Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka yleistä on, että vieraat käy jääkaapilla ominensa eikä edes kysy voiko jonkun ruoan syödä?!

Vierailija
11.07.2019 |

Onneksi lähtivät jo pois, mutta kyllä oli viimeinen kerta, kun olen itse kotona sukulaisten yökyläillessä meillä. Vieraat asuvat ulkomailla ja tavataan heitä ehkä n. kerran parissa vuodessa. Käyvät täällä meillä hoitamassa paperiasiansa kuntoon ja siirtyvät siitä sitten sukuloimaan mualle Suomeen. Asumme kätevästi lentokentän ja Helsingin kupeessa, josta heillä on helppoa hoitaa asiansa ja sitten siirtyä muualle. Ovat meillä yleensä 2-3 yötä täyshoidossa.

Emme siis heitä itse kutsu, vaan kysyvät/ilmoittavat, että olisivat tulossa. Mies aina lupaa, kysymättä minulta. Osaan jo varautua työleiriin, kun ovat tottuneet saamaan palvelua. Tänä vuonna päätin, että mitään ylimääräistä en tee ja vieraat saavat osallistua ruokakustannuksiin ja kotitöihin tai sitten mies saa ne tehdä yksin, kun on luvannut heille, että saavat olla meillä.

No ei mennyt sitten ihan niin kuin olin suunnitellut. Mies unohti tehdä sen ruoan, jonka olimme suunnitelleet tekevämme. No minähän sen sitten tein, kun en halunnut perhettäni jättää nälkäiseksi. Samastahan ne vieraatkin sitten söivät (ja minä maksoin kauppalaskun, kun miehellä ei rahaa). Seuraavana päivänä tein ruokaa, jonka olin sopinut tekeväni, mutta he eivät syöneetkään, kun olivat asioilla. Ilalla grillattiin pitkän kaavan mukaan (minä maksoin ja osallistuin valmisteluihin, mies grillasi) Maistui kuulemma hyvin...

Toki söivät meidän leivät, juustot ja kinkut hyvällä ruokahalulla aamuisin ja iltaisin, kuten myös hedelmät ja marjat. Viimeinen niitti minulle oli, kun he olivat lähdössä, niin yksi vieraiden lapsista valitti nälkää ja pyysi voileipää. Perheen isä alkoi tekemään voileipiä, mutta äiti tuli keittiöön ja alkoi penkomaan jääkaappia ja otti sieltä edellisenä päivänä tekemäni ruoan loput ja laittoi ne lapselle ja itselleen lämpiämään mikroon, KYSYMÄTTÄ sopisiko niin tehdä. Iskä söi sitten ne voileivät. Ei siinä mitään, mutta olin ajatellut syöttää ne jämät omille lapsilleni ja itselleni. Nyt joudun tekemään jotain muuta ruokaa ja käymään kaupassa.

Olisko toi ollut teille ok? Osallistuuko teillä majoittuvat vieraat jotenkin ruokakustannuksiin (joita ette ole itse kutsuneet)?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isoissa Aasian kaupungeissa ei ainakaan ole tapana kokkailla kotona. Ruoka on vain niin halpaa ja lähettipalvelut toimivat niin hyvin, että kukaan ei oikein viitsi nähdä ruoan tekemisen vaivaa. Lisäksi keittiöt ovat onnettoman kokoisia ja onnettomasti varusteltuja.

Ja kiitokset kaikille kommentoijille. Tullut itselleni selväksi, että on olemassa kohteliaita ja toiset huomioon ottavia ihmisiä. Seuraavalla kerralla osaan toivottavasti ehdottaa sitä hotellia tai mennä sinne itse :) niin ei tarvitse pahoittaa mieltään. 

ap

Höpö pöpö. Sun miehen expat-sukulaisilla ei ehkä ole tapana, paikallinen väestö kokkaa kyllä.

Esim. itse olen asunut Pekingissä, ja siellä länsimaalaiset hyödyntää tosiaan aika lailla ravintoloita. Mutta kyllä kiinalaiset tekee myös itse ruokaa, tietenkin. Kaikilla ei edes ole varaa ostaa ruokaa valmiina, minkä lisäksi ruuanlaittotaitoa arvostetaan.

Meidän Kiinassa asuvat sukulaiset eivät tee kotona ruokaa.

Teidän Kiinassa asuvat sukulaiset on just niitä länsimaisia.

Oikeesti, miksi kuvittelet siellä olevan ruokakauppoja? Isoja marketteja, toreja? Ravintolathan ostaa Kiinassakin tukkutoreilta. Kun muka "kukaan ei tee Kiinassa kotona ruokaa"...

Vierailija
42/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä on toiminut törpösti lähinnä ap:n mies. Sehän se oli luvannut vieraille, että saa tulla. Mies oli myös luvannut tehdä ruokaa, mutta unohti.

Mistä sitä tietää jos vaikka ap:n mies on sanonut vieraille, että tervetuloa, olkaa kuin kotonanne?

Täällä ap valittaa vieraista vaikka oma mies taisi olla se suurin syyllinen. Niin ja jos kumpikaan ei saa sanottua vieraille, että voitteko osallistua ruokakuluihin tai että älkää menkö jääkaapille iteksenne niin taitavat molemmat olla syyllisiä. Ei kai ne vieraat mitään selvännäkijöitä olleet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä taitaa olla, sen verran monta täkyä ap tähän tarinaan lisäili. Sukulaisia käymässä ilmeiseti Aasiasta, mieskin siis ulkomaalaistaustainen? Rahaton, eli ap elättää. Klassinen lokkiteema mukana, miehen sukulaiset lokkeilemassa, vieläpä eri kulttuurista tulevat. Kukaan ei vielä tarttunut yhteen selvään syöttiin: mitä ihmeen paperiasioita he oikein käyvät ensin vuosittain hoitamassa ja siirtyvät sitten eteenpäin.

Vierailija
44/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näiden sukulaisten koti/asuinmaassa on tapana toimia kun mennään kylään? Jos ovat tottuneet saamaan palvelua/täysihoidon toisessa kulttuurissa niin tottahan odottavat sitä myös täällä.

Mieshän on voinut myös itse sanoa että ottakaa jääkaapista mitä haluatte milloin haluatte.

Vierailija
45/50 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/50 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla vastaatte, että perheessä on juuri kiertänyt noro, enterorokko ja märkärupi. Kotia ei ole vielä keretty siivota, kun koko perhe on maannut kipeänä.

Vierailija
47/50 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tuollaisille törpöille antaisin pysyvän porttikiellon. En mene jääkaapille omineni edes lapsuudenkodissani, jossa vanhempani asuvat. Ei kuulu mennä kuin omassa kodissa. Tuollaiset törpöt sitä tuskin ymmärtävät, jollet sano.

Minusta taas lapsuudenkodissa sopii mennä jääkaapille, koska se on koti siinä missä omakin koti. Tulisin surulliseksi jos lapseni rupeaisivat kysymään lupaa käydä jääkaapilla tullessaan kotona käymään.

Se on ok sinulle ja hyvä niin, mutta minusta täytyy aina kysyä. Kyllä mua surettaa yksi kaukaisempi sukulainen, joka syö puuroa sen jälkeen kun aikuiset, työssäkäyvät lapsensa käväisevät kylässä. Hänellä on tosi pieni eläke, joten ei siitä lääkkeisiin ja ja muihin menoihin meinaa riittää, kun vielä jääkaappi tyhjennetään silloin kun tervehtimään tullaan. Kysyin kerran, että etkö voi sanoa suoraan että nyt ei rahat riitä, ja hän itkien sanoi, että kun ei hän haluaisi lapsille sanoa mitään. Todella surullinen juttu, ja luulen että on muitakin, joilta jää omien vanhempien ahdinko huomaamatta.

Ihan kyyneleet poskilla valuen sinulle kaukainen sukulainen avautui että ei haluaisi lapsille sanoa mitään. Voisko olla yhtään keksitympiä taas nää omat "kokemukset". 

Mitä keksittyä siinä on, että pienituloisella eläkeläisellä ei riitä rahat aikuisten lastensa ja heidän perheittensä ruokkimiseen? Etenkin naisten eläkkeet voivat olla todella pieniä.

Vierailija
48/50 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näiden sukulaisten koti/asuinmaassa on tapana toimia kun mennään kylään? Jos ovat tottuneet saamaan palvelua/täysihoidon toisessa kulttuurissa niin tottahan odottavat sitä myös täällä.

Mieshän on voinut myös itse sanoa että ottakaa jääkaapista mitä haluatte milloin haluatte.

Itse en mene muiden jääkaapeille.

Vierailija
49/50 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa pari vuotta sitten meillä oli oma lapsi kipeänä influenssassa ja olivat tulossa meille. Sanottiin, että lapsi on influenssassa, että olisiko parempi heidän mennä silloin yhden lapsen kannsa hotelliin. Tulivat silti meille. Olin kyllä vähän vahingoniloinen, kun heidänkin lapsi sitten sairastui, kun olivat jatkaneet matkaansa. (Hyi minua!)

Ja meillä ei kyllä yleensä vieraiden tarvitse nähdä nälkää ja tarjottavaa on yllinkyllin. Olimme syöneet kaksi tuntia sitten aamupalan, jolla sai ihan itse ottaa niin paljon leipää, juustoa, leikkeleitä, jugurttia, mysliä ja juomista kuin itse halusi. Tässä tapauksessa lapsi pyysi itse leipää, joita isä siis alkoi tehdä ja joka todellakin olisi ollut ok (iskä sitten söi leivät ja teki itselleen vielä pari lisää). Pakastimesta olisi löytynyt lisää leipää, jos olisi ollut tarve. Perheen äiti oli kuitenkin sitä mieltä, että lämmittää mieluummin ruokaa. Toikin olisi saattanut olla ok, jos olisi kysynyt. Meillä omatkin lapset aina varmistaa, että voiko jonkun ruoan syödä jääkaapista, koska ymmärtävät että se on voitu tarkoittaa syötäväksi esim. seuraavana päivänä. 

Ja miehellä on tilapäisesti huono rahatilanne ja minä olen jäämässä opiskelijaksi syksyllä, joten ei oikeasti ole liikoja rahoja. Vierailla on molemilla hyväpalkkaiset työt, josta molemmat tienaavat kuusinumeroisen summan vuodessa. Toki vakuutus ja koulumaksut ovat ulkomailla asuessa suuret, mutta miehen kertoi, että laittaa joka kuukausi minun nettopalkkani kaksinkertaisena säästöön.

Mutta seuraavaa kertaa varten opimme, että toimimme toisin, niin kaikki voivat olla tyytyväisiä. 

Vierailija
50/50 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vieraille tarjotaan ruoka ja jos ei tarjota niin vieraita ei oteta.

Meille tulee vieras 3 yöksi ja oikein on tilannut pari ruokaa ja niitä sitten teen.

Itse en käy kylässä kun näyttää olevan niin vaikeaa tuo kestitseminen.

Mummmolassa aina vieraille keitettiin kahvia ja tarjolla oli pullaa, oi noita aikoja.

Piipahtaisi joku meilläkin kahvilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä