Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvalle soseiden teko itse, neuvoja kaipailisin.

Vierailija
09.07.2019 |

Eli pitääkö jauheliha keittää? Ei paistaa? Kauanko keitän? Sipulikin ilmeisesti keitetään, eikä paisteta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle ei tosiaan paistella mitään, mielellään keittämistä/höyryttämistä. Jauhelihan keittämisessä kypsäksi ei kyllä kauaa mene.

Vierailija
2/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni tosiaan oli niin, että vauvoille ei paistettua ruokaa.

Sipulin keitto onnistuu kyllä.

Millaisia soseita teet? Itse pakastin lihan, broilerin ja kalan jääpalakuutioihin, jotka sitten laitoin pakastuttuaan rasiaan. Näin saattoi kasvissoseeseen lisätä minkä tahansa eläinproteiinin lähteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taisin laittaa jauhelihaa vasta vähän vanhemmalle, 8-10-kuiselle, ja paistoin sen kyllä silloin. Tietenkin varoin ettei palanut.

Sipulit keitin kasvisten/lihojen kanssa, mitä laitoin.

Vierailija
4/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa paistaa, mutta täytyy olla erityisen varovainen ettei käristä. Eihän se isommillekaan ole terveellistä, mutta vauvojen kanssa erityisen huono juttu. Siksi keittäminen, höyryttäminen tai uunissa hauduttaminen on helpoin tapa.

Vierailija
5/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa paistaa, kunhan ei polta. Tai uunissa.

Vierailija
6/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä paistoin, miedolla lämmöllä oliiviöljyssä. Eikös toi ohje oo siksi että jollekin paistaminen voi tarkoittaa lähes mustaksi palanutta. Ja paistamiseen tarvitaan rasvaa, mikä on neuvolan mukaan edelleen kauhistus.

Kyllähän jauheliha tomaattikastikkeessakin täytyy tehdä paistinpannulla, ja sitähän monille vauvoille tarjotaan.

Vierailija
7/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihan paistamiseen ei tarvita muuta rasvaa kuin jauhelihan oma rasva, eikä kasviöljyt ole neuvolalle kauhistus.

Vierailija
8/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihan paistamiseen ei tarvita muuta rasvaa kuin jauhelihan oma rasva, eikä kasviöljyt ole neuvolalle kauhistus.

Joo, ei ole kauhistus. Täällä päin ihan suositellaankin öljylisää kaiken ikäisille lapsille heti kiinteiden ruokien aloittamisesta lähtien.

Vierailija
9/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset syntyivät 90-luvun alussa ja tein silloin kaikki vauvanruoat itse. Purkkiruokaa meidän vauvat ei syöneet siis koskaan. Noin vuoden vanhana he siirtyivät syömään samaa, kuin muu perhe, erotin vauvan annoksen kattilasta ennen maustamista. Keittelin vauvansoseita perunasta, porkkanasta, herneistä, maissista, lantusta, kaalista, purjosipulista, tomaatista, paprikasta ja spagetista. Keitin seitä, jauhelihaa ja kanaa ylilikypsäksi, niin sen sai murusteltua riittävän hienoksi. Keitin kunkin ainesosan pehmeäksi ja soseutin sauvasekoittimella. Pakastin jokaisen soseen sellaisenaan muovisiin jääpalalokeroihin ja kun olivat jäätyneet, tyhjensin lokeron sisällön minigrippiin. Päälle kirjoitin valmistuspäivän ja vaikkapa lanttukuutio. Sieltä oli helppo ottaa kuutioita haluttu määrä, ohentaa tarvittaessa rintamaidolla ja tehdä niistä erilaisia sekoituksia, jotta ruokaan sai vähän vaihtelua. Kerran kuukaudessa vietin päivän-kaksi hellan ääressä soseita tehden, joten aina oli pakastimessa itsetehtyä, jolla ruokkia vauva. Rasvaa en käyttänyt valmistuksessa, ainoat mausteet olivat tilli ja persilja pieninä määrinä. Hedelmät ja marjat soseutin päivittäin sitä mukaan, kun niitä käytettiin, niitä en tehnyt valmiiksi pakastimeen. Puurot, kiissselit ja vellit keitin myös itse.

Vierailija
10/10 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvoille kelpasi vain valmissoseet. Terveitä ja fiksuja teinejä ovat nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi