Miten toimisit tässä tilanteessa? (ihmissuhdejuttu)
Minulla on kaveri, ollut kaverini jo kymmenen vuotta, joka soittaa ns. maratonipuheluita. Hän puhuu niissä ongelmistaan. Puhelut saattavat kestää 1,5-3 tuntia, keskimäärin 2 tuntia, ja niitä viikoittain yleensä 2. Näin on siis jatkunut jo kymmenisen vuotta. Olen mukisematta vastaillut ja puhunut niitä, tai lähinnä kuunnellut hänen tilitystään, vaikken ole koskaan oikein tykännyt niistä tai saavani niistä mitään.
Jo pari vuotta sitten huomasin, että väsyn voimakkaasti niistä. Parin tunnin puhelun jälkeen olen uupunut ja saatan jättää siivoamisen tai kauppakäynnin, jonka olin suunnitellut hoitavani sinä päivänä, vasta seuraavalle päivälle.
Miten ilmaisisitte kaverille, etteivät nuo pitkät puhelut enää sovi minulle? Hän nimittäin varmaan ihmettelee, mistä muutos johtuu, kun jo vuosia ne ovat sopineet! Niin hän varmaan kuvittelee, kun olen mukisematta aina vain miellyttääkseni vastannut ja kuunnellut. Miten tehdä näin suuri muutos?
Muistan kun yksi toinen, yhteinen kaverimme jo pian tutustumisen jälkeen hoiti asian sanomalla: "En vastaa puheluihin, mutta viestiin vastaan." Olin paikalla ja ihailin hänen jämptiyttään. Toisaalta yhteisen kaverimme jämptiyden seurauksena olen maratonpuhuja-kaverini ainoa tilityksen kohde.
Mielenkiintoinen heppu, jos pari kertaa viikossa riittää tilitettävää pariksi tunniksi kerrallaan???
On vaan tullut aika opetella sanomaan puhelun aikana, että nyt pitää alkaa lopettelemaan, sillä sun pitää lähteä nyt kauppaan, että ehdit tekemään ruuan ajoissa tms ihan vastaavaa. Tuskin ihan ekana kannattaa kertoa, ettet enää jaksa häntä kuunnella, voi loukkaantua ns liikaa tai alkaa olemaan susta huolissaan :D