Lapset ravintoloissa tableteilla
Oletteko te muut huomanneet tätä ilmiötä. Käyn usein erilaisissa ravintoloissa lasteni kanssa. Viime aikoina olen pannut merkille, että sekä vanhemmat, että ne muksut tuijottavat SYÖDESSÄ joko tablettia tai puhelinta.
Lapsilla näkyy tulevan tabletilla sarjatulella RyhmäHauta ym. piirrettyjä. Kaikki ovat hiljaa, perheen isännällä tietenkin lippis päässä.
Ja ihan oikeasti, olen tämän ilmiön havainnut nyt hyvin usein.
Olenko ainoa?
Minä ja lapset jutellaan, ei lippiksiä, kiitetään tarjoilijoita jos he jotain meille tuo.
Enkä nyt tarkoita korottaa itseäni johonkin tai jonkun yläpuolelle, mutta eikö tällainen häiritse muita?
Ja jos tämän nyt joku tablettia kyttäävän natiaisen äiti näkee ja tuohtuu, niin antaa tulla. Tajuatteko miten idioottimaiselta em. ravintolakäyttäytyminen näyttää!
Ugh, olen puhunut ja nyt vaikenen... Puhelin kourassa mutta en sentään ruokapöydän ääressä.
Ap
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Hki, Tre, Hml, Porvoo...
Ja en puhu Mäkeistä tai Heseistä.
Ravintolat on olleet ihan perus paikkoja, ei mitään hifistelyä. Lisäksi Raxit, Puffat, kiinalaista, Abc:t... On ollut seisovaa pöytää ja listalta tilattavaa.
Melkein aina on yksi pöytä TÄYSIN hiljaa. Kaikilla tabletit. Ja se saamarin lippis!!
Asiahan ei tietenkään minulle kuulu pätkääkään, mutta kunhan nyt kommentoin että näyttää ihan h***vetin typerältä.
Ja miten nämä herran-tettu-pirkko-eemelit osaa syödä päiväkodissa, kerhossa, eskarissa, koukussa...
Ap
Sun piti vaieta.
Ei meillä kukaan katso puhelinta edes ruokaa odottaessa. Paitsi kun laittaa puhelimen äänettömälle ruokailun ajaksi.
Lapsia on kolme ja jokaikinen tietää kuinka ravintolassa ollaan. Ei puhelimia, ei tabletteja. Kun niitä ei koskaan anneta ravintolassa käyttöön, ei niitä osata kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hei! Ennen kuin kirjoitatte, lukekaa mitä kirjoitin tuolla alussa.
- koko perhe
- koko aterioinnin ajan
- kaikki hiljaa
ApMiten tämä sopii siihen, että sinä keskityt omaan ruokailuusi etkä kyttää ketään?
... Huh, en mä enää muuta osaa sanoa. Anteeksi avautuminen. Tuntuu loukkaavan monia. En näe itseäni muita parempana, välillä päinvastoin. Menen häpeämään jonnekin. Nostin vain havaitsemani huonon käyttäytymisen esille. Anteeksi. Menen nyt ruoskimaan itseäni.
Ap
(Ihana taas huomata miten rakentavaa ja monipuolista tämä keskustelu on)
Meillä ollaan kotona ja ravintolassa ruokaillessa oltu aina ilman luureja niin osaavat myös nyt teineinä istua pöydässä niinkuin kuuluu
Olen törmännyt tähän monta kertaa. Jo 1-vuotiaat istuu kännykän ääressä ravintolassa. Niin surullista. Tätä satoa niitetään Supernanny Suomen jaksoissa.
Ainakin penskat ovat hiljaa. Ei tartte kärsiä melusaasteesta.
Hmm... On ne vilkkaat pikku riiviöt saaneet tabletin kouraan siinä vaiheessa, kun vaihtoehto olisi ympäri ravintolaa juoksentelu. Pojat ovat nyt 3v ja 5v. Vähän pitempään jaksavat nykyään kyllä jo seurustella kuin vuosi sitten. Kotona ei tietenkään koskaan ole tabletteja ruokapöydässä, mutta ei sitä ihan aina jaksa kykkiä neljän seinän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin keväällä tapahtuman jossa n. 5 vuotias lapsi kieltäytyi syömästä, kun tabletti oli jäänyt autoon. Mummo ja isä yrittivät siinä kasvattaa että "kyllä syöt tai et saa enää tänään herkkuja" . Hetken päästä isä häipyi autolle ja palasi sieltä tabletin kanssa. Ruokakin kelpasi lapselle.
Kyseessä oli vain tienvarsihuoltsikka (hampurilaisia), ihan sama melkein vaikka lapsi olisi jotain Ryhmähauta katsonutkin. Huolestuttavampaa on se, kun perheissä lapset pompottaa aikuisia.
Huolestuttavaa on myös lasten ruuturiippuvuus. Supernanny Suomessa about joka perheessä oli ongelmaa lasten pelaamisen/ruutuajan kanssa.
Siinä ohjelmassa about joka perheessä ongelma oli aikuisten ruuturiippuvuus. Ei oltu läsnä, ja lapset perseilee saadakseen edes jonkun reaktion ruutua tuijottavasta vanhemmasta. Ja sitten olivat tietty ite paljon ruutujen ääressä, jotta vanhemman ruutuaika ei häiriinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin keväällä tapahtuman jossa n. 5 vuotias lapsi kieltäytyi syömästä, kun tabletti oli jäänyt autoon. Mummo ja isä yrittivät siinä kasvattaa että "kyllä syöt tai et saa enää tänään herkkuja" . Hetken päästä isä häipyi autolle ja palasi sieltä tabletin kanssa. Ruokakin kelpasi lapselle.
Kyseessä oli vain tienvarsihuoltsikka (hampurilaisia), ihan sama melkein vaikka lapsi olisi jotain Ryhmähauta katsonutkin. Huolestuttavampaa on se, kun perheissä lapset pompottaa aikuisia.
Huolestuttavaa on myös lasten ruuturiippuvuus. Supernanny Suomessa about joka perheessä oli ongelmaa lasten pelaamisen/ruutuajan kanssa.
Siinä ohjelmassa about joka perheessä ongelma oli aikuisten ruuturiippuvuus. Ei oltu läsnä, ja lapset perseilee saadakseen edes jonkun reaktion ruutua tuijottavasta vanhemmasta. Ja sitten olivat tietty ite paljon ruutujen ääressä, jotta vanhemman ruutuaika ei häiriinny.
Ja siinä ohjelmassa on muutama perhe jotka on valittu koska on ongelmia. Ei ole mikään todellinen otos Suomen lapsiperheistä. Kärjistymä.
Meillä lapset on aina olleet kesälomalla 2,5 kuukautta eli sen koko koulun kesäloman. Meillä ei saa ravintolassa pitää kännykkää mutta esim äsken syötiin kuopuksen kanssa niin että molemmilla oli kännykkä nokan edessä. Ollaan oltu mökillä kaksin ja muutenkin häärättt yhdessä kaiket päivät. Ihanaa selatakin kännyä, molempien, ihan hiljaa.