Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä kustannuksista talon hinta koostuu?

Vierailija
23.07.2008 |

Jos siis hankin talopaketin omalle tontille, jossa kunnallistekniikka, Itse pystytämme hirsitalon ja teemme sisäpintaurakan, perustustyöt tekee osaava sukulainen ja LVIS-hommat joku palkollinen. Mitä muita kustannuksia tulee?

Talo on pienen perheen pienehkö hirsitalo, mutta voisiko hinta muka jäädä alle 60 tonnin? Kammottaa se, että jostain puskista tulee kymmeniä tuhansia lisää hintaa enkä ole yhtään osannut varautua.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kunnalistekniikkaan liittyminen

- sähköliittymä

- lupamaksut

- sähköurakat

- pihatyöt

- maaperätutkimus/perustus- kustannukset voivat yllättää pahasti

Vierailija
2/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi mitä kokonaisuus maksaa jos omin voimin saa koko talon pystyyn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannuksia tulee mm:

- sähkötyöt

- maanrakennustyöt ja siihen liittvät soratoimitukset yms

- mahdollinen paalutus

- rakennusluvat, liittymämaksut, palkkiot valvojille yms.

- ikkunat, ovet, lämminvesivaraajat, ilmanvaihtokenee yms laitteet kalusteiden lisäksi

- piippu, takka

- mitä tuo sinun perustus työ käsittää? talon perustuksen kaikki kustannukset? pohjaan ja perustukseen menee aika paljon rahaa

- pihatyöt

- kaikki pikkutavarat: naulat, ruuvit, tasoitteet, maalit, pohjamaalit

Nää nyt tuli äkkiä mieleen, varmaan jäi puuttumaan vielä paljonkin

Vierailija
4/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiön, ikkunat, ovet, lattiat, takan, pöntöt, lavuaarit, lauteet ja muut sälät.. Paketista puuttuvat tietysti maalit ja kaakelit ja sen sellaiset.

Itse siis kaivamme montun ja teemme perustukset ja muuraukset osaavan sukulaisen avulla. Tontilla on kunnallistekniikka. Maaperä on tiedossa, sillä appiukkoni asuu tontin toisessa laidassa. Se mitä emme osaa itse tehdä ovat nuo LVIS-työt. Pihahommilla ei ole kiire. Mäntykankaalle nyt ei ihan mitä tahansa unelmapuutarhaa saa.

Appeni on poikineen useita hirsitaloja pystyttänyt, joten ulkopuolista työvoimaa ei pystytyksen osalta tarvita ja sisätyöt saamme myös itse tehtyä. Kysymykseni siis kuuluu, että mitä en ole ajatellut? Mistä tuo teidän talopaketti x 3 hinta koostuu? Jos teemme kaikki nämä itse, maksammeko silti tuon? Mies on minulle yrittänyt asioita selittää mutta kun en usko millään että hinta voisi olla noin edullinen. Asiassa on siis pakko olla jotain mitä en ole tajunnut.

Appiukko rakensi vuonna 2001 tuon oman hirsitönönsä ja maksoi siitä kaikkiaan 30.000 euroa. Mutta kämppä on aika pieni, yhdelle ihmiselle ihan passeli ja meille tulee neliöitä vähän enemmän.

Vierailija
5/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on melkoista, jos 60000 eurolla meinaatte pärjätä. Meille on tulossa 25 m2 hirsimökki ja ihan edullisimmasta päästä ja luullaan, että 50t voi olla aika lähellä totuutta oikealle budjetille.

Esim. meidän tapauksessa pystytys on n. 5000 euroa varmaan, joten en kyllä tuosta saisi kovin paljon pois, vaikka itse tehtäisiin.

Uskoisin, että tuo 3x paketti on aika lähellä totuutta vaikka itse tekisikin.

Vierailija
6/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä rakennusluvan yms. paperien hinnat? Ovien lukot ja painikkeet? Kaikenlaiset nippelit ja nappelit kuten ruuvit ja kiinnikkeet, putkenpätkät, laastit yms maksavat maltaita.

Vierailija
7/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mihinkään 2000-luvun alun hintoihin en lähtisi vertaamaan, sillä minun käsittääkseni rakentamisen säädökset ovat sen jälkeen muuttuneet ja hirsitalon rakentaminen on sen jälkeen maksanut enemmänkin kuin perinteisen puutalon rakentaminen. Enää ei riitä, että rakentaa vaan jonkinmoisen, nyt on pakko olla niiden eristeiden sellaisia, että riittää ja se on hirsitalossa todellinen ongelma.

Vierailija
8/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyi sellainen esimerkki, että yksi oli tehnyt ihan itse hirsitalon ja se oli kustantanut 1000 euroa neliö. Putkimiehen töihin oli mennyt 1000 euroa. Ko. tyyppi oli ollut vielä vuoden pois töistä tekemässä tuota taloa ja sitä ei ollut laskettu tuohon 1000 e neliö hintaan.

Vierailija
9/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paketti tulisi Kontiolta ja kyseessä on ympärivuotiseen asumiseen paranneltu 70 neliön mökkimalli. Sukulaismies on tehnyt perustuksia muutamalla tonnilla talkoomeiningillä ja aikoisi niin tehdä meidänkin tapauksessamme. Itse paketti maksaisi siis n. 40.000 ja ainakin pari kymppiä haluan joustovaraa joka tapauksessa. Jos huvilasta pitää maksaa 120.000 niin jätän väliin, kiitos vain.

Tämä homma ei vaan millään mene mun jakeluun, että paljonko maksaa ja mikä.

Appiukko sai kämppänsä Finnlamellilta, joka toimitti hirret, kakki muu on tehty itse LVIS-töitä lukuunottamatta.

Vierailija
10/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olisiko teidän tarkoitus asua tuossa talossa vai olisiko se teidän mökki?

Vierailija
11/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työt ovat kuitenkin pääkaupunkiseudulla eikä niistä oikein eroonkaan pääse jos aikoo pysyä leivässä.

Vierailija
12/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin mökki kuitenkin talon varustuksilla eli myös talon vaatimuksilla?

Mitä tuo 40t pitää sisällään? Tai kysytään mieluummin toisinpäin, että mitä siinä ei ole?

Minkälaiset on perustusolosuhteet? Mitä sinne tarvitsee perustuksiin?

Minkä hintaiset sähköt ovat?

Miten vesisysteemi järjestyy?

Vierailija
13/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tontti ja liittymät, perustus ja maarakennus, betonirakenteiset lattiat / välipohjat maa-ainekset, routaeristeet, LVIS-tarvikkeet, pintakäsittelymateriaalit kiinnitystarvikkeineen.

Ihan kaikkeen en osaa vastata kun mieskin ehti jo vetää herneet nenäänsä mun kyselemisiltä :)

Maaperä on kangasmaata hiekkapohjalla. Appiukon huusholli on rakennettu sellaisille anturoille. Kunnallistekniikka tulee tontille ja myös kaivo siellä jo on, sillä pohjavesi on vain muutaman metrin syvyydessä. Sähköjen hinnasta minulla ei ole aavistustakaan, mutta kysymällä sekin selviäsi.

Alkuperäistä mökkipakettia on paranneltu siten, että hirsi on paksumpaa lämpöhirttä ja eristeet ovat omakotitalon luokkaa. Noin ylipäätään rakennuksen ei kuitenkaan tarvitse vastata täysin omakotitaloa, sillä tontti on vapaa-ajan asumiseen suunniteltu.

Auttavatko nämä nyt yhtään? Olen todella kiitollinen kun jotakuta kiinnostaa vastata ja saan ihan rauhassa olla tietämätön ja typerä.

Vierailija
14/14 |
23.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta mulla ei ole ollenkaan, mutta olen käsittänyt, että meillä hirsitoimituksen saa kertoa ehkä 1,5-2:lla että on puuosatoimitus ja sitten vielä saman verran lisää euroja, että on valmis.

Perustukset eivät toki ole ilmaiset vaikka joku muu ne tekisin, mutta jos on suht helppo perustaa pilarien varaan, niin ei siihen montaa tonnia luulisi menevän. Sitten tarvitaan tietysti jätevesien suodatus. Meille tulee tosi halpa systeemi varmaan, kun meille ei tule edes juoksevaa vettä. Luulisin, että aika eri tavalla pitäisi rakentaa, jos meinaisi saada juoksevaa vettä talvellakin. Sähköt voi olla yllättävän kalliita, meillä varmaan tulee pelkkä liittymä maksamaan 4-4,5 t ja siihen päälle sähkötyöt. Takka riippuu ihan siitä minkälaisen haluaa. Jos muurareita löytyy lähipiiristä voi saada tietty halvallakin, mutta meille taviksille on varmaan vaihtoehdot muutaman satasen kevyttakka (joka onkin pakko olla, jos meinaa pilareille perustukset tai sitten pitäisi joku kohta lattiasta ainakin valaa) tai vaihtoehtoisesti monen tonnin muurattu takka. Itse ollaan kevyttakkaan tai johonkin vähän erikoisempaan valurautaisen tapaiseen lieteen tulisijana päätymässä, niin saadaan huoletta pilareille rakentaa.

Niin, mutta jos siis teette noin hyvän mökin, niin sitä on sitten pidettäväkin talvella talvilämpimänä.

Meillä budjetissa tämmöistä:

paperityöt 1000

varasto+puuvaja+huussi 2500

perustukset 3000, sisältää saunapallon

vastaava 2000 (tämä on paljon, mutta hän saa koordinoida kaiken

mökkipaketti pystytyksen kanssa 30000, sisältää ihan kaiken, myös kiukaan ja hormit

takka 1000

maalit 2000

sisustukseen 3000

koneet 1500

muu pikkusälä tontilla 1500

sähköt 5000

Noista tulee jo yli 50t.

Jos joku hirsimökin rakentanut tätä meidän budjettia katsoo, niin toki saa kommentoida oikein mielellään.