Kävisitkö töissä jos ei olisi taloudellisesti pakko?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää luettavaa! Miten noin moni olisi valmis luopumaan työstään ja valitsemaan sen sijaan sohvalla makoilun? Ettekö ymmärrä, että ilman töissä käymistä alkoholisoituisitte ja menettäisitte mielenterveytenne?
Päivärytminne ja elämänhallintanne menisi samalla. Eikä teillä olisi oikeutta päästä kohentamaan niitä kuntouttavaan työtoimintaan tai pupukurssille, kun ette olisi työttömiä työnhakijoita.
Älä puhu potaskaa. Ihminen voi olla hyvin ahkera ja tuottelias käymättä päivääkään palkkatyössä.
Minä ainakin keksisin vaikka kuinka paljon mielekästä tekemistä ilman duunissa ahertamista. Olen ammatiltani toimittaja, joten kirjoittaisin kirjoja, matkustelisin, opiskelisin lisää kieliä, kuluttaisin kulttuuria, urheilisin enemmän jne.
37
Niinhän sinä luulet. Kuuntele enemmän, mitä Juhanalla ja vauvapalstan kokoomus- ja persuprovoilla on kerrottavana työssä käymättömien ihmisten mielenterveyden ja elämänhallinnan tasosta, niin mietit toisenkin kerran.
Siinä on kyse siitä, kuuluuko muiden elättää jotakuta työkykyistä, joka kieltäytyy töistä.
Kyllä se on ihmeellistä, miten jonkun täytyy koko ajan levittää propagandaa!
En kävisi päivätöissä jonkun muun lukuun enkä ryhtyisi täyspäiväiseksi yrittäjäksi. Toimettomaksi en silti jäisi. Olen kokeillut loikoilua ja löysäilyä ihan riittävästi, koska nytkään minun ei ole taloudellisesti pakko työskennellä jatkuvasti. Oma pää meinasi kahden viikon kohdalla hajota. Niitä tietsikkapelejä, mökkeilyä ja netin selaamista jaksaa vain tietyn aikaa.
Kirjoittaisin romaaneja kuten nytkin, sitä en tee rahan takia, vaan minulla on sisäinen palo kirjoittaa ja saada teksteilleni lukijoita. Saattaisin myös alkaa opiskella avoimessa yliopistossa, vaikka filosofian kursseja tai kirjoittamista. Tällä hetkellä minulla on juristin paperit, mitä ennen olin b2b-myynnissä, mutta en usko että noista kumpaakaan jatkaisin. Ehkä seuraisin oikeustieteellisen alan kirjallisuutta ja laatisin tutuille asiakirjoja rahaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran aktiivinen persoona, että ahdistun jos vain olen kaikki päivät kotona "tekemättä mitään". Kotityöt on aika nopeasti hoidettu joten luppoaikaa jää reilusti. Eli varmasti jotain haluaisin tehdä vaikkei olisi pakko, mutta sen pitäisi olla mieluisaa, ei pakkopullaa tai jotain mistä en yhtään nauti.
Olisit ns taloudellisesti riippumaton, raha ei ole ongelma, mutta keksit ainoastaan kotona kökkimistä ja siivousta? OK, voisit ainakin lahjoittaa rahat sellaiselle jolla on vähän edes mielikuvitusta.
Just joo. En tarkoittanut asiaa ihan noin mustavalkoisesti. Olen ollut VUOSIA työttömänä sairauden vuoksi ja todennut, että kun rahaa ei ole, ei tekemistä riitä loputtomiin. Helppo varmasti sellaisen tuomita, joka on raatanut vuosia töissä. Mulla on lemmikkejä, tykkään käydä ulkona, lukea, kuunnella musiikkia jne, mutta kun vuosia lojuu päivästä toiseen työttömänä, kyllä se alkaa tympiä. Jos rahaa olisi, varmasti olisin käyttänyt sen matkusteluun joka on pitkään ollut haaveeni, vaan ei se onnistu ilman rahaa.
Jos taloudellinen tilanne olisi oikeasti hyvä, voisin jättää paikkani jollekulle nuoremmalle. Jatkaisin aiheen parissa varmaan järjestöpuolella vapaaehtoisesti. Jaksan kyllä lomillakin olla tekemättä mitään ts keksin itselle pientä puuhaa, joten ongelmia ei kotona olosta siinä suhteessa tulisi. Voisin myös kokeilla jotain ihan uutta.
En, tekisin omia projekteja, taidetta, tutkimuksia vailla tavoitetta, seurustelisin, emännöisin, kuljettaisin lasta, pelailisin, lukisin ja koittaisin kiejoittaa kirjan, kokkaisin, leipoisin, remontoisin, hoitaisin puutarhaa, rakentelisin... jne jne
En. Ostaisin mm. talviasunnon jostain lämpimältä seudulta ja viettäisin talvet siellä ja kesät vaikka Suomessa.
En. Vaikka olen unelma-ammatissani ja työpaikka on mieluisa.
Olen 51-v. ja tajuan että aikaa ei ole määrättömästi. Terveys voi mennä minä päivänä hyvänsä. Haluaisin lopettaa työssä käymisen ja nauttia elämästä, nyt kun sitä vielä on jäljellä.
Ensimmäisen vuoden löhöilisin: lojuisin mökillä ja lukisin ja katsoisin elokuvia. Nukkuisin univelat pois!
Toisena vuotena tekisin rästiytyneet kotityöt ja raivaisin komerot ja varastot.
Kolmannen vuoden matkustelisin paikoissa, jotka olen aina halunnut nähdä: Kiinan muuri, Taj Mahal, Pompeiji, Amazon jne.
Neljäntenä vuotena hoitaisin lapsenlapsia.
Viidentenä tekisin vapaaehtoistyötä.
Kuudentena kouluttaisin koiraa.
Seitsemäntenä urheilisin.
Kahdeksantena tekisin käsitöitä ja opettelisin kutomaan kangaspuilla.
Yhdeksäntenä kirjoittaisin muistiin sukuni tarinoita, ehkäpä omakustannejulkaisuksi.
Kymmenentenä perustaisin kasvihuoneviljelmän.
Ei loppuisi kiinnostava tekeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran aktiivinen persoona, että ahdistun jos vain olen kaikki päivät kotona "tekemättä mitään". Kotityöt on aika nopeasti hoidettu joten luppoaikaa jää reilusti. Eli varmasti jotain haluaisin tehdä vaikkei olisi pakko, mutta sen pitäisi olla mieluisaa, ei pakkopullaa tai jotain mistä en yhtään nauti.
Olisit ns taloudellisesti riippumaton, raha ei ole ongelma, mutta keksit ainoastaan kotona kökkimistä ja siivousta? OK, voisit ainakin lahjoittaa rahat sellaiselle jolla on vähän edes mielikuvitusta.
Just joo. En tarkoittanut asiaa ihan noin mustavalkoisesti. Olen ollut VUOSIA työttömänä sairauden vuoksi ja todennut, että kun rahaa ei ole, ei tekemistä riitä loputtomiin. Helppo varmasti sellaisen tuomita, joka on raatanut vuosia töissä. Mulla on lemmikkejä, tykkään käydä ulkona, lukea, kuunnella musiikkia jne, mutta kun vuosia lojuu päivästä toiseen työttömänä, kyllä se alkaa tympiä. Jos rahaa olisi, varmasti olisin käyttänyt sen matkusteluun joka on pitkään ollut haaveeni, vaan ei se onnistu ilman rahaa.
Lennä Berliiniin, esim. lennot ja majoitus 5 päivää:
38,50 + 39,32 + 96 = 173,82
Helsinki to Berlin Tegel
Flight number
EJU5734
Departure
20:55 Thu 15th Aug
Arrival
22:00
Your fares
Adult
1 x 38.50 €38.50 €
Berlin Tegel to Helsinki
Flight number
EJU5731
Departure
07:15 Tue 20th Aug
Arrival
10:15
Your fares
Adult
1 x 39.32 €39.32 €
https://www.airbnb.fi/rooms/32913109?location=Berliini%2C%20Saksa&check…
En todellakaan. Matkustelisin, ostelisin tavaroita, palveluja, sijoittaisin, harrastelisin.
Nykyinen duuni asiantuntijatason hommia, ihan kiinnostavia ja työkaverit mukavia, mutta en.
Koska joutenkaan en osaisi olla, niin varmaan laittaisin alulle jotain mielessä pyörineitä yritysideoita. Lasten tarhapäivät pudottaisin viidestä neljään, että ehtisi olla enemmän heidänkin kanssaan. Loppuajan lueskelisin kirjoja, opettelisin netistä uusia taitoja, lisäisin matkustelua maltillisesti, ehkä jopa piirtäisin perheelle talon ja rakentaisin sen.
Saattaisin tehdä tyyliin 2pv viikossa, pidän työstäni mutta kaipaan kyllä enemmän vapaa-aikaa kokonaisuutena. 4 vuoden päästä on lainat maksettu, silloin tarkoituksena onkin vaihtaa puolipäiväiseksi, meillä on moni niin tehnytkin ja työnantaja on ollut oikein myötämielinen.
En käy nytkään ”oikeissa töissä” koska olen yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää luettavaa! Miten noin moni olisi valmis luopumaan työstään ja valitsemaan sen sijaan sohvalla makoilun? Ettekö ymmärrä, että ilman töissä käymistä alkoholisoituisitte ja menettäisitte mielenterveytenne?
Päivärytminne ja elämänhallintanne menisi samalla. Eikä teillä olisi oikeutta päästä kohentamaan niitä kuntouttavaan työtoimintaan tai pupukurssille, kun ette olisi työttömiä työnhakijoita.
Eihän tässä kukaan sohvalla makoilusta ole puhunut. Jos olisi niin paljon rahaa ettei tarvitsisi käydä töissä sitä tienaamassa niin aikani kuluisi esim matkustamalla maailman jokaiseen maahan (parhaimpiin useamman kerran), harrastamalla muutamaa kymmentä eri harrastusta, voisin ostaa vaikka elokuvatuotantofirman tai jalkapallojoukkueen huvikseni, hankkisin eläimiä ja niille järkkäisin toimintaa, opiskelisin jne jne. Työt (tai siis rahanpuute, joka töihin pakottaa) estää minua elämästä eikä päinvastoin.
En ainakaan kokoaikaisesti. Työni on kivaa ja saan siitä paljon sisältöä elämään, mutta uskoisin keksiväni muutakin vielä mielekkäämpää.
En kävisi enkä käy. Olen jo sen ikäinen että haluan nauttia elämästä, lapsenlapsista ja kauniista puutarhastani sekä aurinkoisista päivistä silloin kun niitä on eikä sitten kun on lomaa.
Olen nyt ollut 5v terveydellisistä syistä poissa töistä (tehnyt vain freelancerina viimekesään saakka) ja olen tosi onnellinen kun saan nauttia elämästä. Tietty mieheni mahdollistaa tämän sillä omia tuloja on vain n 1000€/kk, sillä tuskin yksin pärjäisin. En ymmärrä miten olen ikinä ehtinyt tekemään töitä ja hoitamaan kaiken muun sen lisäksi??
En tietenkään. Tekisin hyväntekeväisyys / vapaaehtoisjuttuja, ehkä silti pyörittäisin omaa yritystä mutta todennäköisesti matkustelisin, harrastaisin vaikka sun mitä ja nauttisin ajastani niiden parissa ja itseäni kehittäen ja läheisten kanssa. Töissä käyn vain ja ainoastaan rahan takia, ajalleni keksisin mielekkäämpääkin käyttöä.
En todellakaan. Tai kai sossu nytkin mut ja kissani elättäis, mut jos jonkinlaista elintasoa haluaa ylläpitää niin pakko on vaan käydä.
Kyllä kävisin. Minulla tosin oma firma, joten sataa omaan pussiin. Hyvä asianajaja huono laskuttaja tosin... :D Jotenkin koen että ei se ole minulta kuin aikaa pään sisältä kaivaa papereita lukea ja tarkistan asioita eli en myy muuta kuin aikaani, niin laskutus ongelma minulla.... :) Hyvin elän silti.
Paras olo tulee kun asiakkaalta kiitos että osasin. Tietenkin myös se lasku
F
Te jotka jatkaisitte toissakayntia... milla alalla olette toissa?