Pitäisikö saimaannorpan olla Unesco maailmanperintökohde?
Perustelut: saimaannorppia ei ole missään muualla kuin suomessa. Saimaannorppa jäi jääkauden loputtua saarroksiin saimaalle ja sopeutui makeaan veteen. Unescon maailmanperintökohteen statuksella voitaisiin parantaa norpan suojelua ja toisaalta korostaa suomalaisen luonnon ainutlaatuisuutta ja saada sitä kautta matkailutuloja.
Kommentit (40)
Eräässä verkkokalastukseen liittyvässä aloitteessa on muuten jo 12 000 nimeä. Käykäähän allekirjoitamassa!
Millä perusteella unescon luontokohteet valitaan? Onko saimaannorppa maailman ainut makeisiin vesiin sopeutunut norppa?
Tällainen löytyi. Kovin vähän on noita makean veden hylkeitä, ja eiköhän vähyyteen ole nimenomaan ihminen syypää...
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/01/09/kaikki-maailman-makeanveden-hy…
Kyllä, ehdottomasti. Myös tuntuvammat rangaistukset verkkojen käytöstä ja norppien taposta.
Mitä norpan hukuttamisesta seuraa tällä hetkellä, tuleeko mitään oikeaa sakkoa edes?
Saimaalla muuten jaetaan jopa ilmaisia katiskoja, joten ei pitäisi olla rahastakaan kiinni verkkojen käyttö.
Eläinlaji ei voi olla nimeämiskriteerien mukaisesti maailmanperintökohde. Jos se muuttuisi, niin sitten se olisi kyllä hyvä kohde.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlaji ei voi olla nimeämiskriteerien mukaisesti maailmanperintökohde. Jos se muuttuisi, niin sitten se olisi kyllä hyvä kohde.
Harmillista!
Norppia on niin käsittämättömän vähän edelleen että jokainen yksilö on lajin säilymisen kannalta välttämätön. Ensinnäkin norpan on vaikea löytää puolisoa. Toisekseen jokainen yksilö on geenipoolin kannalta välttämötön.
Lisäksi Saimaan hyljettä ei ole mm. näsijärvessä!
Mutta enemmän kiinnostaa pitäisikö Suomen jokiin palauttaa ihmisen hävittämät esim. Sammet!!
Ehdottomasti pitäisi! Kalastajilla olisi taas elämyksiä ..
Sinccis
Jokia tulisi eheyttää, jotta kalakannat olisivat vahvempia. Näin olisi enemmän kalastettavaa!
Allekirjoittakaa pelastakaa lohet adressi!
Sinccis
Tiesittekö, että ihminen hävitti Sampi kannan Suomen joista?
Sinccis
Kuten monnitkin ..
(ei ne ole kaikki hävinneet, mä olen saanutkin niitä)
Jos reliikistä puhutaan, niin se on Saimaan Nieriä!
Olen kyllä saanut nieriöitäkin.
Sinccis
Pitäisi.