Kerrossiivous hotellissa
Aivan järkyttävää. Lapseni kesätöissä. Päivät venyvät sovitusta, ihmiset uupuneita, palkka huono. Kesätyönä tuon juuri kestää. Miten vakituiset kestävät? Aivan sairasta touhua. Kuitenkin huonesiivous on erittäin tärkeää työtä.
Kommentit (12)
Siivoustyö on muutenkin ihan hirveää. Itse siivoamisessa ei ole mitään vikaa, mutta aikaa ei anneta tehdä. Jos et tee sovitussa ajassa, loput työt teet sitten ilmaiseksi. Jos jätät jotain tekemättä, niin sitten valitetaan miksi et tee kaikkea?
Jep. Sairaalta vaikuttaa. Mietin, miten asiaan voisi vaikuttaa. Kesätyöntekijät äänestävät jaloillaan jne. Asiat eivät muutu paremmaksi koskaan. Ap
Kannattaa varoittaa lapsia siivoustyöstä. Se on suurimmaksi osaksi orjuutta ellei omista yhden naisen/miehen firmaa.
Siivosin itse 80-luvulla kesätöinä hotellihuoneita ja opiskeluaikana joskus muulloinkin ja se oli aivan ihanaa työtä. Aikaa oli kunnolla, ehti tehdä, ei stressiä, miellyttävää työtä, josta tykkäsin.
Siksi otin pari vuotta sitten väliaikaisen hotellisiivoustyön vastaan ja voi järkytys, millaiseksi se työ mennyt. Järkyttävä kiire! Kuka tuota jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varoittaa lapsia siivoustyöstä. Se on suurimmaksi osaksi orjuutta ellei omista yhden naisen/miehen firmaa.
Onneksi tämä vain kesätyö. Mutta joku aina siivoaa huoneita. Orjuutta? Miten voi vaikuttaa?
Joo pari vuotta sitten olin muutaman kk ajan kerrossiivooja. Työ oli hirveetä ja työilmapiiri vielä hirveempi. Ku en ollukkaa heti yhtä nopee ja tehokas ku vuosikausia siellä olleet. Sanoin ihan suoraa että tänne en enää tuu. Työt samassa firmassa jatku kuitenki edelleen toisessa kohteessa. Onneksi sain oman alan töitä sitte nii ei tarvi tuonne enää mennä.
Tein kerroshoitajan töitä pari vuotta opiskeluaikana. Olin töissä firmalla, jolla oli monta hotellia Helsingissä. Itse olin pääasiassa yhdessä hotellissa ja tuurasin lopulta kerrosemäntää hänen lomansa ajan. Muistan, että jäävän huoneen siivous sai kestää 13 min ja lähtevän 16 min. En kokenut työtä erityisen raskaaksi. Tein työn ja lähdin kotiin. Harvoin meni enemmän aikaa, kuin mitä oli annettu.
Jokunen vuosi sitten työpaikallani oli hankala jakso eikä maksettu lomarahoja. Menin tekemään lisätöitä hienostohotellin iltasiivoojaksi samalle firmalle, kuin missä aiemmin olin ollut. Työ ei taas kovin erityistä ollut ja sain tosi hyvää palautetta. Palkka tietysti hirveän huono. Valitettavasti työntekijät eivät olleet työnjohdon hallinnassa ja he muuttelivat sovittuja työvuoroja miten sattui. Jouduin näistä kärsimään ja ilmoitin, että en jatka työtä.
Miten voisimme cg-tyyppisesti saada aikaan liikkeen, joka vastustaa näitä orjatöitä? Niitä on monella alalla.
Minä tein kerrossiivoojan töitä opiskelujen ohessa ja minusta se oli ihan kivaa! Täydellistä aivot narikkaan -hommaa, just sopivaa tasapainoa opiskelulle. 10,5 euroa tunnilta oli opiskelijalle ihan hyvä palkka (tavallisesta siivoustyöstä olin joskus kesätöissä saanut jotain 8-9 euron palkkaa). Toki huoneet piti siivota melko nopeasti, mutta eihän pienen hotellihuoneen siivouksessa aivan loputtomasti saa aikaa menemäänkään. Viikonloppuisin meillä oli monesti vielä vuokratyöntekijöitä, jotka hoitivat vuodevaatteet. Työkaverien kanssa mentiin joskus pareittain, varsinkin isommat huoneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kerrossiivoojan töitä opiskelujen ohessa ja minusta se oli ihan kivaa! Täydellistä aivot narikkaan -hommaa, just sopivaa tasapainoa opiskelulle. 10,5 euroa tunnilta oli opiskelijalle ihan hyvä palkka (tavallisesta siivoustyöstä olin joskus kesätöissä saanut jotain 8-9 euron palkkaa). Toki huoneet piti siivota melko nopeasti, mutta eihän pienen hotellihuoneen siivouksessa aivan loputtomasti saa aikaa menemäänkään. Viikonloppuisin meillä oli monesti vielä vuokratyöntekijöitä, jotka hoitivat vuodevaatteet. Työkaverien kanssa mentiin joskus pareittain, varsinkin isommat huoneet.
Ehkä firmoissakin on eroa. Tämä, jossa lapseni on, on yksi, huonohko esimerkki. Hotellit ostavat palvelut eri kriteereillä. Ap
Ei kannata olla, ei hetkeäkään. Selkä menee. Olin ja meni.
Ja tiedän että tämä hotelliketju toki ostaa minimisuorituksen siivousfirmalta. Tuolla ei huonokuntoinen pärjää. Kun aina sanotaan että työttömät siivoamaan vaan. Ap