Naapureiden vainon kohteena?
Tupakoin rivitalotakapihalla 2-3 savuketta päivittäin. Olen asunut samassa talossa n 15 vuotta eikä asiaan ole aiemmin puututtu. Toinen naapuri sama kuin ennenkin, toinen asunut 3 vuotta. Tämä ensinmainittu kolauttelee nyt ikkunoita ja ovia kiinni, jos sattuu samaan aikaan pihalle. Lopetti moikkaamisen. Poikansa singahtelee edestakaisin siihen malliin, että epäilin asennuttaneen jo riistakameran. Jos menen etupihalle, sielläkin naapuri könyää vajassaan hyvin usein. Tiedän heidän seurailevan minua. Eläkeläinen ja aikuinen kotona asuva poika, ei muuta tekemistä.
Toisen naapurin kanssa tuli heti kränää kun alkoivat kusettaa koiraansa pihatielle. Muutamia juhlia olen joutunut hiljentämään. Nyt syntyi vauva ja heidän pitää kärrätä tenava takapihalle vaunuihin nukkumaan. Läpi huoneiston. Itse nukutin omiani etupihalle, joka on rauhallisempi. Paiskotaan taas ovia ja ikkunoita. Jos laitan grillin päälle takapihalla, sinnekin tullaan kovalla touhulla katsomaan mikä savuaa ...
Joku on ilmoittanut tupakoinnistani, koska sain taloyhtiön peejiin kimppuuni. Viesti oli törkeää huutamista. Ilmoitin päättäväni itse tästä asiasta. Aion syksymmällä ehdottaa tupakkakyselyä, koska se olisi nähdäkseni ainoa ns demokraattinen tapa ratkaista asia. Jos tupakointi kielletään, pitää tehdä tupakointipaikka myös.
Naapurit seurailevat menemisiäni ja tulemisiani, maalaismiljöön tapaan. Ahdistaa. En voi vielä myydä asuntoa taloudellisista syistä. Inhottavaa, kun tiedän naapureiden halukkuudesta tietää minusta muutakin. Aiemmin kun perhe vielä asui kotona, juttelin naapuroiden kanssa ihan ok.
Mikä ihme ihmisiä vaivaa! Satun tietämään tupakoinnin haitoista (tästäkin peejiin ystävällisesti luennoi minulle), mutta se on samalla tässä myös yksityisyyden ja valinnanvapauden loukkaus. En aio 2-3:n savukkeen vuoksi noudattaa saamaani ohjetta. Mielenterveyteni on kunnossa.
Itse saan kyllä ikkunat ja ovet kiinni laitettua, jos savut haittaavat. Valitetaan savujen tulevan sisälle. Ei meille tule, koska tiivisteet olen uusinut.
Olen nyt ollut muualla pari yötä. Saan olla oma itseni eikä kukaan tarkkaile, seuraile minua ja osoita mieltään.
Miten jaksan vielä pari vuotta eteenpäin?
Kommentit (10)
Tartte mitään kyselyitä. Tuhlaat vain omaa ja muiden aikaa. Paras teko on kun lopetat sen tupakanpolton. Oma elämäsi ja muiden parantuu siinä potenssiin sata. Sinulla tuskin on mitään hyvää syytä kessutella?
Kyllä kysymys on yksilön- ja valinnanvapaudesta. Asuin stadissa ja siellä toteutettiin tällainen kysely. Turpiin tuli vouhottajille. Jos taloyhtiön säännöissä kielletään tupakointi siis jälkikäteen tehtynä lisäyksenä niin se vaikuttaa osakkeiden arvoon ja myytävyyteen. Kiellon hinta on tietääkseni abt 1500 euroa.
Eri asia olis jos vetäisit askillisen päivässä. Tuo 2-3 röökiä päivittäin ei ole naapureiden kiusaamista hajuilla ja savuilla. Vetäkööt räppänät kiinni vaan! Vain Suomessa voidaan tehdä tällaista kiusaa ...
Vierailija kirjoitti:
Tartte mitään kyselyitä. Tuhlaat vain omaa ja muiden aikaa. Paras teko on kun lopetat sen tupakanpolton. Oma elämäsi ja muiden parantuu siinä potenssiin sata. Sinulla tuskin on mitään hyvää syytä kessutella?
Tupakka on nautintoaine. Muut siis päättävät nautinnoistasi? Sinä tottelee? Anteeksi nyt, mutta sinun ei tarvitse miellyttää muita itsesi kustannuksella. Jos poltat noin vähän niin sinua kiusataan. Sinä et kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Eri asia olis jos vetäisit askillisen päivässä. Tuo 2-3 röökiä päivittäin ei ole naapureiden kiusaamista hajuilla ja savuilla. Vetäkööt räppänät kiinni vaan! Vain Suomessa voidaan tehdä tällaista kiusaa ...
Vain Suomessa kiusataan sulkemalla tuuletusikkuna, kun ulkoa kantautuu käryä? Eiköhän se ikkunoiden "paukuttelu" ole ihan aloittajan omassa päässä, kun tietää aiheuttavansa hajuhaittoja naapurilleen ja naapuri sulkee ikkunansa.
Sinänsä ei kohin paljon yllätä, että tupakoitsija, koiran omistaja ja aikamiespoika saavat suksensa ristiin. :D
Eikö kukaan vedä keskusteluun ilmastoahdistusta? Se olisi nyt muotia. Jäitä hattuun, ihmiset ...
Sopisi heille, jotka ovat muutenkin ylittämässä omia valtuuksiaan muihin ihmisiin.
Älä kitise täällä. Olet just sellainen ihminen ,jolla on sukset ristissä aina jonkun kanssa. Muuta erämaahan, varmaan sielläkin alat tapella metsän eläinen kanssa ja variksetkin raakuu sitten pihapuissasi.
On sinulla vaikeaa ja taatusti läpi elämän. Töissäkin joku kiusaa vai.
Sukulaisiaan ei voi valita, mutta naapurinsa voi.
Aloittaja tässä. Olen päättänyt, että muut ihmiset eivät määritä ja holhoa minua niin kauan kuin omat tekemiseni eivät ole laittomia tai muuten kiellettyjä. En siis suostu käänteiseen syrjintään.
Tilanne on ahdistava minulle, mutta selviydyn siitä. Mutta tämän kyselyn pyydän isännöitsijää tekemään ja sitten toimitaan sen mukaisesti. Se on ainoa tasapuolinen ja yhdenvertainen asia tässä jutussa.
Jos naapurit eivät moikkaa, niin olkoot moikkaamatta.
Minun ei tarvitse miellyttää heitä eikä heidän tarvitse hyväksyä minun tapojani.
Matka jatkuu, karavaani kulkee ja koirat haukkuvat.
Mene muualle vetämään röökisi