Opintolainan ottaminen ja pankkien vertailu.
Olen opiskelija ja tarvitsen opintolainan, koska muut tuet eivät tule riittämään kaikkiin kuluihin edes pienellä budjetilla. En myöskään halua työskennellä vielä ensi syksynä/vuonna, vaan keskittyä aluksi opiskeluun ja elämän järjestämiseen. :)
Näinpä olen katsellut eri pankkien ja Kelan sivuja lainaan liittyen. Nyt haluaisin kuulla, kuinka paljon eri pankkien ehdot lainakuluista tms. eroavat ja onko tarjouksia mahdollista pyytää monesta pankista? Monilla pankeilla kun lainaa tarjotaan "helposti" vain netin kautta ilmeisesti ilman ihmiskontaktia.
Yleisesti lainaa ottaessahan tarjouksien vertailu kannattaa, mutta kuinka runsaasti jo taatun (valtio) lainan ehdot sitten eroavat?
Lisäksi minkä koette edullisimmaksi tavaksi nostaa lainaa ja ovatko omat pankkinne perineet kuluja esimerkiksi lainaa nostettaessa? Vai tuleeko erot esille vasta, kun maksun aika koittaa hamassa tulevaisuudessa?
Ja vielä kiinnostaisi onko joku sijoittanut lainaa opintoaikana esim. osakkeisiin/rahastoihin? Kannattaako tämä?
Ylipäätänsä asiaan liittyvää keskustelua! :)
Kommentit (9)
Oma kokemus on 90-luvun alusta, silloin kun opintolaina muuttui markkinaehtoiseksi ja ainakin silloin opintolainoissa oli viinakauppahinnat, eli kaikista pankeista oli sama hinta. Opintolaina olikin aikoinaan kallein luottoni. Asuntolaina ja autolainakin oli halvempaa kuin opintolaina.
Täytyykö niitä vertailla? Ainakin minä haen siitä pankissa jossa minulla on tili jo valmiina.
Kyllä ne ehdot samat ovat kaikissa pankeissa. Ei tarvitse vertailla.
Kai ne ehdot vaihtelee pankeittain. Kannattaa vertailla.
Kaipa niitä kannattaisi vertailla, vaikka itse vain otin omasta pankista kun oli helppoa, heh. Suosittelen ehdottomasti lainan ottamista ja rahan sijoittamista osakkeisiin/rahastoihin/ASP-tilille. Laina kun on niin edullista, joten itse ainakin koen sen hyvänä sijoituksena tulevaisuuteen, että voin sitten valmistuttuani alkaa ostamaan omaa asuntoa ASP-lainalla, kun ilman lainaa joutuisin tulevista palkkatuloistani säästämään vuosia ennen kuin esim. tämä asunnon osto olisi ikinä mahdollista.
Up