Minkä ikäisenä otit(te) asuntolainan?
Siis itse tai kumppanin kanssa. Kysymys niille jotka ovat niin fiksuja etteivät asu vuokralla.
Kommentit (34)
Miehen kanssa otettiin ensimmäinen asuntolaina kun oltiin molemmat 26-vuotiaita. Miehen laina 80 000, minun laina 30 000 eur. Omistussuhteet lainojen suhteessa. Laina yhteensä 110 000 euroa.
Seuraava laina otettiin 28-vuotiaina. Minun laina 124 000 eur, miehen 112 000 euroa. Yhteensä 236 000 eur. Omistussuhteet myös lainan mukaisesti.
Nyt ollaan 29v ja lainaa jäljellä vielä 230 000 euroa.
25 vuotiaana puolisoni kanssa. Olin viikko sitten tehnyt raskaustestin, mutta sitä en tietenkään papereita allekirjoittaessa kertonut! (Olisin voinut käydä niin, etten vielä olisi tiennyt ja/tai raskaus ei olisi päätynyt onnellisesti).
Nyt olen 31 vuotias. Maksan lainaa mielelläni, kun maksan kuitenkin "itselleni" (tai siis me maksamme meille), kuin vuokraa.
Minä olin 23 ja mies 32. Nyt näyttäisi että laina on maksettu suurin piirtein 17 vuotta myöhemmin, eli minä 40 ja mies 49 (lapset 15 ja 12). Joutaa sitten lukiokirjoja ja ajokortteja maksella.
22- vuotiaana talolaina 80-luvulla korko oli 17 prosenttia ja laina-aika 10 vuotta, yksin otin lainan ja yksin maksoin kahdeksassa vuodessa. muuten olen sitä mieltä, että fiksuutta ei voi päätellä lainasta tai omistusasunnosta, jokaisella on erilainen elämä ja mikä sopii yhdelle ei käy toiselle.
26-vuotiaana vuonna 1980. Vaati kyllä multa nuorelta naiselta melkoista pokkaa saada neuvoteltua laina. Etukäteissäästöjä oli, mutta ajat ja rahamarkkinat olivat silloin ihan erilaiset. Olin itsestäni melkoisen ylpeä, kun laina haluamallani 8 vuoden maksuajalla irtosi. Vasta 80-luvun puolivälissä alkoi olla varaa tehdä pari vuosittaista lomamatkaa ulkomaille. Etää silloin näin oli.
Ai että minäkö olen typerä, kun kukaan ei ole vielä suostunut maksamaan minulle edes 3000 kuussa, ja pankki ei tällä alueella anna lainaa pienemmillä tuloilla, vaikka olisi ASP täynnä.
T. Vuokralla asuva insinööri
Tomppeli jatkaa omaa juttuaan:
Tein myös niin, (kun perin viime vuonna lapsettoman setäni) että laitoin lasteni ja heidän puolisoidensa tilille jokaiselle 4 999€.