Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit jos olisit nuori aikuinen jolla on edelleen kontrolloiva vanhempi?

Vierailija
06.07.2019 |

On olo, että vaikea hengittää tai tehdä suunnitelmia tässä elämässä. Olen etsinyt paikkaani mutta jotenkin lamaantunut. On minulla töitä, mutta aiemmin olen joutunut ottamaan vastaan apua talouteeni ja sillä hän tuntuu oikeuttavan käyttäytymistään.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikeaa olla ottamatta apua vastaan kun omat vanhemmat vieläkin laittaa aina rahaa tililleni kysymättä vaikka välit on oikeastaan jo poikki. Eikä minulla ole aikaa olla koko ajan palauttamassakaan niitä rahoja koska ne niitä tasaisesti työntää kuitenkin.

Vierailija
22/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä päästä eroon henkisesti ja fyysisesti äläkä luovuta, vaikka et heti onnistuisi. Muuten kontrollointi vaan jatkuu niin kauan kunnes toinen kuolee. Pakene, kyse on sun elämästäsi. Etsi ympärillesi samanhenkisiä sinua aidosti tukevia ihmisiä. Kyllä sinä onnistut!

Kiitos sinulle ensimmäisestä kommentista, jossa vastasit siihen mitä kirjoitin versus tuomitsit minut elämäntapaluuseriksi kuten muut heti ilmeisesti, näkemättä ja tietämättä mitään.

Ap

Siis mitä?

Laitoin tuon yhden viestin, enkä tuomitse sinua mitenkään. Tiedän kokemuksesta, miten kontrollointi pahenee. Olen onnistunut pääsemään eroon omista vanhemmistani, heidän sairaasta kontrolloinnistaan, syyllistämisestään ym. vasta 35-vuotiaana.  Joten tosiaan edelleen neuvon, ota tilaa itsellesi ja elämällesi, olet sen ansainnut. Kenenkään ei pitäisi joutua elämään vanhempiensa oikkujen mukaan, vaikka olisi joskus heiltä apua tarvinnutkin.

Ok, ei sitten mitään! Kiitos neuvoista, ne on sitten toimineet. Olen laittanut välit omaan vanhempaani poikki kahteen otteeseen mutta se syyllisyys on niin vaikea kestää kun hänessähän ei ole vikaa. Lisäksi on myös sairas, haluaisin jotenkin olla väleissä loppuun asti. En perinnön, vaan oman sisäisen rauhan takia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikeaa olla ottamatta apua vastaan kun omat vanhemmat vieläkin laittaa aina rahaa tililleni kysymättä vaikka välit on oikeastaan jo poikki. Eikä minulla ole aikaa olla koko ajan palauttamassakaan niitä rahoja koska ne niitä tasaisesti työntää kuitenkin.

ohjaa ne hyväntekeväisyyteen ja säilytä kuitit :)

Vierailija
24/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusteni perusteella ei kannata ainakaan asua vanhempiensa omistamassa asunnossa, ei varsinkaan ilman virallista vuokrasopimusta. Vanhempani eivät suostuneet tekemään vuokrasopimusta, jotta he pystyivät paremmin kontrolloimaan minua. Vuokralainenhan saa itse valita vieraansa.

Ollessani yli 20-vuotias isäni esimerkiksi kävi usein asunnossa omilla avaimillaan ilmoittamatta minulle siitä etukäteen. Välillä olin kotona eikä hän edes koputtanut. Isä oli vihainen, jos en ollut silloin lukemassa koulukirjoja vaan esim kuuntelin musiikkia sohvalla maaten. Pääsyy hänen käynteihinsä oli se, ettei hän halunnut entisen poikaystäväni eli nykyisen aviomieheni viettävän aikaa kanssani. Kontrollointi alkoi jo lapsuudessa eikä minulla ole koskaan ollut kavereita.

Vierailija
25/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki.

Vierailija
26/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohjaa ne hyväntekeväisyyteen ja säilytä kuitit :)

Kirjoittaja on niin persaukinen tyyppi, että ei hänellä ole varaa siihen. Turha se on naukua silloin kun muut elämisen kustantavat. Tietävätkö vanhemmat muutenkaan, että lapsukainen on oikeastaan omasta mielestään ehkä saattanut laittaa välit poikki? Tuskin.

Vierailija
27/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien kokemusteni perusteella ei kannata ainakaan asua vanhempiensa omistamassa asunnossa, ei varsinkaan ilman virallista vuokrasopimusta. Vanhempani eivät suostuneet tekemään vuokrasopimusta, jotta he pystyivät paremmin kontrolloimaan minua. Vuokralainenhan saa itse valita vieraansa.

Ollessani yli 20-vuotias isäni esimerkiksi kävi usein asunnossa omilla avaimillaan ilmoittamatta minulle siitä etukäteen. Välillä olin kotona eikä hän edes koputtanut. Isä oli vihainen, jos en ollut silloin lukemassa koulukirjoja vaan esim kuuntelin musiikkia sohvalla maaten. Pääsyy hänen käynteihinsä oli se, ettei hän halunnut entisen poikaystäväni eli nykyisen aviomieheni viettävän aikaa kanssani. Kontrollointi alkoi jo lapsuudessa eikä minulla ole koskaan ollut kavereita.

Saako vuokralainen pistää itse turvalukot sisäpuolelle?

Vierailija
28/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen olemaan vain vähän tekemisissä. Näkemään ehkä kerran pari vuodessa ja soittelemaan korkeintaan kuukausittain. Näin ainakin siihen asti, että tilanne rauhoitttuu.

Vierailija
29/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä omat asiasi siten,

- ettei sun tarvitse ottaa vanhemmiltasi rahaa vastaan

- älä asu vanhempiesi omistamassa asunnossa

- älä ole vanhempiesi omistaman auton haltija

Vierailija
30/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeä aihe

Vierailija
31/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin vanhempien on vaikea tajuta sitä, että heidän lapsensa on oma erillinen yksilö, jolla on oikeus elää omanlaistaan elämää ja oikeus omiin mielipiteisiinsä. Vanhemmilla ei ole mitään oikeutta väkisin puuttua aikuisten lastensa asioihin, ellei kyse ole jostain selvistä rikoksista tai ole kyse esim. välittömästä itsemurhavaarasta. Tietenkin vanhempi voi olla huolissaan aikuisen lapsensakin ratkaisuista. Tällöin vanhempi voi olla henkisenä tukena, mutta kontrollointi on sairasta.

Vierailija
32/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiltaan rahallista apua ei kannata ottaa vastaan muuten kuin äärimmäisessä hädässä. Tosin Suomessa kukaan ei kuole nälkään.

Vierailija
33/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien harjoittama kontrollointi aiheuttaa aikuiselle lapselle yleensä erilaisia mielenterveyden ongelmia, vaikka vanhemmat tarkoittaisivatkin hyvää.

Vierailija
34/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP!

Vierailija
35/35 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä tekisit jos olisit nuori aikuinen jolla on edelleen kontrolloiva vanhempi?"

Eläisin ihan normaalisti omaa elämääni kuten muutkin aikuiset, kontrolloiva vanhempi sais kontrolloida ihan keskenään omaa takapuoltaan.  Mun ei tarvitse päästää kotiini ketään, ei edes poliisia. Mun ei ole mikään pakko vastata puheluihin tai viesteihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän