Selässä finnejä, mikä avuksi?
Eli varmaan jo vuoden verran selässä on ollut melko paljon finnejä. Ilmestyvät lähinnä rangan molemmin puolin ja aina tuntuu tulevan aika pian uusia kun vanhat alkavat talttumaan.
Käyn joka päivä vähintään kerran suihkussa, pesen selän suolasaippualla, syön melko terveellisesti, vaihdan paitaa usein ym., mutta silti näppyjä vain ilmestyy. Sinkkivoide auttaa ilmestyneisiin, mutta ei poista itse ongelmaa. Auringosta on paljon apua, mutta nyt ei kelitkään ole juuri suosineet..
Asia vaivaa itseäni jo melkoisesti ja koitan häpeissäni hiuksilla peittää selkää ym.
Seuraavaksi ajattelin testata Omega3 syömistä pitkästä aikaa, jos niistä olisi apua.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja mikä on auttanut siihen? Lääkkeilläkään en ihan ensimmäisenä haluaisi tuota lähteä hoitamaan.
Kommentit (10)
Minulla ei auttanut muu kuin Roaccutan. Minulla oli siis aknea kasvojen ja otsan lisäksi hartioilla ja selässä. Ihotautilääkäri määräsi ensiksi antibioottikuurin, mutta koska se ei auttanut, sain lopulta Roaccutan-kuurin. Sillä hävisi finnit ihan kaikkialta. Pari vuotta tuosta akne teki paluun, ei tosin niin pahana kuin mitä se ensimmäisellä kerralla oli, ja sain uuden Roaccutan-kuurin. Sen jälkeen ei ole finnejä ollut lainkaan. Aikaa näistä kuureista on yli 10 vuotta.
Eihän selkääsi jää hiustenhoitoainejäämiä? Ne tukkivat ihohuokoset ja aiheuttavat pahoja tulehtuvia finnejä. Opettelin huuhtelemaan hoitoaineen pois ja sen jälkeen pesemään selkäni vielä saippualla, ja finnit katosivat hiljalleen. Mitään muuta muutosta en tehnyt.
Meinaan että jos tämä on mahdollista, niin kokeile nyt kaikki tällaiset vaihtoehdot ennen lääkkeitä.
Tosiaan huomasin tuon puhjenneen aikalailla samoihin aikoihin kun vanha parisuhde alkoi vedellä viimeisiään ja olin pitkään todella stressaantunut, jotain hormoniperäistä siis ilmeisesti.
Erosin kuitenkin jo puoli vuotta sitten ja sen jälkeen en ole juuri stressistä kärsinyt, mutta näpyt pysyy..
Ap
Omakohtainen kokemus samaan ongelmaan: karppaus.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, tulet saamaan vastauksia, joissa kehotetaan vaihtamaan lakanat ja olemaan syömättä jotain tms. humpuukia. Ota lusikka kauniiseen käteen ja ryhdy niihin toimiin, jotka oikeasti auttavat.
Minä kärsin turhaan vuosia, kunnes lopulta hain antibiootit. Kun finnit olivat kuivuneet, aloin ottaa selälle mikrohiontaa sarjoina. Se pehmensi paksuuntuneen ihon. Kosmetologi myös poisti mustapäät. Finnien tulo loppui siihen eikä ole palannut.
Ainoa virhe oli se, että en mennyt lääkäriin ja kosmetologille aiemmin. Selän paraneminen oli joka pennin arvoista.
Onpa outoa ajatella, että lakanoiden vaihtaminen ja itselleen sopivasti syöminen ovat humpuukia. Nehän ne kai nyt kannattaa ensin hoitaa kuntoon, ennen lääkkeitä. Minulla auttoi maitotuotteiden syönnin lopettaminen (vatsakin kiittää) ja se, että olin selkä paljaana aina kun voin. Kotona siis suihkuun, pesu hellävaraisella kuivattamattomalla pesuaineella ja sitten hiukset kiinni ja selälle ilmakylpyä.
Onko sulla hormonaalinen ehkäisy käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän selkääsi jää hiustenhoitoainejäämiä? Ne tukkivat ihohuokoset ja aiheuttavat pahoja tulehtuvia finnejä. Opettelin huuhtelemaan hoitoaineen pois ja sen jälkeen pesemään selkäni vielä saippualla, ja finnit katosivat hiljalleen. Mitään muuta muutosta en tehnyt.
Meinaan että jos tämä on mahdollista, niin kokeile nyt kaikki tällaiset vaihtoehdot ennen lääkkeitä.
Pitäneekin vielä pesujärjestystä muuttaa. Koitan kyllä huuhdella selän vielä shampoon pesun jälkeen huolellisesti, mutta en ole ottanut saippuan kanssa.
Entä onko selän säännöllisestä kuorinnasta ollut porukalle apua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla hormonaalinen ehkäisy käytössä?
Muutaman kuukauden on ollut ehkäisyrengas, mutta en ole huomannut sillä olevan näppytilanteeseen oikeastaan mitään vaikutusta. Sitä ennen siitä on yli 10 vuotta kun viimeksi on hormonaalinen ehkäisy ollut käytössä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, tulet saamaan vastauksia, joissa kehotetaan vaihtamaan lakanat ja olemaan syömättä jotain tms. humpuukia. Ota lusikka kauniiseen käteen ja ryhdy niihin toimiin, jotka oikeasti auttavat.
Minä kärsin turhaan vuosia, kunnes lopulta hain antibiootit. Kun finnit olivat kuivuneet, aloin ottaa selälle mikrohiontaa sarjoina. Se pehmensi paksuuntuneen ihon. Kosmetologi myös poisti mustapäät. Finnien tulo loppui siihen eikä ole palannut.
Ainoa virhe oli se, että en mennyt lääkäriin ja kosmetologille aiemmin. Selän paraneminen oli joka pennin arvoista.
Onpa outoa ajatella, että lakanoiden vaihtaminen ja itselleen sopivasti syöminen ovat humpuukia. Nehän ne kai nyt kannattaa ensin hoitaa kuntoon, ennen lääkkeitä. Minulla auttoi maitotuotteiden syönnin lopettaminen (vatsakin kiittää) ja se, että olin selkä paljaana aina kun voin. Kotona siis suihkuun, pesu hellävaraisella kuivattamattomalla pesuaineella ja sitten hiukset kiinni ja selälle ilmakylpyä.
Jos makkara ja likaiset lakanat aiheuttaisivat aknea, kaikilla miehillä olisi se. Jos iho on märkäinen ja tulehtunut, pitää mennä lääkäriin. Piste. Ei ole mitään järkeä loppuikänsä tuuletella selkäänsä epätoivoisesti, kun on täysin mahdollista, että ihonhoidon ammattilaisten apu on paljon nopeampaa ja tehokkaampaa.
En ymmärrä, miksi tässä asiassa lääkärin apua niin vastustetaan. Akne on sairaus johon saa hakea hoitoa, kuten muihinkin sairauksiin.