Onko tällainen mies asperger?
- ei ymmärrä small talkia
- harrastaa joka viikko samoina päivinä samoja juttuja poikkeuksetta
- ärsyyntyy älyttömästi muutoksista suunnitelmissa
- pelästyy kosketusta
- ei osaa flirttailla eikä olla romanttinen
- hokee tiettyjä samoja asioita koko ajan, mikä korostuu varsinkin humalassa, ei hallitse alkoholinkäyttöä
- ei ymmärrä jos hänelle nauretaan, koska ei tajua muiden juttuja
- on vakituisessa työssä ja pärjää siellä ok
Kommentit (14)
Todennäköisesti ei. Vaikka nuo on aspergereihin yhdistettyjä piirteitä, valtaosa niistä joilla on ne eivät ole aspergereita.
Minkä takia jatkuvasti suolletaan tätä asperger-tuubaa? Ei jaksa enää. Keksikää joku muu. Ei kuitenkaan narsu-juttuja. Kiitos
Voi ollakin. Onko myös oikeudenmukainen? Onko hänellä joku (poikkeava) intohimo? Vältteleekö katsetta?
Kuulostaa minulta ja olen kyllä aika autistinen super introvertti.
Mitä ap teet sillä tiedolla? Voi olla tai voi olla olematta. Eiköhän suurimmalla osalle ihmisistä tulisi joku diagnoosi, jos oikein lähdettäisiin penkomaan.
Jos ne yhdessä ja samassa ihmisessä on niin aika todennäköisesti on asperger.
En osaa sanoa, muut voisivat sopia, mutta tuo alkoholinkäyttöjuttu tai samojen asioiden hokeminen (mitä se sitten onkaan) eivät taida liittyä AS-piirteisiin. Tuntemani AS-henkilöt eivät ole tuollaisia.
As-ihmiset usein toistaa samoja asioita puhuessaan. Yksi kuvaava piirre on se, että as-ihmiset ovat usein huonoja keskustelijoita, he tykkäävät ennemminkin luennoida muille mielenkiinnon kohteistaan.
Miten tiettyjen asioiden harrastaminen viikon samoina päivinä on aspergerimäistä? Jos on jossain harrastusryhmässä, joka on tiettynä päivänä viikossa.
Pelästyy kosketusta? Jos et vain osaa koskettaa toista oikein... Hiplaat tai olet liian raju.
Muutokset suunnitelmissa. Jotkut ihmiset ovat vain jämptejä ja eivät tykkää vekslailusta.
Ei ymmärrä, että hänelle nauretaan, koska ei tajua muiden juttuja. Oletko ihan varma? Jotkut ihmiset eivät vain näytä loukkaantumistaan. Esim. minä olen sellainen. Voin nauraa mukana, jos joku vitsailee minulle. Saatan silti loukkaantua ja pikkuhiljaa sanon ystävyyssuhteen irti. Minulla on myös aika hyvä muisti ja tavallaan tuollaiset pienet säännölliset loukkaukset kerääntyvät. Lakkaan pitämästä kyseisestä ihmisestä. Muutaman olen poistanut face-kavereista. En pidä ilkeistä ihmisistä.
Nyt vanhemmiten olen oppinut sanomaan ihmisille suoraan tilanteessa, että sinä loukkasit minua ja että olet tosi ilkeä ihminen. Tämän oppiminen ei ole kuitenkaan ollut helppoa. Vaikka sanonkin tuon, se ei poista loukkausta. Harva ihminen osaa pyytää anteeksi niin, että oikeasti tarkoittaisi sitä. Sanottu sana on kuin ammuttu nuoli.
Vierailija kirjoitti:
Miten tiettyjen asioiden harrastaminen viikon samoina päivinä on aspergerimäistä? Jos on jossain harrastusryhmässä, joka on tiettynä päivänä viikossa.
Pelästyy kosketusta? Jos et vain osaa koskettaa toista oikein... Hiplaat tai olet liian raju.
Muutokset suunnitelmissa. Jotkut ihmiset ovat vain jämptejä ja eivät tykkää vekslailusta.
Ei ymmärrä, että hänelle nauretaan, koska ei tajua muiden juttuja. Oletko ihan varma? Jotkut ihmiset eivät vain näytä loukkaantumistaan. Esim. minä olen sellainen. Voin nauraa mukana, jos joku vitsailee minulle. Saatan silti loukkaantua ja pikkuhiljaa sanon ystävyyssuhteen irti. Minulla on myös aika hyvä muisti ja tavallaan tuollaiset pienet säännölliset loukkaukset kerääntyvät. Lakkaan pitämästä kyseisestä ihmisestä. Muutaman olen poistanut face-kavereista. En pidä ilkeistä ihmisistä.
Nyt vanhemmiten olen oppinut sanomaan ihmisille suoraan tilanteessa, että sinä loukkasit minua ja että olet tosi ilkeä ihminen. Tämän oppiminen ei ole kuitenkaan ollut helppoa. Vaikka sanonkin tuon, se ei poista loukkausta. Harva ihminen osaa pyytää anteeksi niin, että oikeasti tarkoittaisi sitä. Sanottu sana on kuin ammuttu nuoli.
Jos tutullasi on asperger, kannattaa tosiaan varoa loukkaamasta häntä.
Tämä taitaa olla tyypillistä as-ihmisille. Jos olen jonkun ystävä, teen paljon asioita hänen puolestaan. Mutta jos totean, että hän ei ole ystävyyteni arvoinen, silloin kaverisuhde on ohi tai hiipuu hiljalleen. As-piirteisyyteen liittyy voimakas oikeudentaju, ja tämä liittyy siihen. Koen ilkeät ihmiset petollisina. Kukapa haluaisi pitää kyytä povellaan niin sanotusti.
Kerrankun menee maku ihmisestä, ystävyys on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanhemmiten olen oppinut sanomaan ihmisille suoraan tilanteessa, että sinä loukkasit minua ja että olet tosi ilkeä ihminen. Tämän oppiminen ei ole kuitenkaan ollut helppoa. Vaikka sanonkin tuon, se ei poista loukkausta. Harva ihminen osaa pyytää anteeksi niin, että oikeasti tarkoittaisi sitä. Sanottu sana on kuin ammuttu nuoli.Jos tutullasi on asperger, kannattaa tosiaan varoa loukkaamasta häntä.
Tämä taitaa olla tyypillistä as-ihmisille. Jos olen jonkun ystävä, teen paljon asioita hänen puolestaan. Mutta jos totean, että hän ei ole ystävyyteni arvoinen, silloin kaverisuhde on ohi tai hiipuu hiljalleen. As-piirteisyyteen liittyy voimakas oikeudentaju, ja tämä liittyy siihen. Koen ilkeät ihmiset petollisina. Kukapa haluaisi pitää kyytä povellaan niin sanotusti.
Kerrankun menee maku ihmisestä, ystävyys on siinä.
Välillä järkytän itseänikin, miten mustavalkoisesti näen ihmiset.
Tuo voimakas oikeudentaju ja korkea moraali on ankaraa ja raskasta.
- ei ymmärrä small talkia (osuu)
- harrastaa joka viikko samoina päivinä samoja juttuja poikkeuksetta (osuu)
- ärsyyntyy älyttömästi muutoksista suunnitelmissa (osuu)
- pelästyy kosketusta (osuu aika usein)
- ei osaa flirttailla eikä olla romanttinen
- hokee tiettyjä samoja asioita koko ajan, mikä korostuu varsinkin humalassa, ei hallitse alkoholinkäyttöä (osuu osittain)
- ei ymmärrä jos hänelle nauretaan, koska ei tajua muiden juttuja (osuu joskus)
- on vakituisessa työssä ja pärjää siellä ok (ei osu)
Näkisin ihan mahdollisena, että olisi asberger. Nettitesti ei sitä epäilystä tosin tukenut.
Terveisin Naispelko26
lisään vielä, että on erityisen herkkä metelille ja keskittyy kauheasti esim. tv-selostajien ääneen. ap.