Piikitön synnytys?
Hei. Olen aika kammoksunut neuloja, etenkin ei kovin hyvin menneen verikokeen jälkeen.
Mietin nyt, voiko synnytyksestä selvitä ilman että tarvitsisi esim. laittaa tiputukseen.
Onko olemassa muitakin puudutuksia kuin pistettävät?
Eli voiko synnytyksestä selvitä ilman piikkejä?
Kommentit (21)
Jos synnytys etenee jouhevasti ja toivot itse välttyväsi esim. epiduraalilta, voit saada "piikittömän" synnytyksen. Itselleni laitettiin aqua-rakkulat (kivuliaat & hyödyttömät, en suosittele) ja sitten jouduttiin tekemään episiotomia eli välilihanleikkaus, mikä piti luonnollisesti kursia kasaan eli siihen kuului puudutuspiikki. Epiduraalilta vältyin enkä tarvinnut myöskään oksitosiinia, eli selkään tai käteen ei tökitty mitään.
Suurin osa synnyttäjistä taitaa joutua piikkien kanssa tekemisiin. Käsittääkseni valtaosa ottaa epiduraalin, mikä omasta mielestäni on se kaikista pelottavin piikki, koska se laitetaan selkään.
Piikkikammo on pienin kammo synnyttäessä. Siinä vaan toivoo, että vauva syntyisi pian ja terveenä. Piikkejä ei edes huomaa supistellessa, ne supistukset valtaa koko huomion. Älä katso kun piikkiä laitetaan, minäkään en katso koskaan, kun sytostaattitiputus laitetaan. Jos katsoo, sen tuntee, mutta kun ajattelee muuta, vaikka laulunsanoja, ei huomaa piikkiä. Kun on tarpeeksi vakava paikka, ei ole väliä miten hoidetaan, kunhan saa hoitoa.
Joo epiduraalia en välttämättä halua. Ehkä johkin pistettävän voisin haluta, mutta epiduraali, ei kiitos.
Ap
Voin sanoa että piikittä et selviä. Mua on pistetty joka synnytyksessä useita kertoja.
Oletkohan tarpeeksi kypsä äidiksi, jos pelkäät piikkejä? Paljon pahempiakin asioita tulee lapsen kanssa eläessä.
Minulle laitettiin ekassa synnytyksessä puudutetta epparia keikattaessa. Ei tuntunut yhtään se piikki, enkä sitä nähnyt. Kaiken sen muun kivun keskellä tuota ei edes huomannut.
Toisessa synnytyksessä ei tuota tarvittu.
Muistaakseni molemmissa pistettiin oksitosiinia istukan synnyttämistä varten "automaattisesti".
Silloin oli ilokaasu vielä käytössä, ei vissiin enää ole.
Jouduin sektioon, siinä tippa ja epiduraali+spinaali on pakolliset.
Eli kolme piikkiä yhteensä.
Raskausaikana otettiin labroja varmaan 15 kertaa eli ennen synnytystä niitä piikkejä vasta olikin.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan tarpeeksi kypsä äidiksi, jos pelkäät piikkejä? Paljon pahempiakin asioita tulee lapsen kanssa eläessä.
Tarkoitat siis, että piikkikammoisen olisi syytä jättäytyä lapsettomaksi? Aika reilua....
Epiduraali on kyllä pelastus synnytyksessä. Sain niitä kolme ja joka kerran jälkeen olin kuin taivaissa kivun kadottua hetkeksi. Meinasi sängystä laidat irrota sillä välin kun anestesialääkäriä odoteltiin ja kouristelin kivuista. Huh oli kyllä rankka vuorokausi se.
Tippa oli viikon ajan kädessä ja siitä laitettiin milloin rautaa milloin lisäverta jne. Ei kovin mukavaa sekään.
Ilokaasu on edelleen käytössä oleva piikitön vaihtoehto. Epiduraalia ei todellakaan ole pakko ottaa!
Muistaakseni itselleni myös laitettiin puudutetta revenneeseen alapäähän isolla neulalla tikkausta varten. Ikinä en ole saanut kokea niin paljon erilaisia neuloja kuin raskauden ja synnytyksen aikana!
Epiduraalia ei kenenkään tarvitse ottaa jos ei halua, muitakin vaihtoehtoja on! Mutta selviätkö ilman piikkejä - tuskin, ellet synnytä ladon takana. Ja muutkin puudutukset laitetaan pistämällä, joskin eri paikkoihin.
Käteen laitetaan kanyyli rutiinisti koska voit tarvita syystä tai toisesta suonensisäistä lääkitystä nopeasti (esim hätäsektio) ja normaalisti vaikka lisäoksitosiinia, mikä taitaa myös olla melko rutiinia, ainakin jos synnytys yhtään junnaa paikoillaan.
Eli piikkejä vastaan on turha taistella, selkäpuudutukset sen sijaan voit välttää jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Ilokaasu on edelleen käytössä oleva piikitön vaihtoehto. Epiduraalia ei todellakaan ole pakko ottaa!
Ilokaasua ei käytetä kaikissa sairaaloissa.
Eiköhän siinä synnytyksen aikana piikkikammo jää toiseksi. Kukaan kohtaamani synnyttäjä ei ole siinä tilanteessa jaksanut neuloja kammota.
Mulla oli piikkikammo, mutta olen päässyt siitä siedättymällä. 3 tatuointia, 3 vuotta lapsettomuushoidoissa jatkuvine verikokeineen, hormonipiikittelyineen ja munasolupunktioineen, nyt raskaana veriarvojen seurantaa ja parit sokerirasitukset. Enää ei pelota. Kyllä se siitä, ota päivä kerrallaan.
Epiduraalin laitto ei voinut olla niin paha kokemus kuin miltä kuulostaa, koska en edes muista miltä se tuntui. Muistan vaan minkä helpotuksen se toi ja kuinka pystyin taas pysymään tajuissani ja puhumaankin sen ansiosta. Suosittelisin sitä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin sektioon, siinä tippa ja epiduraali+spinaali on pakolliset.
Eli kolme piikkiä yhteensä.
Raskausaikana otettiin labroja varmaan 15 kertaa eli ennen synnytystä niitä piikkejä vasta olikin.
Minäkin jouduin sektioon ja siinä tosiaan laitetaan käsikanyyli ja selkäytimeen pistetään puudutus. Mutta pahin oli kyllä se, että sektion jälkeen oli 10 vrk klexane lääkitys, ja se pitää pistää itse itseensä. Se lääkäri sanoi, että ainakin hän aloittaa kaikille sektion jälkeen sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat siis, että piikkikammoisen olisi syytä jättäytyä lapsettomaksi? Aika reilua....
Kyllä. Jos pelkää piikkejä, ei ole kypsä äidiksi ja synnyttämään tai katsomaan kun oma lapsi kärsii, kun häntä pistetään tai hoidetaan. Piikkikammo on olemattoman pieni asia kaiken sen pelon ja vastuun rinnalla mitä lapsi tuo mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hän voi hoitaa lastaan, jos lapselle tulee insuliinihoito tai piikkihoito reumaan? Tai hänelle itselle? Miten hän voi elää aikuisen elämää, jollei siedätä piikkikammoaan pois. Ei siis ole vielä kypsä äidiksi.
Todennäköisesti sä rukoilet sielä synnytyksessä niitä piikkejä! 😉