahvista puhuva tietää itsekin jo vakuutellessaan pelkän kahvin riittävän että aikoo syödä isäntäväen kaapit tyhjäksi. Mut hyvällä omallatunnolla, mitäs tarjoavat.
Vierailija kirjoitti:
up
Vuoden vanhaa juttua joku ää liö lämmittelee.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä että ensin sanotaan että emme tarvitse muuta kuin kahvia ja sitten syödään isäntäväen ruoat joita he oikeaoppisesti tarjoavat. Jos kutsut itsesi kahville sillä lailla että ei kaivata muuta kuin ihan sitä kahvia vain, niin sitten kun emäntä alkaa liikehtiä tarjottavien esillepanemiseksi sanotaan PONTEVASTI että kahvi riittää. Ja emme syö. Mut eihän se näin mee. Kahvista puhuva tietää itsekin jo vakuutellessaan pelkän kahvin riittävän että aikoo syödä isäntäväen kaapit tyhjäksi. Mut hyvällä omallatunnolla, mitäs tarjoavat.
Oletteko oikeasti noin köyhiä? Missä helvetin perämetsässä nämä mökit ovat joista pitää oikein erikseen suunnitella kauppamatkaa. Juokaa vähemmän ei tarvii suunnitella ostoksia ryyppyputken mukaan.
juttu saanut monet lokit kaakattamaan taisi mennä jopa loma suunnitelmat uusiksi.
Kenenkään mökeille EI IKINÄ KOSKAAN MILLOINKAAN mennä kutsumatta! Eikä aina silloinkaan. Jos kumminkin mennään, viedään AINA tuliaisia, avokätisesti. Eikä viivytä kuin sen kahvittelun verran, vaikka miten pyydettäisi saunomaan ja uimaan. Se on vain kohteliaisuutta, eikä tarkoitettu todesta otettavaksi. Ihmisten mökit ovat liki pyhiä paikkoja omistajilleen, eivät majataloja! Tämän kun "poikkeilijat" oppisivat muistamaan.
Mökkilokkeilijoiden eniten käyttämä lause on " tultiin käymään, kun ajoimme ohi".
Ajattelin, että taasko tämä jokakesäinen mökkikeskustelu alkaa, mutta tämähän onkin melkein 7 vuotta vanha ketju.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä meilläpäin toimita noin, täällä on paistit ja perunat jokaiselle kävijälle ja aina posliinikupeista kahveet ja pullat ja keksit ja leivokset.
Astiat tietysti Royal Doulton with handpainted perrywinkles
Aina pitää viedä jotain. Ei tavaraa vaan mieluiten jotain säilyvää syötävää. Kahvipaketti, keksipaketti, karkkia, hilloa, sinappia, hunajaa, mysliä, suklaata, karkkia, sipsejä tms. Tai mansikoita, herneitä, uusiaperunoita, joku yrttipuska. Tai jos ei ruokaa niin tulitikkuja, saippuaa, käsitiskiainetta, vessapaperia, lautasliinoja. Hätätilassa joku kesäkukkapurkki.
Kuka menee tyhjin käsin mökkivierailulle!?!? :O
Mä noin kategorisesti inhoan yllättäviä mökkivieraita. Mä meen mökille olemaan ihan omissa oloissani, vaikka tissit paljaana poimimassa villivadelmia, lukemassa kirjaa tai nukkumassa päikkäreitä just silloin kun hyvältä tuntuu. Jos tuohon rauhaan joku hiton sukulainen ittensä meinaa tunkea, niin ei hyvä heilu. Mä en jaksa enkä halua jaksaa eikä mun tarvitse jaksaa yllätysvieraita mökillä. Mä en jaksa emännöidä kesken oman vapaani. Se on vielä eri asia, jos sovitaan vaikka kuukausi ennen, että joo, nähdään mökillä vaikka päiväseltään. Toki odotan, että vieraat tuovat pullansa tai makkaransa mukana. Mä keitän ne kahvit/teet/tarjoan limpparit jne. Jos makkarasta sovitaan, niin teen salaatin, keitän perunat ja taitaapa löytyä myös putkilo sinappia makkaran kylkeen. Mä myös uskallan sanoa, että en halua yllättäviä vieraita, joten eipä niitä liiemmälti ole lokkeina mökin ympärillä parveillut. Samaa tapaa noudatan myös itse - en yllätysvieraile, en yllätyslokkeile.
Vierailija kirjoitti:
Mä noin kategorisesti inhoan yllättäviä mökkivieraita. Mä meen mökille olemaan ihan omissa oloissani, vaikka tissit paljaana poimimassa villivadelmia, lukemassa kirjaa tai nukkumassa päikkäreitä just silloin kun hyvältä tuntuu. Jos tuohon rauhaan joku hiton sukulainen ittensä meinaa tunkea, niin ei hyvä heilu. Mä en jaksa enkä halua jaksaa eikä mun tarvitse jaksaa yllätysvieraita mökillä. Mä en jaksa emännöidä kesken oman vapaani. Se on vielä eri asia, jos sovitaan vaikka kuukausi ennen, että joo, nähdään mökillä vaikka päiväseltään. Toki odotan, että vieraat tuovat pullansa tai makkaransa mukana. Mä keitän ne kahvit/teet/tarjoan limpparit jne. Jos makkarasta sovitaan, niin teen salaatin, keitän perunat ja taitaapa löytyä myös putkilo sinappia makkaran kylkeen. Mä myös uskallan sanoa, että en halua yllättäviä vieraita, joten eipä niitä liiemmälti ole lokkeina mökin ympärillä parveillut. Samaa tapaa noudatan myös itse - en yllätysvieraile, en yllätyslokkeile.
Olen sulle henkisesti sukua! Enkä tule kylään mökillesi!
Vierailija kirjoitti:
Aina tuliaisia mukaan kun vieraisille mennään.
Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin. Eikä kysellä: tarviiko tuoda jotain vaan viemisiä viedään ilahduttamaan. Aina.
Aamen 🙏
Kyllä varmasti on 450km varrella ollut kauppoja ja huoltoasemia, joista ostaa kahvipaketti ja kahvinkylkiäiset. Ihan peruskohteliaisuutta mökkivierailta.
Mökille tai kotiin. Inhoan lokkeja jotka työntyy omalla ilmoituksella ja osa jää yöksikkin. Laita iltasta, laita aamupalaa, pidä seuraa, luovu rauhasta. Miten jotkut kehtaa tulla kutsumatta toisten nurkkiin lokkeilemaan?
Eihän, vaan kotoa veljen mökille.