Onko täällä jo käsitelty tämän päivän hesarin juttu yksinelävien taloustilanteesta?
„KEVÄÄLLÄ Janne Kärkkäisen 15 vuotta vanha pesukone hajosi. Se ei ollut ensimmäinen kerta, kun 42-vuotias Kärkkäinen lainasi vanhemmiltaan rahaa yllättävän kulun vuoksi.
Niinä kuukausina, kun Kärkkäinen saa kolmivuorotyöstään lisät, hän tienaa suomalaisen keskitulon verran, noin 3 300 euroa.
Jos taas tilille napsahtaa pelkkä peruspalkka, hän saattaa käyttää luottokorttia ruuan ostamiseen. Ilman vuorolisiä raha ei välttämättä riitä koko kuukaudeksi.“
Kuvan perusteella Janne ei käytä rahaa ainakaan sisustamiseen, pukeutumiseen tai superterveelliseen ruokaan. Ihmettelen todella, mitn on mahdollista ettei palkka riitä ruokaan ja muihin perustarpeisiin, jos kerran ainakin välillä palkka on jopa 3300€/ kk? Eikö niinä kuukausina ole mahdollista laittaa sivuun edes jonkin verran? Palstan yksinelävät, miten on?
Kommentit (38)
Asumiskuluikseen mainitsee 800€/kk.
Juttu jatkuu:“ Yksin asuvien viitebudjetti on pääkaupunkiseudulla 1 380 euroa kuukaudessa ja muualla Suomessa 1 130 euroa kuukaudessa.Tällä rahalla yksin asuvan pitäisi minimissään pystyä maksamaan asumiskulut, ruoka, vaatteet, hygieniatarvikkeet, elektroniikka, liikkuminen, vapaa-aika ja kodin tarvikkeita.“
En edelleenkään ymmärrä, miten Janne voi tuntea itsensä köyhäksi.
Tuosta jutustahan kävi ilmi, että Janne on muuttanut asuntoon 2005 ja laina on maksettu loppuun reilun vuoden päästä. On siis valinnut aika nopean lyhennyksen kuluttamisen sijaan. Sinkulle voi toki olla järkevää, mutta silti oma valinta.
Oliko niin, että asuu Pihlajamäessä? Olisikohan putkiremontti jo tehty vai vasta edessä. Jos vielä odottelee putkiremontin maksamista, niin siinä tapauksessa kannattavaa hoitaa ensin asuntolaina pois. Toki tällä korkotasolla kannattaisi olla minimisssään 50 000 € lainaa, jos omistaa Helsingissä asunnon.
Kyllä minullakin tekee sinkkuna tiukkaa Helsingissä, vaikka bruttopalkka on huimat 2900. Käteen jää pari tonnia. Asumiskulut ja matkustuskulut 1000, ruoka n. 400 sisältäen työlounaat (joo joo, pitäisi mennä vaan 150 euroa koska niin sinullakin), puhelin, netti, sähkö, vakuutus, netflix ym. vie noin 200. Periaatteessa pitäisi jäädä ihan hyvin säästöön rahaa, mutta käytännössä aina on jotain, pitää uusia kännykkä, ostaa talvikengät, jollain on synttärit tai polttarit tai muuta juhlaa, kerran vuodessa käyn ulkomaan matkalla, töihin hankkia siistiä vaatetta (olen töissä sellaisessa paikassa missä ei viitsi kulkea muovisissa kympin henkkamaukkaräteissä ja -kengissä), käydä kampaajalla jne. Pariskunnilla on paljon parempi elintaso, minullekin jäisi ainakin 400 enemmän käyttöön tai säästöön. Minkäs teet...
Khyl on kovaa... tavallisella ihmisellä on noilla tuloilla myös pari lasta elätettävänä.
Tää vois tulla mun kanssa Greed-marssille. Se on kaikille meille, jotka haluttais olla niin rikkaita ettei tarvitse tehdä töitä, eikä mitään muutakaan.
Kyseessä on kuitenkin jo 42-vuotias, voi olla elatusmaksuja ja kaikenlaisia lainoja maksettavana.
Ihmettelin myös, miksi hänen varansa eivät riitä. Jos verojen jälkeen jää noin 2000 palkasta käteen ja asumiskulut 800 niin miten se 1200 ei riitä? Tai miksi siitä ei voi laittaa mitään sivuun. Olisi kiva nähdä, millainen ruokabudjetti tai yleensä kulubudjetti hänellä on ja eikö sieltä todella voi mitään karsia.
Pidän luottokorttia juuri siksi, että sillä saa hankittua esim. pesukoneen, jos se menee rikki. En todellakaan kehtaisi pyytää vanhemmilta, koska olen kuitenkin työssäkäyvä. Bruttopalkka 2600 €. Pärjään ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jutustahan kävi ilmi, että Janne on muuttanut asuntoon 2005 ja laina on maksettu loppuun reilun vuoden päästä. On siis valinnut aika nopean lyhennyksen kuluttamisen sijaan. Sinkulle voi toki olla järkevää, mutta silti oma valinta.
Oliko niin, että asuu Pihlajamäessä? Olisikohan putkiremontti jo tehty vai vasta edessä. Jos vielä odottelee putkiremontin maksamista, niin siinä tapauksessa kannattavaa hoitaa ensin asuntolaina pois. Toki tällä korkotasolla kannattaisi olla minimisssään 50 000 € lainaa, jos omistaa Helsingissä asunnon.
Jatkan vielä, että Jannellahan on ainakin 25 vuotta työelämää jäljellä. Melkein harmittaa sen puolesta, että ei ole hyödyntänyt halpaa korkotasoa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Pidemmällä lyhennysajalla ja/tai lyhennysvapaalla, jonka aikana olisi voinut kerryttää puskurin yllättäviin menoihin, Janne olisi saanut joustoa talouteensa.
Toisaalta, vuoden päästä voi sitten ottaa auto- tai mökkilainan ja sitä kautta parantaa elämänlaatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minullakin tekee sinkkuna tiukkaa Helsingissä, vaikka bruttopalkka on huimat 2900. Käteen jää pari tonnia. Asumiskulut ja matkustuskulut 1000, ruoka n. 400 sisältäen työlounaat (joo joo, pitäisi mennä vaan 150 euroa koska niin sinullakin), puhelin, netti, sähkö, vakuutus, netflix ym. vie noin 200. Periaatteessa pitäisi jäädä ihan hyvin säästöön rahaa, mutta käytännössä aina on jotain, pitää uusia kännykkä, ostaa talvikengät, jollain on synttärit tai polttarit tai muuta juhlaa, kerran vuodessa käyn ulkomaan matkalla, töihin hankkia siistiä vaatetta (olen töissä sellaisessa paikassa missä ei viitsi kulkea muovisissa kympin henkkamaukkaräteissä ja -kengissä), käydä kampaajalla jne. Pariskunnilla on paljon parempi elintaso, minullekin jäisi ainakin 400 enemmän käyttöön tai säästöön. Minkäs teet...
Ymmärrät varmaan kuitenkin, että et varsinaisesti elä niukasti. Valitset huolettoman kuluttamisen säästämisen sijaan. Sinun olisi ihan kevyesti mahdollista säästää ainakin 300 € kuukaudessa, mutta et tee niin.
Mitä jos kokeilisit vaikka ensi syksynä säästää kolmen kuukauden nettotulojen puskurin?
Avattiinko tuossa jutussa tarkemmin kuluja? Ihmettelen vaan, kun itse elätän pk-seudulla kaksi koululaista 3100 euron bruttopalkalla (netto n. 2250), toki lapsilisät ja minimielatustuen saan myös (yht. 600 e). Asumiskulut on 1200 ja ruokaan menee 500-600, teinit syö kuin hevoset.
"Vanha pesukone hajosi." Noita saa jotain 50 eurolla:
https://www.tori.fi/uusimaa/kodinkoneet/pesu_ja_kuivauskoneet?ca=18&q=p…
Olen sinkku Helsingissä. Erittäin hyvin tulen toimeen. Ratsastusharrastukseen kuluu 3.500 euroa vuodessa. Eilen nostin käteistä 450 euroa Albanian matkaa varten. Matkan maksoin tällä viikolla n. 1100 euroa. Yhtiövastike 300 e. Yrityksen mainoskuluihin noin 3000 /kk. Yrityksen vuokra ja juoksevat kulut 1500 e/kk. Sijoituksiin 300 säännöllisesti, joskus 5 -10000 euroa. Omiin muihin menoihin (meikit, ruoka, vaatteet, alko, tv) n. 1000 euroa/kk.
Kaikki omalla työllä hankittu. Klo nyt 16.25 lauantaina ja töissä olen. Aina töissä, joko pään sisällä tai toimistolla. En valita, mutta mietin, jotka valittavat. Pitäisikö kaikki saada ilmaiseksi? Olen luopunut vapaa-ajasta saadakseni tämän elintason.
F (asianajaja)
Vierailija kirjoitti:
Kulutat todella paljon. Mihin edes tarvitsisit lisää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein se kännykkä pitää uusia..?
Monet muutkin käy ulkomaanmatkalla, itse käyn pari kertaa vuodessa pienemmillä tuloilla.
Et kyllä tarkastele ollenkaan vaatehankintojasi. Laadukkaampia vaatteita voi ostaa alesta, käytettynä, outleteista. Toisekseen miettisin, voiko töissä pärjätä peruspuvustolla, jota asustaa eri tavoin.
En sano että olisin köyhä (nettopalkka 1800 e/kk), saan kyllä itseni elätettyä, mutta jos vertaan puolison kanssa asuviin ystäviini, niin jo asumiseen ja ruokaan menee minulla noin 300-500 e/kk enemmän. Sillä rahalla tekee jo vaikka mitä - vaikka käy lomamatkalla, mitä itse en juuri pysty tekemään mutta kaverini säännöllisesti. Lisäksi toki yksinasuva hoitaa itse ne kaikki rikkoutuneet pesukoneet jne. mutta sellaista se elämä on. Joskus olen kyllä vähän kateellinen.
Ostin 400 euron pesukoneen osamaksulla. Saan toimeentulotukea yms noin 1000 euroa/kk nettona. Että mitä vit%ua.
Mitä tuosta tulee käteen, ei varmaan kuin jotain reilu pari tonnia.
Hänhän nimenomaan siis pärjää palkallaan niinä kuukausina, jolloin saa 3 300 bruttona. Mutta ei niinä, jolloin saa vähemmän. Opettelepa ap hiukan luetun ymmärtämistä.
Teen itse vuorotyötä, ja varsinkin viikonloppulisät tuovat liksaan useamman satasen. Joten voi olla, että nuo huonommat kuukaudet ovat jotain alle kolmen tonnin liksaa.
Jos asumiseen menee liksasta 800, päälle saattaa tulla vaikkapa remonttilaina ja autolaina. Vakuutukset, kännykkä, autovero, niistä kertyy helposti kuukaudessa pari sataa. Kenties on terveysmenojakin, joku harrastus. Niihin voi mennä pari sataa kuussa. Ruokaan ja hygieniaan ehkä 500, kun mukaan lasketaan työpaikkalounaat, joista kertyy ainakin minulla kuukaudessa menoa 150 e.
Lisäksi yli viisikymppiä kuukausilippuun, vaikkapa 50 e vaatteisiin ja kenkiin. Riippuen lainoista tuossa on jo vähintään 1950 e. Ja siis sen päälle ne lainat, mikäli niitä on. Monella on.
Bensakulujakin voi tulla, kaikkialle ei pääse julkisilla.
Ja siis - kuten sanottua - liksaa tulee bruttona alle sen 3 300, joka siis riittäisi miehelle.
Asunto? Auto? Matkailu? Harrastukset? jne?