Haluaisin sellaisen kunnon, että voin milloin vain kokeilla uutta lajia. Kuinka kehittää kuntoa?
Hankala otsikossa selittää, mutta siis olen vähän arka kokeilemaan uusia lajeja. Olen kriittinen itselleni ja ahdistun/ärsyynnyn jos tunnen itseni kömpelöksi. Olen kuitenkin liikunnallisesti melko lahjakas, eli sinällään olen turhan ankara itselleni. Nyt kunto on kuitenkin päässyt rapistumaan. Haluaisin olla sellaisessa kunnossa, että jos joku ehdottaa tennistä/kiipeilyä/melontaa olisin aina valmis liikkumaan enkä vain jumittuisi tuttuihin lajeihin. Eli mitkä olisi muutama eri liikuntalaji, joiden viikottaisella treenauksella saisi monipuolisen ja ketterän kunnon ja erityisesti pystyisi ylläpitämään tuota treenivalmiutta. En pysty viikottain harrastamaan useita erilaisia lajeja, eli mitkä pari eri lajia muodostais hyvän yleiskunnon, jotka lois pohjakunnon ja valmiuden tarvittaessa uusien lajien pariin. Olisiko tällaisia esimerkiksi sulkapallo ja pyöräily? Tai kuntosali ja juoksu? Mitä komboa suosittelette, huom nyt ei keskiössä ulkonäkö vaan vahva yleiskunto, mikä mahdollistaa monipuolisen liikkumisen.
Kommentit (2)
Mä en oo arka kokeilee, oon kokeillut melkeen kaikkea jo, no en ihan mutta melkein, enkä tällä hetkellä halua kokeillakkaan kaikkea. Rohkeesti vaan jos kiinnostaa. Ei sitä heti tarvii täysillä vetää.
Itse kehittäisin sekä lihas- että aerobista kuntoa. Lajit voi valita sen mukaan, mistä itse pitää. Ja sitten yrittää hyväksyä se, että aloittelijana ei osaa kaikkea, eikä voi vaatia itseltään liikaa. Vaikka olisi hyvä kunto, esimerkiksi tennis vaatii käden ja silmän koordinaatiota, joka ei välttämättä harjoittelematta suju niin hyvin kuin toivoisi. Joku toinen laji vaatii sitten tasapainoa tai rytmitajua jne. Ei kukaan ole seppä syntyessään.