Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko alle 1v lapsen syödä koko ajan?

Vierailija
05.07.2019 |

Kysyn ihan mielenkiinnosta. Olen itse lapseton.

Kun ystäväni tulee kylään 10kk lapsensa kanssa, se lapsi syö liioittelematta oikeesti koko ajan. Koko ajan kun istutaan sohvalla istuu tämä lapsi myös ja koko ajan on kädessä esimerkiks banaani, marjoja, riisikakku tai leipä... Lapsi syö itse omasta kädestä ja tietenkin voitte kuvitella miten sotkuinen on mun sohva ja matto. Siis onko normaalia että jos se lapsi on syönyt just vaikka riisikakun, pitää sille heti tuoda jotain lisää? Oon huomannut, että jos syömme ystäväni kanssa niin silloin lapsi on ns. "kateellinen" ja haluaa maistaa ja syödä samaa ruokaa kuin mekin. Kuitenkin muina hetkinä kun me ei syödä mitään, silti lapsi mussuttaa jotain ihan koko ajan. Onko se oikeesti tarpeellista jatkuvasti syödä? Mussuttaako teidänkin pikkulapset koko ajan?
Musta olis reilua, jos ystäväni pitäisi edes lasta sylissään ja estäisi ruuan tippumisen joka puolelle, mutta hän antaa lapsen istua itse sohvalla tai matolla ja lapsi murskaa voisia leivänpaloja käsissään ympäri mun kotia. Sohva ja matto täynnä murusia ja lattia kun konttaa. Mua stressaa toi hirveesti, koska pidän siisteydestä ja aina ystävän lähdettyä pitää imuroida koko sohva ja matto perusteellisesti ja pyyhkiä märällä rätillä voitatahrat ja murskautuneet banaanit. Onko too mielestänni reilua ja annatteko kyläpaikassa lastenne sotkea vapaasti?

Vastatkaa pliis ilman veetuilua. Haaveilen itsekin omista lapsista ja toi jatkuva napostelu oli mulle uutta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset syö aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Näiden välissä 9 kk ikäinen ei syö mitään eikä edes osaa vaatia syömisiä. Kylässä ollessa syö muiden kanssa kahvipöydässä (sylissäni istuen) sitä, mitä hänelle valitsen. Saa maistaa kakkua ja saa maistaa pullaa, mutta vain maistaa.

Jatkuva syöminen tuntuu olevan monelle nykylapselle tapa.

Vierailija
2/6 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on pienestä asti iso ruokahalu. Hampaiden kannalta tietenkin olisi hyvä pitää ruokailukerrat viidessä per päivä. Mutta enhän minä tiedä, että syökö vain sinun luonasi jatkuvasti. Eli ehkä tuota tapahtuu vain kyläillessä kun äiti haluaa rauhassa jutella, ja kotona sitten on tarkemmat ruokailuajat.

Tuossa ikävin juttu on se, että antaa syödä sohvallasi. Ehkä voisit ensi kerralla sanoa, että mennään pöytään juttelemaan, kun alkavat kaivaa eväitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Vierailija
4/6 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä tätä lasten jatkuvaa laiduntamista. Meillä on lapset syöneet aina vain ruokapöydän ääressä, jotakuinkin tasaisella aikataululla, siitä lähtien kun ovat kiinteitä aloitelleet. Ei ole tarvinnut jatkuvasti olla kaapimassa sohvasta irti kuolan kastelemaa maissinaksumoskaa tai banaania. 

Vierailija
5/6 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten kodissa sottaaminen on erittäin huonotapaista ja ennen kaikkea epäkunnioittavaa. Olen itse vähentänyt kutsut aivan minimiin niiden henkilöiden ja perheiden kanssa, joilla ei näitä alkeellisimpiakaan tapoja ole.

Vierailija
6/6 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen toimii virikkeenä, viihdykkeenä, olettaisin? Lapsi on hiljaa ja tyytyväinen, kun suu on täynnä ja käsillä tekemistä. Ilman syötävää ei välttämättä tekisi muuta kuin roikkuisi äidissään ja metelöisi huomiota hakien. Onko luonasi leluja? Mitään mitä lapsi voisi koskea ja ihmetellä? Puoliksi täytetty limupullo kiinnosti ainakin meidän pikkuisia, sitä oli kiva ravistaa, työntää edellään lattialla ja oli halpa ja aina hoitolaukussa mukana.

Meidän muksut ei sotke kotona, eivätkä kylässäkään. Kun syödään, istutaan pöydän ääressä nätisti. Jos haluaa leikkiä, se tapahtuu ilman ruokaa ja muualla kuin keittiössä. Tapoja on erilaisia. Jos asia häiritsee sinua, voithan kysellä ottaisko ystäväsi matkasyöttötuolin ensikerralla mukaansa niin vauva voisi syödä pöydän ääressä eikä syödessään sotke koko asuntoa.