Ei tule kansalaispalkkaa. Mietitään sosiaaliturvan muuttamista vastikkeelliseksi
Vaemmistoliiton ministerin mukaan kansalaispalkka on mahdoton tässä tilanteessa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassareille iski realiteetit päin kasvoja kun pääsivat hallitukseen. Niin sen pitääkin olla.
Voisivat oppositiossa ollessaankin lakata riekkumasta millään perustuloilla tms. anteliaalla sosiaaliturvalla, koska rahat nyt eivät vaan mitenkään riitä työkykyisten ihmisten vastikkeettomaan elättämiseen.
Ei voi olla niin, että lainarahalla elätetään sossupummeja. Ne lainat kun jäävät tulevien sukupolvien taakaksi ja maksettavaksi.
On vastuutonta antaa ihmisille jotain kuvaa valtion pohjattomista rahavaroista. Verotuloilla tätä kaikkea pyöritetään.
No se on ihan eri asia oletko hallituksessa vai oppositiossa kun samat asiantuntijat ministeriöistä käyvät kertomassa samat asiat ja antavat samat raportit. Asia joka on ollut valetta 8 vuotta muuttuu totuudeksi yhdessä yössä.
Vähän kuin IT joka haluaa uusia palvelimen mutta siihen ei ole rahaa, kunnes se hajoaa ja sitten se maksaakin enemmän koska kiire+downtime. Samalla alkaa huuto miksi ette puhuneet tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretään 10000 laatikkoa paikasta a-b ja seuraavana päivänä takaisin. Ketään se ei hyödytä, mutta silloin sosiaaliturva on vastikkeellista.
Vaikka näinkin. Kyllä se sen verran hyödyttää että pelkillä tuilla loisivat oppivat että raha ei tule mitään tekemättä kenellekään. Saattaa motivoida tekemään jotain järkevämpää ja tällä hetkellä työvoimapulaa on monilla aloilla.
Millä aloilla on työvoimapula? Puhelinmyyjillä?
Halpatyövoimasta on pula, ei mistään muusta. Sellaset maanpetturuudet vaan.
Moni sanoo näin, mutta itse ostavat hyvinkin mielellään tuotteita, jotka on tehty halpatyövoimalla jossain päin maailmaa. Voiko enää tekopyhempää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretään 10000 laatikkoa paikasta a-b ja seuraavana päivänä takaisin. Ketään se ei hyödytä, mutta silloin sosiaaliturva on vastikkeellista.
Vaikka näinkin. Kyllä se sen verran hyödyttää että pelkillä tuilla loisivat oppivat että raha ei tule mitään tekemättä kenellekään. Saattaa motivoida tekemään jotain järkevämpää ja tällä hetkellä työvoimapulaa on monilla aloilla.
Selviää työvaoimatoimistosta tai mikä se nyt nykyään onkaan. Kaikenlaisia hanttihommia löytyy vaikka kuinka paljon. Siivous, terveydenhuolto-, rakennusala jne.
Noihin kaikkiin tarvitaan nykyään koulutus ja kaikkia lupia ja kortteja, jopa siivoukseen terveydenhuoltoalasta nyt puhumattakaan. Töihin ei nykypäivänä enää vaan marssita samoin kuin joskus ennen.
No olisikos sitten aihetta tehdä itse asialle jotain että täyttää ne vaatimukset? Tämäkin on sitä vastikkeellisuutta, että pidetään ITSE huolta OMASTA kelvollisuudesta vapaisiin työpaikkoihin...
Montako työpaikkaa olet itse luonut? Ellet yhtäkään niin ole hiljaa.
Takuulla enemmän kuin sinä. Tänäkin vuonna olen tuottanut työnantajalleni yli miljoonan euron hyödyt. Näin työnantajani pystyy satsaamaan mm. asiakaspalveluun, uusien tuotteiden kehittämiseen yms. Nämä molemmat toiminnot työllistävät satoja henkilöitä Suomessa, ja minun työpanokseni on yksi merkittävä tekijä siinä että näin on myös jatkossakin.
Väittää voi vaikka mitä, se ei tarkoita että olisi totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo näin, mutta itse ostavat hyvinkin mielellään tuotteita, jotka on tehty halpatyövoimalla jossain päin maailmaa. Voiko enää tekopyhempää olla.
Älä valehtele
--lähetetty iPhone X:llä
Vierailija kirjoitti:
Juu vasemmistoliittolaiset ja vihreät ja demarit syövät vaalilupauksensa. Hallitusvastuussa realiteetti iskee ikävästi päin pläsiä, kun joutuu kurkkaamaan myös sinne valtion kassalippaaseen
Mutta tämähän on helppo ratkaista. Lisätään vaan nollia pankkitiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeellinen sosiaaliturva saattaa auttaa katkaisemaan sukupolvelta toiselle ”periytyvän” köyhyyden; lapset näkevät, kuinka vanhempi käy töissä, eli osallistuu yhteiskunnan toimintaan, eikä vain istu aina apaattisena kotona.
Kukahan tällainen vanhempi on?
Vierailija kirjoitti:
Se onkin sitten kiva, jos työpaikoille pitää ottaa "töihin" jotain sosiaaliturvan saajia, joilla työmotivaatio ja alalle soveltuvuus saattaa olla todella huono. Siitä kärsivät toiset työntekijät ja asiakkaat.
Kun joutuu orjaksi voi asiakkaalle sanoa että jos haluat palvelua niin mene teboilille. Mulla ainakin menee ymmärrys tosi huonoksi orjana. Ohjeiden on parempi olla erittän tarkkoja tai käy hassusti. Sillehän ei voi mitään että vahinkoja sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele
--lähetetty iPhone X:llä
Puhelimesi on veronkiertoa harrastavan ja lapsityövoimaa käyttävän firman tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kylmä suihku vihervasureille ja muillekkin kadulla notkujille jotka parta valtoimenaan on huutanut iskulauseitaan ja rääkynyt ilmaista palkkaa ponnariletit hulmuten.
Toista maata olet sinä, sileähiuksinen puhdasverinen persu.
Vierailija kirjoitti:
Pitää luopua ajatuksesta, että ihmisten pitäisi itse elättää itsensä.
Ihmiset eivät ole pitkään aikaan "elättäneet itse itsensä".
Vasemmistoliiton kannattajista häipyy 99%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeellinen sosiaaliturva saattaa auttaa katkaisemaan sukupolvelta toiselle ”periytyvän” köyhyyden; lapset näkevät, kuinka vanhempi käy töissä, eli osallistuu yhteiskunnan toimintaan, eikä vain istu aina apaattisena kotona.
Itse olen kasvanut alkoholistivanhempien huomassa ja jo noin 10v iässä ymmärsin miksi meillä oli asiat huonosti. Siksi että kavereilla, ihan tavallisissa kodeissa, oli asiat hyvin, johon tosin mielestäni riitti se että heillä ei vanhemnat kännänneet ja ruokaa oli kaapissa jopa minulle tarjottavaksi.
Ei siihen tarvittu mitään "yhteiskunnallista" ohjausta vaan ihan itsenäistä ajattelua. Työ -> raha -> kiva juttu kun saa ostaa ruokaa. Ja jos on aina kännissä tai muuten vaan saamaton, ei ole duuniakaan.
Juuri tuohon (varhais)teini-ikäisyyden kurjuuteen petustuu myös hyvin oikeistolainen elämänkatsomukseni. Viime kädessä (jos terveyttä piisaa) elämänpolkusi on ihan omissa käsissä.
Kouluakaan ei ole pakko käydä, mutta sitten pitää olla muulla tavalla ahkera - yksi kaverini on maannrakennysyrityksen omistaja, työllistää kymmeniä ihmisiä vaikka lopetti koulut peruskouluun. Ja edelleen tarttuukaivinkoneen puikkoihin "jotta tuntuma säilyisi"'. Olennaista hänenkin kohdallaan on ollut jäämättä persiishomeessa odottamaan että "Joku Muu" hoitaa hommat.
Pyh! Sitten on meitä, jotka vaikka päällään seisoisivat eivät sitä työtä saa. Ja vielä vanhuuden mukanaan tuomat vaivat päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selviää työvaoimatoimistosta tai mikä se nyt nykyään onkaan. Kaikenlaisia hanttihommia löytyy vaikka kuinka paljon. Siivous, terveydenhuolto-, rakennusala jne.
Noihin kaikkiin tarvitaan nykyään koulutus ja kaikkia lupia ja kortteja, jopa siivoukseen terveydenhuoltoalasta nyt puhumattakaan. Töihin ei nykypäivänä enää vaan marssita samoin kuin joskus ennen.
No olisikos sitten aihetta tehdä itse asialle jotain että täyttää ne vaatimukset? Tämäkin on sitä vastikkeellisuutta, että pidetään ITSE huolta OMASTA kelvollisuudesta vapaisiin työpaikkoihin...
Nyt tuli epäsuosittu mielipide. Ihmiselläkö olisi itsestään jokin vastuu ja valtion olisi huolehdittava että mahdollisuus on olemassa?
Näinpä. Näkeehän sen nyt peukuistakin. "minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia" tuntuu olevan nykyajan ajattelutapa. "esteitä" työn saamiseksi löytyy, mutta eipä paljoa näy sitten niitä yksilön itsensä toimia niiden poistamiseksi. Mahdollisuuksia kyllä on kun itse vain vähän viitsisi tehdä töitä sen eteen."nokun tarvitaan tämä ja tämä kurssi/todistus". No miten olisi, jos vaikka suorittaisit sen kurssin/hankkisit sen todistuksen.
Niinpä. Toista se oli ennen. Kun orja rupesi inisemään, niin niskalaukaus. Asia korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa noista muutaman vuoden välein uusittavista korteista ja luvista on täysin tarpeettomia ja näin ollen pelkkää byrokratiaa.
Niiden ainoa tarkoitus on pitää puolalaiset, uzbekit jne poissa Suomen työmarkkinoilta, ettei ay-väen missään tapauksessa tarvitse alkaa miettiä joustamista alaspäin.
Ai? Tämä olisi siis positiivinen asia?
Tarkoittaako vastikkeellinen sosiaaliturva sitä, että ihmiset joutuvat töihin sitä vastaan. Jos näin, niin tämähän tarkoittaisi sitä ettei kukaan enää palkkaisi muuta, kuin sosiaaliturvan varassa olevia. Tämä taas johtaisi siihen, että ihmisten ostovoima laskisi ja yrityksiä menisi konkurssiin. Monien yritysten perustajat olisivat kohta itse halpatyövoimaa, tavallinen työntekijä lentäisi entistä helpommin ulos työpaikastaan ja suuryritykset voisivat kiristää entistä helpommin heidän etujaan. Jos nyt olet vihreällä oksalla, niin tosiasiassa targetoimalla niitä jotka eivät ole, olet sahaamassa oksaa altasi...hyvin ohutta oksaa. Maailmassa hyvin harva ihminen haluaa olla toimeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kutsuisi esimerkiksi sähköinsinöörejä halpatyövoimaksi. Varsinkaan kun meilläkin on niistä pula.
On se kumma... Serkkuni sähköinsinööri on työtön.
Valtion, kuntien ja yritysten on järjestettävä jokaiselle työttömälle työpaikka. Tuo onnistunee helposti, eihän se ole kuon runsas puoli miljoonaa tuöpaikkaa, ja työvoima on jo valtava. Uokomaisen työvoiman voi lähettää kotiin. Ongelma on ratkennut. Verotulot kasvavat valtavasti ja säästöä tulee Kelan tukien lopettamisella miljarditolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli epäsuosittu mielipide. Ihmiselläkö olisi itsestään jokin vastuu ja valtion olisi huolehdittava että mahdollisuus on olemassa?
Näinpä. Näkeehän sen nyt peukuistakin. "minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia" tuntuu olevan nykyajan ajattelutapa. "esteitä" työn saamiseksi löytyy, mutta eipä paljoa näy sitten niitä yksilön itsensä toimia niiden poistamiseksi. Mahdollisuuksia kyllä on kun itse vain vähän viitsisi tehdä töitä sen eteen."nokun tarvitaan tämä ja tämä kurssi/todistus". No miten olisi, jos vaikka suorittaisit sen kurssin/hankkisit sen todistuksen.
Niinpä. Toista se oli ennen. Kun orja rupesi inisemään, niin niskalaukaus. Asia korjattu.
Ei tullut. Ennen orjanomistaja joutui maksamaan orjasta ja kuollut orja oli hukkaan heitettyä rahaa. Vie sellaiset vähintään 15-vuotta jotta uusi orja valmistuu. Ei niitä puiden oksilla kasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeellinen sosiaaliturva on käytännössä töitä ilman palkkaa. Nämä 9 e orjuutukset on just sitä ja ne siis tulee jatkumaan. Kun ei saa töitä niin joutuu orjaksi. Vttu mitä paskaa.
Vituttaako kun et panostanut koulutukseen?
Jos panostaa koulutukseen niin joku muu joutuu kuitenkin orjuutetuksi. Sama juttu jos palkka on pieni. Ei se palkka sillä pienipalkkaista työtä tekevällä nouse sillä että itse kouluttautuu parempipalkkaisiin töihin. Ja ne työt kuitenkin jonkun tehtävä.
Melko itsekästä ajattelua. Ennen yritettiin sentään parantaa nimenomaan huono-osaisten asemaa mutta nykyisin minä itse-ajattelu on kaiken a ja o.
Osaan lukea, tuli ensimmäisenä mieleen että viittaat johonkin italialaiseen kulttuuriin jossa mies lähtee töihin ja varamies saapuu tyydyttämään naisen tarpeet .
Erilainen ajatuksenjuoksu siis