Miksen saa uusittua kirjaston kirjoja? Sanoo että niistä on varaus mutta kun menee katsomaan kirjan tietoja,
sitä on saatavilla jopa yli 10 kpl eri kirjastoissa VASKI-alueella. Mutta tämä mun nimenomainen kappale täytyy palauttaa, ei voi toista kirjaa antaa varanneelle asiakkaalle? Katsoin että kirjaa on mun omassa lähikirjastossakin ja tein nyt niin että tein samasta kirjasta varauksen, katsotaan saanko tuon oman kirjaston kappaleen varattua itselle niin sitten palautan tämän nyt mulla lainassa olevan.
Eikö olisi helpompaa vaan varauksen sattuessa ottaa joku hyllyissä olevista varanneelle eikä pistää jo lainattua palautettavaksi?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Olikos kaikki nuo kirjat nimenomaan saatavilla, siis "hyllyssä" tilassa.
Kirjoja voi vaikka 50, mutta ne kaikki voivat lainasassa.
Huoh. Tietenkin kirjat ovat saatavissa. En kai muuten ehdota että jonkun niistä voisi antaa varanneelle?
Jos kirjoja on hyllyssä, silloin ei tarvi palauttaa, mutta jos ei, niin tietysti pitää palauttaa ja sen takia nyt et voi uusia lainaa. Ei ne tuota sun kiusaksi tee.
Sitä paitsi, mitä kirjaa et ehdi kuukaudessa lukemaan jos on kyseessä kirja jonka haluat lukea?
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoja on hyllyssä, silloin ei tarvi palauttaa, mutta jos ei, niin tietysti pitää palauttaa ja sen takia nyt et voi uusia lainaa. Ei ne tuota sun kiusaksi tee.
Sitä paitsi, mitä kirjaa et ehdi kuukaudessa lukemaan jos on kyseessä kirja jonka haluat lukea?
Täytyy palauttaa koska tänään on eräpäivä, jos jätän palauttamatta, menee sakkoa. Jotkut kirjat ottavat kauemmin aikaa kuin toiset. Ei uusiminen kiellettyä ole kuitenkaan, miksi syyllistät siitä?
Onpa typeriä vastauksia. En tiedä tuosta kirjastojärjestelmästä, mutta olisiko mahdollista, että joku kesäapulainen on tehnyt varauksen niteeseen, kun se pitäisi tehdä nimekkeeseen.
Asia selviää helposti soittamalla kirjastoon.
Vierailija kirjoitti:
Asia selviää helposti soittamalla kirjastoon.
No ei tähän aikaan ainakaan kukaan sieltä vastaa. Menen käymään viimeistään illalla, toivon sitä ennen saavani noutoilmoituksen tuosta itse varaamastani kappaleesta jota lähikirjastossani on.
Vierailija kirjoitti:
Onpa typeriä vastauksia. En tiedä tuosta kirjastojärjestelmästä, mutta olisiko mahdollista, että joku kesäapulainen on tehnyt varauksen niteeseen, kun se pitäisi tehdä nimekkeeseen.
Tai kirjan varaaja on itse laittanut väärin. Soita kirjastoon ja kysy asiaa. Onhan se varaajankin kannalta hassua että odottaa sinulta palautuvaa kirjaa vaikka hyllyssä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi noiden menevän sähköisesti? En tiedä muutenkaan mikä systeemi siinä on että missä järjestyksessä varaukset poimitaan hyllyistä. Joskus olen saanut noutoilmoituksen heti varauksen tehtyäni, silloin minulle on varattu oman lähikirjaston kappale mutta aina näin ei ole. En ole seurannut mistä se varaus lähtee tulemaan jos lähikirjastossa ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kirjan varaaja on itse laittanut väärin. Soita kirjastoon ja kysy asiaa. Onhan se varaajankin kannalta hassua että odottaa sinulta palautuvaa kirjaa vaikka hyllyssä olisi.
Ei varaaja voi valita minkä kirjaston kirjan haluaa. Hän voi tehdä varauksen vain kirjan nimikkeen perusteella ja valita mistä kirjastosta noutaa kirjansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy palauttaa koska tänään on eräpäivä, jos jätän palauttamatta, menee sakkoa. Jotkut kirjat ottavat kauemmin aikaa kuin toiset. Ei uusiminen kiellettyä ole kuitenkaan, miksi syyllistät siitä?
En mä syyllistä, ihmettelen vaan. Oisko parempi ottaa yhteyttä sinne kirjastoon. Selviäisi nopeammin ja saisit toimivan vastauksen. Edelleen asialle on varmasti syy, miksi näin. Joko sitten jonkun moka tms. mutta selitys asialle varmasti löytyy.
En tiedä, miten eri kirjastoissa menee, mutta meillä käsittääkseni varaukset tehdään tietyn kirjaston kirjoihin. Ei siinä auta, jos lähikirjastossa on vapaana, koska ne lainattaisiin kuitenkin seutu- tai kaukolainoina.
Ja vaikka ei olisikaan varauksia, lainoja voi uusia vain 10 kertaa netissä. Ehkä paikan päällä voi tehdä palautuksen ja aloittaa lainauksen alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä syyllistä, ihmettelen vaan. Oisko parempi ottaa yhteyttä sinne kirjastoon. Selviäisi nopeammin ja saisit toimivan vastauksen. Edelleen asialle on varmasti syy, miksi näin. Joko sitten jonkun moka tms. mutta selitys asialle varmasti löytyy.
No en mä tähän aikaan asiaan vastausta kuitenkaan saisi, kirjasto aukeaa vasta monen tunnin kuluttua. Kunhan halusin spekuloida teidänkin kanssa systeemin toimivuutta mutta enpä arvannut että täällä on taas tuollaista porukkaa vastaajissa jotka ottavat keskustelupalstan vähän liian tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten eri kirjastoissa menee, mutta meillä käsittääkseni varaukset tehdään tietyn kirjaston kirjoihin. Ei siinä auta, jos lähikirjastossa on vapaana, koska ne lainattaisiin kuitenkin seutu- tai kaukolainoina.
Ja vaikka ei olisikaan varauksia, lainoja voi uusia vain 10 kertaa netissä. Ehkä paikan päällä voi tehdä palautuksen ja aloittaa lainauksen alusta.
Selität ihan eri asiaa mitä kysyin. Huoh. Anna olla, et tajua mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä tähän aikaan asiaan vastausta kuitenkaan saisi, kirjasto aukeaa vasta monen tunnin kuluttua. Kunhan halusin spekuloida teidänkin kanssa systeemin toimivuutta mutta enpä arvannut että täällä on taas tuollaista porukkaa vastaajissa jotka ottavat keskustelupalstan vähän liian tosissaan.
Anteeksi ettet saanut haluamaasi vastausta. Pahoittelen, jos olin liian tosissani, ei ollut tarkoitus. En tiennyt miten sinulle pitää vastata. Aamut ei ole mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. Anteeksi, kun yritin auttaa. Mielestäni kyllä vastasin täsmälleen siihen, mitä kysyit. Ehkä et vain ymmärtänyt kommenttiani.
Todennäköisesti kirjaan on syystä tai toisesta tehty nidekohtainen varaus, eli ei auta kun palauttaa ja ottaa itselle vapaa nide lainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä itsekään mitenkään ystävällisesti kommentoi. Syytät toisia huonoista vastauksista ja itse kirjoitat tuohon tyyliin... Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä itsekään mitenkään ystävällisesti kommentoi. Syytät toisia huonoista vastauksista ja itse kirjoitat tuohon tyyliin... Ohis
Ihan jos vaikka vilkaiset jo noita ensimmäisiä vastauksia, ymmärrät miksi en jaksa vääntää rautalangasta taas tätäkin asiaa. Kiitokset kuitenkin niille vastanneille jotka tajusivat mistä kyse.
Hetkellisesti noin voi käydä, mikäli hyllyssä olevaa varausta ei ole ehditty noukkia. Varaus koskee kuitenkin koko kirjaston kirjavalikoimaa, sekä lainassa olevia että hyllyssä olevia, ja viikonlopun jäljiltä sitä hyllyssä olevaa ei varmaan ole ehditty noukkia. Eli luulisi tässä aamun ja aamupäivän aikana tilanteen muuttuvan :)
Olikos kaikki nuo kirjat nimenomaan saatavilla, siis "hyllyssä" tilassa.
Kirjoja voi vaikka 50, mutta ne kaikki voivat lainasassa.