Mies väittää, että hänen tapansa on täysin yleistä perus-järjenkäyttöä?
Asutaan maalla, iso piha ja puutarha. Kiinnitin huomiota siihen, että mies pysäköi automme aina keula portille päin ja renkaatkin valmiiksi suuntaan käännettynä. Luulin ettö se on vaan joku auton keulan näyttely-asento tms.
Mutta pointti onkin kuulemma se,että jos tulee äkkilähtö(??), niin ajoneuvo on jo valmiiksi menosuuntaan.
Samoin moottoripyöränsä kanssa.
Niitä ei kuulemma ikinä,missään parkeerattavan sillä tavalla, että ennenkuin pääsee liikkeelle, joutuu peruuttelemaan ja kääntelemään ja jos huonosti käy,niin on jo ajanut itsensä umpipussiin.
Ja tämä on kuulemma siis jokaisella miehellä ihan peruskoulutuksessa omaksuttu tapa ja tieto!?
Niin että onko teilläkin näin?
Vähän mietin tuota miehen ajatusta siitä että jos tulee äkkinäinen lähtö, niin mitä se sillä tarkoittaa? Venäläiset, krp?? What??
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omistanut auton 80-luvun puolivälistä lähtien ja aina olen pysäköinyt juuri "valmiiksi lähtöön". Kukaan ei ole sitä opettanut minulle enkä ole ottanut malliakaan mistään. Enkä ole mies.
Minusta tuo on vain käytännöllistä. Minuun tapa on juurtunut niin, että TV-sarjoissa yms. katseeni kiinnittyy siihen, kuinka huolettomasti ihmiset tulevat tuntemattomiin pihoihin keula edellä eivätkä käännä autoa valmiiksi. Ehkä ilmiö on sama kuin se, että istun joka paikassa niin, että näen oven ja mahdollisesti myös ikkunat. En minä päällekarkauksia pelkää, mutta on vain mukava tietää, mitä ympärillä tapahtuu.
Tuota sanotaan lännenmiehen-syndroomaksi. Älä koskaan käännä selkääsi saluunan oville. Minulla sama vika.
Mieheni tuntien jos venäläiset alkaisi lähestyä meidän maisemia,niin hän ei kyllä todellakaan hyppää autoon ja lähde ajamaan poispäin!
Hän hakee jostain jemmastaan aseita ja toisesta jemmasta panoksia ja alkaa mittailemaan ampumasektoreita. Mullekin on joskus näyttänyt, että tonne kun asettuu,niin pystyy kontrolloimaan koko etupihan.
Tänne ei kuulemma kutsumattomat vieraat porttia pidemmälle tule.
Koskee myös viranomaisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä autokatoksesta joutuu lähtemään peruuttamalla. Mutta jos muuten parkkeerataan pihaan niin yleensä juurikin niin että helppoa lähteä. En ole vielä keksinyt /lukenut yhtään syytä miksi tuo olisi huono tapa?
Hyviä puolia tuosta ennakoinnista on helppo keksiä. Esim tulee vähän kiire lähtö jonnekkin ja naapurin lapset ovat parkkipaikalla. Kuinka helpooa onkaan lähteä kun ei tartte peruuttaa lasten keskelle.
Meillä kanssa pyritään huolehtimaan ettei auton tankki ole tyhjä, aina on kotona käteistä rahaa, kotoa löytyy myös aina kuivakaapeista/pakastimesta syötävää useammaksi päiväksi jos ei pääsekkään kauppaan. Saunan pesään laitetaan puut usein jo aamusta joten helppoa sitten vaan raapaista tulitikku kun aika sytyttää. Jne eli jos tekee ennakkoon asioita kuntoon ei tartte kokoajan juosta ja hätäillä viimetingassa.
Mikä estää pakittamasta sinne katokseen? Mun logiikkalla jos johonkin pystyy ajamaan etuperin sinne voi yleensä myös peruuttaa.
Minä peruutan aina auton autotalliinkin, koska se sekä helpompi ajaa sinne, sekä sieltä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tuntien jos venäläiset alkaisi lähestyä meidän maisemia,niin hän ei kyllä todellakaan hyppää autoon ja lähde ajamaan poispäin!
Hän hakee jostain jemmastaan aseita ja toisesta jemmasta panoksia ja alkaa mittailemaan ampumasektoreita. Mullekin on joskus näyttänyt, että tonne kun asettuu,niin pystyy kontrolloimaan koko etupihan.
Sinä olet ensimmäisenä vainaa noin neuroottisen ukon käsissä.
En olisi päivääkään tollasen sekopään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nokka valmiiksi lähtöön. Jos pitää puolipaniikissa lähteä viemään jotain sairaalaan, niin on hyvä päästä lähtemään heti. Ei tarvitse tehdä siinä tilassa vaikeampaa peruutusta. Kolhii vielä autonsa.
Nainen olen ja isä tuon minulle opetti.
Tämä.
Tämä nainen peruuttaa parkkiin useimmiten juuri tästä syystä. On tullutkin paniikki lähtöjä sairaalaan, eläinlääkäriin yms.
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta mulle on kerrottu mikä pyssy kannattaa ottaa että pystyy ampumaan mahdollisemman monta kerralla. Mies, kun ei voi olla 24/7 vahtimassa joten naisenkin tulee osata myös puolustaa sitä kotia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä helmiä löytää?
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla ihan täysijärkinen sinäkään kun tollasen helmen kanssa asut.
Eikö ole annettu itsesuojeluvaistoa ollenkaan.
Kuinka pitkä pihatie teillä on, jotka aikaa säästääksenne peruutatte kotiin tullessa ettekä lähtiessä?
Itselläni menee pihasta lähtiessä perä edellä max 5sek enemmän kuin silloin kun lähden keula edellä.
Tullessasi pihaan parkeeraaminen menosuuntaan peruutuksineen on mielestäni turvallisempaa kuin lähtiessä jolloin et ehkä vielä ole "ajomoodissa" etkä huomio ympäristöäsi samalla tavalla kuin pihaan ajaessa.
Ylipäätään kaikissa parkkiruuduista lähtötilanteissa on paljon turvallisempaa lähteä etuperin kuin peruuttaen. Jos ajatellaan että parkkiruudusta lähtijä on väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden niin siinäkin suhteessa on paljon turvallisempaa lähteä suoraan ajaen kuin peruuttaen ruudusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee myös viranomaisia.Sinä olet ensimmäisenä vainaa noin neuroottisen ukon käsissä.
En olisi päivääkään tollasen sekopään kanssa.
Päinvastoin sisko hyvä! Minä tunnen oloni nimenomaan turvalliseksi tämän oman nallekarhuni kanssa. En oikein ymmärrä sinun ajatuksenjuoksua nyt.
Olet varmaan kovin nuori, etkä asu haja-asutusalueella edes kesävieraana.
Totta ihmeessä mieheni suojelee minua, taloa , veneitä ja muuta omaisuutta.
Ja on ihan hyvä ottaa huomioon ettei myöskään mitkään viranomaisetkaan harpo meidän maille ilman lupaa.
Mieheni on ihana, iso, hellä ja älykäs, 100% selväjärkinen, luotettava, armeijan käynyt suomalainen. Täyttä kultaa 108kg, 190cm.
Vierailija kirjoitti:
Tullessasi pihaan parkeeraaminen menosuuntaan peruutuksineen on mielestäni turvallisempaa kuin lähtiessä jolloin et ehkä vielä ole "ajomoodissa" etkä huomio ympäristöäsi samalla tavalla kuin pihaan ajaessa.
Ylipäätään kaikissa parkkiruuduista lähtötilanteissa on paljon turvallisempaa lähteä etuperin kuin peruuttaen. Jos ajatellaan että parkkiruudusta lähtijä on väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden niin siinäkin suhteessa on paljon turvallisempaa lähteä suoraan ajaen kuin peruuttaen ruudusta.
Jos vielä ajatellaan parkkiruutuja niin jos muut parkkeeraavat etuperin ja sinä takaperin niin on todennäköistä että kuskinpuolelle jää enemmän tilaa avata ovi koska suurella todennäköisyydellä se viereisen auton kuski on jättänyt enemmän tilaa itselleen avata ovi kuskin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omistanut auton 80-luvun puolivälistä lähtien ja aina olen pysäköinyt juuri "valmiiksi lähtöön". Kukaan ei ole sitä opettanut minulle enkä ole ottanut malliakaan mistään. Enkä ole mies.
Minusta tuo on vain käytännöllistä. Minuun tapa on juurtunut niin, että TV-sarjoissa yms. katseeni kiinnittyy siihen, kuinka huolettomasti ihmiset tulevat tuntemattomiin pihoihin keula edellä eivätkä käännä autoa valmiiksi. Ehkä ilmiö on sama kuin se, että istun joka paikassa niin, että näen oven ja mahdollisesti myös ikkunat. En minä päällekarkauksia pelkää, mutta on vain mukava tietää, mitä ympärillä tapahtuu.
Tuota sanotaan lännenmiehen-syndroomaksi. Älä koskaan käännä selkääsi saluunan oville. Minulla sama vika.
Juu mulla sama tapa. Pyrin aina istuun selkä seinääpäin, tsekkaan heti ulosmenoreitit ja esmes laivalla tutkin pakoreitin jo valmiiksi. Varmaan neuroottista joo tiedän mutta mitä sitten. Ääneti minä nämä pääni sisällä teen, ainakin toistaiseksi.
Ja olen tuon parkkeerausasiankin kuullut mutta olen sen verran laiska etten viitsi sitä vaivaa nähdä. Minusta on helpompi lähtiessä peruuttaa kuin tullessa jäädä venkslaileen :). Ja jos auto keula edellä mahtuu, mahtuu se samaa reittiä poiskin.
Tuo oman kodin puolustaminen ja sen suunnittelu on tietysti vähän pidemmälle menevää kriisivalmistautumista, mutta täällä kyllä ihan aiheetta hysterisoidaan ja paheksutaan. Eihän se ole ajatusleikkiä kummempaa, ja on kuitenkin mahdollisuuksien rajoissa, että joskus sattuu jotain pahaa, jolloin itseään, perhettään ja kotiaan on puolustettava. Jos siihen on edes summittainen fiksu suunnitelma, on todella paljon paremmat mahdollisuudet onnistua. On ilmeistä, että silloin vaara on todella suuri, jos puhutaan jopa kuolettavan voiman käytöstä, kuten ampuma-aseet. Vaikka todennäköisyys koskaan joutua sellaiseen olisi äärettömän pieni, niin myös siinä epätodennäköisessä tilanteessa valmistautumattomuuden hinta taas olisi kohtuuttoman suuri, eli henkiä ja terveyttä.
Ei se sen kummempaa ole kuin hankkia palovaroittimet ja käsisammuttimet sekä suunnitella ennalta perheen kanssa pakoreitit ja toimintatavat tulipalon sattuessa.
Mulla ei ole edes aseita, mutta olen silti miettinyt ihan vaan huvikseni vastaavia asioita. Sitäkin, mistä tarpeen tullen aseen saisin. Olen myös miettinyt esimerkiksi eräässä suuressa yleisötapahtumassa pääministerin turvallisuusjärjestelyitä ja seurannut turvahenkilöstön toimia. Mielenkiintoni taisi jopa herättää heidän mielenkiintonsa, kun tulivat yllättäen jututtamaan. Ei mulla mitään aikeita mihinkään ole, päinvastoin, olen vain kiinnostunut pohtimaan kaikenlaisia äärimmäisiäkin skenaarioita, erilaisia riskejä ja niihin varautumista. Kuinka pysäyttää yksittäinen hullu, väkivaltainen rikollisjoukko, tai vieraan armeijan pieni osasto, esimerkiksi. Ei sellaista varmaan koskaan kohtaa, mutta varautuminen on sekä kivaa älyllistä palapelileikkiä, että tietenkin voi ääritilanteessa olla hyödyllistä, jos on jokin valmis ajatusmalli sovellettavaksi äkkitilanteessa.
Tuo tapa säästää autoa ja ympäristöä. Tanskassa taksikuskit joutuu ajamaan taloudellisen ajon kurssin, tuo peruuttaminen ruutuun on yksi osa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Takapihan kautta tulee. :)
Voi hurja, on ne kovia.