Kertokaa nyt ne vaikeat naistentyöt mitä kukaan mies ei opi!
Tokihan toistuvat työt ovat vaikeita miehen aivoille, mutta opin ne kun oli pakko.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkien kuivumaan laittaminen. Kaikki aina ihan tuhannen rytyssä.
Ja omien jälkien siivoaminen keittiössä. Musta on ihanaa, kun mies tykkää leipoa pullaa, leipää yms. mutta siivoaisi joskus jälkensä kunnolla. Tiskaa kyllä astiat, mutta ei millään ikinä muista pyyhkiä pintoja. Jauhoja löytyi viimeksi kahvinkeittimen kyljestäkin. Ja sekin ärsyttää, kun tiskaamisen jälkeen ei voi pyyhkiä luutulla lavuaarinreunoja, vaikka kaikkialla on tietysti vesiroiskeita.
Ja kyllä, aina sanon noista asioista. "Joo joo, sori." Tai:"No enpä sitten enää pyykkää/leivo/tiskaa, kun en kerran osaa." Argh!
Nainenhan toki puukottaisi miestä heti jos mies tulisi sanomaa kuinka löysi jauhoja keittiön lattialta ja kuinka naisen pitäisi olla tarkempi.
Jauhot lattialla ei ole sen naisen jäljiltä. Mutta tämä kyllä havainnollistaa hyvin miesten toimintatapoja. Ennemmin tullaan "äiskäkle" nullittämään kuin korjataan itse kaikessa hiljaisuudessa se sotku pois. Miksi näin?
Vierailija kirjoitti:
Luulen että kotityöt on sellaisten naisten pätemiskenttä, jotka eivät ole muussa elämässä saavuttaneet oikein mitään. He sitten hiovat ne arjen pyörittämisen taidot tappiinsa, samaan aikaan kun heidän miestensä huomio on paljon kiinnostavimmissa asioissa.
Ja jotenkin kuvittelet, että naiset huvikseen tekee niitä kotitaloustöitä ja lastenhoitoa? Ettei heillä olisi mitään mielenkiintoisempaa tekemistä? Ei ne kotityöt naisiakaan kiinnosta, mutta kun ne vaan kaatuu lusmujen miesten takia naisen harteille. Esim. Itse käyn ihan yhtä vaativassa työssä kuin miehenikin ja silti saan olla myös se kodin organisaattori ja vastuuhenkilö.
Ei niitä ole. Usein kyse on asenne-eroista. Nainen haluaa, että jokin kotityö tehdään huolellisesti, mutta miehen mielestä riittää, että on tehty jotenkin. Esim. nainen voi toivoa, että pyykit ripustetaan niin, että eivät jää ruttuun, vaan levitetään auki, jotta kuivuvat nopeammin, ja että imuroitaessa imuroidaan myös nurkat. Mies voi olla sitä mieltä, että sellainen tyyli on turhaa nillitystä.
Mutta voihan nuo roolit mennä toisinkin päin.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäminen ja omalla maidolla imettäminen.
Jonkun alapeukuttajan mielestä mieheltä onnistuu myös nuo?
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykin peseminen. Miten se tulee joka kerta yllätyksenä (lue: raivokohtaus) että ne pesuohjeet on edelleen katsottava, punainen vaate edelleen värjää vaaleat.... huoh. Ei onneksi muuta pese kuin omiaan.
Ihmettelen näitän pyykkitietäjiä kun mulla ei oo koskaan mitkään vaatteet värjääntyneet ja aina laitan kaikki samaan koneeseen. Punainen, valkoinen, musta ja aina 60 asteen pesu. Olenko vain niin pro ettei vaatteet ole menneet pilalle 13 vuoden pesukokemuksella?
M32
No sulla ei ole sitten vaatteissa rintsikoita ja vaikkapa silkkiä, joka vaatii vähän hellävaraisemman pesun.
Kannattaako sellaisia vaatteita ostaa jotka eivät kestä normaalia pesua? Jatkuvaa lisävaivaa tosta lajittelusta ja erilläänpesusta joka ikisellä pesukerralla.
Ihan totta. Mustat maxisloggit kestää pesua paremmin mitä pitsiset stringit. Ihan sama on puuvillapyjaman kanssa verrattuna silkkiseen yöpaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkien kuivumaan laittaminen. Kaikki aina ihan tuhannen rytyssä.
Ja omien jälkien siivoaminen keittiössä. Musta on ihanaa, kun mies tykkää leipoa pullaa, leipää yms. mutta siivoaisi joskus jälkensä kunnolla. Tiskaa kyllä astiat, mutta ei millään ikinä muista pyyhkiä pintoja. Jauhoja löytyi viimeksi kahvinkeittimen kyljestäkin. Ja sekin ärsyttää, kun tiskaamisen jälkeen ei voi pyyhkiä luutulla lavuaarinreunoja, vaikka kaikkialla on tietysti vesiroiskeita.
Ja kyllä, aina sanon noista asioista. "Joo joo, sori." Tai:"No enpä sitten enää pyykkää/leivo/tiskaa, kun en kerran osaa." Argh!
Nainenhan toki puukottaisi miestä heti jos mies tulisi sanomaa kuinka löysi jauhoja keittiön lattialta ja kuinka naisen pitäisi olla tarkempi.
Ei suinkaan. Asiallinen kritiikki otetaan vastaan ja muutetaan toimintaa, aivan kuten työelämässäkin. Ei sielläkään porsastella ja möksähdetä "tee sitten itte".
Ei työelämässäkään huomautella tuolla tavoin. Mun mies toimi ennen noin. Napisi jokaisesta pikkuasiasta ja huomautteli just jostain jauhoista lattialla. Puhuttiin asia selväksi. Omalta osaltani tein selväksi etten tule tuota loputtomiin kuuntelemaan vaan ero tulee jos jatkaa . Nyt menee hyvin.
Meillä töissä seuraava.vuoro jatkaa siitä, mihin edellinen jäi. Jokainen jättää vuoron päättyessä työpisteen siistiksi, eikä niin, että seuraava ensin siivoaa edellisen jäljet ja sitten tekee oman vuoronsa. Todellakin tulisi sanomista jauhoista lattialla, syystäkin.
Mutta kukaan tuskin naputtaa kesken vuoron kenelläkään ja sano että hän hoitaa työnsä väärin. Jatkuva naputus parisuhteessa on henkistä väkivaltaa. Rentoutta ja joustavuutta kannattaa opetella. Pikkutarkat ihmiset ovat työkavereinakin raskaita.
Ihan yhtä rasittavia ovat huithapelit. Niiden jäljiltä ei voi tehdä mitään ettei joudu ensin siivoamaan. Huithapeli ei täytä koskaan kopiokonetta, roskat heitetään surutta roskiksen ohi eikä huithapeli saa ikinä likaisia astioitaan työpaikan taukohuoneessa koneeseen. Sellaista päivää ei ole eikä tule, että huithapeli tyhjentäisi tiskikoneen ja pyyhkisi tasot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen kanssa kahden päivän reissuun lähteminen ja tähän liittyen lasten vaatteiden ja tavaroiden pakkaaminen ja ruokailun suunnittelu. Yleistäen sanon että jos olisi miehen vastuulla niin lapset olis alasti ja nälissään. Poikkeuksia tietysti on.
Tämä! Sovin miehen kanssa, että lähden lapsen kanssa pois jaloista koko päiväksi, ja hän sillä välin pakkaa lasten ja omat tavaransa. Olin poissa 7 tuntia ja sillä välin hän oli saanut pakattua uimapuvut, pyyhkeet ja toisen lapsen sisävaatteet sekä läppärin. Isompi lapsi oli jonkin aikaa kotona miehen kanssa, joten oli laittanut hänet pakkaamaan itse ja hän oli saanut laukkuunsa mm. paitoja, shortsit ja (yhdet) rikkinäiset housut.
Enää puuttui vain kaikki miehen omat tavarat sekä kaikkien ulkovaatteet, kengät, lääkkeet, shampoot, voiteet, hiusharjat, lasten lelut, uimalasit jne.
Mulla meni kaikkien jäljellä olevien + omien pakkaamiseen noin puoli tuntia samalla . Eli kyllä mies varmaan selviäisi pakkaamisesta, mutta se saattaisi vaatia muutaman päivän täysin rauhallista aikaa ilman häiriöitä.[/
Jos miestä kohtelee kuin lasta, niin sillä tavoin se toimiikin. Ilmeisesti äiti ollut näissä perheissä kotona lasten kanssa ja määrännyt miten arki toimii. Kun mies saa olla lasten kanssa kotona pyörittämässä arkea, niin kummasti sitä muodostuu perspektiiviä ja osaa ennakoida tilanteita ja tarpeita.
Meillä minä pyöritin etupäässä lasten arkea ja huolehdin, että kotona on suunnilleen siistiä ja kaikille syötävää ja muita tarpeita. Minä niistä pyykeistä jouduin aikuiselle naiselle valittamaan, että kuinka kaikkia ei heti pilata.
Pakkaaminen viikon mökkireissulle vie vartin verran, tosin fuskaan kun olen joskus raapustanut suuntaa antavan tarkistuslistan ranskalaisilla viivoilla kullekin lapselle ja mitä kotona pitää muistaa tehdä ennen lähtöä.
Naisten töissä on vaan miljoonakertaa tärkeämpää että ne tehdään täsmälleen siten nainen haluaa.
Naista ei kiinnosta vähääkään että miten mies vaihtaa autoon pyyhkijän sulat, mutta se on todella tarkaa että miten lakana pitää viikata, eikä sitä osaa kukaan muu tehdä yhtä oikein kuin nainen itse.
t. Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen kanssa kahden päivän reissuun lähteminen ja tähän liittyen lasten vaatteiden ja tavaroiden pakkaaminen ja ruokailun suunnittelu. Yleistäen sanon että jos olisi miehen vastuulla niin lapset olis alasti ja nälissään. Poikkeuksia tietysti on.
Tämä! Sovin miehen kanssa, että lähden lapsen kanssa pois jaloista koko päiväksi, ja hän sillä välin pakkaa lasten ja omat tavaransa. Olin poissa 7 tuntia ja sillä välin hän oli saanut pakattua uimapuvut, pyyhkeet ja toisen lapsen sisävaatteet sekä läppärin. Isompi lapsi oli jonkin aikaa kotona miehen kanssa, joten oli laittanut hänet pakkaamaan itse ja hän oli saanut laukkuunsa mm. paitoja, shortsit ja (yhdet) rikkinäiset housut.
Enää puuttui vain kaikki miehen omat tavarat sekä kaikkien ulkovaatteet, kengät, lääkkeet, shampoot, voiteet, hiusharjat, lasten lelut, uimalasit jne.
Mulla meni kaikkien jäljellä olevien + omien pakkaamiseen noin puoli tuntia samalla . Eli kyllä mies varmaan selviäisi pakkaamisesta, mutta se saattaisi vaatia muutaman päivän täysin rauhallista aikaa ilman häiriöitä.[/
Jos miestä kohtelee kuin lasta, niin sillä tavoin se toimiikin. Ilmeisesti äiti ollut näissä perheissä kotona lasten kanssa ja määrännyt miten arki toimii. Kun mies saa olla lasten kanssa kotona pyörittämässä arkea, niin kummasti sitä muodostuu perspektiiviä ja osaa ennakoida tilanteita ja tarpeita.
Meillä minä pyöritin etupäässä lasten arkea ja huolehdin, että kotona on suunnilleen siistiä ja kaikille syötävää ja muita tarpeita. Minä niistä pyykeistä jouduin aikuiselle naiselle valittamaan, että kuinka kaikkia ei heti pilata.
Pakkaaminen viikon mökkireissulle vie vartin verran, tosin fuskaan kun olen joskus raapustanut suuntaa antavan tarkistuslistan ranskalaisilla viivoilla kullekin lapselle ja mitä kotona pitää muistaa tehdä ennen lähtöä.
Mikä ihmeen tarve teillä naisilla on koluttaa miehestänne teille yksi lapsi lisää?
t. Mies
Vierailija kirjoitti:
Naisten töissä on vaan miljoonakertaa tärkeämpää että ne tehdään täsmälleen siten nainen haluaa.
Naista ei kiinnosta vähääkään että miten mies vaihtaa autoon pyyhkijän sulat, mutta se on todella tarkaa että miten lakana pitää viikata, eikä sitä osaa kukaan muu tehdä yhtä oikein kuin nainen itse.
t. Mies
Pyyhkijän sulat? Siinähän on vain kaksi vaihtoehtoa, joko ne on paikallaan tai ei. Jos ne pitäisi mallata, että niihin ei tule taitteita, niin yksikään mies ei näkisi tuulilasista läpi sateella.
kyllä mies oppii kaiken kun haluaa ja paneutuu asiaan, paitsi tietenkin synnytys ja imettäminen. tietysti jos on isokourainen ja raskaan työn jähmettämä on vaikea pitää pientä neulaa ja ommella jotain tarkkuutta vaativaa, tai virkata ohutta pitsiä. samoin nainen oppii miesten työt, mutta pienelle hennolle naiselle tulee jossain vastaan voiman puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että kotityöt on sellaisten naisten pätemiskenttä, jotka eivät ole muussa elämässä saavuttaneet oikein mitään. He sitten hiovat ne arjen pyörittämisen taidot tappiinsa, samaan aikaan kun heidän miestensä huomio on paljon kiinnostavimmissa asioissa.
Ja jotenkin kuvittelet, että naiset huvikseen tekee niitä kotitaloustöitä ja lastenhoitoa? Ettei heillä olisi mitään mielenkiintoisempaa tekemistä? Ei ne kotityöt naisiakaan kiinnosta, mutta kun ne vaan kaatuu lusmujen miesten takia naisen harteille. Esim. Itse käyn ihan yhtä vaativassa työssä kuin miehenikin ja silti saan olla myös se kodin organisaattori ja vastuuhenkilö.
Asia on juuri näin että naiset omivat itselleen lapset ja kodin. Vain nainen osaa hoitaa lapset ja kodin ja tämä tehdään miehelle selväksi.
Jossain vaiheessa silmät avautuu ja huomataan että töiden jakaminen olisi kivempaa, mutta sitten se on jo vähän myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mies
Pyyhkijän sulat? Siinähän on vain kaksi vaihtoehtoa, joko ne on paikallaan tai ei. Jos ne pitäisi mallata, että niihin ei tule taitteita, niin yksikään mies ei näkisi tuulilasista läpi sateella.
Et ole ilmeisesti koskaan vaihtanut pyyhkijänsulkia :D
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ole. Usein kyse on asenne-eroista. Nainen haluaa, että jokin kotityö tehdään huolellisesti, mutta miehen mielestä riittää, että on tehty jotenkin. Esim. nainen voi toivoa, että pyykit ripustetaan niin, että eivät jää ruttuun, vaan levitetään auki, jotta kuivuvat nopeammin, ja että imuroitaessa imuroidaan myös nurkat. Mies voi olla sitä mieltä, että sellainen tyyli on turhaa nillitystä.
Kysyin joskus huvikseni mieheltä, kuinka kauan kestää astianpesukoneen tyhjennys. Muistaakseni hän vastasi, että 15 minuuttia. Oikeasti siihen menee murto-osa tuosta ajasta, ehkä 5 min maksimissaan, kun huolellisesti laittaa kaikki astiat oikeille paikoilleen.
Helposti sellaiset hommat jää tekemättä, jotka ei ole pakollisia tai joihin kuvittelee menevän kauheasti aikaa. Esim. syöminen on pakollista, joten ruokaa on tehtävä, ellei syö ulkona tai valitse roiskeläppäpitsaa, joka lämmitetään mikrossa. Kun minä teen ruuan, laitan samalla syntyviä roskia roskikseen, pyyhin mahdolliset roiskeet ym. Mies tekee vain sen ruuan, ja jättää jälkeensä kauhean siivon.
Vastaavasti kun mies on kotona lapsen kanssa, hän on kotona lapsen kanssa. Siihen ei liity kotitöiden teko, ellei sellaiseksi lasketa lapsen ruokapurkin lämmittämistä mikrossa. Kaikki muu jää.
Jos mies jäisi koti-isäksi, ensimmäinen asia josta sovittaisiin olisi se, että hän myös tekee kotityöt, koska on kotona, ei suinkaan se töistä iltaisin palaava vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mies
Olen. Onko niissä sitten autokohtaisia eroja?
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä on pariskuntia, joista mies on se joka vaatii siisteyttä ja myös siivoaa ahkerammin ja tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Mies
Olen. Onko niissä sitten autokohtaisia eroja?
On ja pyyhkijäkohtaisia. Mene seuraamaan jonnekkin tarvikeliikkeen pihaan kun ihmiset yrittää vaihtaa autoon juuri osamansa pyyhkijät, ei ole useinkaan ihan niks naks homma. Edelleen epäilen kokemattomuutta, jos et tunnista pyyhkijöiden vaihtamisessa mitään haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri näin että naiset omivat itselleen lapset ja kodin. Vain nainen osaa hoitaa lapset ja kodin ja tämä tehdään miehelle selväksi.
Jossain vaiheessa silmät avautuu ja huomataan että töiden jakaminen olisi kivempaa, mutta sitten se on jo vähän myöhäistä.
Juuri näin. Naiset eniten miesten vanhempainvapaita tutkitusti vastustavat. Se on molempien koti ja pitää sopia yhteiset pelisäännöt. Pitää hyväksyä, että mies voi hoitaa asiat hieman eri tavalla. Antakaa miesten pitää niitä vanhempainvapaita ja hoitaa kotia omalla tavallaan, niin ei tarvitse valittaa netissä ”yhdestä ylimääräisestä lapsesta”.
Jossakin oli myös se teoria, että naisilla on kehittyneempi huomiokyky myös pieniin yksityiskohtiin, koska historian aikana ne naiset suorittivat sen matskun keräilyn esim. Marjat, toukat, syötävät kasvit ja miehet hoitivat metsästyksen. Tämän taitonsa ansiosta naiset ovat hyviä shoppailijioita ja mielenkiinto riittää niiden hyvien juttujen valikoimiseen ja poimimiseen.