Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka yleistä on, että vieraat käy jääkaapilla ominensa eikä edes kysy voiko jonkun ruoan syödä?!

Vierailija
11.07.2019 |

Onneksi lähtivät jo pois, mutta kyllä oli viimeinen kerta, kun olen itse kotona sukulaisten yökyläillessä meillä. Vieraat asuvat ulkomailla ja tavataan heitä ehkä n. kerran parissa vuodessa. Käyvät täällä meillä hoitamassa paperiasiansa kuntoon ja siirtyvät siitä sitten sukuloimaan mualle Suomeen. Asumme kätevästi lentokentän ja Helsingin kupeessa, josta heillä on helppoa hoitaa asiansa ja sitten siirtyä muualle. Ovat meillä yleensä 2-3 yötä täyshoidossa.

Emme siis heitä itse kutsu, vaan kysyvät/ilmoittavat, että olisivat tulossa. Mies aina lupaa, kysymättä minulta. Osaan jo varautua työleiriin, kun ovat tottuneet saamaan palvelua. Tänä vuonna päätin, että mitään ylimääräistä en tee ja vieraat saavat osallistua ruokakustannuksiin ja kotitöihin tai sitten mies saa ne tehdä yksin, kun on luvannut heille, että saavat olla meillä.

No ei mennyt sitten ihan niin kuin olin suunnitellut. Mies unohti tehdä sen ruoan, jonka olimme suunnitelleet tekevämme. No minähän sen sitten tein, kun en halunnut perhettäni jättää nälkäiseksi. Samastahan ne vieraatkin sitten söivät (ja minä maksoin kauppalaskun, kun miehellä ei rahaa). Seuraavana päivänä tein ruokaa, jonka olin sopinut tekeväni, mutta he eivät syöneetkään, kun olivat asioilla. Ilalla grillattiin pitkän kaavan mukaan (minä maksoin ja osallistuin valmisteluihin, mies grillasi) Maistui kuulemma hyvin...

Toki söivät meidän leivät, juustot ja kinkut hyvällä ruokahalulla aamuisin ja iltaisin, kuten myös hedelmät ja marjat. Viimeinen niitti minulle oli, kun he olivat lähdössä, niin yksi vieraiden lapsista valitti nälkää ja pyysi voileipää. Perheen isä alkoi tekemään voileipiä, mutta äiti tuli keittiöön ja alkoi penkomaan jääkaappia ja otti sieltä edellisenä päivänä tekemäni ruoan loput ja laittoi ne lapselle ja itselleen lämpiämään mikroon, KYSYMÄTTÄ sopisiko niin tehdä. Iskä söi sitten ne voileivät. Ei siinä mitään, mutta olin ajatellut syöttää ne jämät omille lapsilleni ja itselleni. Nyt joudun tekemään jotain muuta ruokaa ja käymään kaupassa.

Olisko toi ollut teille ok? Osallistuuko teillä majoittuvat vieraat jotenkin ruokakustannuksiin (joita ette ole itse kutsuneet)?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tuollaisille törpöille antaisin pysyvän porttikiellon. En mene jääkaapille omineni edes lapsuudenkodissani, jossa vanhempani asuvat. Ei kuulu mennä kuin omassa kodissa. Tuollaiset törpöt sitä tuskin ymmärtävät, jollet sano.

Vierailija
2/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yleisempää, mutta on aina ollut sama juttu. Se että pahoittaa tulisesti mielensä moisesta on kyllä enemmänkin nykykotkotuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuovat omat ruuat tai sitten osallistuvat ostosten tekoon. Aika törkeää tuollainen.

Vierailija
4/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko jatkossa osallistuvat kustannuksiin tai asiaa ei enää kylään ole. Millainen ihminen todella olettaa, että voi kylässä vain marssia toisen kaapeille ja tyhjentää ne?! Aina jaksan uudelleen järkyttyä siitä, miten röyhkeitä ja käytöstavattomia jotkut ihmiset ovat!

Vierailija
5/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä moukkamaiselta. Onko heillä edes tapana olla vastavuoroisia jossain muussa asiassa? Käyttekö teidän perheen kanssa samaan tapaan heillä?

Varmaan pitäisi nostaa kissa pöydälle. Jos esitätte heille että asia on ok, eivät he todellakaan tajua ettei ole, kun eivät ole tähänkään mennessä tajunneet.

Vierailija
6/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eipä tarvitsisi ensi kerralla tulla kylään. Röyhkeitä vieraita. En ymmärrä miten joku kehtaa kuokkia vielä monta päivää osallistumatta ruokakustannuksiin ja sitten vielä syödä toisten ruuat kysymättä.

Vierailija
7/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tuollaisille törpöille antaisin pysyvän porttikiellon. En mene jääkaapille omineni edes lapsuudenkodissani, jossa vanhempani asuvat. Ei kuulu mennä kuin omassa kodissa. Tuollaiset törpöt sitä tuskin ymmärtävät, jollet sano.

Olin juuri pari päivää sitten vanhemmillani kylässä ja vaikka olemme todella läheisiä, kysyin silti olisiko kahvia mahdollista saada. Äitini siihen sanoi, että "tämä on sun kotisi myös, voit koska vain kysymättä ottaa jotain jos mielesi tekee". Vaikka kyseessä onkin lapsuudenkoti, ei tulisi mieleenkään vaan mennä ja rohmuta kaappeja tyhjäksi!

Viime viikolla miehen sisko oli lapsensa kanssa kylässä ja poika valitti nälkäänsä. Sisko kysyi, olisiko mitään mitä pojalle voisi tarjota. Annoin leipää, muuta ei ollut kun tulivat kylään lyhyellä varoitusajalla ja kaupassa käytiin vasta illalla. Hyvin kelpasi.

Yleensä minulla on tapana varata syötävää vieraille, mutta pöyristyttävää olisi todella, jos vieraat tulisivat kylään sillä oletuksella että meillä on kaapit täynnä heitä varten ja voivat ravata siellä minkä tykkäävät. Ainoa poikkeus on juurikin perheeni ja etenkin sisko, he voivat vapaasti tehdä leipää tms jos mieli tekee. Missä ihmisten käytöstavat?!?!

Vierailija
8/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas lapsuudenkodissa sopii mennä jääkaapille, koska se on koti siinä missä omakin koti. Tulisin surulliseksi jos lapseni rupeaisivat kysymään lupaa käydä jääkaapilla tullessaan kotona käymään.

Vierailija
9/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että sinä ja miehesi selväsanaisesti kerroitte heille, että tällä kertaa toivotte heidän ostavan omat ruokansa itse? Jos tuon kerroitte, niin sitten kuulostaa tökeröltä.

Henkilökohtaisesti olen vain iloinen, jos yövieraat osaavat oma-aloitteisesti ottaa kaapista ruokaa eivätkä vain istu odottamaan valmista. Mutta mä en kutsu vieraita, joille en halua tarjota jääkaappini antimia. Teidän tapauksessa vähän jäi mielikuva, että miehesi on halunnut tarjota vieraille mutta sinä et.

Vierailija
10/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä moukkamaiselta. Onko heillä edes tapana olla vastavuoroisia jossain muussa asiassa? Käyttekö teidän perheen kanssa samaan tapaan heillä?

Varmaan pitäisi nostaa kissa pöydälle. Jos esitätte heille että asia on ok, eivät he todellakaan tajua ettei ole, kun eivät ole tähänkään mennessä tajunneet.

Asuvat tosiaan toisessa maassa ja meillä ei hirveästi varaa matkustella. Kerran olemme heillä olleet kylässä (useamman päivän). Maksoimme puolet yhteisistä ruoista ja ostimme myös omat aamu-, ilta- ja välipalatarvikkeet, joista kyllä hekin jotain käyttivät. Tuossa maassa ei ole tapana tehdä ruokaa, vaan käydään ulkona syömässä tai tilataan kotiin. Yhden ilallisen isäntäperhe halusi tarjota ja vei meidät vähän erikoisempaan paikkaan. 

Vieraat ovet miehen sukulaisia ja jotenkin olen olettanut, että olisi hänen tehtävänsä laittaa rajat näille vieraille. Mutta taitaa vaan jäädä mun tehtäväksi. Tänään tosin ilmoitin miehelle, että jos lupaa meiltä majapaikkaa seuraavan kerran, niin minä olen muualla sen aikaa ja jätän jälkeeni tyhjän jääkaapin.

Vierailija
11/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes, ihan oikein tekivät vieraat. Olet juuri tyypillinen ruoanpimittäjä, joka pitää vieraitaan nälässä. Onneksi sait näpeillesi.

Vierailija
12/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas lapsuudenkodissa sopii mennä jääkaapille, koska se on koti siinä missä omakin koti. Tulisin surulliseksi jos lapseni rupeaisivat kysymään lupaa käydä jääkaapilla tullessaan kotona käymään.

Nimenomaan. Minä ja siskoni olemme molemmat kolmekymppistä ja vuosia omillamme asuneita, mutta silti lapsuudenkodissa käydessämme keitämme kahvit ja käymme jääkaapilla ihan ominpäin. On jo ihan muodostunut perhepiirissä vitsiksi, että aina siellä käydessämme menemme ensimmäiseksi katsastamaan jääkaapin sisällön, vaikka emme mitään sieltä olekaan vailla, ja vasta sitten istahdamme alas :D.

Vierailija
13/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuvat tosiaan toisessa maassa ja meillä ei hirveästi varaa matkustella. Kerran olemme heillä olleet kylässä (useamman päivän). Maksoimme puolet yhteisistä ruoista ja ostimme myös omat aamu-, ilta- ja välipalatarvikkeet, joista kyllä hekin jotain käyttivät. Tuossa maassa ei ole tapana tehdä ruokaa, vaan käydään ulkona syömässä tai tilataan kotiin. Yhden ilallisen isäntäperhe halusi tarjota ja vei meidät vähän erikoisempaan paikkaan. 

Vieraat ovet miehen sukulaisia ja jotenkin olen olettanut, että olisi hänen tehtävänsä laittaa rajat näille vieraille. Mutta taitaa vaan jäädä mun tehtäväksi. Tänään tosin ilmoitin miehelle, että jos lupaa meiltä majapaikkaa seuraavan kerran, niin minä olen muualla sen aikaa ja jätän jälkeeni tyhjän jääkaapin.

Mikä on sellainen maa, jossa ei ole tapana tehdä ruokaa?! :D

Vierailija
14/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aika moni piippuinen juttu.

En ymmärrä tuota, että muka tulevat useaksi päiväksi ja asettuvat taloksi ja te vaan kynnysmattoilette ja palvelette? Outoa. Ovi säppiin, jos ei ihmisiä haluta. Kiitos ei - toimii ääneen sanottuna!

Tai jos haluatte heidän osallistuvat ruokakustannuksiin. Voitteko puolestanne tänään maksaa ruuan, kiitos? :)

Toisaalta sitten, kun olette suosiollisesti päästäneet ihmiset kotiinne, niin missä vieraanvaraisuus? Miksi vieraan, lapsen, pitää itse sanoa, että on nälkä olisiko jotain?

Mietin tuota jääkaapille menoakin. En itse mene kuin pyydettäessä. Mutta en haluaisi olla vaivaksi enempää, kun olen jo. Eli äkkiähän mä itsekin saan semmoisen leivän tehtyä, ettei tarvii enempää vaivata isäntäperhettä. Tai ainiin tehdään palvelus ja syödään se pikkuinen eilinen jämä pois, niin ei tule hukkaa. Vähän oudolta tuntuu, että yksi lapsi sitten söi sun itselle ja lapsillesi varaamaan ruuan, taidatte olla todella pieni ruokaisia..

Sinänsä aivan absurdia mulle tätä edes pohtia, kun kenellekään en lähde yökyläilemään perheellisenä. Hotellit on keksitty.

Vierailija
15/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset vieraat eivät, lähisukulaiset yökylässä saavat kyllä ottaa itse jääkaapista syötävää, jos tulee nälkä. Niin mekin teemme heillä.

Eli kyse on siitä, miten läheiset välit ovat ja onko homma vastavuoroista.

Ap:n tapauksessa ilmeisesti he eivät ikinä mene noille sukulaisilleen täysihoitoon? Siinä tapauksessa ottaisin asian ihan itse esille. Että "kiva kun tulette, mutta tehdäänpä tästä lähtien niin, että pannaan ruokalasku puoliksi ja laitetaan ruokaa vuorotellen". Siinä se. Ja jos ei sovi, kehota menemään hotelliin.

Vierailija
16/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen maa, jossa ei ole tapana tehdä ruokaa?! :D

Jotkut amerikkalaiset ei tee ollenkaan ruokaa itse. Tiedän myös yhden italialaisen joka ei kuulemma tee ruokaa kotonaan.

Vierailija
17/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yleisempää, mutta on aina ollut sama juttu. Se että pahoittaa tulisesti mielensä moisesta on kyllä enemmänkin nykykotkotuksia. 

Tähän mennessä 11 alapeukuttajaa on nykykotkoja. Tuota on tapahtunut aina. Aina on kuitenkin kyse perheestä joka ei hallitse ruokkimista eikä ruoanlaittoa eikä osaa organisoida asioita muutenkaan. Yleensä kyse on vielä suht vähällä toimeentulevasta perheestä. He elävät omassa kodissaan vailla asioita myös ei heidän tarkoituksenaan ole rohmuta muiden ruokaa vaan heillä ei normaalisti ole ruokaa kotona, koska eivät hallitse sitä osa-aluetta. Lapsillehan tämä on kauheaa. Toki ymmärrän hyvin että harmittaa kun kaikki rohmutaan, mutta se syy siihen on se ettei näillä heikommin asioitaan hoitavilla normaalisti ole mitään mitä rohmuta kotonaan.  Sitä rohmuamista ei tehdä siksi että teillä olisi syy pahoittaa siitä mielensä eikä se ole kunnioittamattomuutta suoraan teitä kohtaan vaan sitä että kun on kerrankin mistä ottaa niin se tilaisuus käytetään hyväksi ja nopeasti kuten pulavuosien ihmisillä oli/on tapana. Jotkut ihmiset elävät vieläkin niin että jos on joku yhteiskuokailu ottavat he ensin ja ovat ensimmäisenä jonottamassa, ettei ruoka lopu ennekuin he ovat päässeet osallisiksi.

Kyse on heikosta elämän hallinnasta ko perheellä ei mistään muusta eikä ongelma poistu hermostumalla siitä tulisesti. 

Asiaa voisi käsitellä niin että siinä on joku oikea syykin miksi näin tapahtuu, eikä vain esittä''ä että syy on henkilökohtaisesti sinua vastaan ja tarkoituksella.  

Vierailija
18/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ne on miehen sukulaisia tai miehen vieraita. Hohhoijaa. 

Vierailija
19/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se riippuu vähän siitä kuinka läheisiä ollaan ja miten kauan vierailu kestää... Jos on vaikka viikon jonkun luona, niin voisi olla hankalaa jos jokaiseen voileivän tekemiseen pitäisi kysyä erikseen lupaa. Yleensä en kyllä mene jääkaapille omin luvin jos olen kylässä. Tietenkään.

Ja minusta vieraiden ei pääsääntöisesti tarvitse osallistua ruokakustannuksiin, mutta tietysti siinäkin on joku kohtuus ja riippuu paljon isäntäväen rahatilanteesta, kuinka vieraanvaraisia pystyvät olemaan.

Vierailija
20/50 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Meillä saa äiti, isä ja sisaruksetkin käydä jääkaapilla vapaasti. Minä heillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä