Voiko vihkitilaisuuteen kirkkoon mennä nekin, joita ei ole kutsuttu?
Voinko puolisoni tulla kanssani vihkikirkkoon, vaikka hääkutsu koski vain minua? Hääjuhlaan menen luonnollisesti yksin.
Kommentit (19)
Tuskin ovella käännytetään, mutta ikäviä katseita voitte kerätä.
Mikä on mielestäni ihan nurinkurista: Jos on kerran kirkkohäät niin pitäisihän siellä saada koko seurakunnan olla läsnä. Eri asia jos vuokrattaisiin joku maksullinen tila yksityistilaisuuteen ja papille erikseen maksettaisiin esiintymispalkkio, silloin ymmärrän että vain kutsutut pääsisivät sisälle.
Ei ole korrektia. Itse en ymmärrä, miksi joku edes välttämättä haluaisi pönöttämään kirkkoon vihkimistä katsomaan.
Kirkkoon saa mennä katsomaan kenen häitä tahansa ihan huvikseen.
Kirkkovihkiminen on julkinen tilaisuus.
Kyllä voi.
https://yle.fi/uutiset/3-6471034
"Joensuun seurakunnan kirkkoherra Petri Karttunen muistuttaa, että kirkossa järjestettävistä tilaisuuksista kaste, konfirmaatio, häät ja hautajaiset ovat käytännössä jumalanpalveluksia ja näin kaikille avoimia.
Myös kuvaaminen on sallittua kaikille.
- Ne eivät ole luonteeltaan yksityistilaisuuksia, vaan seurakunnan kokoontumisia. Kuka vaan voi kuvata, mutta se on parasta tehdä omalta paikaltaan ilman häiriöitä, Karttunen sanoo."
Luonnollisesti täytyy pukeutua tilaisuuden mukaan ja käyttäytyä asiallisesti.
Siispä nämä eri julkkishäät joissa on turvamiehin estetty ei-kutsuttujen pääsy kirkkoon vihkimistä seuraamaan, ovat itse asiassa kirkon sääntöjän vastaisia.
Vierailija kirjoitti:
"Joensuun seurakunnan kirkkoherra Petri Karttunen muistuttaa, että kirkossa järjestettävistä tilaisuuksista kaste, konfirmaatio, häät ja hautajaiset ovat käytännössä jumalanpalveluksia ja näin kaikille avoimia.
Myös kuvaaminen on sallittua kaikille.
Karttunen puhuu asiaa.
Mutta tuota kuvaamista sietäisi kyllä rajoittaa. Ei sitä tavanomaisissakaan jumalanpalveluksissa kamerat hurise yhtenään! Konfirmaatiot ovat aika ikäviä juuri siksi kun koko ajan kuuluu se räps, surrrur, naps.
Kuka ehtii katsomaan, kuka kirkossa on paikalla? Eikä se ole edes kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaisko sun puoliso mennä kirkkoon ei kutsuttuna???
Niin no kirkkoonhan kutsuu Jumala, ei kukaan meistä ihmisistä... Kyllä sinne kuka tahansa on kutsuttu. Viettäkää vihkimisenne jossain muualla, jos haluatte yksityistilaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole korrektia. Itse en ymmärrä, miksi joku edes välttämättä haluaisi pönöttämään kirkkoon vihkimistä katsomaan.
Ja mihin tietosi/mielipiteesi perustuu? Olet nimittäin väärässä. Siinä ei ole mitään epäkorrektia.
Ei kukaan vinoon sinua tai puolisoasi katso, ellei sitten puolisosi yleensä ole kamala häirikkö. Eiköhän hänet ole rajattu pois kutsusta ainoastaan kustannussyistä tai, koska juhlatilaan ei vain mahdu kaikkien puolisot. Joten sinne vain mukaan!
Menin naimisiin Turun tuomiokirkossa ja kesällä.
Sovin vahtimestarien kanssa, että ylimääräisiä ei päästetä sisään. Siis turisteja tarkoitin. He sanoivat, että on normaali käytäntö, että turisteja ei päästetä pilaamaan vihkitoimituksia.
Tuttavaperheeni pääsi kuitenkin sisään istumaan, vaikka ei oltu kutsuttu. Tämä oli täysin ok minulle. He tulivat nimenomaan seuraamaan vihkimistä ja istuivat normaalisti paikallaan
Turisteista olisi ollut valtavasti haittaa. Niitä poukkoilee siellä edes takaisin kesken jumalanpalvelustenkin kunnioittsmatta mitään.
Miksi joku haluaa mennä katsomaan vihkimistä vaikkei ole kutsuttu? Ilmeisesti ap:n tapauksessa vieläpä on niin että hän on hääparille läheisempi kuin miehensä niin vaikea ymmärtää miksi mies haluaisi tulla sinne istua pönöttämään.
Kirkkoon saa mennä jokainen halukas, mutta eri asia onko se tuollaisessa tilanteessa hyvien tapojen mukaista.
Kirkkoon saa mennä vaikka kuka tahansa. Kirkolliset tilaisuudet on periaatteessa avoimia. Toki on eri asia kuinka korrektina tätä voi pitää. Toisaalta itseäni ei haittaisi yksi ylimääräinen vieras kirkossa.
Kun minut vihittiin, näin alttarilta vihkimisen jälkeen kun joku täysin tuntematon nainen kiiruhti ovesta ulos. Minua ei haitannut se, että hän oli seuraamassa vihkimistä vaan se että hän herätti huomiota poistumisellaan.
Jos tilaisuus on kirkossa, kyllä sinne saa tulla kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin tietosi/mielipiteesi perustuu? Olet nimittäin väärässä. Siinä ei ole mitään epäkorrektia.
Kyllä siinä on. Sitä kutsutaan kuokkimiseksi. Kirkko on julkinen tila, kyllä, mutta jos hääparille tuttu ihminen menee seuraamaan vihkimistä kutsumatta niin se ei ole korrektia. Enkä ihan oikeasti ymmärrä minkä ihmeen takia kukaan edes haluaisi.
Kirkko on julkinen seurakunnan tila. Juhlat ja peijaiset kirkon jälkeen sitten yksityisiä ja ulkopuolisilta suljettuja.
Kehtaisko sun puoliso mennä kirkkoon ei kutsuttuna???