Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomasitteko että Helsingin uudessa Oodi kirjastossa on sukupuolineutraalit WC:t? Miehet kusee ja paskoo samassa tilassa naisten kanssa, mit...

Vierailija
11.07.2019 |

Eikö tämä ole vähän pelottavaa?

Vai onko tämä mielestänne hyvä asia että kaikki ovat samoissa vessoissa?

Kommentit (430)

Vierailija
161/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuudesta ei tarvitse huolehtia. Kirjasto on julkinen vartioitu tila. Ennenvanhaan ostoskeskustenkin perustaminen oli naisille vapauttavaa, sillä heille syntyi tila jossa viettää aikaa vapaasti ilman pelkoa väkivallasta ja seksuaalisesta väkivallasta, joka oli kaduilla suht yleistä. Hätätilanteessa pystyi aina kääntymään vartijoiden puoleen, ja näin on yhä.

Vierailija
162/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän, että on haluttu tehdä tila, jossa kenenkään ei tarvitse olla hädässä sukupuolen/sukupuolettomuuden takia, mutta jos kopeista todella näkee läpi seisooko vai istuuko toinen siellä, silloinhan se on mahdollisimman huono asia useimpien transihmisten kannalta.

Haamuna. Ei nää ellei ala nosteleen kättä ja jalkaa ja tanssimaan . Aivan vapaadti voit laittaa tamponin ja pyllistää ovelle.

Tämä tulee ehkä yllätyksenä, mutta minun on pakko joskus kesken kaupunkireissun venytellä, etten kaadu jonkun krampin takia asvalttiin vaikka suojatiellä. Se kyllä näkyisi läpi, eli sitä ei voi tuolla tehdä. Mikä idea siinä ollut että läpikuultavat ovet? Onko tarkoitus jotenkin leikitellä yksityisen ja julkisen tilan rajalla? Että hähää, tästä tavallaan ei näy läpi mutta tavallaan näkyy kuitenkin.

Miksi menet vessaan jumppaamaan? Eikö olisi helpompi venytellä vaikka jossain puiston nurkassa tai siellä tilavammilla alueilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unisex-vessoissa on helppo harrastaa seksuaalista ahdistelua.  Ihmettelen olenko ainoa joka on joutunut itsensäpaljastelijan uhriksi unisex-vessassa? Mies oli jättänyt oven auki ja oli kusevinaan ja katsoi kuka tulee. Kun näki että nainen niin imelästi hymyillen kääntyi heppinsä kanssa minua kohti. Lähdin pois. Tämä oli Helsingin keskustassa.

Jos itselläni olisi lapsia niin minua kyllä pelottaisi laskea heitä tällaiseen vessaan. Tiedän että vaikutan hysteeriseltä mutta olen vain niin paljon elämäni aikana kohdannut seksuaalista häirintää ja rasvaisia miehiä jo 4-vuotiaasta lähtien että minusta tämä ei vaan ole hyvä juttu. Eihän uimahalleissakaan ole unisex-pukuhuoneita ja -saunoja. 

Sen takia on ne ovet, joista varjona näkee, jos siellä kopissa on joku. Ei tartte silloin tempaista ovea auki

Vierailija
164/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei tämä häveliäisyys ole yksin naisten ongelma. Minulle tuttava mies sanoi ettei hän pidä ajatuksesta unisex-vessoista sen takia että nolottaa jos viereisessä kopissa on nainen kuulemassa.

Vierailija
165/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten ja naisten pissat ja kakat ovat erilaisia eikä niitä saa sekoittaa.

Vierailija
166/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unisex-vessoissa on helppo harrastaa seksuaalista ahdistelua.  Ihmettelen olenko ainoa joka on joutunut itsensäpaljastelijan uhriksi unisex-vessassa? Mies oli jättänyt oven auki ja oli kusevinaan ja katsoi kuka tulee. Kun näki että nainen niin imelästi hymyillen kääntyi heppinsä kanssa minua kohti. Lähdin pois. Tämä oli Helsingin keskustassa.

Jos itselläni olisi lapsia niin minua kyllä pelottaisi laskea heitä tällaiseen vessaan. Tiedän että vaikutan hysteeriseltä mutta olen vain niin paljon elämäni aikana kohdannut seksuaalista häirintää ja rasvaisia miehiä jo 4-vuotiaasta lähtien että minusta tämä ei vaan ole hyvä juttu. Eihän uimahalleissakaan ole unisex-pukuhuoneita ja -saunoja. 

Sen takia on ne ovet, joista varjona näkee, jos siellä kopissa on joku. Ei tartte silloin tempaista ovea auki

Loppuu se selvästi lukittujen ovien rynkytys. Toivottavasti. Ei tiedä miten tyhmiä ne rynkyttäjät on.

Vierailija
167/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä logiikkaa että jos joku ei pidä siitä että miehet ja naiset ovat samoissa WC-tiloissa niin ollaan muka jotenkin erityisen rajoittuneita eikä ymmärretä kehon normaaleja toimintoja. Eihän miehet ja naiset ole samoissa pukuhuoneissa tai saunatiloissakaan (ainakaan vielä) vaikka onhan alastomuuskin ihan täysin luonnollista. Kyllä minä ainakin naisena vierastan enemmän vieraiden miesten läsnäoloa julkisissa WC-tiloissa kuin vieraiden naisten.

On kylpylöitä, joissa pukutilat ovat yhteiset. Kaapit ja hiustenkuivaus sun muut pisteet ovat yhteisiä ja vaatteet vaihdetaan kopeissa, samalla tavalla kuin käydään yhteisvessoissa tarpeillakin.

Vierailija
168/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan silleen kaikkea suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta ajatellen tämä tuntuu vähän hassulta. Luulis että on paljonkin uskontokuntiin kuuluvia ihmisiä jotka eivät tällaista hyväksy, silloinhan kirjasto ei ole heille neutraali ja mukava tila...

Tietyn kulttuurin miehet pitävät naisia koirina ja kuvitellaanpa he nyt samaan vessatilaan. Mihinkähän sekin seuraa?

En nyt tiedä onko naiselle turvallinen olo siellä, kun näkee tällaisen kulttuurin miehen tulevan vessaan samaan aikaan, tai joukko sellaisia miehiä samalla kun on siellä ainoa nainen. Onko siellä edes kameroita? Onko vartijoita lähelläkään? Kuulostaa todella karmistuttavalta, ei nyt mennyt putkeen tämä systeemi kun tarvitsee pelätä ryhmäryiskausta kirjaston vessatilassa.

En usko että moista tarvitsee pelätä

Vierailija
169/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaikkien ei tarvi sinne taivaalliseen Oodiin itteään asioille tunkea. Kirjastoja, niille jotka kirjoista vielä on kiinnostuneita, voi lainata muualtakin ja muihin toimintoihin löytyy tilaa muualtakin. Ärsyttää moinen sukupuolineutraalimeuhkaaminen, on niitä sukupuolineutraaleja vessoja ollut ennenkin, siis niitä yksittäisvessoja. Pakkoko sitä nyt irrotella kunnolla jollain läpinäkyvillä ovilla varustetulla yhteisvessalla jonkun sukupuolineutraaliuden nimissä. Olisi se voitu toteuttaa paremminkin yksityisyyttä kunnioittaen. Ois laitettu niihin kunnon ovet, ja sellaiset yksityiset kopit (alhalta ja ylhäältä kiinni), niin kaikki olisivat tunteneet olonsa mukavammaksi. Joo varmaan olisi tosin mennyt laattaa ja sementtiä seinään sitten enemmän. Liekö lasiovetkin olleet halvempi ratkaisu sika kalliiseen pytinkiin. Nyt sitä yritetään olla niin neutraalia muka, että käytä mitä haluat. Voi uunot.......

Vierailija
170/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä pelottaa? Mun mielestä on kätevää, että kaikki kusee samaan paikkaan. Ei ehdi muodostua jonoa. Mua vain ällöttää se, että vessoja ei siivota tarpeeksi usein eikä siellä ole käsipaperia.

Vierailija
171/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden saippua haisee myös järkyttävän voimakkaasti.

-200

Vierailija
172/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on kuva vessojen ovista.

https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Keskustakirjasto_Oodi…

No aika hyvin näkyy kyllä.

Luettele vaikka alkuun ko kuvan WC kopeissa olevien sukupuolet ja iät sekä millainen vaatetus heillä on kun VÄITÄT että hyvin näkee. 

Ei kukaan ole väittänytkään, että ne näkyisivät. Näkyy asento ja suunnilleen mitä tekee. Sukupuoli, ikä ja vaatetus näkyy, kun koppiin menee ja sieltä tulee ulos, joten pervoilla kyylääjillä tulee olemaan kyllä hauskaa.

Vierailija
173/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukot ja salvat on keksitty. Ne on käteviä vessakoppien ovissa. Ei tarvita läpinäkyviä ovia.

Vierailija
174/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona sukupuolineutraalit vessat: kaikkia vessoja saa käyttää sekä miehet että naiset ja tytöt ja pojat, ja yhtä vessaa käyttää myös kissa. ollaan oltu tällä mallilla jo 1970-luvulta (kissa vaan on vaihtunu välillä), että viissiin uranuurtajia!

Vierailija
175/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa nyt lopultakin syy mennä sinne Oodiin.

Vierailija
176/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kotona sukupuolineutraalit vessat: kaikkia vessoja saa käyttää sekä miehet että naiset ja tytöt ja pojat, ja yhtä vessaa käyttää myös kissa. ollaan oltu tällä mallilla jo 1970-luvulta (kissa vaan on vaihtunu välillä), että viissiin uranuurtajia!

Kotisi ovet tuskin ovat avoimena kaikille tallaajille niinkuin julkiset vessat

Vierailija
177/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään, että sukupuolineutraalissa vessassa saattaa törröttää käytetty huumeneula useammin kuin naistenvessassa. Poika juuri kertoi, että oli nähnyt huumeneulan käsienpesualtaassa, kun oli käynyt hampurilaispaikan WC:ssä. Onpa inhottavaa henkilökunnallekin, kun ei tiedä mitä tartuntoja siivotessa saa.

Vierailija
178/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mahtavaa istua puhkumassa ja töräyttelemässä täydellä paineella äänekkäitä varpusparvia pönttöön samaan aikaan, kun puolen metrin päässä viereisessä kopissa istuu sievällä pyllyllään joku vegaani Sara-Josefiina pikkupisulla kukkaleggingsit kintuissa ja ujosti punastellen. Halpaa hupia. Lisää sukupuolineutraaleja vessoja! 😂💩

M47

Vierailija
179/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessojen sukupuoli on mulle yks ja hailee, mutta se vessa oli todella epätoimiva muuten! Valtava tila, minkä seinustoilla koppeja. Kopit ovat sisäänkäynnistä niin kaukana, ettet näe ovatko ne lukossa, joten sinun pitää lähteä kiertämään sitä tilaa etsien vapaata koppia. Kopeissa läpikuultavat lasiovet. Altaat ovat keskellä tilaa ilman peiliä, vain muutama pieni peili löytyy jotain nurkasta. Tyystin turhaa erikoisuuden tavoittelua ja epämukava tila, kun tarpeilla käymisestä on haluttu tehdä niin julkista. 

Vierailija
180/430 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston kirjastossakin on unisex-vessat, voi ei, nyt ei voi mennä sitte sinnekkään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi