Saadanko vihdoin Turun YTHS:n törkygyne kuriin?
TS: Turun YTHS:n törkygynekologi piinannut opiskelijoita jo vuosikymmenten ajan – vitsaillut vaivoista, kehottanut raskauteen, vihjaillut pettämisestä
Turun Sanomat kirjoitti Turun YTHS:n vastaanotolla tapahtuneesta oudosta käytöksestä ensimmäisen kerran jo vuonna 2010. Potilaiden kertomuksissa on toistuvasti tullut esiin lääkärin asiattomaksi ja loukkaavaksi koettu käytös.
Varhaisimmat TS:n tuoreessa selvityksessä siteeratut tarinat ovat tapahtuneet 90-luvulla. Näin kertoo vastaanotolla välivuotojen takia käynyt nainen:
– Kerroin seurustelevani vakituisesti, eikä sen takia kyseessä voinut olla sukupuolitauti. Lääkäri alkoi kyselemään, olenko nyt aivan varma, etten ole käynyt vieraissa tai ettei poikaystävä ole pettänyt. Lääkäri intti aika pitkään ja ylimielisesti, tyyliin ”ainahan sitä silti voi pettää”, nainen muistelee.
Asia nousi jälleen keskusteluun kesäkuussa, kun Turun kaupunginvaltuutettu Nina Ratilainen (vihr) kertoi omasta potilaskäynnistään Twitterissä. Ratilainen oli mennyt hakemaan ehkäisypillerireseptiä ja kertoi lääkärin kommentoineen, miten ”sinun iässäsi täällä pitäisi käydä synnyttämisen, eikä ehkäisyn takia".
TS:n lisäksi myös Turun ylioppilaslehti on kirjoittanut asiasta kaksi vuotta sitten. Lehti haastatteli kuutta opiskelijaa, joista yksi oli käynyt vastaanotolla hiivatulehduksen vuoksi:
– Kun selostukseni oli ohi, hän sanoi, ettei minulla mitään hiivatulehdusta ole (…) Gynekologin pointti oli kuitenkin se, että olen tehnyt itsediagnoosin väärin ja koska olen nuori nainen, harrastan usein varomattomasti seksiä lukuisten eri miesten kanssa, mikä tarkoittaa sitä, että minulla on totta kai sukupuolitauti, opiskelija kertoo.
YTHS:n johtohenkilöt eivät ole kommentoineet lääkärin toimintaa. TS:n haastatteleman YTHS:n johtoryhmän jäsenen, johtajaylilääkäri Päivi Metsäniemen mukaan viimeisimmät tapaukset ovat tulleet yllätyksenä.
– Olemme puuttuneet tilanteisiin, sitä mukaa, kun niitä on tullut tietoomme, hän kertoo.
– Kun selvitimme, mitä edellisen kohun jälkeen on tehty, tilanne näytti meille tulleiden palautteiden perusteella, ettei ole enää syytä huoleen. Tässä mielessä tämä tuli yllätyksenä.
Metsäniemi kertoo säätiön johdon ottavan asian uudelleen tarkasteluun kesälomien päätyttyä. Hän kehottaa artikkelissa ihmisiä antamaan palautetta virallisia kanavia pitkin ja kertoo ottaneensa asiassa yhteyttä myös Ratilaiseen tämän kokemusten johdosta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cd185b2-8c10-4e6d-b6f4-2d12aade9dfc
Kommentit (25)
En usko tippaakaan tuohon, että "viimeisimmät tapaukset ovat tulleet yllätyksenä". Kyseisestä lääkäristä on valitettu aikaisemminkin ja on varmasti ollut johtoryhmää myöden tiedossa, että hän ei ole persoonansa, asenteensa eikä (olemattomien) vuorovaikutustaitojensa puolesta sopiva tehtäväänsä, etenkään, kun kyseessä on hienotunteisuutta vaativa erikoistumisala. H.P. ei ilmeisesti joutunut edes valvontatoimenpiteiden kohteeksi aiempien valitusten tullessa ilmi. Näin paljon YTHS välittää opiskelijoiden hyvinvoinnista.
Kyseisen tyypin törkeä käytös on ollut laajalti tiedossa turkulaisopiskelijoiden keskuudessa jo iät ja ajat, johtoa ei ole kiinnostanut. Jospa uusi metoo-aikakausi olisi muuttanut asenteita törkyilyä kohtaa?
Vierailija kirjoitti:
En usko tippaakaan tuohon, että "viimeisimmät tapaukset ovat tulleet yllätyksenä". Kyseisestä lääkäristä on valitettu aikaisemminkin ja on varmasti ollut johtoryhmää myöden tiedossa, että hän ei ole persoonansa, asenteensa eikä (olemattomien) vuorovaikutustaitojensa puolesta sopiva tehtäväänsä, etenkään, kun kyseessä on hienotunteisuutta vaativa erikoistumisala. H.P. ei ilmeisesti joutunut edes valvontatoimenpiteiden kohteeksi aiempien valitusten tullessa ilmi. Näin paljon YTHS välittää opiskelijoiden hyvinvoinnista.
Nimenomaan!
Ylipäätään kaikkialla Ammatti suoja on liian vahva.
Vierailija kirjoitti:
Kyseisen tyypin törkeä käytös on ollut laajalti tiedossa turkulaisopiskelijoiden keskuudessa jo iät ja ajat, johtoa ei ole kiinnostanut. Jospa uusi metoo-aikakausi olisi muuttanut asenteita törkyilyä kohtaa?
Olisi jo aika...
Toivon että YTHS ottaa tosissaan valitukset ja uskon täysin näitä esiintulleita entisiä asiakkaita, mutta täytyy kyllä todeta että omalla kohdalla hän on ollut paras gyne, mitä olen kokenut. Otti mun huolet tosissaan, antoi ja perusteli erittäin pitkästi ja asiallisesti vastaukset kaikkiin kysymyksiin, mitä mulla on. Hänen kanssaan gyneistä mulla on ollut ehdottomasti rennoin olo ja olen "uskaltanut" sekä kehdannut häneltä kysyä kaikki mieltä painavat kysymykset, jotka liittyvät hänen alaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon alfa kyllä :D Näitä tarvittais lisää nykyaikana, kun kull*karuselli on niin muotia nuorten naisten keskuudessa
Oman kokemuksen mukaan hän ei tuomitse kyllä "kullikaruselleilua" ollenkaan, tunnustaa vaan tilastollisen faktan siitä että nuorilla aikuisilla on nykyään enemmän seksikumppaneita ja monelta kortsut jää käyttämättä. Ei ole mikään meemikonservatiivipakottaja, jos sitä tässä nyt toivot.
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut näköjään yllättävää ylläripylläriä ysäriltä asti.
No tuo eka esimerkki on naurettava eikä siinä ole mitään outoa. Vakituinen parisuhde ei ole tae pettämättömyydestä eikä kukaan voi puolisosta sanoa 100% varmuudella, ettei tämä ole pettänyt. Eli ihan oikein kyseinen lääkäri on siinä toiminut.
Osa valituksista on ihan aiheellisia, mutta onhan noista osa ihan älyttömiä eli ollaan loukkaannuttu ihan turhasta.
Itse kyseisen gynekologin vastaanotolla 90-luvulla käyneenä voin sanoa, ettei tule mieleen valittaa, kun opiskelijana sitä on tottunut mitätöintiin ja ylimielisyyteen - ainakin omana aikanani. Ongelmana ei ole se viesti, mitä kyseinen gyne yrittää opiskelijoille viestiä (että on vaikeaa tulla raskaaksi kolmikymppisenä ja että sukupuolitaudit tarttuvat, jos on paljon irtosuhteita) vaan se tapa, millä hän sen hoitaa. En itse ehtinyt edes tervehtiä, kun hän julisti, että me naiset ramppaamme gynellä aivan turhaan ja sitä kautta ruuhkautetaan hänen työtään. Kuulemma viisi vuotta on hyvä tarkastusväli. No, minulle kerta oli ensimmäinen, joten en "turhaan rampannut" ja loppupeleissä myös viimeinen hänelle. Tunsin tehneeni jotain väärin, kun olin tullut käynnille hakemaan e-pillereitä ja tosiaan parikymppisenä köyhänä opiskelijana ei välttämättä ole tarve kuulla, miten ne lapset pitäisi tehdä nyt eikä myöhemmin, mikä oli hänen seuraavan saarnansa kohde.
Asiat voidaan ilmaista monella tapaa, ja jos ei kolmenkymmenen vuoden aikana ole oppinut hiomaan ulosantiaan, niin on kyllä sitten aika jo saada potkut!
Vierailija kirjoitti:
No tuo eka esimerkki on naurettava eikä siinä ole mitään outoa. Vakituinen parisuhde ei ole tae pettämättömyydestä eikä kukaan voi puolisosta sanoa 100% varmuudella, ettei tämä ole pettänyt. Eli ihan oikein kyseinen lääkäri on siinä toiminut.
Osa valituksista on ihan aiheellisia, mutta onhan noista osa ihan älyttömiä eli ollaan loukkaannuttu ihan turhasta.
Gynekologilla käynti on vaan aiha herkkä tilanne (henkisestikin), eli siinä lääkärin pitäisi olla tosi tarkkavaistoinen sanomisissaan. Toiset tykkää ronskimmasta huumorista, toisille esim. pettämisestä vihjailu voi olla kovin loukkaavaa, vaikka toki onkin tilastollinen fakta ettäsitä tapahtuu.
Ja katsos tässä on vähän sama kuin koulukiusaamisessa, eli jos toinen kokee tulleensa kiusatuksi, niin on myös kiusaamista vähätellä tapahtunutta sanomalla että "loukkaannuit ihan turhasta".
Itse olen kyseiseen lääkäriin ollut kerran puhelimitse yhteydessä. KYse oli siitä että kuukautiset oli kateissa. Lääkäri oli sitä mieltä, että ei syytä huoleen, että "skitsoilen ihan turhasta", ja jätti asian siihen.
Loukkaannuin kyllä jonkin verran tuosta. Myöhemmin todettiin, että mulla oli hoitoa vaativa sairaus, joka oli myös kadonneiden menkkojen syy.
Matkustin tuon jälkeen joka vuosi toiseen kaupunkiin YTHS:ään gynelle, ettei tartte tuon herran tylytettäväksi mennä.
Kukahan edes menisi YTHS:lle synnyttämään 😁😁😁
Tuo lääkäri on tunnettu suorasukaisuudestaan ja siitä, että sanoo asiat suoraan. Olihan tuo tiedossa jo omina opiskeluaikoina (90-luku). Kukaan ei kyllä pitänyt häntä asiattomana tuolloin ja nyt kun luen noita kokemuksia lehdistä niin niistä suurin osa on sellaisia, että on loukkaannuttu sen suorasukaisuuden takia
.
Esim pysyvä parisuhde ei estä pettämistä ja lääkäri toi sen aivan oikein esille. Lääketieteellisesti alle 30v on paras aika tehdä lapsia - lääkäri on halunnut tuoda tämän esille, ei ehkä ihan korrektia, mutta....
Ja hei, yths:n gyne näkee työssään kyllä kaikki opiskeluaikojen rientojen seuraukset, siitä johtuu varmasti osa hänen kommenteistaan.
Tämä on mielestäni hiukan turha ajojahti ammattitaitoista gyneä kohtaan. Hän ei ehkä aina ole ollut ihan korrekti kommenteissaan, mutta toisaalta ollut aina kuitenkin ammattilainen. Ymmärtäisin kohun, jos hän olisi ahdistellut tai toiminut asiattomasti, mutta tämä kohu tuntuu syntyneen hiukan liian heppoisin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lääkäri on tunnettu suorasukaisuudestaan ja siitä, että sanoo asiat suoraan. Olihan tuo tiedossa jo omina opiskeluaikoina (90-luku). Kukaan ei kyllä pitänyt häntä asiattomana tuolloin ja nyt kun luen noita kokemuksia lehdistä niin niistä suurin osa on sellaisia, että on loukkaannuttu sen suorasukaisuuden takia
.
Esim pysyvä parisuhde ei estä pettämistä ja lääkäri toi sen aivan oikein esille. Lääketieteellisesti alle 30v on paras aika tehdä lapsia - lääkäri on halunnut tuoda tämän esille, ei ehkä ihan korrektia, mutta....Ja hei, yths:n gyne näkee työssään kyllä kaikki opiskeluaikojen rientojen seuraukset, siitä johtuu varmasti osa hänen kommenteistaan.
Tämä on mielestäni hiukan turha ajojahti ammattitaitoista gyneä kohtaan. Hän ei ehkä aina ole ollut ihan korrekti kommenteissaan, mutta toisaalta ollut aina kuitenkin ammattilainen. Ymmärtäisin kohun, jos hän olisi ahdistellut tai toiminut asiattomasti, mutta tämä kohu tuntuu syntyneen hiukan liian heppoisin perustein.
Asiakaspalvelutyö edellyttää käytöstapoja.
Ja hänhän on tehnyt lukuisia hoitovirheitä. Tutkinut kovakouraisesti. Traumattanut potilaitaan. Että se siitä ammattitaidosta.
Itse olen kerran ollut ko. herran kanssa tekemisissä ja minusta hänen tapansa hoitaa asia oli aivan loistava. Hän esitti hyvin persoonallisella tavalla, mistä vaivani johtuu ja hoiti asian niin, että jatkossa saman asian kanssa osaisin hoitaa sen ilman lääkärikäyntiä.
Jos gynekologia tarvitsen, niin mielelläni asioin juuri hänen kanssaan.
Nuo kommentit, joita julkisuuteen on tuotu, on minusta suht harmittomia, eikä todellakaan aiheuta tämänkaltaiseen ajojahtiin.
Ammattitaitoon kuuluu myös asiakkaan hyvä ja asiallinen kohtelu ja kommunikaatio. Jos valituksia on samasta tyypistä jatkuvasti, niin ammattitaito ei tältä osin ole kohdallaan. Eiköhän Suomesta parempiakin löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
.
Esim pysyvä parisuhde ei estä pettämistä ja lääkäri toi sen aivan oikein esille. Lääketieteellisesti alle 30v on paras aika tehdä lapsia - lääkäri on halunnut tuoda tämän esille, ei ehkä ihan korrektia, mutta....Ja hei, yths:n gyne näkee työssään kyllä kaikki opiskeluaikojen rientojen seuraukset, siitä johtuu varmasti osa hänen kommenteistaan.
Olisit mieluummin korjannut käytöksesi 30 vuoden aikana.
Ihan sattumalta tätä lokakampanjaa vetää vihreiden kunnanvaltuutettu ja väitteet sopivat täydellisesti vihervasemmiston narratiiviin, jossa naisia painostettaisiin lisääntymään, vaikka todellisuudessa asia on päinvastoin - media propagoi aggressiivisesti vapaaehtoista lapsettomuutta kantasuomalaisille.
Tämän herran tokaisuja
"Jos nyt haluat, voin kyllä kähmiä niitä sun tissejä"
"Otetaan sit vaatteet pois ja aloitetaan bileet"
On tietenkin niin, että joidenkin mielestä tällainen on hauskaa ja lääkäri aivan mahtava. Mutta asiallista ja ammattitaitoista käytöstä se ei ole.
"SUOMEN GYNEKOLOGIYHDISTYKSEN puheenjohtaja ja Naistenklinikan ylilääkäri Seija Grénman muistuttaa, että lääkäri sitoutuu ammattikunnan työtä luotsaavien eettisten ohjeiden mukaisesti luottamusta herättävään ja kunnioittavaan käytökseen.
”Lääkäri joutuu tutkimustilanteessa usein kajoamaan potilaan ruumiilliseen koskemattomuuteen intiimilläkin tavalla, ja tällöin lääkärin ammatillinen suhtautuminen on erityisen tärkeää. Lääkärin epäasiallista käytöstä potilasta kohtaan ei voida pitää hyväksyttävänä missään tilanteessa.”
Grénman korostaa, että potilaan kohtaaminen on lääkärityön ydintapahtuma, jossa vuorovaikutuksen onnistuminen ratkaisee myös vastaanoton lääketieteellisen laadun." (Turun Ylioppilaslehti)
Toivon kovasti että saadaan, siis kuriin. Olen ollut opiskeluaikoina lääkärinvastaanotolla jossa ei tunnistettu masennus- ja ahdistusoireitani vaan niitä vähäteltiin ja muistan asian vielä nyt, 20 vuoden jälkeen nöyryyttävänä kokemuksena... Ja on helppo kuvitella miten paljon herkempi aihe gynekologiset asiat ovat. Mitä nuorempi ihminen on, sitä haavoittuvampi hän tuppaa olemaan, ja tämä tosiaan pätee vielä opiskeluaikoina. M 38.