Ansiosidonnainen + osa-aikatyö
Kannattaako ansiosidonnaisella päivärahalla tehdä osa-aikatyötä?
Kuitenkin siis alle 300e suojarajan. Muutamia tunteja, lähinnä että oma mielenterveys säilyy ja saa ajatuksia edes hetkeksi muualle.
Kommentit (24)
Voisitko jotenkin täsmentää, että miksi luulet että ei kannattaisi? En siis ymmärrä alkuunkaan mitä ajat takaa.
Mitenkä se menee, että jos menee yli 18 tuntia niin lasketaan soviteltu ansiopäiväraha uudelleen?
Jokin 15h kuukaudessa voisi olla sopiva työmäärä, 10e tuntipalkalla ei ainakaan menisi suojaosan yli.
Tottakai kannattaa. 300e/kk lisärahaa ilman työttömyysturvan pienenemistä on ihan mukava lisä. Eikä vähennä mahdollista asumistukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä se menee, että jos menee yli 18 tuntia niin lasketaan soviteltu ansiopäiväraha uudelleen?
Jokin 15h kuukaudessa voisi olla sopiva työmäärä, 10e tuntipalkalla ei ainakaan menisi suojaosan yli.
Jos teet töitä 18 tuntia viikossa tai enemmän, työviikko lasketaan työssäoloehtoon. Kun näitä vähintään 18-tuntisia viikkoja kertyy 26 kpl 28 kuukauden sisällä, olet täyttänyt uuden työssäoloehdon, ja päivärahan suuruus saatetaan laskea uudelleen. Sekin riippuu siitä, milloin se on viimeksi laskettu, vuoden sisällä sitä ei tehdä kahta kertaa, vaikka 26 viikkoa täyttyisikin. Hieman hankala selittää. Varmaan oman työttömyyskassasi sivuilla selitetään asia tarkemmin.
Ongelma on juuri siinä, kun sitä ei oikein selitetä selkeästi.
Minulle on juuri laskettu kuukausi sitten oma päivärahani, joka on kohtuullisen hyvä. En siis halua, että se missään nimessä pienenee. Haluan lähinnä tekemistä, jotta pääsee ihmisten ilmoille ja saa ajan kulumaam.
Mutta jos siis tuo työssäoloehto täyttyy eli teen vaikka 20h töitä kuukaudessa, lasketaanko minulle uusi päiväraha? Jos siis palkka 20 tunnista olisi vaikka 250 euroa.
Tottakai kannattaa. Kannattaa tienata vaikka 500 euroa, koska se vähentää päivärahan suuruutta kuukaudessa vain satasen verran. En tajua tuota harhakäsitystä, etteikö työnteko rahallisesti kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on juuri laskettu kuukausi sitten oma päivärahani, joka on kohtuullisen hyvä. En siis halua, että se missään nimessä pienenee. Haluan lähinnä tekemistä, jotta pääsee ihmisten ilmoille ja saa ajan kulumaam.
Mutta jos siis tuo työssäoloehto täyttyy eli teen vaikka 20h töitä kuukaudessa, lasketaanko minulle uusi päiväraha? Jos siis palkka 20 tunnista olisi vaikka 250 euroa.
No ei. Se on työssäoloVIIKKO. Viikossa 18h = 1 viikko. Kuukaudessa 4 *18 = 4 viikkoa. Eli jos teet sen parikymmentä yksittäistä viikkoa (välissä voi olla työttömiä viikkoja) jonkun ajan sisään niin, että teet 18h työtä JOKAISEN viikon aikana, niin sitten lasketaan uudestaan.
Et ikinä saa sitä kasaan alle 300 e/kk ellei palkkasi ole ihan minimaalinen. Ja kuukaudessakin voit kerryttää vain 4 työssäoloviikkoa, joka tarkoittaisi 18 * 4 tuntia. Et varmaan niin paljoa tee, ja jos teet, niin siinä on vasta tosiaa 4. Pitikö niitä viikkoja nyt olla 20 tjsp.
Eli luottavaisin mielin voin hakea vaikka 10h/vko hommia eli kuukaudessa tulisi 40h.
Siittä tulee sitten nelisen sataa ja aina voi pyytää vähemmän töitä. Kaupat varsinkin hakevat noita osa-aikaisia
No kannattaa ehdottomasti. Mulla kohtuu hyvä palkka siinä hommassa missä olin ennen työttömyyttä. Sit sain työn maksimi osa-aikatyön tunneilla aika pienellä palkalla (entiseen verrattuna) ja sain liitolta käytännössä erotuksen. Verotus kompensoi osaltaan.
Eli mä sain käteen suunnilleen saman kuin kokoaikatyössä ja silti tein lyhyempää viikkoa. Oli aivan mahtavaa. Sit vielä pystyi ansiosidonnaisen sovittamaan niin että rahaa tuli parin vkon sykleissä, alkukuusta palkka ja puolen välin tienoilla työttömyyskorvaukset. Rahat tuli ajallaan kun oli säännöllinen palkka ja tiedot sai työnantajalta hyvin.
Nyt oon ihan muissa hommissa kokoaikatöissä. Joka tapauksessa suosittelen, riippuu toki siitä mikä on palkka josta ansiosidonnainen lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa ehdottomasti. Mulla kohtuu hyvä palkka siinä hommassa missä olin ennen työttömyyttä. Sit sain työn maksimi osa-aikatyön tunneilla aika pienellä palkalla (entiseen verrattuna) ja sain liitolta käytännössä erotuksen. Verotus kompensoi osaltaan.
Eli mä sain käteen suunnilleen saman kuin kokoaikatyössä ja silti tein lyhyempää viikkoa. Oli aivan mahtavaa. Sit vielä pystyi ansiosidonnaisen sovittamaan niin että rahaa tuli parin vkon sykleissä, alkukuusta palkka ja puolen välin tienoilla työttömyyskorvaukset. Rahat tuli ajallaan kun oli säännöllinen palkka ja tiedot sai työnantajalta hyvin.
Nyt oon ihan muissa hommissa kokoaikatöissä. Joka tapauksessa suosittelen, riippuu toki siitä mikä on palkka josta ansiosidonnainen lasketaan.
Vika lause vähän hassu, tuolla aiemmin fiksummat selittäneet asia hyvin.
Mitenkäs se sitten vaikuttaa, jos osa-aikatyö on toistaiseksi voimassaolevaa? Jos sitten lähdet siitä duunista, tuleeko karenssia?
Kannattaa tehdä vaikka yli tuon suojarajan eli se max. On 80% työviikkoa. Kunhan työn ja ansiosidonnaisen yhteinen tulo ei ylitä sitä palkkaa, josta ansiosudonnainen on laskettu. Liiton laskureilla voi laskea mikä on paras mahdollinen tuntimäärä tehdä osapäivätyötä sinun tuloillasi.
Esim 3000 uron tuloilla, ansiosidonnainen on n. 1700 e bruttona, nettona n. 1200. Osapäivätyötä voi tehdä 3000-1700=1300. Siitä jää aina enemmän käteen kuin olemalla vain työttömänä. Samoin cv näyttää paremmalta.
Otat kai huomioon työmatkakulutkin? Eli jos asut työpaikan vieressä t. sulla joka tapauksessa on jokin seutukortti ostettuna, ei niistä tule ongelmaa. Täällä taas ei juuri ole busseja, mutta etäisyyttä työpaikkaani on liki 20km/sivu eli auto pitää olla eikä niitä bensoja ilman saa! Tuntipalkka t. pari menee auton kuluihin eli ei kandee tehdä lyhyitä vuoroja.
On ihan kiva käydä osa-aikatyössä muuten. Työ on sen verran fyysistä, etten jaksaisi sitä ympäri vuoden kokoaikaisena.
Mutta voiko siis osa-aikaisesta toistaiseksi voimassaolevasta duunista lähteä ilman karenssia?
Huomaa se, että sinulle ei makseta työttömyyskorvausta ennen kuin olet toimittanut kassalle (tai kelalle) työnantajalta palkkatodistuksen, jossa on maksettu palkka ja työtunnit. Tämä on satunnaisten osa-aikatöitten suurin ongelma. Jos on joka kuukausi sama palkka ja esimerkiksi 40% kokoaikatyöstä, joka jäisi olla 18 viikkotunnin.
Esimerkki elävästä elämästä: työttömyyskorvauksen jakso päättyisi ensi maanantaina, joka on 15.7. Tekisit tänä viikonloppuna työvuoron, jossa tulisi myös lisiä, mutta kokonaispalkka lomakorvauksineen olisi 298€. Työnantajan säännöllinen palkanmaksupäivä on kuukauden 15. päivä. Sinun palkkasi ei tietenkään ehtisi vielä maanantaina maksuun vaan vasta 15.8. - mutta palkanlaskija onkin ollut vuosilomalla, ja maksaa palkkasi vasta 31.8. Siispä sinun on elettävä edellisellä kesäkuussa saamallasi työttömyyskorvauksella syyskuuhun asti. Huomaa myös se, että tulojesi oletetaan jatkuvan koko kuukauden samanlaisena, eli sinulle voidaan laskea kuukauden tuloksi yli 300€.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa se, että sinulle ei makseta työttömyyskorvausta ennen kuin olet toimittanut kassalle (tai kelalle) työnantajalta palkkatodistuksen, jossa on maksettu palkka ja työtunnit. Tämä on satunnaisten osa-aikatöitten suurin ongelma. Jos on joka kuukausi sama palkka ja esimerkiksi 40% kokoaikatyöstä, joka jäisi olla 18 viikkotunnin.
Esimerkki elävästä elämästä: työttömyyskorvauksen jakso päättyisi ensi maanantaina, joka on 15.7. Tekisit tänä viikonloppuna työvuoron, jossa tulisi myös lisiä, mutta kokonaispalkka lomakorvauksineen olisi 298€. Työnantajan säännöllinen palkanmaksupäivä on kuukauden 15. päivä. Sinun palkkasi ei tietenkään ehtisi vielä maanantaina maksuun vaan vasta 15.8. - mutta palkanlaskija onkin ollut vuosilomalla, ja maksaa palkkasi vasta 31.8. Siispä sinun on elettävä edellisellä kesäkuussa saamallasi työttömyyskorvauksella syyskuuhun asti. Huomaa myös se, että tulojesi oletetaan jatkuvan koko kuukauden samanlaisena, eli sinulle voidaan laskea kuukauden tuloksi yli 300€.
Tämä on muuttunut. Nykyään sovitellaan palkanMAKSUpäivän mukaan. Eli ilmoitat työtunnit hakemuksessa ja kerrot, että tilipäivä on 31.8.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs se sitten vaikuttaa, jos osa-aikatyö on toistaiseksi voimassaolevaa? Jos sitten lähdet siitä duunista, tuleeko karenssia?
Kyllä tulee, jos sanot itsesi irti. Jos teet nollatuntisopimuksen (työssä tarvittaessa), niin voit vain olla ottamatta tunteja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvalaki on monimutkainen. Päiväraha lasketaan uudestaan jos täytät työssäoloehdon ja edellisestä ensimmäisestä maksetusta päivästä on kulunut yli vuosi. Työssäoloehto on 26 työviikkoa joissa vähintään 18 työtuntia. Google tai työttömyyskassa voi kertoa tarkemmin. Tällä luurilla on rasittava kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuttunut. Nykyään sovitellaan palkanMAKSUpäivän mukaan. Eli ilmoitat työtunnit hakemuksessa ja kerrot, että tilipäivä on 31.8.
Aha, sitten se muuttaa asian täysin. Jo on tiedossa, että työllistyy vähintään 15 päiväksi kokoaikatyöhön = työnhaku katkeaa 30.8., ei kannata edes kesäkuussa tehtyjä tunteja ilmoittaa palkanlaskentaan ennen kuin elokuussa siten, että ne maksetaan vasta silloin kun on jo työssä eikä hae päivärahaa.
Todellakin kannattaa! Varsinkin, jos muutamasta tunnista saat 300.