Sairausloma yli60pv
Osaako joku kertoa, että miten nämä hommat menee. Oon tänä vuonna ollut kohta 60pv sairaslomalla, mulle tulee vielä toimenpide, jolloin se ylittyy. Kun eikös kaikki späivät tuohon lasketa+vkl? Työnantajalle oon toimittanut A todistukset. Miten kun tipun 2/3 palkalle, mitä todistuksia tarvitsen ja mihin?
Kommentit (7)
Itse kuulin Kelasta olevani merkitty työkyvyttömäksi ja sairauslomalle yli 60pv. Lääkäri oli omintoimin kirjannut minulle sairausloman ja ilmoittanut Kelaan. Itse en tiennytkään olevani sairauslomalla, kunnes sain tiedon Kelasta. Näinkin voi hommat mennä. Haastavalta on tuntunut, kun vireille oli tullut sairauspäivärahahakemuskin, jota en ole itse tehnyt ja kun itse en pidä mitään sairauslomaa laisinkaan. Sairauslomaa siis voi saada näemmä ihan pyytämättä, vaikka aktiivisesti on kaikkea muuta kuin työkyvytön ja tekemisessä kiinni.
Mitä jos 60pv ylittyy vain esim muutamalla päivällä, silloinkin tarvitsee? Toimenpide todnäk sijoittuu ajalle, jolloin oon muutenki slomalla, mutta lääkäri joutuu jatkamaan slomaa tuosta sitten muutamia päiviä lisää.
Maksimisairausloman pituus riippuu työehtosopimuksesta. Omassani se on 90 vrk ja siihen lasketaan kaikki päivät, myös viikonloput ja juhlapäivät. Tuossakin on eri ehtoja. Meillä se on 90vrk/sairaus. Eli jos ensin murtuu jalka ja olen sen vuoksi 90vrk ja sitten murtuu käsi, niin saan uudet 90vrk. En jaksa selostaa muita yksityiskohtia.
Omalla työnantajallani 90vrk jälkeen maksut siirtyvät Kelan maksettavaksi. Työnantaja toimittaa sinne vanhat s-todistukset ja itse toimitan uusia. Miehelläni työnantaja maksaa 60vrk jälkeen 75% palkasta ja perii korvaukset Kelasta. Silloin toimitetaan s-lomatoditukset työnantajalle.
Et tarvitse mitään muita todistuksia kuin normaalin lääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen, jonka toimitat esimiehelle tai palkanlaskentaan. Palkanlaskenta seuraa sinun sairauslomapäiviä ja maksaa pienempää palkkaa kun 60 pv on tullut täyteen.
Lääkäriltä b todistus.