Vantaalainen tuttava ihmetteli kun lapsi kulkee pyörällä 2,5km koulumatkan
Talvisin kulkee myös. Heidän lapsensa kuulemma menee aina bussilla. Ei täällä maalla bussit kulje ja lapsi tykkää muutenkin ajaa pyörällä. Onko pääkaupunkiseudulla avuttomammat lapset?
Kommentit (18)
En tiedä, mutta Turussa lapseni kulkee pyörällä harrastuksiin, ruokakauppaan, kavereille ja kouluun. Jos olisimme asuneet Turun keskustassa, niin tuskinpa silloin olisin antanut kolmasluokkalaisesta kulkea pyörällä. Samoin maalla: jos ei ole pyöräteitä, ja täytyy ylittää maantie, jossa ajetaan 80 km/h tai ajaa pyörällä tuollaisella tiellä, niin en antaisi lapsen pyöräillä. On varmaan siis kiinni myös siitä, että millainen se koulutie siellä Vantaalla on.
On aikamoinen karhunpalvelus opettaa lapsi kulkemaan bussilla lyhyetkin matkat.. jos asuu niin vaarallisella seudulla ettei lapsi itse kykene liikkumaan niin pitäisikö vaihtaa seutua..
Kerro sille että maksuttoman koulukuljetuksen raja on 5 km.
Vierailija kirjoitti:
On aikamoinen karhunpalvelus opettaa lapsi kulkemaan bussilla lyhyetkin matkat.. jos asuu niin vaarallisella seudulla ettei lapsi itse kykene liikkumaan niin pitäisikö vaihtaa seutua..
No sitten ei voi asua isossa osassa pk-seutua. Kyllä se sitten vähän vanhempana onnistuu, mutta tutkimusten mukaanhan vasta 12-vuotias kykenee tulkitsemaan liikennettä.
Eikö ole hyvä että nykyvanhemmat on hyviä?
Kaupungistuminen tekee mukavuudenhaluiseksi. Kyllä mäkin reippailin maalla sinne tänne, eipä oikein ollut muuta vaihtoehtoa. Nyt asun Vantaalla ja kyllä erityisesti huonolla kelillä ja kovilla talvipakkasilla melko lyhyetkin matkat kelpaa bussilla taittaa. Mutta näillä mukavilla kesäsäillä saatan useinkin mennä kävellen työmatkat sun muut. Joten vastauksena toteaisin, että enpä ihmettele, että sama matka saatetaan mennä mielummin bussilla kuin jalkaisin. Siinä säästää aikaa, eikä tarvitse räntäsateessa puntit märkänä kahlata.
Täällä Kainuussa tuo on normaalia.
No kaipa jossain maaseudulla onkin ihan fiksua fillaroida sitä typötyhjää peltotietä 2,5km suuntaansa. Vantaalla se sama reitti on täyttä liikennevaloja ja autoteitä sekä muita tielläliikkujia.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sille että maksuttoman koulukuljetuksen raja on 5 km.
Meillä pääsee taksilla, matkaa 2km. Ei erityislapsista kyse.
Meillä molempien alakouluissa kiellettiin pyörällä kulkeminen. Ja yläkouluissa pyörät varastetaan pihalta.
Ei sillä, matkaa on 13 kilsaa, joten ei ne muutenkaan pyöräilisi. Koulubussille on matkaa 1,5 kilsaa ja sen yleensä kävelevät, ellei ole luistinkassia tms.
Vierailija kirjoitti:
No kaipa jossain maaseudulla onkin ihan fiksua fillaroida sitä typötyhjää peltotietä 2,5km suuntaansa. Vantaalla se sama reitti on täyttä liikennevaloja ja autoteitä sekä muita tielläliikkujia.
Kyllä tuossa paljon autoja menee eikä osassa matkaa ole edes pyörätietä. Vilkkaasti liikennöityjä teitäkin joutuu ylittämään. Ei nyt niin maalla olla vaan maaseutukaupungissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
No kaipa jossain maaseudulla onkin ihan fiksua fillaroida sitä typötyhjää peltotietä 2,5km suuntaansa. Vantaalla se sama reitti on täyttä liikennevaloja ja autoteitä sekä muita tielläliikkujia.
Mitä ihmeen peltotietä? Maalla ei ole edes kevyen liikenteen väyliä vaan pyörällä ajetaan maantien laitaa pitkin.
Vantaalla 2,5km matkan ajaa hyviä pyöräteitä, liikennevaloja joko on tai ei ole. Lapselle varmaan turvallisempaa, että niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaipa jossain maaseudulla onkin ihan fiksua fillaroida sitä typötyhjää peltotietä 2,5km suuntaansa. Vantaalla se sama reitti on täyttä liikennevaloja ja autoteitä sekä muita tielläliikkujia.
Mitä ihmeen peltotietä? Maalla ei ole edes kevyen liikenteen väyliä vaan pyörällä ajetaan maantien laitaa pitkin.
Vantaalla 2,5km matkan ajaa hyviä pyöräteitä, liikennevaloja joko on tai ei ole. Lapselle varmaan turvallisempaa, että niitä on.
Tätä alapeukutellut ei satavarmasti ole edes käynyt Vantaalla. Ei se mikään Helsingin keskusta ole.
Lapset sitä paitsi saavat ajaa jalkakäytävälläkin, jos jostain pikkukaduilta pyöräkaistat puuttuu.
Mun lapsi kävelee ihan mielellään tuon saman matkan, mutta en anna mennä pyörällä. Reitti on liian vaarallinen, siinä on 9-11 -vuotiaita pyöräilijöitä joutunut useamman kerran auton töytäisemäksi. Olen ehkä hysteerinen mutta olen mieluummin sitä kuin menetän lapseni.
Kyllä nykyään kaikki paskotaan lapsille valmiiksi ja kauhistellaan myös sitä, että jotku lapset vielä osaavat itse pyörällä kulkea kouluun jopa 3km matkan. Kumma kun ei laittanu lasua tulille..
Duunikaverini (vantaalainen) ei voi tulla töihin ennen kello 10, koska pitää lapset viedä kouluun. Matkaa on se 800 metriä. Kyseessä 2. ja 4. luokkalaiset lapset. Kyllä meidän muksut on ekalta luokalta asti sen 1,5km koulumatkan päässyt hyvin kävellen tai fillarilla.
Tämä on aina tätä. Pitkin ketjua muuttuu ap:n asuinpaikka. Kohta varmaan kertoo, että se Vantaalla asuva lapsi tarvitsee muutenkin enemmän tukea, saa tukiopetusta ja ties mitä.
Maalla asuminen/maaseutukaupungissa asuminen on ihan eri asia. Maalla on vain tienpientareita joita ajella. Niilla teillä usein nopeusrajoitukset 80-100 km/h. Kaupungissa taas on pienemmilläkin teillä enemmän liikennettä, ja tosiaan vasta 12-vuotias alkaa pystyä hahmottamaan liikenteen kokonaiskuvaa.
Maaseutukaupungissa on usein yhdistettynä ne molempien hyvät puolet: ei kovin paljoa liikennettä, pyörätiet tai edes kävelytiet, suojatiet ja pienemmät nopeudet, mutta ei kuitenkaan samaa liikenteen määrää kuin isoissa kaupungeissa.
Sitten taas se bussissa ajelu: kai siinäkin tulee liikuttua edes bussipysäkille ja takaisin. Bussissa tuskin pääsee aina istumaan, joten ruuhkabussissa seisominen harjoittaa tasapainoaistia.
Vaarallisempi liikkua.