Tietääkö kukaan sosiaalisten tilanteiden pelon syistä
Miksi siihen sairastutaan, onko siihen kaikilla sama syy? Onko joku löytänyt oman sairastumisensa alkulähteet?
Kommentit (6)
Varmaan siihen vaaditaan tietynlainen perusluonne. Siihen vielä lisäksi jo mainitut solvaukset tai kiusaaminen lapsuudessa niin fobia saattaa aikuisuudessa tulla esiin.
Ujo perusluonne, joka on muuttunut varhaisessa teini-iässä sosiaalisten tilanteiden peloksi huonojen kokemusten (kiusaaminen, tullut nolatuksi jossain tilanteessa, itsetunnon puute) takia.
Kotona on ollut estynyt ilmapiiri tai muita ongelmia. Kasvatus on voinut olla ylisuojelevaa ja lasta on haluttu suojella kaikilta pettymyksiltä liiallisuuksiin asti. Itsetunto ei ole koskaan päässyt kehittymään. Ehkä vanhemmatkin ovat arkoja ja siitä on tullut opittu tapa. Aika monella tuntemallani on kotona ollut toisella vanhemmalla alkoholin kanssa ongelmia ja toinen on ollut ylisuojeleva.
Tällaisia syitä minulla.
Mulla ei kyllä ole edes aavistusta, miksi mulle iski sosiaalisten tilanteiden pelot päälle, kaupan päälle myös paniikkikohtauksia ja ahdistusta. n 35v sain elää ilman näitä onelmia.
Esimerkiksi vaihdevuodet, koska siinä menee vähän niinkuin matto alta ja kestää aikansa ennenkuin oppii selviytymään uudessa tilanteessa.
EI kannatta nöyristellä ketään. Ok,ovat suurinosa juoruilevia mulkkuja ja kertovat vääristellen eteenpäin kaiken mitä sanot mutta koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Härskisti vaan.
Muutama ikävä solvaus ja nolaamisen väärässä paikassa, muiden kuullen, nuoruudessa, sai ainakin minulla kammon. Pelkään tulevani muiden taholta nolatuksi muiden edessä. Siksi välttelen sosiaalisia tilanteita.