Mikä on realistinen summa aloittaa säästää lapselle kuukausittain ihan vauvasta asti, että teininä/täysikäistyessään olisi joku pesämuna?
Olettaen, että tulot tulee olemaan pienet.
Missä iässä lapselle säästäminen on helpompaa ja milloin vaikeampaa?
Mikä summa mielestäsi olisi realistinen?
Entä saako säästötilin lapsen nimiin niin, että vanhempi ei voi hätätilanteessa käyttää rahoja?
Kaveri siis tulee saamaan lapsen, tulee elämään minimituloilla.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaiset säästötilit katsota tuloksi? Jos lapsen äiti päätyy rahattomaksi ja hakee toimeentulotukea, lapsen tili katsotaan varallisuudeksi. Se pitää ensin syödä tyhjäksi ennen kuin tippuu muuta tukea. Olenko väärässä?
Tätä minäkin mietin. Ja tämän äidin kohdalla toimeentulotuelle joutuminen ei ole mahdottomuus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta enkä silti osaa sanoa, mitä joku täysin tuntematon henkilö, jonka tuloista ja menoista en tiedä mitään, mahdollisesti pystyisi säästämään. Jotenkin nyt tuntuu siltä että kyttäät tilaisuutta päästä sotkeutumaan kaverisi asioihin. Anna hänen olla. Kyllä pienituloinenkin voi elää ihan hyvää elämää lapsen kanssa, eikä siihen tarvita ulkopuolisen sotkeutumista.
Odotinkin jo tällaista kommenttia. Ajattelin, että säästäminen, vaikka pienelläkin summalla, toisi ajatuksen taloudellisesta turvasta. Ehkä ajatuksen, että tekee jotain lapsen parhaaksi. En voi kuitenkaan tehdä päätöksiä jonkun toisen puolesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla pystytty säästämään lapsilisiä, kyllä ne on lapsen tarpeisiin menny.
Rikkailta pitäis ottaa lapsilisät pois!
Minkä kuukausisumman sitten olet säästänyt lapselle tai minkä summan olisit voinut tuosta lapsilisästä irrottaa, 5e/kk?
Ei mitään kuukausisummia. Viikkorahaa on saanut ja harrastukset maksettu sekä kaikki tarpeellinen. Täysi-ikäisyys lähestyy ja tilillä n. 5000 euroo.
Miten muiden lapsilla? Siis paljonko. Siis tavallisten ei rikkaiden lapsilla.
Ei meidän lapsella sen enempää, nyt käy autokoulua ja se pystytään vielä maksamaan, onneksi.
Pari tonnia on pystytty siirtämään jemmaan, lapsi just täytti 18v.
Minulle olivat vanhemmat säästäneet seuraavasti: kun täytin 18, sain 25 000 markkaa jotka olivat olleet talletustilillä. Lisäksi sain isältäni 10 000 markkaa ylioppilaslahjaksi. Vanhempani maksoivat myös autokouluni. Nämä siis 90-luvun loppupuolella. Olen ihan tavallisesta duunariperheestä, isä kirvesmies rakennuksilla ja äiti kaupan kassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olivat vanhemmat säästäneet seuraavasti: kun täytin 18, sain 25 000 markkaa jotka olivat olleet talletustilillä. Lisäksi sain isältäni 10 000 markkaa ylioppilaslahjaksi. Vanhempani maksoivat myös autokouluni. Nämä siis 90-luvun loppupuolella. Olen ihan tavallisesta duunariperheestä, isä kirvesmies rakennuksilla ja äiti kaupan kassa.
Mitä noi ois euroina? En itse jaksa ajatella.
Ei tarvii säästää, pitäkää huolta lapsistanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä päässä laskettuna, 25 000 markkaa on karkeasti vähän päälle 4200 euroa ja 10 000 markkaa noin 1700 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä päässä laskettuna, 25 000 markkaa on karkeasti vähän päälle 4200 euroa ja 10 000 markkaa noin 1700 euroa.
No sitten ihan ok.
10 e/ikävuosi/kk ja rahastoon. 10 vuotta täytettyään 100 e/kk. Kivasti on tuplaantunut.
Mietin asioita ja ehkä realistisinta olisi avata Nordnettiin kuukausisäästösopimus lapsen nimiin. Siis niin, että minä avaan sen tilin sinne ja itse säästän sen summan, jonka hän saisi täysi-ikäisenä.
Ap
Ei se vauvasta asti säästäminen mikään autuaaksi tekevä asia ole. Löysää vähän AP! Meilläkin elettiin kädestä suuhun kun lapsi syntyi. Ei saatu mitään säästöön vuosikausiin, lyhenettiin minimisummalla asuntolainaa ja kaikki lapsilisätkin meni elämiseen. Nyt kun taloudellinen tilanne on parantunut ja muksu on teini, niin ollaan säästetty useita tuhansia per vuosi. Kun muutaman vuoden kuluttua muuttaa kotoa, pystyy ostamaan oman asunnon melkein velattomasti, ei tarvitse vuokralle välttämättä muuttaa.
Ja totta kai maksetaan autokoulut ja muut pakolliset, sekä tuetaan opiskeluaikaa niin kauan kuin tarvitsee.
Ei kannata puuttua toisten raha-asioihin, vaikka mieli tekisikin. Vain siinä tapauksessa kannattaa neuvoa, jos niitä erityisesti kysytään.
Ainakin muksut ajattelevat, vanhemmat välittävät heistä? Muistan alati elokuvan kun köyhän perheen tytär leikkautti hiukset, sai niistä rahaa ja vei äidille, "miten sinua rakastankaan".
Eläkeläinen saisi ehkä 4 vuodessa tuon kuten nro 29 vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vauvasta asti säästäminen mikään autuaaksi tekevä asia ole. Löysää vähän AP! Meilläkin elettiin kädestä suuhun kun lapsi syntyi. Ei saatu mitään säästöön vuosikausiin, lyhenettiin minimisummalla asuntolainaa ja kaikki lapsilisätkin meni elämiseen. Nyt kun taloudellinen tilanne on parantunut ja muksu on teini, niin ollaan säästetty useita tuhansia per vuosi. Kun muutaman vuoden kuluttua muuttaa kotoa, pystyy ostamaan oman asunnon melkein velattomasti, ei tarvitse vuokralle välttämättä muuttaa.
Ja totta kai maksetaan autokoulut ja muut pakolliset, sekä tuetaan opiskeluaikaa niin kauan kuin tarvitsee.
Ei kannata puuttua toisten raha-asioihin, vaikka mieli tekisikin. Vain siinä tapauksessa kannattaa neuvoa, jos niitä erityisesti kysytään.
No tällä tulevalla äidillä ei ole oikein ollut mitään elämän suuntaa, ei töitä eikä opiskeluakaan, sen vuoksi tämä ajatus. Mutta varmasti noin, että ei sitä voi vaikuttaa, vaikka haluaisikin hyvää :)
ap
Me lahjoitetaan lapselle veroton maksimi 5000€/vanhempi kolmen vuoden välein. Käytännössä se on 139€/kk/vanhempi.
Totta. Tää lapsilisien pörssi- ja rahastosijoitus on ollut vasta muutaman vuoden muodissa. Ei sellaista riskiä normi perhe pysty ottamaan että lapsen elatukseen tarkoitetut rahat häviävät. Mistä sitten uutta tilalle?