Huomasitteko että Helsingin uudessa Oodi kirjastossa on sukupuolineutraalit WC:t? Miehet kusee ja paskoo samassa tilassa naisten kanssa, mit...
Eikö tämä ole vähän pelottavaa?
Vai onko tämä mielestänne hyvä asia että kaikki ovat samoissa vessoissa?
Kommentit (430)
Meillä oli Helsingin "eliittilukiossa" jo 2000-luvun alussa unisex-vessat.
Itseäni ottaa päähän monet paikat, joissa vain yksi koppi naisille ja saat sitten puoli tuntia odottaa ja miettiä, tuleekohan se toinen sieltä ikinä ulos. Kannatan tätä ratkaisua ehdottomasti. Luulisi, että ei miehetkään kehtaa lorotella, miten sattuu, kun nainen voi olla tulossa seuraavana koppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän, että on haluttu tehdä tila, jossa kenenkään ei tarvitse olla hädässä sukupuolen/sukupuolettomuuden takia, mutta jos kopeista todella näkee läpi seisooko vai istuuko toinen siellä, silloinhan se on mahdollisimman huono asia useimpien transihmisten kannalta.
Me transihmiset tehdään tarpeemme ihan samalla tavalla kuin tekin. Transmiehille, jotka eivät ole (vielä) menneet alapääkirurgiaa, löytyy apuvälineitä seisoen pissimiseen.
Ja mitäpä jos lähdettäisiin siitä että unisex wc ideaa on lähestytty nimenomaan tilansäästämissyistä? Harva tulee ajatelleeksi kuinka paljon tilaa ja rahaa vie rakentaa miesten ja naisten vessat, kuitenkin erillisine koppeineen, sekä käytävineen ja käsienpesualtaineen. Sen lisäksi sukupuolijaottelu aiheuttaa jonoja, kun on pakko jonottaa juuri siihen tiettyyn vessaan, vaikka toinen täysin samaan toimitukseen kelvollinen olisi tyhjillään. On paljon tehokkaampaa rakentaa yksi vessa, jonka koon eli koppien ja käsienpesualtaiden määrän määrittelee oletettu käyttäjämäärä.
Väline kulkee mukana ja vaikka sitä mielellään peseekin julkisen vessan lavuaarilla, silti tulee pohdittua eikö niitä ovia olisi voinut tehdä sellaisiksi, ettei näe toisen asentoa. Vähentäisi tämänkin asian paheksuntaa huomattavasti.
On muuten tosi rasittavaa miten naiset saa niin paljon aikaa vietettyä vessassa! Minä naisena, suolistosairaana vieläpä, en saa vietettyä edes pahimpina sairauspäivinä niin pitkiä aikoja vessassa. Mitä te oikein teette siellä? Meikkaatte? Miettikää j*malauta joskus toisia! Vaikkapa meitä suolistosairaita, joilla on sekunneista kiinni lirahtaako housuun tai vaikka raskaana olevia, joilla kanssa tulee yhtäkkiä hirvee pissahätä.
Meillä on kotonakin ollut jo pitkään sama käytäntö. Naiset kusee ja paskoo ja meikkaa samassa tilassa miesten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On muuten tosi rasittavaa miten naiset saa niin paljon aikaa vietettyä vessassa! Minä naisena, suolistosairaana vieläpä, en saa vietettyä edes pahimpina sairauspäivinä niin pitkiä aikoja vessassa. Mitä te oikein teette siellä? Meikkaatte? Miettikää j*malauta joskus toisia! Vaikkapa meitä suolistosairaita, joilla on sekunneista kiinni lirahtaako housuun tai vaikka raskaana olevia, joilla kanssa tulee yhtäkkiä hirvee pissahätä.
Siellä ne kakkaa tai pissii paperille kun IIIIK! Kukaan ei saa tietää että mä pieren, kakan tai pissin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa, ja en ole käynyt mm kino Reginassa, vaikka laatuleffoista pidänkin. Tämän vessa-politiikan takia.
En tajua tätä pakottamista.
Omat vessat kotonakin?
Meillä on. Miehelle oma, mulle oma, lapsilla yhteinen. Lapset toki käyvät myös mun ja miehen vessassa, mä ja mies käytetään aniharvoin muita kuin omia toiletteja.
Oodissa on wc-tiloja:
- paljon
- jokaisessa kerroksessa
- maksuttomasti
- päivittäin siivottuna
- yhteisvessoilla, joissa yksityisiä lukittavia koppeja
- yksityisvessoilla, joissa käsienpesuallaskin huoneen sisällä, ja joita saa käyttää kaikki (myös yhteisvessakammoiset)
- tilavammilla kopeilla, joihin mahtuu pyörätuolilla, rollaattorilla tai lastenrattailla
- aikuisen ja lapsen korkuisilla pöntöillä
- erikorkuisilla käsienpesualtailla
- joita saa käyttää KAIKKI
Ja te vielä itkette sukupuolitettujen vessojen perää?
En ymmärrä mitä hyötyä unisex vessoista on? Kertokaahan se. Sen sijaan keksin paljon hyviä puolia miksi vessat on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa, ja en ole käynyt mm kino Reginassa, vaikka laatuleffoista pidänkin. Tämän vessa-politiikan takia.
En tajua tätä pakottamista.
Omat vessat kotonakin?
Meillä on. Miehelle oma, mulle oma, lapsilla yhteinen. Lapset toki käyvät myös mun ja miehen vessassa, mä ja mies käytetään aniharvoin muita kuin omia toiletteja.
Niin joo ja vierailta pääsy kielletty, huono provo oikeasti. Miten voit käydä ravintolassa vessassa ollenkaan, miksi ei häiritse että oodissa on ylipäätään eri sukupuolisia ihmisiä jos sinä satut olemaan seinän takana paskomassa? Sama funktio on kopilla tai yhden ihmisen kerrallaan vetävällä vessalla. Miksi edes käyt oodissa? Valittamisen takiako sen ainakin on kantava voima ketjussaa valittamisen tarve ilman oikeaa ongelmaa. Miten uskallat lainata kirjan, tai koskettaa ovenkahvaa, tai lähteä ylipäätään ulos kotoasi, jne jne jne jne
Jdjdjdjdjdj kirjoitti:
En ymmärrä mitä hyötyä unisex vessoista on? Kertokaahan se. Sen sijaan keksin paljon hyviä puolia miksi vessat on erikseen.
No mä kerroin jo ekalla sivulla mutta kun et ilmeisesti osaa lukea:
Naisten vessajonot lyhenevät koska on vain se yksi yhteinen jonotus aikuisille ja isoille lapsille.
Invalidivessat säästyvät invalidien käyttöön, on myös erikseen lasten peffanpuhdistuspaikat.
Toisekseen: käsitys siitä että miehet olisivat merkittävästi siivottomampia kuin naiset on kulttuurinen (välillä toki itseääntoteuttava) uskomus, ei tosiasia.
Väitänpä että naiserityisissä vessoissa isoimmat likaajat ovat muuten nämä pissaliisat jotka eivät uskalla istua istuimille ja siten kusevat ympäri istuinrengasta.
Metsän riuku on vessoista tasa-arvoisin.
Yhteiset vessat ei haittaa konseptina millään tavalla, mutta käytännössä on ikävää että vessojen yhdistäminen heikentää vessojen siisteyttä näin naisen näkökulmasta.
Olin joskus sellaisissa kesätöissä, että tuli käytyä useammassa kauppakeskuksessa sekä miesten että naisten vessoissa. Miesten vessat ovat todella paljon likaisempia, kusisempia ja rikkinäisempiä kuin naisten, vaikka kyseessä on samassa paikassa sijaitsevat vessat jotka siivotaan yhtä usein.
Ruotsissa suurin osa vessoista on sukupuolineutraaleja. 12 vuotta olen täällä pärjännyt.
Jostain syystä renkaan laskemisesta alas ennen toimitusta tulee likaisempi olo kuin kannen nostamisesta ylös, mutta en yleensä pissaa sormet suussa, joten kestän kyllä siihen asti että pääsen pesemään kädet.
Vierailija kirjoitti:
Voi muillakin olla hyvät syyt (esim. sairaus, menkkoihin liittyvät ongelmat) olla kauan vessassa. Tuskin siellä kopissa kukaan huvikseen viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset vessat ei haittaa konseptina millään tavalla, mutta käytännössä on ikävää että vessojen yhdistäminen heikentää vessojen siisteyttä näin naisen näkökulmasta.
Olin joskus sellaisissa kesätöissä, että tuli käytyä useammassa kauppakeskuksessa sekä miesten että naisten vessoissa. Miesten vessat ovat todella paljon likaisempia, kusisempia ja rikkinäisempiä kuin naisten, vaikka kyseessä on samassa paikassa sijaitsevat vessat jotka siivotaan yhtä usein.
Anatomiset erot voivat ainakin selittää jotenkuten "likaisuuden." Toki moni mies voisi tähän puuttua omilla toimillaan.
Outoa, että unisex-vessat tulevat käyttöön juuri nyt, kun kaikenlaiset pervot asentavat vessoihin piilokameroita. Olisi ymmärrettävämpää, että niitä olisi ollut vaikka 70-luvun viattomina aikoina, kun muotikin oli unisex.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että unisex-vessat tulevat käyttöön juuri nyt, kun kaikenlaiset pervot asentavat vessoihin piilokameroita. Olisi ymmärrettävämpää, että niitä olisi ollut vaikka 70-luvun viattomina aikoina, kun muotikin oli unisex.
Miten niin juuri NYT ”kainkenlaiset pervot”? Ei ole mitään tilastollista piikkiä, eikä ne sukupuolitetut vessat ole ennenkään niitä muutamaa estäneet. Ehkä jopa innostuvat siitä että menevät tirkistelemään itseltään kiellettyyn tilaan juuri tiettyä kohderyhmää.
Mitäpä jos rakennetaan uusi viattomuuden aika, jolloin vessassa käymisessä ei ole mitään tekemistä sukupuoliasioiden kanssa.
Ps. Jos havaitset kameran tilassa jonne se ei kuulu, niin kerro henkilökunnalle ja/tai poliisille heti.
Mielestäni läpikuultavat vessanovet ovat sairasta, oli sitten kyseessä minkä sorttinen vessa hyvänsä.
Huh kun naurattaa, kai olen jo väsynyt.