Huomasitteko että Helsingin uudessa Oodi kirjastossa on sukupuolineutraalit WC:t? Miehet kusee ja paskoo samassa tilassa naisten kanssa, mit...
Eikö tämä ole vähän pelottavaa?
Vai onko tämä mielestänne hyvä asia että kaikki ovat samoissa vessoissa?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson että on vedetty ja laitan paperia pönttöön ettei räisky. Teen tarpeeni niin että iho ei kosketa istuinta ja oon nainen. Hienot vessat Oodissa. Koko Oodi aivan mahtava. Ei ole menbyt veronmaksajain rahat hukkaan.
Sama. Ihmetyttää nämä kirjoittajat, jotka kuvittelevat, että naiset istuvat paljaalla pepulla julkisen vessan pöntöille. Ei ole tullut ikinä mieleenkään.
Kai ymmärrät että wc paperi on imenyt enemmän uloste/suolisto bakteereita kuin mitä pöntön rengas?
Kai ymmärrät, että vaikka laitan sen paperin pöntön reunalle niin en silti istu siihen enkä IKINÄ koskettaisi sitä etenkään sukuelimilläni.
Vierailija kirjoitti:
Kopit on, mutta oli todella noloa poistua yhdestä ja törmätä johonkin ulkomaiseen mieheen, joka näytti kuuluvan erillisempään menoon kuuluvaan kulttuuriin. Mies poistui saman tien, itse jäin hämmentyneenä pesemään käsiä ja ihmettelemään miksi hän oli naisten vessaan eksynyt. Ovesta poistuessa oli tämä sama mies odottamassa ja samalla oven avauksella uudelleen vessan puolelle pyrkimässä. Todella "kivaa" siinä vaiheessa tajuta kyseessä olevan neutraalin vessan. Tämä neutraaliussekoilu menee liian pitkälle, olisivat mielummin tehneet yhden neutraalin vessan ja tehneet muista eroteltuja...
Maassa maan tavalla tai maasta pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson että on vedetty ja laitan paperia pönttöön ettei räisky. Teen tarpeeni niin että iho ei kosketa istuinta ja oon nainen. Hienot vessat Oodissa. Koko Oodi aivan mahtava. Ei ole menbyt veronmaksajain rahat hukkaan.
Sama. Ihmetyttää nämä kirjoittajat, jotka kuvittelevat, että naiset istuvat paljaalla pepulla julkisen vessan pöntöille. Ei ole tullut ikinä mieleenkään.
Kai ymmärrät että wc paperi on imenyt enemmän uloste/suolisto bakteereita kuin mitä pöntön rengas?
Kai ymmärrät, että vaikka laitan sen paperin pöntön reunalle niin en silti istu siihen enkä IKINÄ koskettaisi sitä etenkään sukuelimilläni.
En todellakaan ymmärrä että miksi päällystät sen renkaan likaisemmalla materiaalilla, vaikka et siihen koskisikaan. Ymmärrätkö sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ymmärrä että miksi päällystät sen renkaan likaisemmalla materiaalilla, vaikka et siihen koskisikaan. Ymmärrätkö sinä?
Ehkä se kusee renkaan päälle itse.
Joku vessan rengas on vielä pientä verrattuna tuntemattomien suuteluun tai sukuelinten ottamiseen sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Kopit on, mutta oli todella noloa poistua yhdestä ja törmätä johonkin ulkomaiseen mieheen, joka näytti kuuluvan erillisempään menoon kuuluvaan kulttuuriin. Mies poistui saman tien, itse jäin hämmentyneenä pesemään käsiä ja ihmettelemään miksi hän oli naisten vessaan eksynyt. Ovesta poistuessa oli tämä sama mies odottamassa ja samalla oven avauksella uudelleen vessan puolelle pyrkimässä. Todella "kivaa" siinä vaiheessa tajuta kyseessä olevan neutraalin vessan. Tämä neutraaliussekoilu menee liian pitkälle, olisivat mielummin tehneet yhden neutraalin vessan ja tehneet muista eroteltuja...
Mistä ihmeestä päättelit, että kyseessä oli vain naisten vessa? Eihän niissä lue muuta kuin wc.
Mulla ei ollut ongelmia asian suhteen, mutta eräs suomalainen keski-iän ylittänyt mies ja nuori ulkomaalainen mies olivat selkeästi hämmentyneitä, kun näkivät minun pesevän vessassa käsiä. Reippaasti vain kehotin molempia tulemaan sisälle, koska vessat ovat kaikille.
Ensi vuonna tästä ei enää hämmenny muut kuin perähikiältä pääkaupunkiin saapuvat turistit.
Olen tasa-arvon kannattaja, mutta samalla todella siisti ihminen.
Pyörryn miesten vessan hajuun, joten en halua sekavessoja. PLIIS!
Vierailija kirjoitti:
En vihaa miehiä eikä minulla ole miehiä vastaan mitään, mutta miesten vikaa vai? Miksi joiden sotkijoiden takia esität ettei mies olisi myös siisti?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein muuten käyt miestenvessoissa? Pakko näin transtaustaisena todeta, etten ole huomannut mitään eroa vessojen hajuissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittää sen, miksi naisten vessat on joskus ihan järkyttävässä kunnossa. Toivottavasti jatkossa ymmärrät istuttaa hanurisi siihen renkaaseen, ettei virtsat räisky pitkin vessaa. Sama homma miehillä, istualtaan toimitetaan kaikki asiat silloin, kun ei ole pisuaaria käytössä.
Tervetuloa 2000-luvulle:)
Sama juttu on ollut jo pitkään keskustan Sokoksella. Miksi pidät sitä pelottavana asiana?
Ai onko Sokoksellakin läpinäkyvät ovet wc-kopeissa?
Vierailija kirjoitti:
Viihdytetään nyt trollia.
Ei ole, mutta ei niistä Oodin vessojen ovistakaan mitään näe onneksi läpi kuin jonkun epämääräisen hahmon. Ja toisekseen, ketään ei kiinnosta, oikeasti. Kannattaa mennä terapiaan, jos tällainen asia noin paljon ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla heräsi epäilys olenko koko elämäni kussut ja pskonut väärin, kun en ole koskaan koskenut pöntön reunaa/rengasta sukupuolielimelläni. 0_0
SaaTehdäPerässä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihdytetään nyt trollia.
Ei ole, mutta ei niistä Oodin vessojen ovistakaan mitään näe onneksi läpi kuin jonkun epämääräisen hahmon. Ja toisekseen, ketään ei kiinnosta, oikeasti. Kannattaa mennä terapiaan, jos tällainen asia noin paljon ahdistaa.
Terapiaan? Helpompaa ja halvempaa on mennä vessaan, jonka ovesta ei näy läpi ja jossa ei sen lasioven takana seiso joku mies katselemassa ja kuuntelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän, että on haluttu tehdä tila, jossa kenenkään ei tarvitse olla hädässä sukupuolen/sukupuolettomuuden takia, mutta jos kopeista todella näkee läpi seisooko vai istuuko toinen siellä, silloinhan se on mahdollisimman huono asia useimpien transihmisten kannalta.
Me transihmiset tehdään tarpeemme ihan samalla tavalla kuin tekin. Transmiehille, jotka eivät ole (vielä) menneet alapääkirurgiaa, löytyy apuvälineitä seisoen pissimiseen.
Ja mitäpä jos lähdettäisiin siitä että unisex wc ideaa on lähestytty nimenomaan tilansäästämissyistä? Harva tulee ajatelleeksi kuinka paljon tilaa ja rahaa vie rakentaa miesten ja naisten vessat, kuitenkin erillisine koppeineen, sekä käytävineen ja käsienpesualtaineen. Sen lisäksi sukupuolijaottelu aiheuttaa jonoja, kun on pakko jonottaa juuri siihen tiettyyn vessaan, vaikka toinen täysin samaan toimitukseen kelvollinen olisi tyhjillään. On paljon tehokkaampaa rakentaa yksi vessa, jonka koon eli koppien ja käsienpesualtaiden määrän määrittelee oletettu käyttäjämäärä.
Ostakaa hyvät ihmiset yksittäispakattuja desinfioivia kosteuspyyhkeitä, sellaisilla on helppo pyyhkäistä rengas. Omaa paperiakin voi pitää mukana käsilaukussa, jos yleisten vessojen paperin puhtaus epäilyttää.
Mutta julkisista unisex-vessoista en tykkää enkä tule niitä käyttämään. Oodille pitkä miinus.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole ongelma se, etä wessat on ns. sukupuolineuraalit. - Sen sjaan minua ärsyttää ne wessan käyttäjät, joille on ylivoimainen tehtävä käytäytyä ja toimia niissä siivolla. Ihan liian mona keraa olen käyny likaissessa miesten wessassa, jossa minua ennen on asioinut luultavasti useampikin mies, jolle on ollut ylivoimainen tehtävä osua pyttyyn silloin kun ovat olleet kusella
Feministinen puolue vihreät ovat helsingin suurin puolue ja omaavat valtaa kaupungissa muiden puolueiden feministien kanssa. Sukupuolihan on heidän mukaansa vain sosiaalinen konstruktio ja kaikenlainen sukupuolittaminen on ehdottoman väärin. Eli sukupuolettomuuteen on tietysti pyrittävä näissä uudisrakennuksissa.
Siinä ei paljon valitukset kusesta wc-istuimissa paina, kun tehdään feminististä politiikkaa kaupunkitilassa :)
On ihan varma että tuollaisessa tilassa on lähes aina joku pervo kyttäämässä muiden toimintaa. Kiitos varoituksista, täytyy jättää vessakäynti väliin, jos joskus Oodissa vierailen.
Jo on teillä valituksen aiheet. Itseäni ei haittaa käydä sukupuolineutraalissa vessassa, sillä omassa työpaikassa on sellainen (pieni pulju ja vain yksi vessa). Myöskään junassa ei ole koskaan ollut vessaongelmia vaikka sielläkin ne on sukupuolineutraaleja. Ja herranjumala, myös omassa lapsuudenkodissani oli sukupuolineutraali vessa! Aatelkaa - jo 80-luvulla!