Vastatkaa! Onko ilmainen terveydenhuolto oikeus?
Onko sinun mielestäsi se oikeus, että ihminen hoidetaan
varallisuudestaan huolimatta ilmaiseksi? On olemassa maita, joissa osa kuluista (tulojen mukaan) on asiakkaan maksettavana eikä verorahoista. Sitten on olemassa maita, joissa maksetaan hoito sillioin kun pystyy.
Mitä itse ajattelet?
Eräs kaverini hoidettiin Yhdysvalloissa, vaikka oli käytännössä varaton. Velkaa tuli noin 10 000 euroa, mutta maksoi sen rennoissa erissä, kun pääsi töihin. Pisti miettimään.
Kommentit (32)
Jenkeissä on alhaisempi veroprosentti. Tuon kymppitonnin voittaa keskituloinen veroissa n. 4 vuodessa. Jos ei 20 vuoteen sairasta on jo säästänyt n. 5 pahempaa sairaalareissua.
Sinccis
On vaikea perustella, miksi hyvätuloinen ei voisi hoitojaan itse maksaa. Tällä hetkellä hyvätuloisen verorahoja menee toisten hyvätuloisten hoitoisiin. Veroja voitaisiin laskea hyvätuloisilta, jos kehitettäisiin maksuportaita.
Minua vähän hämmentää kysymyksen muoto. Että onko oikeus. No ei se velvollisuuskaan ole, heh. Tarkoitatko, että _pitäisikö_ ilmaisen terveydenhuollon olla oikeus? No, en tiedä pitäisikö, mutta olisihan se kiva. Vastasin kyselyyn kyllä, koska en ajatusta todellaakaan myöskään vastusta.
Minua vähän hämmentää kysymyksen muoto. Että onko oikeus. No ei se velvollisuuskaan ole, heh. Tarkoitatko, että _pitäisikö_ ilmaisen terveydenhuollon olla oikeus? No, en tiedä pitäisikö, mutta olisihan se kiva. Vastasin kyselyyn kyllä, koska en ajatusta todellaakaan myöskään vastusta.
Ei se ole oikeus. Ei se ole muuallakaan maailmassa mikään oikeus. Vähävaraisia autetaan kyllä, mutta kaikki kaikille ilmaiseksi on rehellisesti järjetön ajatus.
Pieni maksu keski- ja suurituloisille ja verotusta alemmas. :)
On. Niille jotka maksavat veroja suomeen.
Tappaako meidät sairaat sitten pitäisi?
Ehkä suurin pelko ihmisillä on siinä, että varallisuus ja tulotiedot ovat aika yksityisiä asioita ja voivat tavalla tai toisella vaikuttaa hoidon laatuun. Itse en ainakaan niitä haluaisi heilutella sairaalassa, eikä ne ei kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Tappaako meidät sairaat sitten pitäisi?
Missä vaiheessa näin sanottiin?
Puhuttiin omavastuusta. Eli jos on varaa, miksi ei maksaisi osaa hoidoista?? onko se sama juttu kuin tappaa?
Noissa maissa joissa ihmistä ei hoideta verovaroilla on vapaaehtoinen sairasvakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Noissa maissa joissa ihmistä ei hoideta verovaroilla on vapaaehtoinen sairasvakuutus.
Vapaaehtoinen sairasvakuutus ja usein myös ilmainen vakuutus vähävaraisille. Eli maksavat, joilla on siihen mahdollisuus. Muita autetaan.
Vierailija kirjoitti:
On vaikea perustella, miksi hyvätuloinen ei voisi hoitojaan itse maksaa. Tällä hetkellä hyvätuloisen verorahoja menee toisten hyvätuloisten hoitoisiin. Veroja voitaisiin laskea hyvätuloisilta, jos kehitettäisiin maksuportaita.
Jatkuvaa hyvätuloisten dissaamista. Mikset voi sanoa, että hyvätuloisten verorahoja menee vielä enemmän vähemmin hyvätuloisten hoitoihin. Valtaosa suomalaisista on nettosaajia, ei -maksajia.
Sekin on kummallista, että me ei voida saada eläkeosaa palkasta itselle, jotta voisimme sijoittaa sen itse, vaan se pitää mennä eläkeyhtiöille. Varmaan siksi, kun on se tietty porukka, joka viis veisaa huomisesta ja polttaisi nekin rahat saman tien. Sitten vanhoina ja sairaina valitetaan että kun oon kurja ja kipiä...
Se ei ole oikeus. Se on etuoikeus aikana, jolloin raha on arveltu siihen riittävän.
Syöpälapsen äitinä ja syöpää sairastaneiden vanhempien lapsena olen sitä mieltä että suomalainen terveydenhuolto on ehdottomasti oikeus
Osuit naulan kantaan. En minäkään, todellisuudessa se maksaa! Ja kuka? Tietysti kaikki jotka käyvät töissä, savat pääomatuloja, maksavat veronsa. Isot alvit, valtava polttoaineverotus, listahan on loppumaton. Niistä verorahoista ne kulut kaavitaan ja me maksamme muutaman kympin lääkärissäkäynneistä, kalliista labrakokeista, kuvantamisista jne. Ilman Suomen tavattoman raskasta verotusta meilläkin esimerkiksi synnytyksen hinta olisi 20 000 -40 000 €.
Ilmainen ja maksuton ovat kaksi eri asiaa. Suomessa ei ole maksutonta terveydenhoitoa muille kuin paperittomille.
No tota, miksi äänestäisin omaa etuani vastaan?
Töissä ollessa varasin tarvittaessa ajan yksityiselle lääkäriasemalle. Yleensä ajan sai samalle päivälle ja jos meni seuraavaan päivään, asiaa pahoiteltiin kovasti. Nyt olen julkisen puolen varassa ja siellä saa maksaa joka käynnistä. En ikinä halua Amerikan mallia tänne, siinä käy huonosti, jos menettää työpaikan. En haluaisi kieltäytyä syöpähoidoista vain siksi, että minulla ei ole niihin varaa.
Missä on ilmainen terveydenhuolto?
Käynti tk 32.70e ja puhelinkonsultaatio 20e
En kyllä ymmärrä mite suomes muka ilmanen terv huolto