Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teenkö vauvan hoidossa jotain väärin? En jaksa enää ja tarvitsen apua

Aloittaja
01.07.2019 |

Heti alkuun, että en saa maitoa lypsettyä tai pumpattua. Sitä joku ehdottaisi kuitenkin.

Vauva on tasan 2kk. Herää öisin tunnin välein syömään. Päiväunia ei nuku. Tissille nukahtaa vartiksi ja joskus syliin. Herää heti, jos laskee sänkyyn tms. Vaunuissa ei nuku. Joskus nukkuu, jos vaunut ovat liikkeessä. Herää heti, jos pysähdytään esim liikennevaloihin.

Autossa huutaa koko ajan. Heti kun kaukalo napsahtaa kiinni, niin meteli alkaa.

Kaupungille, syömään, kauppaan tms turha haaveilla. Ei viihdy silloin kuin tissillä.

Päivisin haluaa tissille vähintään tunnin välein. Joskus vartin välein. Olen siis täysin kiinni vauvassa.

Ei viihdy juurikaan sitterissä, leikkimatolla tms. Yleensä pitää kanniskella sylissä.

Eli omat päikkärit, kotityöt, kahvihetket ja joskus jopa vessassa käynti ovat pois suljettuja.

Mitä enemmän tulee ikää, niin tyytymättömyys kaikkeen kasvaa.

Itselläni alkaa voimat loppua.

Kommentit (237)

Vierailija
41/237 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun korviin on ihan normaali 2kk ikäinen. Niiden kanssa ei pysty tekemään mitään, esim syömään itse tai menemään vessaan. Mutta ei se vauva siitä rikki mene jos hetken itkee kun olet vessassa.

2kk ikäiset ei vielä viihty itsekseen tai nuku pitkiä päiväunia, noin niinkuin tyypillisesti.

Pian muuttuu helpommaksi! Kokeile sitä kantoliinaa tai reppua, mutta katso että vauvan asento on ok niin voi pitää pitkään tai vaikka nukuttakin siinä..

Olisiko sinulla miestä tai muuta aikuista jakamaan hoitovastuuta? Kuulostat väsyneeltä. Tsemppiä!

Vierailija
42/237 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä myös Imetyksen tuki -Faceryhmään. Sieltä saa todella hyviä vinkkejä tällaisiin tilanteisiin. Ihan oikeita vinkkejä, ei mitään av-wt-mammojen korviketykytyksiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän paheksutun Anna Wahlgrenin oppia eli illalla vauva tuputetaan täyteen maitoa, myös korviketta, jos oma ei riitä. Ja vielä sen tuputuksenkin jälkeen lisää. Sillä tavalla saan nukkua 4 tuntia.

Päivällä vauva ei ole jatkuvasti rinnalla tai sylissä, pieni kitinä ei lasta tapa. Oman jaksamisen takia päätin, että tissillä ei olla jatkuvasti eli joko syöt ja jos et syö, niin minulla menee paita kiinni. Sylitellä voi ilman lutkutusta.

Vierailija
44/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmas lapsi oli tuollainen iilimato. Söi pieniä annoksia tunnin välein ja lapsi oli yhtä aurinkoa, kun oli sylissä iho- ja katsekontaktissa. Ja heräsi välittömästi, jos yritti siirtää muualle nukkumaan tai oleilemaan. Eikä siinä mikäån auttanut, vaikka ravattiin erikoislääkärit ja neuvolat. Sanoivat vain jokaisen lapsen olevan yksilö ja tarpeet myös yksilöllisiä ja jotkut lapset ovat vain tuollaisia.

Nyt on jo koululainen ja syö edelleen usein ja vähän ja herää pienestäkin risauksesta. Tuntuu, kuinka nukkuisi koko ajan koiran unta ja tietoinen ympäristön tapahtumista.

Ja ensimmäinen vuosi meni minulta vauvan kanssa ja mies hoiti muut lapset illalla ja teki kotityöt.

Vierailija
45/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän paheksutun Anna Wahlgrenin oppia eli illalla vauva tuputetaan täyteen maitoa, myös korviketta, jos oma ei riitä. Ja vielä sen tuputuksenkin jälkeen lisää. Sillä tavalla saan nukkua 4 tuntia.

Päivällä vauva ei ole jatkuvasti rinnalla tai sylissä, pieni kitinä ei lasta tapa. Oman jaksamisen takia päätin, että tissillä ei olla jatkuvasti eli joko syöt ja jos et syö, niin minulla menee paita kiinni. Sylitellä voi ilman lutkutusta.

Miten pakotat muutaman kuukauden ikäisen lapsen syömään täyteen maitoa? Eihån lapsella ole ymmärtystä, vaikka äiti hokisi mitä tahansa tai laittaisi sen paidan kiinni. Joko vauva syö tai ei syö, vaikka kuinka polkisit jalkaa.

t. neljän lapsen äiti

Vierailija
46/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva imee niin kauan kunnes tulee kylläisyyden tunne ja se on jokaisella vauvalla yksilöllinen ja vaikka kuinka tuputtaisi, ylimääräisen oksentaa pois. Näin toimii myös aikuisella. Ainoa mitä tuossa tapahtuu vauvan vatsalaukku venyy ja vatsa vetää yhä suurempia annoksia ja seurauksena ylipaino.

Vierailija
47/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pakotat muutaman kuukauden ikäisen lapsen syömään täyteen maitoa? Eihån lapsella ole ymmärtystä, vaikka äiti hokisi mitä tahansa tai laittaisi sen paidan kiinni. Joko vauva syö tai ei syö, vaikka kuinka polkisit jalkaa.

t. neljän lapsen äiti

Vaikka minulla onkin vain kaksi lasta enkä ole asiantuntija toisin kuin sinä, niin tulkitsin viestin hyvin eri tavalla. Sanoit itsekin että joko vauva syö tai ei syö: juo ne iltamaidot kunnes ei enää syö ja imee kunnes ei enää syö.

Ja minä myös laitoin paidan kiinni heti kun imeminen vaihtui lutkutukseksi. Sen eron kyllä tunnistaa vaikka en tosiaan erikoisasiantuntija olekaan kahden lapseni kanssa. Tutin annoimme ja yläkäyrillä silti kasvoivat. Ja molemmat lapset on kasvaneet ja jopa nukkuneet sylissä ensimmäiset kuukaudet, ei ole koskaan puuttunut läheisyyttä vaikka mun tissit onkin olleet vain ruokailua varten.

Mutta tosiaan, olen vain kaksi lasta kasvattanut eli tietoni eivät ole samaa luokkaa sinun kanssasi! Pakko minun on olla väärässä.

Vierailija
48/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla saattaa olla vatsavaivoja, joihin hakee lohtua rinnasta. Ei siis itke nälkäänsä vaan vatsavaivoja. Ja tiheä syöminen lisää niitä, kun vatsa ei saa lepoa.

Myös refluksi on mahdollinen, pulautteleeko vauva paljon? Tutin syöminen lisää refluksi, joten se, että vauva ei huoli tuttia, voi kertoa refluksista.

Joku vauva nukkuu parhaiten kapalossa tai haalarissa. Kesällä tää on vaikea toteuttaa tietysti.

Meillä on kolme lasta. Kaksi heistä, eli molemmat pojat, oli tosi haastavia. Nuorin nukkui vain liikkuvissa vaunuissa. Jos asut pääkaupunkiseudulla, mä voin tulla oikeasti auttamaan.

Vierailija
49/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. neljän lapsen äiti

Vaikka minulla onkin vain kaksi lasta enkä ole asiantuntija toisin kuin sinä, niin tulkitsin viestin hyvin eri tavalla. Sanoit itsekin että joko vauva syö tai ei syö: juo ne iltamaidot kunnes ei enää syö ja imee kunnes ei enää syö.

Ja minä myös laitoin paidan kiinni heti kun imeminen vaihtui lutkutukseksi. Sen eron kyllä tunnistaa vaikka en tosiaan erikoisasiantuntija olekaan kahden lapseni kanssa. Tutin annoimme ja yläkäyrillä silti kasvoivat. Ja molemmat lapset on kasvaneet ja jopa nukkuneet sylissä ensimmäiset kuukaudet, ei ole koskaan puuttunut läheisyyttä vaikka mun tissit onkin olleet vain ruokailua varten.

Mutta tosiaan, olen vain kaksi lasta kasvattanut eli tietoni eivät ole samaa luokkaa sinun kanssasi! Pakko minun on olla väärässä.

Mikä ongelma siinä "lutkutuksessa" on? Itse kahden lapsen kokemuksella sanon, että pääsin paljon vähemmällä toisen kanssa, jota imetin aina. Kokoajan, myös yöllä oli vietessä. Vauva ei koskaan itkenyt, ei käyttänyt tuttia tai tuttipulloa. Esikoisen kanssa toimin toisin, rajotin imemistä. Se oli paha virhe minulta

Vierailija
50/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalla saattaa olla vatsavaivoja, joihin hakee lohtua rinnasta. Ei siis itke nälkäänsä vaan vatsavaivoja. Ja tiheä syöminen lisää niitä, kun vatsa ei saa lepoa.

Myös refluksi on mahdollinen, pulautteleeko vauva paljon? Tutin syöminen lisää refluksi, joten se, että vauva ei huoli tuttia, voi kertoa refluksista.

Joku vauva nukkuu parhaiten kapalossa tai haalarissa. Kesällä tää on vaikea toteuttaa tietysti.

Meillä on kolme lasta. Kaksi heistä, eli molemmat pojat, oli tosi haastavia. Nuorin nukkui vain liikkuvissa vaunuissa. Jos asut pääkaupunkiseudulla, mä voin tulla oikeasti auttamaan.

Nämä vatsavaivat on puppua. Jos vauva on tyytyväinen tissillä, aina tissi suuhun. Ei tarvitse miettiä mikähän nyt yms kun asia on helposti hoidettu. Lapsi tissille

Vierailija
51/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna nukahtaa rinnalle vaan herätä, jos nukahtaa heti. Meillä esikoinen oli tuollainen samanlainen ja toisesta oli tekemässä samanlaista kun neuvolassa viisas vanha terkka neuvoi. Aika pienenä aloitin hänen kanssaan myös lisäruuan, ensimmäisen kanssa kun oli kunnia asia täysimettää ties miten pitkään.

Tämä on kyllä todella vanhanaikainen ohje

Vierailija
52/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen kanssa että itkee nälkäänsä. Mä aloin antaan lisämaitoa (virhe,totesin myöhemmin) mutta en muutakaan keksinyt,omaa maitoa ei tullut. Joku neuvoi,syö enemmän,se oli väärin,ois pitäny neuvoa juo enenmmän vettä!

Kysy siitä ruuasta,mitä voisit tehä.

Vierailija
53/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tilailee lisää maitoa, eli tiheän imun kaudelta kuulostaa. En antaisi lisämaitoa jos vauva kasvaa kuitenkin, vaan pitäisin rinnalla ja lepäisen ne hetket kun voin. Kotityöt pitää jättää miehelle tuossa vaiheessa.

Kannattaa kokeilla kantovälineitä, niitä on erilaisia ja joillain paikkakunnilla on tukihenkilöitä jotka neuvovat käytössä ja joilla on erilaisia liinoja yms joita kokeilla.

2kk vauva on todella pieni vielä. Se on kuitenkin sitä aikaa kun äiti alkaa toipua synnytyksestä ja jaksaisi ja haluaisi jo tehdä muutakin, mutta vauva onkin sitten ihan äidissä kiinni. Tiedän kolmen lapsen kokemuksella että se on ahdistavaa. Jos imetys kuitenkin sujuu, älä anna lisämaitoa ellei sille ole ihan oikea tarve, sillä imetys helpottuu vielä huomattavasti.

Lue imetystuesta vauvan kello-niminen juttu. Jos se tuntuu ahdistavalta, niin yritä lukea se pelkän informaation kannalta. Lue myös tiehön imun kaudesta. Ja ennen kaikkea: luita itseesi! Ja anna itselle lupa olla tekemättä mitään mitä muka kuuluisi (tosin älä nyt vessareissuja jätä väliin, vauva ei mene rikki sinä aikana). Tsemppiä ja iso hali ❤

Vierailija
54/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja muista juoda paljon vettä ja syödä hyvin!

Vierailija
55/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä lapsella on todennäköisesti nälkä. Anna lisämaitoa. Ja kun syötät vauvan kiedo, hänet lämpimään peittoon (niin kuin kapaloon), niin syömisen päättyessä kun lasket vauvan sänkyn, hänen ei tule yhtäkkisesti kylmä. Tiedän että palstan kaikki imetysfanaatikot alapeukuttaa tuota lisämaitoa, mutta kumpi on tärkeämpää: se että tapat itsesi väsymykseen ja sen vauvan nälkään vai se että lapsi kasvaa (tarvitsee kasvuun myös unta, ei pelkästään ruokaa) ja sinä jaksat?   

Vierailija
56/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. neljän lapsen äiti

Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni

"Miten pakotat muutaman kuukauden ikäisen lapsen syömään täyteen maitoa?"

Kun kommentissasi kerroin, kuinka imetit lapsen täyteen maitoa ja sait siksi nukkua 4h, eikä hän herännyt syömään heti tunnin päästä.

Jotkut vauvat kun syövät pieniä annoksia ja heräävät siksi nälkäänsä jo tunnin päästä?

Ja varmaan monia muitakin äitejä asia kiinnostaa, jos imetys tavalla onnistuisi pidentämään välejä 4h välein, niin kuin kerrot.

Vierailija
57/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolmas lapsi oli tuollainen iilimato. Söi pieniä annoksia tunnin välein ja lapsi oli yhtä aurinkoa, kun oli sylissä iho- ja katsekontaktissa. Ja heräsi välittömästi, jos yritti siirtää muualle nukkumaan tai oleilemaan. Eikä siinä mikäån auttanut, vaikka ravattiin erikoislääkärit ja neuvolat. Sanoivat vain jokaisen lapsen olevan yksilö ja tarpeet myös yksilöllisiä ja jotkut lapset ovat vain tuollaisia.

Nyt on jo koululainen ja syö edelleen usein ja vähän ja herää pienestäkin risauksesta. Tuntuu, kuinka nukkuisi koko ajan koiran unta ja tietoinen ympäristön tapahtumista.

Ja ensimmäinen vuosi meni minulta vauvan kanssa ja mies hoiti muut lapset illalla ja teki kotityöt.

Tätä juuri koitin sanoa tuossa ylempänä. Opettakaa pienestä pitäen ne ruokarytmit ja nukkumaan. Kauheita karhunpalveluksia ihmiset tekee lapsilleen kun totutetaan nukkumaan jollain oheistoiminnoilla (=jatkuva lutkuttaminen) ja jatkuvalla tissibaarilla. Pahinta on kun jotkut totuttaa lapset siihen että heitä Nukutetaan joka ilta tuntikausia. Apua.

Ja toki te voitte valita sen vuoden sumussa kulkemisen ja monen vuoden valvomisen lasten kanssa. Itse koin olevani hymyilevämpi, läsnäolevampi, energisempi ja kaikinpuolin parempi vanhempi ilman jatkuvaa univelkaa ja hermoja kiristäviä nukutusrumbia.

Ja edelleen, tällä en tarkoita sitä että vaivan viesteihin ei vastata. Mutta silti, äidillä on oikeus käydä rauhassa vessassa ja jos lisämaidolla saa lapselle pidemmät unipätkät niin ihan satavarmasti se on enemmän molempien terveyttä edistävä seikka kuin 100% rintamaito kestoväsyneen äidin kanssa.

Vierailija
58/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen oli helppo ja kuopus kuvailemasi kaltainen. Alkoi nukkumaan vasta 6kk iässä, kun olin ihan naatti jo itse. Meillä helpotti viimein, kun päätin, että koska kyse ei ole maidon riittämättömyydestä, niin sinnikkäästi keinutin keinutuolissa istuen uneen, kun ensimmäisen kerran yöllä heräsi. Välillä isä hoiti tämän. Joskus meinasi usko loppua ja annoin tissin suuhun, mutta tämäkin pidensi ruokailuväliä, koska ainakin puoli tuntia jaksoin yrittää. Sitten pikku hiljaa venytin yöllä maidon antamisvälejä, kunnes vauva alkoi nukkua yli neljä tuntia.

Tämä kaikki siis siksi, että kun nukkuu puoli vuotta tunnin pätkissä, niin alkaa terveys olla koetuksella. Vauva ei mennyt rikki, vaikka huusi ja raivosi minulle. Oli kuitenkin sylissä ja tyynnyttelin tai lauloin. Isän oli selkeästi helpompi nukuttaa vauva, koska hän ei haissut maidolta.

Toinen, mitä samaan aikaan tein, oli unipussin käyttö. Edelleen rauhoittuu, kun laittaa lämpimän kaurapussin selän päälle, jos pyörii nukkumaan mennessä. Joku sylin tarve/halipula sillä on, vaikka koitan huomioida ja sylitellä pitkin päivää.

Voimia, ja imetyksen tukea suosittelen minäkin. Ei siinä ole kyse vain maidon määrästä ja imuotteesta, vaan pyrkimyksestä luoda äidille ja vauvalle juuri heille paras tapa toimia.

Vierailija
59/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et luultavasti tee mitään väärin. Vauvasi kuulostaa ihan normaalilta. Toiset vauvat ovat vaan paljon helpompia kuin toiset, joten ei kannata vertailla muihin!

Meidän vauva oli samanlainen, paljon rintaa, kanniskelua, syliä ja päiväunet 20 min pätkissä, nukkuminen vain liikkuvissa rattaissa. Siinä 6-8kk iässä nämä asiat helpottivat. Tietysti tilalle tuli uudet haasteet :)

Vierailija
60/237 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä anna nukahtaa rinnalle vaan herätä, jos nukahtaa heti. Meillä esikoinen oli tuollainen samanlainen ja toisesta oli tekemässä samanlaista kun neuvolassa viisas vanha terkka neuvoi. Aika pienenä aloitin hänen kanssaan myös lisäruuan, ensimmäisen kanssa kun oli kunnia asia täysimettää ties miten pitkään.

Tämä on kyllä todella vanhanaikainen ohje

Tää on just hyvä maalaisjärkinen ohje. Jos totuttaa lapsen käyttämään tissiä tuttina, joutuu mitä luultavimmin myös myöhemmin "nukuttamaan" lasta jotenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi