Miten joku voi sanoa että mopsit ovat rumia. Meillä on maailman suloisin..
.. Mopsi, ihana pyöreänaamainen tyttö. Sen suloisempaa koisua ei ole!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina väitetään että mopsi kärsii. Ei ole todisteita. Ei voi muusta päätellä kuin koiran käytöksestä. Jos koira käyttäytyy normaalisti eikä oireile mitenkään, siis on normiaktiivinen, leikkii paljon, nukkuu yönsä. Kukaan ei voi todistaa että kärsii
Kun on tottunut siihen kuonottomaan koiraan, kuvittelee, että sen toimet ovat normaaljea. Kuvittelee, että kuorsaaminen ja se, että koira kärsii helteestä tosi paljon, ovat ihan normaaleja juttuja. Eivät ole. Mitä luulet, millainen olo itselläsi olisi, jos et saisi riittävästi happea ja hengitysilmasi olisi liian kuumaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko mopsilla riistaviettiä? Onko paimenviettiä? Onko noutamisviettiä? Onko seisoja? Onko vahtikoira? Onko työkoira? Onko hyvä agilityssä? Onko älykäs oppimaan ja omaksumaan uutta? Onko aktiivinen ja valpas?
Ei, ei, ei ja ei. Koska elelee jatkuvassa hapenpuutteessa vähän yksinkertaisena yksinkertaista elämää ja näin ollen on kiva ja vaivaton seuralainen omistajalle.
On seurakoira, mutta aktiivinen sellainen. On älykäs, oppii kaikenlaisia temppuja, ymmärtää puhetta. On valpas. Ei kai kaikilla muillakaan roduilla noita kaikkia ominaisuuksia ole. Et taida itsekään ymmärtää koirista mitään😂
Kai tää on provo, mutta se koira tosiaan on ruma. Sen näkee rumana kun sitä katsoessaan ajattelee että sen kuuluisi näyttää koiralta, mutta ihmisen sairaalloisen itsekkyyden vuoksi se näyttää kehitysvammaiselta. Kyseessä voisi olla ihan kaunis koira ellei kuonoa olisi jalostettu melkein kallon sisään.
Itselleni tulee aina huono olo kun näen brakykefaalisen koiran. Ahdistaa todella ajatus siitä, että se elää koko elämänsä tuskallisessa happivajeessa. Sama kuin itse hengittäisi jatkuvasti makaronin läpi.
Eiköhän ne pian kielletä, sitä tässä on odotettu mutta nyt alkaa vaikuttaa lupaavalta kun vihdoin eläinlääkäritkin ovat avanneet suunsa. Siihen asti tsemppiä kamalaan elämään kaikille lyttykuonoille.
Jos on ruma, niin miten selität sen että 75% ihmisistä hyökkäävät lepertelemään sille kun se on niin söpö??
Miksi tämä olisi provo? Tosi suosittu rotuhan tämä on eikä mikään kummajainen
Vierailija kirjoitti:
Mun mielikuva kärsivästä koirasta on että oireilisi jotenkin käyttäytymisellään. Eli olisi aggressiivinen, ahdistuneen oloinen, olisi ongelmakäyttäytymistä. En tosin koirista ymmärrä. Mutta voiko joku kertoa, mistä voi päätellävarmuudella että koira kärsii?
Jos sinun hapenottokykysi muuttuisi nyt samanlaiseksi kuin mopsin, menisit paniikkiin. Säikähtäisit todenteolla, nyt se on menoa, noutaja tuli, minä kuolen tukehtumalla.
Mopsi sen sijaan on syntynyt happivajeessa, ja tulee kuolemaan happivajeen vallitessa. Se on sille normaalitila, siksi se ei panikoi. Tuskallista se tosiaankin on, mutta mopsi itse ei tiedä paremmasta, se ei tiedä miltä tuntuu saada happea sen verran kuin elimistö tarvitsee. Siksi se on rauhallinen ja apaattinen suurimman osan ajasta, se on säästettävä ne vähäiset happimolekyylit jotka se elimistöönsä saa. Tämän vuoksi lyttykuonojen rotumääritelmissä toivottu rauhallisuus ei ole luonteenpiirre; koiran on pakko olla rauhallinen koska henki ei kulje.
Palaan edelliseen kommenttiini: jos sinun olisi pakko hengittää makaronin läpi, lähtisitkö maratonille?
/24
Vierailija kirjoitti:
Jos on ruma, niin miten selität sen että 75% ihmisistä hyökkäävät lepertelemään sille kun se on niin söpö??
Mä en yksinkertaisest ymmärrä tätä. Mun mielestä kaikki kuonottomat koirat ovat näyttäneet lapsesta asti vastenmielisiltä, ja yritän välttää niiden katsomistakin, koska epämuodostuneen naaman näkeminen tekee pahaa.
Kyllähän nuo mopsit ja ranskikset oikeasti näyttääkin ihan oudoilta ja kehitysvammaisilta, mitä ne onkin. En ymmärrä miten jotkut pitää edes niin söpönä: paksu pötkylä vartalo, pyöreä pää ja möllöttävät silmät. Siis oikeasti wtf?
Kukaan eläimistä välittävä ei ottaisi kys. rotuja.
Eläinrääkkääjiä on jokainen, joka tukee lyttynaamojen kasvatustoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielikuva kärsivästä koirasta on että oireilisi jotenkin käyttäytymisellään. Eli olisi aggressiivinen, ahdistuneen oloinen, olisi ongelmakäyttäytymistä. En tosin koirista ymmärrä. Mutta voiko joku kertoa, mistä voi päätellävarmuudella että koira kärsii?
Jos sinun hapenottokykysi muuttuisi nyt samanlaiseksi kuin mopsin, menisit paniikkiin. Säikähtäisit todenteolla, nyt se on menoa, noutaja tuli, minä kuolen tukehtumalla.
Mopsi sen sijaan on syntynyt happivajeessa, ja tulee kuolemaan happivajeen vallitessa. Se on sille normaalitila, siksi se ei panikoi. Tuskallista se tosiaankin on, mutta mopsi itse ei tiedä paremmasta, se ei tiedä miltä tuntuu saada happea sen verran kuin elimistö tarvitsee. Siksi se on rauhallinen ja apaattinen suurimman osan ajasta, se on säästettävä ne vähäiset happimolekyylit jotka se elimistöönsä saa. Tämän vuoksi lyttykuonojen rotumääritelmissä toivottu rauhallisuus ei ole luonteenpiirre; koiran on pakko olla rauhallinen koska henki ei kulje.
Palaan edelliseen kommenttiini: jos sinun olisi pakko hengittää makaronin läpi, lähtisitkö maratonille?
/24
Mopsi rauhallinen? Mopsit ovat eläväisiä ja vilkkaita koiria, sellasia hössöttäjiä. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin luennoi.
Alkumopsi on hienon näköinen. Sen silmät ei pullosta, eikä sen kuono ole hirveästi lyhyempi kuin muiden koirien.
Rotumääritelmissä kerrotaan rodun ulkoiset ominaisuudet. Lyhyt kuono ja suuret silmät tms. Sitten jalostuksessa keskitytään siihen. Tulee ulos pullistineita silmiä ja hengitysvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/24
Mopsi rauhallinen? Mopsit ovat eläväisiä ja vilkkaita koiria, sellasia hössöttäjiä. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin luennoi.
Ei pidä lainkaan paikkaansa, ja tiedät sen hyvin itsekin. Mopsit ja muut lyttykuonot ovat suosittuja siksi koska ne ovat niin rauhallisia. Mitä ne eivät toki olisi jos saisivat hengitettyä riittävästi. Usko minua, olen kyllä ottanut selvää koska brakykoirien jalostuksen kieltäminen on minulle sydämenasia.
/24
Mopsin rotumääritelmän mukaan sen luonne on "tasainen".
https://valuablestories.com/this-is-the-x-ray-of-a-pug/
https://i.redd.it/4ir8k61rcei21.jpg
Ei tuo kallo mitenkään terveeltä näytä (etenkin, miten hampaat työntyvät eteen ja nehän ei muutenkaan istu leukoihin mitenkään järkevästi, silmistä puhumattakaan), mutta onneksi olkoon, tuet selektiivistä jalostusta jolla jatketaan sairaan rodun jatkoa ja mahdollisesti jalostamalla siitä vielä sairaampi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä alat laittaa vauvasi ja taaperosi ruokaan rauhoittavia niin sinulla on kohta niin helppo ja vaivaton ja ihana lapsukainen.
Mutta onko se moraalisesti oikein?
Onko oikein tehdä pentuja, jotka ovat fyysisten ominaisuuksiensa vuoksi jatkuvassa "rauhoituksessa"? Vähän sama kuin joissain maissa koirilta leikataan äänijänteet ja kissoilta revitään kynnet juurineen.
Kyllähän suurin osa äideistäkin on sitä mieltä, että se oma lapsi on maailman suloisin. Todellisuudessa suurin osa niistä näyttää sammakoilta, alieneilta tai bullmentuloilta :D. Mutta juu, mopsithan on jalostettu näyttämään "pikkuvauvoilta" suurine silmineen, pyöreine kasvoineen ja nöpönenineen. Harmi vain, että samalla ne on jalostettu hengitysvaikeuksisiksi, kehitysvammaisiksi, silmävaurioiherkiksi, tulehdusherkiksi ja kaikin puolin sairaiksi. Eivätkä nuo minun simiini edes ole suloisia - näyttävät lähinnä E.T.:ltä. Mutta makunsa kullakin.
Meidän kulmakunnan mopsilla on kaikkein lyhimmät lenkit. En tiedä onko kyse koiran vai omistajien haluttomuudesta liikkua. Menee sellaista maksimissaan puolen kilometrin samaa lenkkiä joka ainoa kerta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suurin osa äideistäkin on sitä mieltä, että se oma lapsi on maailman suloisin. Todellisuudessa suurin osa niistä näyttää sammakoilta, alieneilta tai bullmentuloilta :D. Mutta juu, mopsithan on jalostettu näyttämään "pikkuvauvoilta" suurine silmineen, pyöreine kasvoineen ja nöpönenineen. Harmi vain, että samalla ne on jalostettu hengitysvaikeuksisiksi, kehitysvammaisiksi, silmävaurioiherkiksi, tulehdusherkiksi ja kaikin puolin sairaiksi. Eivätkä nuo minun simiini edes ole suloisia - näyttävät lähinnä E.T.:ltä. Mutta makunsa kullakin.
Mä en kyllä näe useinkaan lapsia, jotka näyttäisivät sammakoilta, alieneilta tai bullmentuloilta. Ihan tavallisilta lapsilta ne näyttävät, melko suuri osa ihan kohtalaisen söpöiltä.
Sääliksi käy pilalle jalostettuja koiria. Saksanpaimenkoiratkin on pilalle jalostettuja nykyään, niin paljon lonkkavikaa koska ei sallita rodulle kunnollista selkää ja lonkkaa. Täysin raivostuttavaa touhua. Katsokaa esim kuvia miltä saksanpaimenkoira näytti silloin kun se jalostettiin omaksi rodukseen vs miltä se näyttää nyt.
Ihmiset ovat niin itsekkäitä, monikin luulee olevansa eläinrakas mutta oikeasti on vain itserakas. Haluaa eläimen itsensä tähden, söpöyden tai jonkun muun itsekkään syyn vuoksi. Ei koskaan pysähdy ajattelemaan että entäs se eläin itse?
Suosikaa ihmiset terveitä koirarotuja. Ne sylikoiran kokoiset puudelit sun muut jättäkää ostamatta. Perehtykää niihin rotuihin, älkääkä ostako koiraa pelkästään sen ulkonäön vuoksi. Toinen hyvä esimerkki on omistajat joilla on esim. husky tai malamuutti, sitten niille ei tarjota riittävästi liikuntaa ja tekemistä. Esim. malamuutti on TYÖKOIRA, sen koko luonne ja olemus perustuu siihen että se saa tehdä TYÖTÄ, eli vetää ahkiota. Siitä se nauttii, oikeasti. Ei siitä että joutuu makaamaan 8 tuntia kotona yksin kun omistajat on töissä.
En ihmettele että niiden silmät pullottavat jotenkin epäinhimillisellä tavalla, koska eivät pysty kunnolla hengittämään.
Sisäelimetkään eivät voi hyvässä kunnossa olla, koska elimistö ei saa riittävästi happea.
Millainen sadisti on pitänyt olla sen ihmisen, joka näitä rotuja on alkanut luomaan. Mikä oikeus ihmisellä on edes siihen touhuun, tulee vain natsisaksa mieleen.
Koirien jalostus pitäs jo lopettaa kokonaan.