Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö ihmiset kehtaavat kysellä, tuliko "tyttö" vai "poika"?

Vierailija
04.07.2019 |

Kysymys tuliko "tyttö" vai "poika" on tietysti loukkaava, koska siitä välittyy ajatus, että vanhemmat sukupuoliolettavat vauvan jompaan kumpaan keinotekoiseen sukupuolikategoriaan.

Eopäilemättä lapsen kasvataminen "työtksi" tai "pojaksi" tullaan seuraavan 10-15 vuoden kuluessa rinnastamaan lainsäädännöllisesti henkiseksi väkivallaksi eli pahoinpitelyrikokseksi. Silti luulii ihmisten jo tässä vaiheessa osaavan olla kyselemättä noin tökerösti.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme tienneet vauvan sukupuolta etukäteen ja joka paikassa saimme kuulla kuuluvamme hyvin marginaaliseen porukkaan. Ison kaupungin kätilöt, lääkärit, th:t ym. sanoivat etteivät.ole törmänneet pariskuntiin, jotka eivät ennakolta vauvan sukupuolta tietäisi. Minulla ei ole mitään syytä kyseenalaistaa tätä. Jo omakin kokemus sen osoittaa.

Ajatelkaa, tänä "sukupuolineutraalina" aikana!

Eikös tässä ole jonkinlaista ristiriitaa? Kyselläänkö kiinnostuneena sukupuolta, vaikka siihen (käsitteenä) ei varsinaisesti edes uskota? Vai onko neutraaliudesta vöyhkäävät sittenkin pieni vähemmistö? Toivon jälkimmäistä.

Vierailija
22/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok kysyä ja kertoa sukupuoli, mutta on kyllä naurettavaa ylikorostaa sitä jonkun vaippahousun sukupuolta pukemalla se johonkin röyhelöpöksyihin ja lisäämällä rusetteja kaljun päälle. :D Toki monet myös kasvattavat pojat ja tytöt ihan eri tavoilla, aivan kuin olisi jokin aivan täysin eri laji kyseessä. Antakaa lasten olla yksilöitä ja korostaa tai olla korostamatta sukupuoltaan tavalla, jolla itse sitten aikanaan haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Minun 3-vuotias tyttöni ilmoitti haluavansa olla poika. Minä sanoin, että ok, saat olla. Kunnes selvisi, että hänelle poikana oleminen tarkoitti sitä, että saisi kiivetä puuhun. Oli kuullut jostain, että vain pojat kiipeilevät puihin. Kun kielsin puuhun kiipeämisen, poikana oleminen lakkasi kiinnostamasta ja hän haluisikin olla taas tyttö. Että näin ne lapset määrittelevät itse oman sukupuolensa :D

Joku vouhottaja mamma olisi tilannut jo ajan sukupuolenvaihdosleikkaukseen.

Vierailija
24/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ok kysyä ja kertoa sukupuoli, mutta on kyllä naurettavaa ylikorostaa sitä jonkun vaippahousun sukupuolta pukemalla se johonkin röyhelöpöksyihin ja lisäämällä rusetteja kaljun päälle. :D Toki monet myös kasvattavat pojat ja tytöt ihan eri tavoilla, aivan kuin olisi jokin aivan täysin eri laji kyseessä. Antakaa lasten olla yksilöitä ja korostaa tai olla korostamatta sukupuoltaan tavalla, jolla itse sitten aikanaan haluavat.

Vauvayksilöt eivät osaa kertoa, mitä haluavat päälleen ja mitä eivät. Siksi vanhempien on pakko valita vaatteet heidän puolestaan. 

Vierailija
25/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% ihmisistä ovat normaaleja eivätkä ole hurahtaneet tähän äärimmäisen pienen vähemmistön öyhötykseen.

Vierailija
26/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Minun 3-vuotias tyttöni ilmoitti haluavansa olla poika. Minä sanoin, että ok, saat olla. Kunnes selvisi, että hänelle poikana oleminen tarkoitti sitä, että saisi kiivetä puuhun. Oli kuullut jostain, että vain pojat kiipeilevät puihin. Kun kielsin puuhun kiipeämisen, poikana oleminen lakkasi kiinnostamasta ja hän haluisikin olla taas tyttö. Että näin ne lapset määrittelevät itse oman sukupuolensa :D

Aijai, paha virhe! Se on sukupuolenKORJAUSleikkaus. Näinhän niitä tekevät aina korostavat. 

Vierailija
27/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kirjoittanut kuvallisen kertomuksen blogiinsa kuinka ihanan moderni ja suvaitsevainen ÄITI onkaan :D

Vierailija
28/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat itsekin haluavat tietää. Mikseivät muut saisi?

Vierailija
29/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aika rakenneultraan, samana iltana mun äiti laittoi viestin ”Kumpi se on?”

Mun mielestä viesti oli todella tökerö. Ihan sama, onko sikiö kunnossa, tärkeintä tietää sukupuoli.

Muuten, jos vauva on syntynyt, en ymmärrä, miksei asiaa voisi kohteliaasti kysyä.

Tiedustelitko itse sukupuolta ultrassa?

Vierailija
30/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi kysyä? "tuliko henkilö"?

Vierailija
31/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ihan rauhassa loukkaantua. Yleensä kysyn ensin, milloin syntyi, miten synnytys meni. Sitten kysyn äidin vointia ja ovatko päässeet jo kotiin. Sitten kysyn vauvasta, miten vauva voi, minkä kokoinen ja kumpaa sukupuolta.

Biologinen sukupuoli on samalla lailla lapsen tunnistamiseen liittyvä asia kuin vaikkapa tukan väri, silmien väri tai koko. Sosiaalista sukupuolta tai sukupuoli-identiteettiä ei tiedä vielä kukaan monen vuoteen, siksi niitä olisikin idioottimaista kysyä.

Ylipäätään kyselen vain siltä osin, että ylpeä vanhempi näyttää olevan pakahtumaisillaan kertoa, ja tunnemme riittävän hyvin.

Jos on vähän oudommasta kyse, kysyn, koska perheenlisäystä tuli ja voivatko äiti ja vauva hyvin - ja onnittelen.

Mutta läheisen ystävän tai sukulaisen perheenlisäyksestä KUULUU olla kiinnostunut.

Vierailija
32/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi kysyä? "tuliko henkilö"?

Parasta kysyä "Tuliko ihminen?" 

Vierailija
33/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ihan rauhassa loukkaantua. Yleensä kysyn ensin, milloin syntyi, miten synnytys meni. Sitten kysyn äidin vointia ja ovatko päässeet jo kotiin. Sitten kysyn vauvasta, miten vauva voi, minkä kokoinen ja kumpaa sukupuolta.

Biologinen sukupuoli on samalla lailla lapsen tunnistamiseen liittyvä asia kuin vaikkapa tukan väri, silmien väri tai koko. Sosiaalista sukupuolta tai sukupuoli-identiteettiä ei tiedä vielä kukaan monen vuoteen, siksi niitä olisikin idioottimaista kysyä.

Ylipäätään kyselen vain siltä osin, että ylpeä vanhempi näyttää olevan pakahtumaisillaan kertoa, ja tunnemme riittävän hyvin.

Jos on vähän oudommasta kyse, kysyn, koska perheenlisäystä tuli ja voivatko äiti ja vauva hyvin - ja onnittelen.

Mutta läheisen ystävän tai sukulaisen perheenlisäyksestä KUULUU olla kiinnostunut.

Kiitos tästä ainoasta, oikeasta, universaalisti hyväksytystä ohjeistuksesta, joka ei saanut sua näyttämään itsekeskeiseltä besserwisseriltä.

Näin koko maailma alkaa tästä lähtien tekemään. Kiitos kun kerroit miten kuuluu tehdä.

Vierailija
34/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvayksilöt eivät osaa kertoa, mitä haluavat päälleen ja mitä eivät. Siksi vanhempien on pakko valita vaatteet heidän puolestaan. 

Siksi kannattaisikin valita järjellä. Ne pinkit röyhelöpersepöksyt jollain kekkosen näköisellä kuolavaavilla näyttävät idioottimaisilta.

Vierailija
35/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli edellisen kirjoittajan mielestä vauvoille harmaat sukupuolineutaalit vaatteet päälle. Kyllä pienen lapsen vanhemmat saa valita lastensa vaatteet. Jo 3v alkavat itse valita mistä tykkäävät.

Vierailija
36/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksestä kuultuaan normaali ihminen kysyy kaksi kysymystä:

1. Kumpi tuli? Käsitelty edellä, ei enää nykyaikaa.

2. Menikö kaikki hyvin?  Tämä on varmasti ammattiloukkaantujien mielestä: Ei kai vaan tullut vammaista? Eli polttouunit. Lopetetaan tämäkin.

Adekvaatti kysymys nykyaikaan: Kumpi synnytti?

Vierailija
37/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli edellisen kirjoittajan mielestä vauvoille harmaat sukupuolineutaalit vaatteet päälle. Kyllä pienen lapsen vanhemmat saa valita lastensa vaatteet. Jo 3v alkavat itse valita mistä tykkäävät.

Harmaan keksit nyt ihan itse, jännä ettei muuhun mielikuvitus riittänyt. :) Vaikka keltaista, sinistä, punaista, oranssia, kyllä värejä nyt piisaa! Kaikki värit ovat ihan ok, mutta pieni vauva näyttää niin sukupuolettomalta, että sukupuolen korostaminen tyllihameilla ja paljeteilla näyttää huvittavalta. Sen lisäksi siitä jää hassu fiilis, että miksi vanhemmat haluavat niin voimakkaasti korostaa vauvansa sukupuolta.

Vierailija
38/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuliko kumman näköinen?"

Vierailija
39/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa kysyä.

Vierailija
40/48 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adekvaatti kysymys nykyaikaan: Kumpi synnytti?

Huutista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi