Miten joku voi sanoa että mopsit ovat rumia. Meillä on maailman suloisin..
.. Mopsi, ihana pyöreänaamainen tyttö. Sen suloisempaa koisua ei ole!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielikuva kärsivästä koirasta on että oireilisi jotenkin käyttäytymisellään. Eli olisi aggressiivinen, ahdistuneen oloinen, olisi ongelmakäyttäytymistä. En tosin koirista ymmärrä. Mutta voiko joku kertoa, mistä voi päätellävarmuudella että koira kärsii?
Jos sinun hapenottokykysi muuttuisi nyt samanlaiseksi kuin mopsin, menisit paniikkiin. Säikähtäisit todenteolla, nyt se on menoa, noutaja tuli, minä kuolen tukehtumalla.
Mopsi sen sijaan on syntynyt happivajeessa, ja tulee kuolemaan happivajeen vallitessa. Se on sille normaalitila, siksi se ei panikoi. Tuskallista se tosiaankin on, mutta mopsi itse ei tiedä paremmasta, se ei tiedä miltä tuntuu saada happea sen verran kuin elimistö tarvitsee. Siksi se on rauhallinen ja apaattinen suurimman osan ajasta, se on säästettävä ne vähäiset happimolekyylit jotka se elimistöönsä saa. Tämän vuoksi lyttykuonojen rotumääritelmissä toivottu rauhallisuus ei ole luonteenpiirre; koiran on pakko olla rauhallinen koska henki ei kulje.
Palaan edelliseen kommenttiini: jos sinun olisi pakko hengittää makaronin läpi, lähtisitkö maratonille?
/24
Mopsi rauhallinen? Mopsit ovat eläväisiä ja vilkkaita koiria, sellasia hössöttäjiä. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin luennoi.
Ei pidä lainkaan paikkaansa, ja tiedät sen hyvin itsekin. Mopsit ja muut lyttykuonot ovat suosittuja siksi koska ne ovat niin rauhallisia. Mitä ne eivät toki olisi jos saisivat hengitettyä riittävästi. Usko minua, olen kyllä ottanut selvää koska brakykoirien jalostuksen kieltäminen on minulle sydämenasia.
/24
Nyt on kyllä niin ontuvaa argumentointia, että ei mene läpi. Vaikka en koirista paljon ymmärrä, sen ymmärrän, että päättelyketjusi ontuu pahasti. Mopsi ei varmaan ole ainoa rauhallinen koirarotu, vaan nimenomaan se on seurakoirien yleinen ominaisuus ja kaikki niistä eivät suinkaan ole lyttykuonoja. Ja sitten kysyn, että miksi kaikki tapaamani mopsit ovat leikkisiä, vilkkaita touhottajia; kaukana väittämästäsi apaattisesta olennosta? Olen tavannut monta ja kaikki ovat tosi leikkisiä ja aktiivisia. Jos olet ottanut asioista selvää, luulisi että pystyisit vakuuttavammin esiintymään. Minä en edes ole ottanut asioista selvää, mutta ilmankin ymmärrän, että väitteillesi ei ole löydettävissä perusteeksi tutkittua tietoa.
Brakykefaalisten koirien happivajeesta löytyy tutkimustuloksia ihan lukemattomia määriä, voit ihan itse googlettaa. Jännä, että tämä on jollekin vielä kaiken julkisen keskustelun jälkeen epäselvä asia.
Kaikki tapaamani mopsit, ranskikset ja enkkubulldogit ovat olleet apaattisia ja staattisia. Tämä todetaan myös niissä lukemattomissa tutkimuksissa, että näiden koirien on pakko säästää energiaansa. Se, että sinä olet tavannut jonkun tosi leikkisän mopsin, ei poista sitä faktaa että koira ei saa riittävästi happea. Luultavasti meillä on vain aivan eri käsitys aktiivisesta ja leikkisästä koirasta.
/24
Pystytäänkö näitä koiria eläinlääkärissä edes nukuttamaan, jos tulee esim. joku leikkaus? Eikö se ole aika riskialtista juuri tuon huonon hengityksen vuoksi? Usein näkee kuvia, joissa nämä koirat nukkuvat lelu suussa. Syynä ilmeisesti se, että varmistavat tällä tavalla hapen saannin suun kautta unen aikana. Tosi surullista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pystytäänkö näitä koiria eläinlääkärissä edes nukuttamaan, jos tulee esim. joku leikkaus? Eikö se ole aika riskialtista juuri tuon huonon hengityksen vuoksi? Usein näkee kuvia, joissa nämä koirat nukkuvat lelu suussa. Syynä ilmeisesti se, että varmistavat tällä tavalla hapen saannin suun kautta unen aikana. Tosi surullista kyllä.
En ole lääkäri, mutta voisin kuvitella että leikkaus on ainut hetki brakyn elämässä kun se itseasiassa saa happea riittävästi. Silloinhan koiralla on hengitysputki suussa ja happea tulee pullosta. Uskon kyllä, että riskit ovat silti suuremmat kehitysvammaista koiraa leikattaessa kuin normaalia; toipumisessa hapensaanti varmastikin on avainasemassa kaikilla nisäkkäillä.
Ja kyllä, brakyt nukkuvat usein lelu suussaan, sillä koira ei muuten pysty hengittämään suun kautta nukkuessaan. Lyttykuono herää siis muistaakseni noin 10 minuutin välein yöllä hengittämään, koska nenän kautta se ei saa riittävästi ilmaa. Siksi lelu suuhun jotta suu pysyy auki.
/24
Sinä olet ruma ihminen, kun olet ottanut koiran, joka ei pysty hengittämään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielikuva kärsivästä koirasta on että oireilisi jotenkin käyttäytymisellään. Eli olisi aggressiivinen, ahdistuneen oloinen, olisi ongelmakäyttäytymistä. En tosin koirista ymmärrä. Mutta voiko joku kertoa, mistä voi päätellävarmuudella että koira kärsii?
Jos sinun hapenottokykysi muuttuisi nyt samanlaiseksi kuin mopsin, menisit paniikkiin. Säikähtäisit todenteolla, nyt se on menoa, noutaja tuli, minä kuolen tukehtumalla.
Mopsi sen sijaan on syntynyt happivajeessa, ja tulee kuolemaan happivajeen vallitessa. Se on sille normaalitila, siksi se ei panikoi. Tuskallista se tosiaankin on, mutta mopsi itse ei tiedä paremmasta, se ei tiedä miltä tuntuu saada happea sen verran kuin elimistö tarvitsee. Siksi se on rauhallinen ja apaattinen suurimman osan ajasta, se on säästettävä ne vähäiset happimolekyylit jotka se elimistöönsä saa. Tämän vuoksi lyttykuonojen rotumääritelmissä toivottu rauhallisuus ei ole luonteenpiirre; koiran on pakko olla rauhallinen koska henki ei kulje.
Palaan edelliseen kommenttiini: jos sinun olisi pakko hengittää makaronin läpi, lähtisitkö maratonille?
/24
Mopsi rauhallinen? Mopsit ovat eläväisiä ja vilkkaita koiria, sellasia hössöttäjiä. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin luennoi.
Ei pidä lainkaan paikkaansa, ja tiedät sen hyvin itsekin. Mopsit ja muut lyttykuonot ovat suosittuja siksi koska ne ovat niin rauhallisia. Mitä ne eivät toki olisi jos saisivat hengitettyä riittävästi. Usko minua, olen kyllä ottanut selvää koska brakykoirien jalostuksen kieltäminen on minulle sydämenasia.
/24
Nyt on kyllä niin ontuvaa argumentointia, että ei mene läpi. Vaikka en koirista paljon ymmärrä, sen ymmärrän, että päättelyketjusi ontuu pahasti. Mopsi ei varmaan ole ainoa rauhallinen koirarotu, vaan nimenomaan se on seurakoirien yleinen ominaisuus ja kaikki niistä eivät suinkaan ole lyttykuonoja. Ja sitten kysyn, että miksi kaikki tapaamani mopsit ovat leikkisiä, vilkkaita touhottajia; kaukana väittämästäsi apaattisesta olennosta? Olen tavannut monta ja kaikki ovat tosi leikkisiä ja aktiivisia. Jos olet ottanut asioista selvää, luulisi että pystyisit vakuuttavammin esiintymään. Minä en edes ole ottanut asioista selvää, mutta ilmankin ymmärrän, että väitteillesi ei ole löydettävissä perusteeksi tutkittua tietoa.
Brakykefaalisten koirien happivajeesta löytyy tutkimustuloksia ihan lukemattomia määriä, voit ihan itse googlettaa. Jännä, että tämä on jollekin vielä kaiken julkisen keskustelun jälkeen epäselvä asia.
Kaikki tapaamani mopsit, ranskikset ja enkkubulldogit ovat olleet apaattisia ja staattisia. Tämä todetaan myös niissä lukemattomissa tutkimuksissa, että näiden koirien on pakko säästää energiaansa. Se, että sinä olet tavannut jonkun tosi leikkisän mopsin, ei poista sitä faktaa että koira ei saa riittävästi happea. Luultavasti meillä on vain aivan eri käsitys aktiivisesta ja leikkisästä koirasta.
/24
En ole missään vaiheessa kieltänyt lyttykuonojen happivajetta, jos nyt luet tekstejäni tarkkaan. Se, mikä minua kommenteissasi jäi ärsyttämään oli väite ko. koirien kärsimisestä/apaattisuudesta jne. Kun argumentoidaan jotain koiran sisäisestä kokemuksesta tai onnellisuudesta/onnettomuudesta ollaan aika hetteisillä vesillä, sen maallikkokin tajuaa. Se, mihin happivaje koiran kokemusmaailmassa johtaa, on pelkästään ihmisen asenteellisista lähtökohdista vedettyä höttöä. Jos koira sitten onkin rauhallinen tai hidas liikkeissään; siitä ei vielä voida tehdä juurikaan päätelmiä siitä, mistä se johtuu saati siitä, miten eläin tilansa kokee. Kun mietit tarkemmin sitä mitä itse asiassa väität, ymmärrät varmaan että ollaan aika kaukana tieteellisesti todistettavista/ mitattavista ilmiöistä.
Vierailija kirjoitti:
No jos se hurtta on koko ajan paniikin partaalla kun ei saa henkeä niin miksi se ei näy ulospäin käyttäytymisessä????? Mun koisu telmii iloisena ja välillä taas rauhoittuu syliin ihan levollisena. Ei merkkiäkään mistään paniikista tai kärsimyksestä!!!! Miten sen selität?
Koirat ei näytä kipua samalla tavalla kuin ihmiset. Ja jos koiralla on jotain elämänlaatua alentavia ongelmia heti syntyessään ei sen käytöksessä välttämättä tapahdu mitää selviä muutoksia joista ihminen voisi päätellä sen voivan huonosti. Toisaalta moni ihminenkin sairastaa uniapneaa tietämättään. Ei tulisi mieleenikään hankkia tietoisesti rotua jolla todettu geenivirhe, joka aiheuttaa kipua ja kärsimystä. Se että oma koirasi näyttää hyvinvoivalta tai naapurin Mopsi eli yli viisitoista vuotiaaksi ei merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammainen? Miksi sitten oppii nopeasti temput, ymmärtää ison määrän sanoja. Tosi fiksun oloinen koira!
Koska kehitysvamma ei välttämättä tarkoita että on vähäalyinen
Mopsi on sairaaksi jalotettu koko elämänsä hengitysvaikeuksissa kituva koira.
Miksi te suositte näitä sairaita koiria ja mahdollistatte niitten pentutehtailun?
Tiedän, kun se on niin söpö ruttunaama.
Vierailija kirjoitti:
Noi leikkaukset on vaan osa yhtä isoa bisnestä, samoin kun noi sairaaksi tarkoituksella jalostetut rodut. Sitäkin miettii että olisiko tuollaista leikkausta tarvitseva koira oikeasti parasta koiran kannalta vain päästää kärsimyksistään...ne leikkaukset ja niistä toipumiset jne on koiralle stressaavia eivätkä ne paranna koiraa vaan lievittävät vaikeita oireita tai pitävät yllä elämää, joka muuten voisi päättyä komplikaatioihin. Mutta en tiedä mikä sitten olisi paras ratkaisu tuollaisessa tilanteessa. Toivon todella että näiden ongelmakoirien jalostukseen tullaan nyt puuttumaan jotta tiettyjen rotujen terveystilanne kohenisi pikimmiten!
Jos osa ihmisistä ei olusi sillä tavalla kieroutuneita että heidän on mahdotonta nähdä kuinka pahasti epämuodostunut koiraeläin mopsi tai bulldoggi on, ei tarvitsisi lähteä kieltämään niiden jalostusta. Kukaan ei hankkisi moista.
Mutta koska maailma ei ole täydellinen, niin nyt oikeasti äkkiä laki kieltämään nämä lyttynaamarodut kokonaan. Osaan ihmisistä ei tehoa järkipuhe pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suurin osa äideistäkin on sitä mieltä, että se oma lapsi on maailman suloisin. Todellisuudessa suurin osa niistä näyttää sammakoilta, alieneilta tai bullmentuloilta :D. Mutta juu, mopsithan on jalostettu näyttämään "pikkuvauvoilta" suurine silmineen, pyöreine kasvoineen ja nöpönenineen. Harmi vain, että samalla ne on jalostettu hengitysvaikeuksisiksi, kehitysvammaisiksi, silmävaurioiherkiksi, tulehdusherkiksi ja kaikin puolin sairaiksi. Eivätkä nuo minun simiini edes ole suloisia - näyttävät lähinnä E.T.:ltä. Mutta makunsa kullakin.
Mä en kyllä näe useinkaan lapsia, jotka näyttäisivät sammakoilta, alieneilta tai bullmentuloilta. Ihan tavallisilta lapsilta ne näyttävät, melko suuri osa ihan kohtalaisen söpöiltä.
Katos tarkemmin, n jokatoinen vauva näyttä kyllä Mentulalta.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi juurikin vaikka tämän Mopsin kohdalla voi varmuudella vaikka lapsikin päätellä että se kärsii ihan jo ulkoisistakin seikoista esimerkiksi olematon tai liian lyhyt kuono aiheuttaa ongelmia lämmönsäätelyssä, jolloin koira ylikuumenee helposti. Lämpimän sään lisäksi ongelmia esiintyy myös fyysisten suorituksen aikana. Kaikenlainen kuorsaus, tuhina yms. kertovat myöskin siitä että koiran on vaikea saada riittävästi happea samoin läähätys ja jatkuva suun kautta hengittäminen, katkonainen uni jne.
mulla on p.illu saanko tehdä lapsen?
3 muuta lastani on k.ehityshäiriöisiä
Vierailija kirjoitti:
mulla on p.illu saanko tehdä lapsen?
3 muuta lastani on k.ehityshäiriöisiä
SAAT!
Mulla on kultainen noutaja naaras ja mopsi uros
Saako mopsi panna kultaistanoutajaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kultainen noutaja naaras ja mopsi uros
Saako mopsi panna kultaistanoutajaa?
Kyllä SAA PANNA
Saanko lopettaa mopsini ampu.malla aivot pellolle?
Vierailija kirjoitti:
Saanko lopettaa mopsini ampu.malla aivot pellolle?
SAAT A:MPUA KUULAN KALLOON