Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskausmyrkytys epäily..kokemuksia

26.05.2006 |

Moi!

Minua on nyt parin viikon verran juoksutettu lääkärissä ja neuvolassa, kun on ollu valkuaista/proteenia pisassa. Aamulla käytiin ihan äitipolilla asti. Viikkoja tänään 26+0, eli tosi aikasessa vaiheessa on tää epäily. Maanantaina 15pvä. oli paljon, eli kahden plussan verran valkuaista pisassa. Tiistaina ei ollu ollenkaan ja perjantaina oli yhden + verran.Onko muilla ollu näin aikaseen ja just tällasta on ei ole juttua...

Vauvalla oli kaikki ok ja virtaukset oli normaalit, mutta tarkkana kuin porkkana pitää olla. Olen sairaslomalla nyt eli pääsen onneksi lepoon silloin kun tuntuu siltä.

Kummastuttaa ja alkaa turhauttamaan, kun on niin vaivainen. Ensimmäistäni odotan.

Alku viikosta sain tulokset verikokeista ja pissan vuorokausiseurannasta, jotka olivat ihan normaalit. Joudun nyt sitten tehostettuun tarkkailuun, kun on kai mahdollista, että myrkytys jossain vaiheessa tulee... ???

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan samanlaiselta, kuin minulla oli.

Raskausmyrkytysepäily alkoi rv 21 ja jatkuikin sitten raskauden loppuun eli rv 39.

Verenpainetta ja pissaa tarkkailtiin jatkuvasti (mulla on 1tyypin diabetes, joten jouduin muutenkin käymään äitipolilla joka 4s viikko).

Loppuvaiheessa (ennen suunniteltua sektiota siis) pisassa alkoi olla paljon valkuaista. Verenpaineet eivät kuitenkaan koskaan kohonneet kovin korkeiksi, joten diagnoosina ei voinut olla rmyrkytys!!

Näin sanoi lääkäri, joka minua hoiti. Eli lopputulos oli se, että minulla ei koskaan diagnosoitu rmyrkytystä juuri noiden verenpaineiden takia, vaikka valkuaista pissassa olikin.

Jouduin osastolle rv 37+3 ja minut leikattiin rv 38+1. Osastolla en pystynyt syömään mitään, oksensin vain koko ajan.

Turposin kuin ilmapallo, painoa tuli osastolla oloaikanani 15kg. Kotona lähtikin sitten kolmessa päivässä 19,5kg pois.

Eli heti kun alat tuntea turpoamista, niin kannattaa ottaa yhteys neuvolaan. Turvotus vetää tosi nopeasti huonoon kuntoon...

Tsemppiä!!

Heather ja neiti-nessukka 9,5kk

2/12 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli esikoista odottaessa myöskin raskausmyrkytys joka tuli ihan yhtäkkiä..tosin onneksi vasta raskausviikolla 37, mutta jouduin sisään sairaalaan jossa olin kolme viikkoa sisällä ennen kuin vauva syntyi..en saanut sieltä mennä enään kotiin ja vauvakin syntyi sitte 4 päivää yli lasketun ajan...oli kyllä elämäni pisimmät ja masentavimmat kolme viikkoa, onneksi kuitenkin kaikki meni hyvin... nyt odotan toista lasta ja rv 22 ja pelottaa et tuleeko toi raskausmyrkytys uudestaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika syntyi sektiolla rv:lla 29+5 raskausmyrkytyksen takia.

Painoa oli vain 970g ja pituutta 36cm. Jouduin sairaalaan osastolle

rv:lla 27. Parin viikon seurannan jälkeen päätettiin tehdä sektio

koska vauva ei enää kasvanut ja alkoi tulla pulssin laskuja.

Nyt poika on jo kolme vuotias. toista ollaan " tekemässä" ja vähän

huolestuttaa käykö samoin.

Kaksi kuukautta poika oli teholla mutta kaikki sujui tosi hyvin.

Terve poika!

Vierailija
4/12 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. en ole muistanutkaan enää käydä katsomassa vastauksia..

Ei haittaa viivi1122, että laitoit oman kysymksen samaan ketjuun. samaa aihettahan tässä pohditaan.

minulle siis tehtiin verikokeet ja pisiin vuorokausiseuranta. niissä ei mitään huomioitavaa ollut. lääkäri sanoi ettei nyt sitä rmyrkytystä ole että väärä hälytys. neuvolan täti oli kuitenkin sitä mieltä että riski on suuri ja hän haluaa minut kahden viikon välein käymään neuvolassa. humenna menen seuraavan kerran. verenpaineet on koholla, mutte ei sen lääkärien määrittämän alapaine 100 yli..

turvoksissa olen ollut jo kohta kaksi viikkoa, mutta johtuu varmaan kuumuudesta joka täällä vaivasi.

nyt siis viikkoja 30+ 4...

on kuitenkin hyvä tietää, että vaara ei ole ohi ja pitää pitää itsestään hulta ja tarkkailla oireita. tila kun voi muuttua hyvinkin äkkiä. huomenna sitten taas nähdään onko valkuaista.

mistähän voisi johtua, että valkuaista oli pissassa joinakin päivinä ja tosiaan sen 2+ verran? lääkäri ei siihen mitään selitystä sanonu...

Vierailija
5/12 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin nyt tulla kertomaan että miten meidän tarina päättyi...

eli poika syntyi kahdeksan päivää kirjoitukseni jälkeen, rv28+5 (viikkoja vähennettiin juuri siinä välissä) 1110g ja 39cm, kiireellisellä sektiolla minun raskausmyrkytykseni ja kouristusvaaran vuoksi.

minulla ei arvot missään vaiheessa olleet kovin korkeat, mutta fyysiset oireet pahenivat tasaisesti kohti loppua ja viimeisen puolen vuorokauden aikana refleksit olivat todella vilkkaat ja vapina kova, lääkityksestä huolimatta.

vauvaan myrkytys ei ollut vaikuttanut, hänellä olisi siellä ollut vielä kaikki hyvin ja oli tasaisesti kasvanut.

mutta toki parempi näin, muutenhan meitä kumpaakaan ei tässä enää olisi!

poju aloittelee elämäänsä vielä vto:lla, mutta pääsääntöisesti hänellä on kaikki hyvin! painoa on tullut lisää ja maitoa menee jo reilusti, happiviiksillä pärjäilee muutaman tunnin kerrallaan, ja välillä levätään nasaalissa.ihana pikku mies siellä kyllä onkin!

hellulle vielä sen verran että nuo arvothan vaihtelee aika paljonkin eri päivinä ja siihen voi vaikuttaa esim. se mitä olet syönyt. sen takia minulta kerättiin juuri koko vuorokaudelta pissat, siitä sai sen tarkan lukeman.

tsemppiä sinulle raskauteen, toivottavasti myrkytystä ei tulisi!

viivi ja pikku mies

Vierailija
6/12 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tiedätkö mitä se määrä oli siinä vuorokausi keräyksessä? minulla ensimmäisenä kertana oli tosiaan vain 0.3 ja ja rajahan menee 0.5.

onneksi lääkäri kuitenkin halusi vielä varmistaa että kaikki on kunnossa, viikkojen vähyyden takia, koska muuten ei luultavasti olisi ainakaan heti huomattu että myrkytys kehittyy koko ajan.

kannattaa kyllä heti jos oireita tulee, lähteä äitipolille tai ainakin soittaa neuvolaan, koska myrkytys voi tunneissa kehittyä jo todella pahaksi!

en halua säikäyttää, mutta suosittelen kyllä olemaan varovainen!

viivi

Vierailija
7/12 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta jouduin sairaalaan 29+1 sektio tehtiin rv 31 oireita alkoi (valkuainen ja verenpaine tuleen n. 1 kk aiemmin jos muistan oikein)

Kakkosesta aloitetiin disperiinit vkolla 12 rv 35 sairaalaan ja sektio rv 38+3

Kolmatta ei tule.

Vierailija
8/12 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi viiville onnittelut vauvasta!

Minulla oli ekassa raskaudessa myös raskausmyrkyty, ja neuvolassa alettiin aika alussa jo epäillä, koska verenpaine kohosi jatkuvasti, ja turvoitusta tuli niin, että painaessa jäi n. 1cm syvyiset kuopat jalkoihin.

Vauva laskeutui, kiinnittyi ja kohdunsuu aukesi1 cm:n rv 34 jolloin jäin saikulle, ja sain verenpaineeseeni (150/100) lääkityksen (albetol)

Oma olo oli kokoajan hyvä, koska kroppa tottui jatkuvasti hitaasti nousevaan paineeseen.

rv 37 tuli se proteiini pissaan ekan kerran.

rv 38+2 olin ä-polilla kontrollissa, jolloin huomattiin että sf mitta ei ollut kasvanut vkon 34 jälkeen ollenkaan enää (osittain siksi, kun vauva laskeutui) mutta myös ultra kertoi, että vauvan kasvu oli hidasta, vaikka virtaukset yms ok. Verenpainetta mitattaessa lääkäri tulokset nähtyään sanoi että nyt sitten aletaan pistää vauhtia hommaan, verenpaine oli 170/110 lääkityksesta huolimatta ja proteiinit pissassa jo ++. Päätettiin aloittaa käynnistys koska itse voin hyvin.

viikon cytotec tabujen popsimisen jälkeen, ja virtsaseurailujen jälkeen rv 39+1 lääkäri ultrattuaan (vauva ei ollut kasvanut enää ollenkaan)päätti laittaa geeliä kohdunsuulle, koska vaikka cytotec annosta tuplattiin, minua ei supistanut, ja maksa-arvoni olivat heikentyneet.

Siitä se sitten lähti.

12 aikaan geeli, 18 aikaan geeli, ja 23.30 poksahti kalvot. Synnytys käynnistyi (todella rajusti, koska oli yritetty käynnistää niin kauan ja isoilla lääkemäärillä) klo 03.00 ja 8.20 saatiin kauan odotettu Tyttö syliin.

Verenpainelääkettä minun piti syödä vielä 1kk synnytyksen jälkeen, ennen kuin paineet saatiin kohdilleen. Tytto oli syntyessään 2905g ja 48cm rv 39+2.

Eli meillä meni " yllättävän" hyvin tämä kaikki kuitenkin, koska oma vointi (ja vauvan) salli pitkät käynnistely yritykset, eikä leikkaukseen tarvinnut mennä. Lisäksi tyttö oli oikein hyvävointinen ja terhakka kun syntyi. Toisessa raskaudessa paineet eivät reistailleet ollenkaan, tosin pieni tyttö syntyi silloinkin (rv 41+4, 3420g ja 51cm) raskausviikkoihin nähden ;)

Tsemppiä!

T:Neiti21 + Nea 2v3kk&Minja 9kk+

Vierailija
9/12 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki vielä toistaiseksi kunnossa. viikkoja 30+5. turvotus ehkä normaalia suurempaa ja yhä verenpaine koholla 128/90. viikoittain alan käymään neuvolassa. minulla muuten oli tiistaina sellaista käsien vapinaa, mutta aattelin sen johtuneen kuumuudesta ja autolla ajusta. matka ei ollut kuin normaali koti-kylä matka, eikä koskaan ennen ole mitään vapinaa ollut. en muistanut siitä neuvolassa mainita. ohje oli että heti jos päähän alkaa koskemaan niin tarkistuttamaan pissa ja verenpaine!!

silloin kun pissaa kerättiin niin sitä oli kai se yli 0.2, eli ei hälyttävää. lääkäri siis jo sanoi ettei tarviisi sitä seurata mutta neuvolan täti oli sitä mieltä että otetaan varman päälle...

turvotus ei laske edes yön aikana, eikä ole helpottanut vaikka ilmat hieman viilenneet....

en oikein tiedä mitä mahtaa tapahtua. toivon kuitenkin että kaikki menee hyvin!

onnea viivi vauvasta, onneksi kuitenkin kaikki sujui hyvin nöinkin vauhdikkaasta maailmaantulosta huolimatta.. =)

onko teillä raskausmyrkytyksen saaneilla äidillä tai sisaruksilla ollut raskausmyrkytystä heidän odotusaikanaan? tai onko ollut jotain riskitekijää, kun minulla ei ole!!ja ensimmäistäni odotan!

kiitos vastauksistanne!

HELLU

Vierailija
10/12 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmyrkytyksen oireita on valkuaisen eli proteiinin esiintyminen pissassa. Raskausmyrkytykseen ei ole muuta hoitoa kuin lepo, joka sekään ei aina valitettavasti auta. Raskausmyrkytys voi ilmetä missä tahansa raskauden vaiheessa. Tiedän monia, joilla toksemia todettu vieläkin varhaisemmilla viikoilla. Raskausmyrkytyksen oireet ei ole välttämättä samanlaiset joka äidillä. Yleisimpä kuitenkin juuri tuon proteiinin esiintyminen pissassa, korkea verenpaine, päänsäryt, erilaiset näköhäiriöt, vannemainen kipu ylävatsalla.

Tärkeintä on nyt siis lepo, jolla toksemia saattaa pysyä aisoissa ja raskaus pääsee jatkumaan paremmille viikoille. Rv 26 viikolla syntynyt vauva usein selviää. Toisilla toksemia etenee hyvin nopeasti levosta huolimatta ja toiset taas selviävät jopa ihan täysille viikoille. Mulla toksemia todettiin viikoilla 32+5 ja jouduin heti seuraavana päivänä osastoseurantaan. Raskauden pystyttiin antamaan jatkua viikoille 33+4, jolloin päädyttiin kiireelliseen sektioon mun voinnin vuoksi. Mun tila huononi äkillisesti. Vauvalla ei missään vaiheessa ollut varsinaista hätää, vaikka napanuoravirtauksissa todettiin vastusta heti kun sairaalaan jouduin.

En tiedä oliko tästä nyt mitään apua, mutta kovasti jaksamista, yksikin päivä lisää on aina vauvan hyväksi!

Vierailija
11/12 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin kirjoitella, kun itse olen samassa tilanteessa.

viime perjantaina pissa oli yhdellä plussalla ja verenpaine 100/142 neuvolassa ja oireitakin oli, eli just päänsärky ja heikko olo yleensäkkin. neuvolasta antoivat lähetteen synnyttäjien päivystykseen, ja sinne olisivat ottaneet heti osastolle, mutta en sitten halunnut jäädä kun olokin vähän helpottui. sunnuntaina jouduin menemään takaisin huonontuneen olon takia ja olin kaksi yötä osastolla.

proteiinia on ollut pissassa nyt koko ajan, tiistaina 0.4 ja tänään 0.7.

tällä hetkellä seurataan erittäin tarkkaan ja heti jos olo vaikeutuu niin pitäisi mennä takaisin.

lauantaina vien taas vuorokauden pissat ja menen avopotilaaksi osastolle, saa nähdä mitä lukuja nyt tulee.

tänään juuri lääkäri totesi että on lievä raskausmyrkytys, mutta koska viikkoja on näin vähän (28) niin riskit on suuret että vauva tulee ennenaikojaan. nyt koitetaan päästä 32 rv:lle ja katsotaan siitä sitten...

oma olo on aika ahdistunut, ja vaikka pitäisi rentoutua ja ottaa rauhallisesti niin välillä se on tosi vaikeaa. varsinkin kun on esikoinen kyseessä niin ei edes tiedä että mikä kuuluu normaaliin raskauteen ja mikä ei.

hoitajat ja lääkärit ovat kyllä olleet todella ihania ja jaksaneet vastailla meidän tyhmiinkin kysymyksiin mikä aina vähän rauhoittaa.

tätä vaan ei kukaan varmasti odota raskaana ollessaan, että kuulee lapsen luultavasti syntyvän ennenaikojaan, ja kaikki ne ongelmat mitä siihen liittyy. kyllähän vauva varmasti nyt selviäisi hengissä, mutta helpompi olisi hänen elämänsä alku jos ei vielä tarvitsisi mahasta lähteä.

olisi kiva kuulla muiltakin kokemuksia että miten nopeasti muilla on edennyt raskausmyrkytys, varsinkin näin pienillä viikoilla kuin ap:lla ja minulla. toivottavasti ap:ta ei haittaa että tällälailla ryntäsin ketjuusi kyselemään=) ja kiva olisi kuulla että miten sinulla tilanne etenee!

toivotaan että meidän molempien vauvat vielä saisivat polskutella monta viikkoa siellä missä kuuluukin!

viivi ja pikku paavo

Vierailija
12/12 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta varhaisesta raskausmyrkytyksestä ja hyvin varhaisilla viikoilla tapahtuneesta synnytyksestä.

Mulla myrkytys puhkesi viikon 20 tietämissä. Parisen viikkoa ennen vauvan syntymää olin todella kipeä. Raskaus päätettiin purkaa viikolla 24+3 uhkaavan eklampsian vuoksi, joten jouduin kiireelliseen sektioon.

Enne vauvan syntymää mulla oikeastaan oli kaikki mahdolliset oireet mitä nyt raskausmyrkytykseen yleensä kuuluu.

Vuorokauden olin vain ennättänyt ennen vauvan syntymää olla sairaalahoidossa, joten keskosuus tuli täytenä yllätyksenä.

Erittäin hankalan alun jälkeen elämä vihdoin hymyilee meille sekä lapsellemme, joka taisteli ja selvisi elämälle.

Joskus raskausmyrkytys voi todellakin puhjeta jo raskauden toisen kolmanneksen aikana, mutta erittäin harvoin. Mutta yleensä mitä aikaisemmilla viikoilla myrkytys puhkeaa niin sitä rajumpana se ilmeisesti yleensä tulee.

Toivon paljon viikkoja vielä lisää teidän kahden edellisen kirjoittajan vauveleille. Levätkää vaan paljon, jos siitä olisi edes jotain apua ja ottakaa rauhallisesti.