Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko koskaan miettineet, että mitä me emme aisti tässä maailmassa?

Vierailija
12.07.2019 |

Koska meiltä puuttuu sopiva aistielin sille?

Jos puuttuisi korvat, emme kuulisi ääniä. Jos puuttuisi silmät, emme näkisi mitään. Emme edes tietäisi tuollaisten asioiden olemassaolosta tai kykenisi niitä kuvittelemaan.

Mitä jos meiltä puuttuu jokin elin, jolla voisimme aistia jotakin ihan erilaista tässä maailmassa?

Minusta jännittävä ajatus.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt. Mitä jää näkemättä, kuulematta jne. Se on kiehtova ajatus. Ja voivatko jotkin eläimet aistia jotain meidän kykyjemme ulkopuolelta?

No nimenomaan eläimet voivat aistia meitä paremmin. Ja mäkin olen miettinyt tätä paljon. Eihän me todellakaan voida tietää, millainen se maailma ”oikeasti” on, me ollaan aistiemme luoman käsityksen vankeja.

Vierailija
22/23 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Science chicks-biologiblogissa oli yksi kirjoittajista, joka tutki torakan aistielimiä, sivunnut teksteissään tätä aihetta. Sellaisia yleisiä ilmiöitä, joita ihmiset eivät pysty aistimaan mutta jotkin eliölajit pystyvät, ovat esimerkiksi sähkömagneettinen säteily sekä infrapuna- ja ultraviolettiaallot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--Mutta toisaalta olemme jonkun kissan tai koiran mielestä varmasti ihan uskomattoman toheloita, sokeita, kuuroja tai muuten va jakkia, kun emme kuule/näe/haista/tai muuten aisti ihan selkeitä juttuja. Luulen, että lemmikit pitää ihmistä sellaisena alikehittyneenä ja oudonnäköisenä lajitoverinaan.

Kissatutkijat ovat tulleet tulokseen, että kissat mitä todennäköisimmin pitävät meitä tyhminä ja nuorina lajitovereinaan. Siksi tuovat meille usein "lahjoja" (ajattelevat, ettemme hömelöt saa itse saaliita). Aika suloista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä