Mikseivät lukiolaoset tee töitä opintojen ohessa ja kattuta työkokemusta
Jos lukiolaiset eivät okisi jotona makaavia laiskanpulskeita syöttöporsaita vaan kävisivät vaikka töissä iltavuorossa niin mieli jaksaisi paremmin opiskelua ja omaa rahaa riittäisu opiskeluun niin että opintotuki järjestelmä voitaisiin lakkauttaa.
Kommentit (15)
Sun selkeästi olis kannattanut paneutua siihen opiskeluun enemmän.
Hyvin harva lukiolainen saa opintotukea vaikka asuisi yksin. Vanhempien tulot vaikuttaa. Ihan vaan tiedoksi tämä, muuten ei näin huonoon provoon kannata lähteä
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva lukiolainen saa opintotukea vaikka asuisi yksin. Vanhempien tulot vaikuttaa. Ihan vaan tiedoksi tämä, muuten ei näin huonoon provoon kannata lähteä
Jos hyvin harva lukiolainen sitä edes tarvitsee niin mitä virkaa silloin on enää opintotuki- ja opintolainasydeemissä?
Yleensä osa-aikatyö vie 30h/vko. Opiskeluun tulisi laskennallisesti käyttää noin 40h/vko, jos tavoittelee erinomaisia arvosanoja. 70h/vko on aika mahdoton yhtälö ainakin itselleni, joten olen keskittynyt vain opiskelemaan. Toki nyt olen opintojen loppusuoralla joten tilanne on erilainen.
Jos on onnekas ja löytää osa-aikatyötä vähemmillä tunneilla, niin en näe ongelmaa. Mutta itse en ainakaan ole muutaman kuukauden duunitorin selaimilla löytänyt kuin 3 työpaikkaa, jotka tarjoavat 5-20h/vko työtunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyvin harva lukiolainen sitä edes tarvitsee niin mitä virkaa silloin on enää opintotuki- ja opintolainasydeemissä?
yliopisto- ja amk-opiskelijathan sitä enimmäkseen nostaa ja tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä näitä alaikäisiä varten ole luotu
Lukion suorittaminen hyvin arvosanoin on TYÖTÄ!
Niin. Lukiolaisethan voisivat työskennellä esim. lähetteinä viemässä yritysten tärkeitä papereita kaupungin alueella, hissipoikina, puhelinkeskuksissa, toimistojen kakluunien sytyttäjinä, autonapumiehinä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Lukiolaisethan voisivat työskennellä esim. lähetteinä viemässä yritysten tärkeitä papereita kaupungin alueella, hissipoikina, puhelinkeskuksissa, toimistojen kakluunien sytyttäjinä, autonapumiehinä, jne.
Moni on aloittanut uransa myös lehtipoikana sanomalehtiä myymällä ja kesät olleet maataloissa renkinä. Renkinä saa samalla liikuntaa ja hyvää ruokaa, niin lihoa talvea varten sopivasti.
Varmaan samasta syystä kuin sinä, ap, et tee 16-tuntisia työpäiviä. Jos teet mitään ylipäätään. Uskallan taata, että lukiolaiset tekevät kovempaa duunia koulussaan kuin ap ikinä missään työssä. Jos siis on töissä, tuskin.
Itse kyllä tein kolmena iltana viikossa töitä lukioaikana, sillä halusin rahaa jonka käyttöä ei tarvinnut mitenkään perustella vanhemmille. Suurimmalle osalle moinen järjestely ei varmaankaan sovi. Olin huikean motivoitunut tienaamaan omaa rahaa, sillä poltin tupakkaa ja join olutta (taskurahaa ei vanhemmilta näillä perusteilla herunut :D).
Kaiken kaikkiaan kiinnostava ja ajankohtainen provo. Jotkut elämämkoululaiset on oikeasti sitä mieltä, että opiskelijoiden tulisi suorittaa opinnot tavoiteajassa, tehdä täyspäiväistä työtä ja kärsiä soluasunnossa syömässä makaronia. Kaikki tämä yhtäaikaisesti.
Ei kiitos teinejä työpaikoille! Mikään ei ole kamalampaa, kun joku naamansa sotannut pikkuidiootti, jonka sanavarasto koostuu sanoista häh ja v*ttu. Teini ei tarvitse palkkaa mihinkään, koska äiti ja isä ovat velvollisia elättämään heidät.
Parikymppiset ovatkin sitten jo korkeakouluopiskelijoita, ja heidän on mentävä töihin ihan jo opintojen puolesta.
Mun lukiolaiselle on työpaikka odottamassa pienessä k-kaupassa. Ensin täytyy kuitenkin täyttää 18v, että saa käsitellä rahaa. Pelkkää hyllyttääjää he eivät palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on aloittanut uransa myös lehtipoikana sanomalehtiä myymällä ja kesät olleet maataloissa renkinä. Renkinä saa samalla liikuntaa ja hyvää ruokaa, niin lihoa talvea varten sopivasti.
Vähäpaimenen työtä unohtamatta. Myös nokipoikana moni on tienannut hyvät rahat.
kyllä meidän lukiossa moni teki iltavuoroja ja viikonloppuja esim. kassalla.
Nii en tiiä, kyllä mä ainakin tein. en monena iltana mut parina. ei oo sen jälkeen tarvinnut olla työttömänä