Minkä ikäisenä otit(te) asuntolainan?
Siis itse tai kumppanin kanssa. Kysymys niille jotka ovat niin fiksuja etteivät asu vuokralla.
Kommentit (34)
Mieheni otti ensimmäisen asuntolainansa 22-vuotiaana. 22 vuotta sitten. Myi sen kerrostaloasunnon 8 vuotta sitten, kun rakensi tämän talon. Nyt on tämän talon lainan viimeinen erä.
22v, olin täyttämässä pian 23. Mieluummin lyhennän lainaa ku maksan vuokraa :)
40-vuotiaana.
Sukulaiseni otti ensimmäisen asuntolainansa 61-vuotiaana.
Olen ottanut jo useamman kerran, joten ei voi vastata. Haluatko tietää ensimmäisen vai viimeisen lainanoton ajankohdan.
Vierailija kirjoitti:
Tälle palstalle tyypillisesti tulen vastaamaan asiaan, joka ei kuulu aloitukseen:
Ostin asuntoni käteisellä - ei siis lainaa latin latia.
Eli typerästi sidoit pääomia tuottamattomaan omaisuuteen, vieläpä matalien korkojen aikana. Onnea valitsemallasi tiellä. Me taas otimme vasta lisää lainaa asuntoa vastaan.
Mä olin 34, mies 38.
Pari vuotta meni sopivan asunnon etsimiseen ekasta lainalupauksesta.
Sitä ennen ei edes tiennyt mihin kaupunkiin asettuu ja piti sitä muutama vuosi tutustua tuohon mieheenkin ennen yhteistä asuntolainaa (ja lapsia).
Äitini otti asuntolainan 38-vuotiaana. Siihen asti asui pelkällä yhtiövastikkeella yhdessä omien vanhempiensa asunnoista. Maksoi sen pois ennen 50. syntymäpäiväänsä.
Itse en ole lainaa ottanut enkä varmaan otakaan, sillä tämä äitini ostama asunto on nyt minun.
En siis ole kohderyhmää vasaamaan tähän kun en kykene ymmärtämään, miksi yksiselitteisesi asunolainan ottaminen olisi ylivoimaisesti aina parempi ja siten kannattavampi vaihtoehto kuin olla ottamatta ja asua esimerkiksi vuokralla. - Mutta minä aidan olla muutenkin hieman yksinkertainen kun ikää minulla 40+ vuotta ja toistaiseksi en ole eläessäni ole ottanut rahalainaa. Ja josain syystä vielä nautin velattomasta elämästäni. Varmasti joku muukin kalliimpi hankinta kuin oma asunto on jäänyt tekemättä, mutta toisaalta ei minkään sellaisen, jota kokisin ehdottomasi tarvitsevani ja haluavani.
Mies otti ekan asuntolainan 22v.
Yhteinen asuntolaina otettiin kun minä olin 25v ja mies 28v. Lasten syntymän jälkeen muutettiin taas isompaa ja uusi asuntolaina. Täysin velattomia oltiin nelikymppisinä.
Esikoinen otti asuntolainan 19v. opiskelijana. Kuopus asuu vielä kotona.
Otin ensimmäisen asuntolainan 26-vuotiaana, kun sain opintolainan maksettua. Täysin velattomia meistä ei toivottavasti tule koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle palstalle tyypillisesti tulen vastaamaan asiaan, joka ei kuulu aloitukseen:
Ostin asuntoni käteisellä - ei siis lainaa latin latia.Eli typerästi sidoit pääomia tuottamattomaan omaisuuteen, vieläpä matalien korkojen aikana. Onnea valitsemallasi tiellä. Me taas otimme vasta lisää lainaa asuntoa vastaan.
En tajua sijoittamisesta mitään. Ostin tämän asunnon vuonna 2003.
28-vuotiaana. Etsin pitkään mieluisaa asuntoa josta itse pidin ja jolla olisi myös tulevaisuudessa hyvä jälleenmyyntiarvo.
Ostin asuntoni käteisellä - ei siis lainaa latin latia.