Punkeista yhä uusia tauteja. Linkki. Miksei peuroja hävitetä.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/922d8d3d-f739-43fc-bb26-97226…
Peurat pois ja hämähälkieläimiin tehoava myrkytys maastoon.
Punkkeja pitäisi vähentää.
Kommentit (43)
Varmaankin siksi jotta metsästäjillä olisi mitä ampua? Sama hirvien kanssa?
Ja peurat on vieraslajeja siinä missä lupiinitkin :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän metsästäjä niitä ampuisivat enemmän mitä luvat sallii, mutta lainsäädäntö ei sitä mahdollista.
Eihän nämä mitään uusia ole. Kauan on tiedetty, että punkit levittävät borrelioosin ja puutaisiaivokuumeen lisäksi useita muitakin sairauksia.
Kaikiltä eläimiltä samantien nirri pois punkkien takia. Eiks joo. Entä jos ihmisellä on punkki. Hrrrr... en uskalla edes ajatella.
Tuttava listi jo kymmenkunta vasaa. Jäivät niittokoneen silpomiksi. Vasoilla kun on tapana maata aivan maanmyötäisesti heinien seassa niin niitä ei näe mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava listi jo kymmenkunta vasaa. Jäivät niittokoneen silpomiksi. Vasoilla kun on tapana maata aivan maanmyötäisesti heinien seassa niin niitä ei näe mitenkään.
Tuliko siitä jauhenlihapelto?
Niin kauan kuin olen metsästänyt peuroja en ole koskaan havainnut mitään punkkeja riistassa. Taitaa olla enemmänkin jonkun ituhipin omia teorioita tämä punkkien leviäminen peurojen välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin olen metsästänyt peuroja en ole koskaan havainnut mitään punkkeja riistassa. Taitaa olla enemmänkin jonkun ituhipin omia teorioita tämä punkkien leviäminen peurojen välityksellä.
Ja ihan kuin se olisi peuran vika jos se eläimeen kiinnittyy.😂
Vierailija kirjoitti:
Kun sinä et ole haivainnut niitä ei ole? :D
Mulla ei ole koskaan ollut punkkia vaikka liikun luonossa paljon. Miten te satte niitä? Sammutteko puistoon?
Kaikkiin ei punkit tartu ollenkaan, vaikka kävelisi paljon punkkialueilla.
Mutta te, joihin ne eivät kiinnity, teidän lapsenne tai lapsenlapsenne saattavat olla sellaisia, että he saavat helposti punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole koskaan ollut punkkia vaikka liikun luonossa paljon. Miten te satte niitä? Sammutteko puistoon?
Niitä ei ole kaikilla alueilla, mutta kohta on.
Ne leviävät siten, että ensin joskus harvoin löytyy joltain koiralta.
Sitten joskus harvoin myös ihmiseltä
Sitten melko usein ihmiseltä
Sitten niitä onkin kohta jo aivan valtavasti!
Tähän menee ehkä 30 vuotta.
Esim Ruissalossa on niin paljon, että Aarno Kasvin mielestä siellä pitäisi olla varoitusmerkit asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kävellessä hoidetun nurmikon poikki on tullut.
Tuntemani vanhus sai punkin siten, että sen on täytynyt tulla hänen kodinhoitajansa mukana sisään.
Esim Tampereella on vielä hyvin vähän punkkeja.
Mutta esim Turussa niitä on jo paljon. Ei tietenkään aivan joka kohdassa, mutta Naapuri sanoo, että koirassaan on jokaisen kävelytyksen jälkeen punkki. (en tiedä, onko sillä mitään punkkipantaa tms)
Tiedän ihmisiä, jotka asuvat ympärivuotisesti saaristossa ilman punkkeja, mutta heidän kissansa kyllä niitä saavat ja minä ja tyttäreni, vaikka vaan käväisemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän metsästäjä niitä ampuisivat enemmän mitä luvat sallii, mutta lainsäädäntö ei sitä mahdollista.
Ei metsästäjät halua niitä poistaa metsistä.
Luonnonvaraisesti eivät täällä pärjää. Metsästäjät ruokkivat niitä talvisin.
Kauriit pitäisi saada pois suomen luonnosta.
Ne eivät pärjää ilman ruokintaa täällä. Ne ovat vieraslaji ja niitä on aivan liikaa.
Höh. Minä olen eri mieltä. Kuljen paljon metsissä eikä minua punkit vaivaa. Ja peuraa metsästän pakkaseen joka vuosi. Peura on hyvää riistalihaa eikä sitä tule hävittää parin punkkikammoisen ituhipin takia.