ILMASTOTIEDOTTOMUUS näkyy lentomatkailussa: Finnairin matkustajamäärä uuteen ennätykseen - hienoa!
Paljon on puhetta, mutta Ihmisapinat vaan lentelee entistä enemmän - kohti täyskatastrofia.
Katso tästä
https://www.flightradar24.com/48.42,12.9/5
On kiva käydä siellä sun täällä ja paivitellä kuvia instagramiin ja muualle: taas on tuhottu ilmastoa.
Lennoista ei mene veroja, ei alvtä eikä polttoaineveroja , sen vuoksi ne ovat älyttömän halpoja.
Ilmastonmuutos ei ole uhka, vaan se on juuri nyt toteutuva katastrofi, joka tappaa jo satoja tuhansia ihmisiä vuosittain, tulevaisuudessa miljoonia. Se uhkaa teknologisen sivilisaation tai pahimmassa tapauksessa koko ihmiskunnan selviytymistä.
Kommentit (402)
"Kotonako vaan sitten nökötetään?" on tätä argumentointia, kun ihmiset ei enää osaa elää ympäristössään. Voi pyöräillä, voi retkeillä, tehdä aktiivisesti asioita, kuten nytkin ne 48-50 viikkoa vuodesta, kun ei matkustella. Voidaan keksiä uusia tapoja elää ja olla, kun siihen ei kuulu jatkuva hektinen meneminen jonnekin. Tällainen elämäntyyli kuin meillä nyt on muutenkin tosi uusi ihmiskunnalle.
Kertoo hyvin sen miten tekopyhiä ihmiset ovat.
Omassakin tuttavapiirissä eniten lomillaan lentävät ovat niitä, jotka eniten myös vaahtooa toimistaan ilmastonmuutosta vastaan. Käytiin kolmannen kerran aasiassa lomalla ja ostettiin perheeseen nelänneksi autoksi sähköauto, koska ilmastonmuutos. Ehkä olisi ollut suurempi ympäristöteko jättää se sähköauto ostamatta.
Listaapa nyt ap itse miten elät ja mitä olet tehnyt ilmaston eteen elämässäsi? Entä mitä on tekemättä?
Syötkö avokadoja?
Kasvatatko itse kaiken ruokasi luomuna?
Hoidathan lomallasi ehkäisyvalistusta vapaaehtoistyönä niiden maiden suuntaan, jossa ylikansoitus on oikeasti ongelma? Vaikka videoneuvotteluin?
Autathan myös tekstiiliteollisuutta kehittymään ympäristöystävälliseksi?
Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Oletko varmasti kiinnittänyt kaikkeen huomiota vai keskitytkö vain arvostelemaan lentomatkailua?
Vierailija kirjoitti:
Listaapa nyt ap itse miten elät ja mitä olet tehnyt ilmaston eteen elämässäsi? Entä mitä on tekemättä?
Syötkö avokadoja?
Hoidathan lomallasi ehkäisyvalistusta vapaaehtoistyönä niiden maiden suuntaan, jossa ylikansoitus on oikeasti ongelma? Vaikka videoneuvotteluin?
Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Oletko varmasti kiinnittänyt kaikkeen huomiota vai keskitytkö vain arvostelemaan lentomatkailua?
Tässä juuri on se suurin vika. Omia haittavaikutuksia puolustellaan kiihkeästi "Mut ku kaikki muutkin".
Ettei vaan tarvitse miettiä omia tapoja , saati muuttaa niitä.
Ainahan löytyy muidenkin tekemiä haittoja.
Aina on ennustettu maailmanloppua ja vouhotettu milloin mistäkin. Ei tämä eroa aiemmista mitenkään.
On täysin epärealistista, että me kaikki voisimme elää 100% täydellisesti ilmastoa ajatellen. Jokainen valitkoot itselleen sopivan tavan/tavat auttaa ilmastonmuutoksessa. Jotkut olkoon lentämättä, jotka voivat ja haluavat, ja ne, jotka lentää, annettakoon heille vapaus tehdä niin ja he valitkoot sitten muita tapoja kantaa kortensa kekoon.
Maailma nyt vain on kehittynyt siihen pisteeseen, että lentomatkustus on olennainen osa tätä päivää monelle osa-alueelle. On naiivia ajatella, että siitä voitaisiin luopua enää. Tai edes radikaalisti vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että ihmiset ajattelevat, että matkustaminen on kuin joku perusoikeus :D
Tarvitaan suurta muutosta ajatteluun. Matkustamisesta harrastuksena on luovuttava. Nyt vain ajatellaan, että mites mä pääsen Espanjaan, Kreikkaan ja Thaikkuihin. Kerron teille: niihin ei ole pakko matkustaa ollenkaan!
Juuri noin! Minä olen seurannut pässejä sukulaisiani jotka postaavat kilpaa faceen typeriä valokuviaan milloin mistäkin paska-kohteesta, ympäri Eurooppaa. Ja aina lentämällä. Ainoa asia taitaa ollakin se leuhkiminen matkalla. Mitä nähtävää tuollaisissa paskaisissa etelä-Euroopan kohteissa muka on?
Tää persuli-kökkäri-kepulais-henkisten "kapinointi" on kyllä idioottimaisinta mutä aikoihin nähty. En edes keksi vertausta - no joidenkin mielestä kai esim. oman pskan syöminen voi olla osoitus jostain henkilökohtaisesta itsenäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Ihmiskunta tulee tuhoutumaan ennenpitkää kuitenkin, tavalla tai toisella. Jos se tulee tapahtumaan omasta syystämme ja itse aiheutettuna, niin sitten olkoon niin. Itse rakastan matkailua ja lennän ja tulen lentämään useita kertoja vuodessa.
Maapallo pärjää jatkaa olemassaoloaan ilman ihmisiä oikein hyvin, ja itse asiassa melko varmasti paremmin. Sivilisaatioita ja eliömuotoja on tuhoutunut maailman sivu, kohta on varmaan oma vuoromme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Ihmiskunta tulee tuhoutumaan ennenpitkää kuitenkin, tavalla tai toisella. Jos se tulee tapahtumaan omasta syystämme ja itse aiheutettuna, niin sitten olkoon niin. Itse rakastan matkailua ja lennän ja tulen lentämään useita kertoja vuodessa.
Maapallo pärjää jatkaa olemassaoloaan ilman ihmisiä oikein hyvin, ja itse asiassa melko varmasti paremmin. Sivilisaatioita ja eliömuotoja on tuhoutunut maailman sivu, kohta on varmaan oma vuoromme.
Juu, no sitä odotellessa aika moni haluaa elää elämänsä juuri siten kun parhaaksi näkee. Vaikka lentämällä.
Ikävää, mutta en näe kyllä realistisena että ihmiset luopuisivat matkailusta suurissa määrin. Toki pidemmällä aikavälillä tapahtuu isompia asennemuutoksia, mutta lyhyen aikavälin ratkaisuksi tästä ei ole. Tarvitaan päästötöntä teknologiaa liikkumiseen ja hinnat sitten sen mukaiseksi, että se kannattaa.
Ja ei, en itsekään aio lopettaa matkailua. Arjessa teen niin paljon ympäristöystävällisiä valintoja kuin pystyn, mutta matkailu on kuitenkin keskeinen osa omaa persoonaa.
Kalmanmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että ihmiset ajattelevat, että matkustaminen on kuin joku perusoikeus :D
Tarvitaan suurta muutosta ajatteluun. Matkustamisesta harrastuksena on luovuttava. Nyt vain ajatellaan, että mites mä pääsen Espanjaan, Kreikkaan ja Thaikkuihin. Kerron teille: niihin ei ole pakko matkustaa ollenkaan!Juuri noin! Minä olen seurannut pässejä sukulaisiani jotka postaavat kilpaa faceen typeriä valokuviaan milloin mistäkin paska-kohteesta, ympäri Eurooppaa. Ja aina lentämällä. Ainoa asia taitaa ollakin se leuhkiminen matkalla. Mitä nähtävää tuollaisissa paskaisissa etelä-Euroopan kohteissa muka on?
Uutinen: jotkut ihmiset oikeasti tykkäävät nähdä eri maita. On oikeasti ihmisiä, jotka eivät matkusta leuhkiakseen, vaan koska tuntevat sen virkistävän heitä. Osa heistä matkustaa kertomatta kellekään, ainakaan niille, jotka paheksuvat matkailua. Kaverisikin voi olla tällainen "salamatkustaja".
Vierailija kirjoitti:
On täysin epärealistista, että me kaikki voisimme elää 100% täydellisesti ilmastoa ajatellen. Jokainen valitkoot itselleen sopivan tavan/tavat auttaa ilmastonmuutoksessa. Jotkut olkoon lentämättä, jotka voivat ja haluavat, ja ne, jotka lentää, annettakoon heille vapaus tehdä niin ja he valitkoot sitten muita tapoja kantaa kortensa kekoon.
Maailma nyt vain on kehittynyt siihen pisteeseen, että lentomatkustus on olennainen osa tätä päivää monelle osa-alueelle. On naiivia ajatella, että siitä voitaisiin luopua enää. Tai edes radikaalisti vähentää.
Ja eniten tämä meidän ajattelumme kurjistuttaa asioita niillä alueilla joissa jo muutenkin olot ovat surkeat.
Siellä ilmastomuutos näkyy jo nyt pahempana kuivuutena, suurempina tulvina, isompina luonnonkatastrofeina.
Mutta he ovat niin kaukaisia asioita että meidän täällä on helppoa sulkea silmämme.
Ja kyllä, en ole itsekään mikään uniikki superekoihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, no sitä odotellessa aika moni haluaa elää elämänsä juuri siten kun parhaaksi näkee. Vaikka lentämällä.
No nimenomaan, niin myös itse. Olen itse myös tuon lainaamani kohdan kommentoija, jatkoin vain pohdiskeluja asiasta. Matkustelen ympäri maailmaa useita kertoja vuodessa niin kauan kuin se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö avokadoja?
Tässä juuri on se suurin vika. Omia haittavaikutuksia puolustellaan kiihkeästi "Mut ku kaikki muutkin".
Kerro nyt vaan ne omat juttusi?
Onko sulla taulu-tv ja monesko älypuhelin menossa?
Itselläni ei ole telkkaria ollenkaan ja edellinen puhelimeni oli vanha nokialainen 2000-luvun alusta. Nyt on menossa vasta eka älypuhelin. Itse säästän turhassa elektroniikassa.
Sähköautoa meillä ei ole, mutta vanha auto löytyy, jota mies itse korjaa ja käyttää siihen varaosia vanhoista romuautoista hyödyntäen niitä. En tiedä, onko ekoteko vai ei, mutta eipä ainakaan ostella uusia autoja. Julkisilla kuitenkin kuljetaan arjessa töihin ja asioille keskustaan. Auto kuitenkin löytyy, jotta päästään katsomaan vanhoja vanhempiamme 100 ja 300 kilometrin päähän. (Niin ekoja ei kuitenkaan olla, että muutettaisiin samoille kylille asumaan.)
Vaatteet ostetaan vain tarpeeseen. Samoilla nahkatakeilla kuljetaan kesät talvet, olleet käytössä mulla jo kohta 20v ja miehellä 15v (miehen ostettu käytettynä). Muuten vaatteet ostetaan GOTS-sertifioituina, koska en halua tukea "myrkkyvaateteollisuutta".
Ei polteta tupakkaa, ei käytetä alkoholia. Ruoka ostetaan mahdollisimman luomuna ja mahdollisimman läheltä. Käytetään paljon itse poimittuja marjoja ja itse kasvatettuja vihanneksia ym.
Lomalla menemme usein laivalla & omalla autolla tai junalla Keski-Eurooppaan, koska olemme ilmeisesti kermaperseitä ja haluamme matkustella, se on meidän henkireikä ja "paheemme". Itse olen asunut ja ollut töissä noilla seuduilla ulkomailla uorempana ja siksi kohdemaamme on vähän kuin toinen kotimaa itselleni ja sinne säännöllisesti pääseminen on minulle tärkeää. Siellä on myös paljon ystäviä ja läheisiä, joiden tapaamista nyt ei vain videopuhelut niin aina korvaa... En tiedä, onko laiva+juna/oma auto -yhdistelmä paljon parempi kuin lentäminen? Mutta ainostaan pidemmillä lomilla kuten kesälomalla tämä on mahdollista. Aina ei pystytä kuitenkaan näin tekemään ja silloin lentäminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. En tosiaan jaksa nähdä tätä pahana asiana. Täydellinen ihminen en voi olla, mutta säästän luontoa niiltä osin missä pystyn, mutta ikävä kyllä en ole 100% pyhimys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö avokadoja?
Kerro nyt vaan ne omat juttusi?
Onko sulla taulu-tv ja monesko älypuhelin menossa?
Itselläni ei ole telkkaria ollenkaan ja edellinen puhelimeni oli vanha nokialainen 2000-luvun alusta. Nyt on menossa vasta eka älypuhelin. Itse säästän turhassa elektroniikassa.
Sähköautoa meillä ei ole, mutta vanha auto löytyy, jota mies itse korjaa ja käyttää siihen varaosia vanhoista romuautoista hyödyntäen niitä. En tiedä, onko ekoteko vai ei, mutta eipä ainakaan ostella uusia autoja. Julkisilla kuitenkin kuljetaan arjessa töihin ja asioille keskustaan. Auto kuitenkin löytyy, jotta päästään katsomaan vanhoja vanhempiamme 100 ja 300 kilometrin päähän. (Niin ekoja ei kuitenkaan olla, että muutettaisiin samoille kylille asumaan.)
Vaatteet ostetaan vain tarpeeseen. Samoilla nahkatakeilla kuljetaan kesät talvet, olleet käytössä mulla jo kohta 20v ja miehellä 15v (miehen ostettu käytettynä). Muuten vaatteet ostetaan GOTS-sertifioituina, koska en halua tukea "myrkkyvaateteollisuutta".
Ei polteta tupakkaa, ei käytetä alkoholia. Ruoka ostetaan mahdollisimman luomuna ja mahdollisimman läheltä. Käytetään paljon itse poimittuja marjoja ja itse kasvatettuja vihanneksia ym.
Lomalla menemme usein laivalla & omalla autolla tai junalla Keski-Eurooppaan, koska olemme ilmeisesti kermaperseitä ja haluamme matkustella, se on meidän henkireikä ja "paheemme". Itse olen asunut ja ollut töissä noilla seuduilla ulkomailla uorempana ja siksi kohdemaamme on vähän kuin toinen kotimaa itselleni ja sinne säännöllisesti pääseminen on minulle tärkeää. Siellä on myös paljon ystäviä ja läheisiä, joiden tapaamista nyt ei vain videopuhelut niin aina korvaa... En tiedä, onko laiva+juna/oma auto -yhdistelmä paljon parempi kuin lentäminen? Mutta ainostaan pidemmillä lomilla kuten kesälomalla tämä on mahdollista. Aina ei pystytä kuitenkaan näin tekemään ja silloin lentäminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. En tosiaan jaksa nähdä tätä pahana asiana. Täydellinen ihminen en voi olla, mutta säästän luontoa niiltä osin missä pystyn, mutta ikävä kyllä en ole 100% pyhimys.
en ollut ap. Olen opiskelija, joka yrittää elää soluasunnossa kolmen muun kanssa, ja olla nostamatta opintolainaa, vaikka töitäkään ei ole. Joten kulutukseni on hyvin pientä.
250 e -verot, sillä ei paljon kuluteta.
jatkuva hektinen meneminen jonnekin
OPiskeleva nuorisokin lentää jatkuvasti sinen sun tänne ja instroja päivitellään. IIHMETTELEN.
Ja sitten pidetän mielenosoituksia ilmaston puolesta, huh-huh.
Mistä rahat?
Liinan suuret opinto + muut tuet!
Meidän on nyt vaan PAKKO muutta elintapojamme, mitkään vastaväitteeet eivät ole relevantteja.
Kaikki jotka lentävät ovat todellakin geeneiltään hyvin lähellä ihmisapinoita edelleen.
Mikään tieto ei puree.
Sunkin pölvästi tarttis muuttua - mutta linee mahdotonta noilla aivoilla!
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, mutta en näe kyllä realistisena että ihmiset luopuisivat matkailusta suurissa määrin. Toki pidemmällä aikavälillä tapahtuu isompia asennemuutoksia, mutta lyhyen aikavälin ratkaisuksi tästä ei ole. Tarvitaan päästötöntä teknologiaa liikkumiseen ja hinnat sitten sen mukaiseksi, että se kannattaa.
Ja ei, en itsekään aio lopettaa matkailua. Arjessa teen niin paljon ympäristöystävällisiä valintoja kuin pystyn, mutta matkailu on kuitenkin keskeinen osa omaa persoonaa.
"Matkailu on keskeinen osa omaa persoonaa."
Lol, kuulostaa aivan 14-vuotiaan argumentoinnilta
Ai että jos Lapin perällä asuvia on vain vähän, niin ei vaikutusta? :-D
Soisitko siis heidän jatkaa tavallisten autojen käyttöä vai meinaatko, että koska heitä on vähän, niin menkööt miten menevät synnytyssairaalaan tai sairaalaan ihan muutenkin, jos tulee esim. sydänkohtaus?