Mikä on oikea toimintatapa kun näkee ilta-aikaan pahasti juopuneen/sammuneen kadulla?
Siis oikeasti niin että on selvää ettei se pysty itsestään huolehtimaan tänä iltana. Poliisiko pitää soittaa vai mitä tehdä? Tuli vain mieleen kun tyttäreni kertoi yrittäneensä tällaista auttaa viikonloppuna mutta lähti liukkaasti paikalta kun nyrkki alkoi heilua (osumisesta ei ollut pelkoa mutta kuitenkin).
Kommentit (19)
Soitto hätänumeroon, ja itse jäisin katsomaan lähistölle, ettei käy köpelösti (ryöstetä, *aiskata tai pahoinpidellä).
Päättelee pukeutumisesta onko kyseessä alkoholisti vai satunnaisesti alkoholia liikaa ottanut... Päättele itse loput
Saat istua siinä vierellä jopa koko yön, koska hätäkeskus lähettää jonkun joskus. Sinun tietosi on kuitenkin otettu järjestelmään, joten jos lähdet, saat syytteen heitteillejätöstä. Päättele siis itse, miten kannattaa tehdä, jos vaatetus, haju tai ulkoinen olemus kertoo, että kyseessä ei ole tuottavaan kansanosaan kuuluva henkilö.
Näin kesäisin/ lämpimällä ei käsittääkseni mitenkään, mutta talvisin/ kylmällä ilmalla (alle + 10 yön alin lämpö) täytyy herätellä ja tilanteen vaatiessa ottaa yhteys hätäkeskukseen. Päihtynyt ihminen ei välttämättä herää kylmyyteen ja kuolo korjaa muuten.
Ottaa lompakko talteen ettei sitä kukaan varasta.
Soitin kerran hätäkeskukseen vastaavasta tapauksesta ja jäin paikalle katsomaan koska kyyti tulee. Se juopunut silloin tällöin ärisi jotain mutta ei ottanut enkä antanut yrittää ottaa jaloilleen. Poliisilla meni niin pitkään että ehdin soittaa sinne jo toistamiseenkin että mikä kestää, varmaan joku 40 min? Missasin itse sitten kauppareissun sillä että jäin juopon vahdiksi.
Soita hätäkeskukseen. Odota kunnes auttajat saapuvat paikalle.
Näin pitää toimia jokaisen ihmisen kanssa, oli hän kuka tahansa.
Siis tietysti soitto hätänumeroon... ehkä voisi yrittää herätellä ja kysyä olisiko hänellä ketään kelle voisi soittaa ja pyytää hakemaan tms. Kerran tällaiselle soitin ambulanssin ja ei tarvinut odottaa kuin ehkä puoli tuntia ja lanssi tuli ja sain lähteä. Oli vielä näitä jotka useinkin löytyvät puistosta ja useampi heistä huonossa kunnossa siinä. Vähän pelotti jäädä siihen mutta mitä muutakaan voi?
Eikä kannata mennä mitään naamaa läpsimään tai rinnuksista riuhtomaan vaan menee seisomaan juopuneen jalkopäähän ja potkii omilla kengänkärjillä juopuneen jalanpohjia herääkö vai ei. Näin tekee poliisikin.
Jos huitoa jaksaa niin jättää siihen. Ei niitä mitään auttaa tarvitse. Jos talvella uhkaa jäätyä hankeen niin jäätyköön. Onpahan pois kuppaamasta yhteiskuntaa ja kiusaamasta lähipiiriään.
Minä potkin kenkään ja tarkistan onko kävelykunnossa, jos ei niin soitan häkeen.
Viimeks just tällänen ikuisen juhannuksen ihminen ei meinannut millään herätä. Vasta kun tokaisin että jaahas se ois sit soitettava poliisit niin äijä tempoi itsensä sekunnissa ylös gasellin ketteryydellä. :D
Uhkailkaa poliisille soitolla vaikka. Tai vaimolle, äidille, isille .
Kerran koleana syysiltana satuin paikalle noin neljäntenä, kun nainen makasi maassa. Ensimmäiset olivat nähneet kuinka oli itse mennyt maahan makaamaan, vieressä oli pari tyhjää oluttölkkiä. Siinä he seisoivat vieressä tuijottamassa. Menin kysymään maassa makaavalta, onko hätä, ja sain vastaukseksi jotain ”ei”-örähtelyä. Soitin 112 josta lupasivat lähettää jonkun hakemaan.
Muut ohikulkijat kyselivät, onko jo soitettu ambulanssi, ja ne ensimmäiset kaakattivat kanssa ambulanssista. Poliisihan sieltä kohta tuli, herättelivät naisen, joka oli poliisin vanha tuttu, ja veivät naisen kotiinsa. Selviämisasemaa ei täällä ole, ambulanssi on sairaita varten, joten minusta oli ihan loogista, että poliisi tuli paikalle.
Ei tarvitse jäädä vahtimaan. Soittaa 112, kertoo tilanteen, ja sanoo ettei uskalla jäädä paikalle koska vähän matkan päässä on epäilyttävän näköistä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos huitoa jaksaa niin jättää siihen. Ei niitä mitään auttaa tarvitse. Jos talvella uhkaa jäätyä hankeen niin jäätyköön. Onpahan pois kuppaamasta yhteiskuntaa ja kiusaamasta lähipiiriään.
Hyi sua oikeesti
Piirrät tussilla hänen naamaansa. Sitten soitat hätänumeroon. Voit myös ensin soittaa hätänumeroon ja vasta sitten piirtää hänen naamaansa.
Näin kun vanhempi mies horjahti ja kaatui katukynnykseen Helsingissä, oli ilo nähdä kuinka välittömästi oli monta ihmistä auttamassa ympärillä ja nostamassa hänet ylös, jäivät myös pitämään huolta hänestä.
Näin tämän ikkunasta viereisestä talosta. Sitä aina kuulee tarinoita, että kukaan ei auta kun näkee jonkun maassa, mutta tässä tapauksessa ihmiset tuli rivakasti apuun sekunneissa, joku jopa pysäytti pyöränsä ja jätti sen tielle rynnäten apuun.
Kertokaapa nyt. Jäi vaivaamaan.