Kuntoutustuki ja omilleen muutto sosiaalisten tilanteiden pelko
Eli olisin nyt luultavasti muuttamassa omilleen vanhempien luota jos pystyn. Oikeesti olis pakko koska oon jo 24 ja hävettää asua kotona tän ikäsenä ja miutenki niin luuseri olo ihan kun olisin vielä joku lapsi. Ja jos en nyt muuta niin sit asun varmaa viiskymppisenäki vanhempien kanssa. Niin eli kun vuokraan asuntoa niin vuokraaja varmaan kysyy tuloista yms. Niin Pitääkö sille selvittää mistä mun rahat tulee. Ja vuokraako kukaan edes kuntoutustuella elävälle?
Ja sitten vielä te joilla on sosiaalisten tilanteiden pelko niin miten ootte pärjänny omillanne. Mietin vaan että paheneeko tää vai kun asuu yksin. Mun kaks koiraa muuttaa mukana niin pakko niitä on ulkoiluttaa ja kaupassa käydä. Muutan siis korvesta keskustaan ja ikinä täälö esim lenkillä ei tuu ketään vastaan. Mietin vaan että kun mulla ei oo yhtään kavereita tai edes mitään tuttuja niin oon sit vaan päivät pitkät yksin sielä kämpässä kotona kuitenkin oli edes vanhemmat kenen kaa jutella. En tiedä saako tästä kukaan mitään selvää.
Kommentit (11)
Mitä se kellekkään kuuluu mikä tuki. Nimimerkillä kahen vuoden sisään viidesti muuttanut enkä ole kertonu
Ai niin mulla oli ennen ssri lääkitys mutta eipä juuri auttanut. Nytten mulla on rauhottavia, mutta ei niitäkään kai voi joka päivä popsia. On tää elämä yhtä helvettiä kun ei voi olla normaalisti niin kuin muut ihmiset. ap
Hae myös kaupungin asuntoa niin ei ole väliä mistä saat tulosi.
Tsemppii! Saatat jopa alku kangistelun jälkeen rohkaistua kun huomaat miten hieno tunne on olla itsenäinen! Koirapuistoissa muuten on helppo tavata samanhenkisiä ihmisiä mikäli sellainen löytyy nyt kun muutat korvesta pois :) Tukiasioissa auttavat kelassa, eikä kuulu vuokranantajalle kunhan maksusi vaan hoidat ajallaan.
Mä kun muutin omilleni niin linnoittauduin kotiini ja lihoin 40 kiloa. 😐 Onneksi sulla on koirat niin sun on pakko mennä ulos T. Sos.til. pelkoinen
Kiitos vastauksista. Mulla on myös hirveä puhelimella soittamisen kammo. Eli kysyisin vielä että kun soitan asunnosta. Niin jos se kysyy että miksi haluat muuttaa niin mitä vastaan? Ja sit se varmaan kysyy että oletko opiskelemassa tai töissä. Niin sanonko vaan että en ole. vai pitääkö siihen selitellä jotain.
Ja sitten jos jollain ihmeen kaupalla pääsen katsomaan sitä asuntoa, niin onko noloa ottaa äiti sinne mukaan? ap
Itsehän asuin lähes kolmekymppiseksi kotona ja surkeuksissani jo kaavailin mielessäni että siellä tulen varmaan asumaan lopun elämääni. Sitten vuotta vaille 30 tuli vaan joku "minähän häivyn täältä" ja tempaisin ekaan vuokrakämppääni. Olihan siinä vähän opettelemista, miten asiat menee. Omalla kohdalla sanoisin, että omilleen muutto oikeastaan lisäsi erakoitumista, koska tunnen vaan oloni niin paljon mukavammaksi yksin. Vanhempien nurkkiin en tosiaankaan palaisi enää, vaikka kyllä siellä viikoittain tulee käytyä kun ei oikein muutakaan elämää ole.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Mulla on myös hirveä puhelimella soittamisen kammo. Eli kysyisin vielä että kun soitan asunnosta. Niin jos se kysyy että miksi haluat muuttaa niin mitä vastaan? Ja sit se varmaan kysyy että oletko opiskelemassa tai töissä. Niin sanonko vaan että en ole. vai pitääkö siihen selitellä jotain.
Ja sitten jos jollain ihmeen kaupalla pääsen katsomaan sitä asuntoa, niin onko noloa ottaa äiti sinne mukaan? ap
Monissa vuokra-asunnoissa järjestetään yleisiä näyttöjä, joihin mennäkseen ei tarvitse soittaa mihinkään. Sen kun ilmaantuu paikalle, ja makutuomarina ja tukihenkilönä voi olla kuka tahansa. Jos yleistä näyttöä ei ole, tai sen aika ei sovi, pitää sopia yksityinen näyttö. Sen voi kyllä sopia sähköpostillakin, jos puhelimessa puhuminen jännittää. Yleensä vuokravälittäjien sähköpostitiedotkin ovat ilmoituksessa.
Näytöllä käydessä yleensä pitää täyttää hakemus asunnosta, jos siitä on kiinnostunut. Siinä kyllä kysytään tuloista, koska vuokranantajaa kiinnostaa, että pystyt maksamaan vuokrasi. Eli yleensä rasti ruutuun, onko töissä, vakituinen vai määräaikainen, opiskelija, eläkkeellä jne. Sitä, miksi haluaa muuttaa, ei yleensä kysytä yksityisissä vuokra-asunnoissa. Jos haet esimerkiksi kaupungin vuokra-asuntoa, niin koko prosessi on erilainen. Silloin käsittääkseni täytetään hakemus netissä, ja vuokraajataho on yhteydessä kun sopiva asunto vapautuu.
Kun muutat omillesi, niin olisi tosiaan varmaan hyvä, että kehittäisit jotain tekemistä ja sosiaalistakin toimintaa itsellesi. Siis kun oletettavasti tarkoituksenasi on joskus kuntoutua sellaiseen kuntoon, että voisit käydä töissä tai opiskella. Voisitko vaikka kysyä joltain hoitavalta taholtasi, olisiko tilanteessasi oleville nuorille tarjolla jotain ryhmätoimintaa, työpajoja tms?
Kannattaa varmaan laittaa hakemus kunnalle/kaupungille. Saattaisit saada sosiaalipalvelusta/mielenterveystoimistosta tms. tukea arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Mulla on myös hirveä puhelimella soittamisen kammo. Eli kysyisin vielä että kun soitan asunnosta. Niin jos se kysyy että miksi haluat muuttaa niin mitä vastaan?
Etsit itsellesi asuntoa. Jos muka utelis lisää, niin sanot sitten, ettei ei kiitos.
Ja sit se varmaan kysyy että oletko opiskelemassa tai töissä. Niin sanonko vaan että en ole. vai pitääkö siihen selitellä jotain.
Kerro, että olet menossa opiskelemaan, aloitat talvella.
Ja sitten jos jollain ihmeen kaupalla pääsen katsomaan sitä asuntoa, niin onko noloa ottaa äiti sinne mukaan? apEi ole, otat mutsin mukaan!
Ja muutenkin, kun kohtaat pelkojasi, opit pärjäämään paremmin, sen jälkeen alkaa ahdistuksetkin vähetä, kun saat itseluottamusta.
Jos tuntuu yksinäiseltä niin voithan käydä vanhemmilla kylässä tai ne käydä sun luona. Ja koiristaki on seuraa. Voithan myös aloittaa jonkun harrastuksen jos pystyt. Muuhun en oikein osaa vastata.