Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset ravintoloissa tableteilla

Vierailija
01.07.2019 |

Oletteko te muut huomanneet tätä ilmiötä. Käyn usein erilaisissa ravintoloissa lasteni kanssa. Viime aikoina olen pannut merkille, että sekä vanhemmat, että ne muksut tuijottavat SYÖDESSÄ joko tablettia tai puhelinta.
Lapsilla näkyy tulevan tabletilla sarjatulella RyhmäHauta ym. piirrettyjä. Kaikki ovat hiljaa, perheen isännällä tietenkin lippis päässä.
Ja ihan oikeasti, olen tämän ilmiön havainnut nyt hyvin usein.
Olenko ainoa?
Minä ja lapset jutellaan, ei lippiksiä, kiitetään tarjoilijoita jos he jotain meille tuo.
Enkä nyt tarkoita korottaa itseäni johonkin tai jonkun yläpuolelle, mutta eikö tällainen häiritse muita?
Ja jos tämän nyt joku tablettia kyttäävän natiaisen äiti näkee ja tuohtuu, niin antaa tulla. Tajuatteko miten idioottimaiselta em. ravintolakäyttäytyminen näyttää!
Ugh, olen puhunut ja nyt vaikenen... Puhelin kourassa mutta en sentään ruokapöydän ääressä.
Ap

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Yhden tuttavaperheen pikkulapset (5-ja 3-vuotiaat) on ihan koukuttuneita tablettiin/kännykkään. Koko ajan pelaavat jotakin tai katsovat videoita, omat pienet kuulokkeet päässään. Saavat sen päiväiset p*skahalvaukset, jos eivät pääse koneille halutessaan, ja sitten mököttävät puoli päivää.  Tilanteissa, joissa normaalit lapset unohtaisivat nuo vekottimet (esim. venematka mökille), nuo ei todellakaan sitä tee, vaan parkuvat vekottimiensa perään.

Vierailija
2/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi Tukholman risteilyllä kanssamme samaan pöytään tuli pariskunta kahden alle kouluikäisen lapsensa kanssa. Lapset istutettiin aikuisten väliin. Siinä ne sitten huusivat, hyppivät ja jopa yrittivät syödä minun lautaseltani. Vanhemmat eivät ollet tietävinään. 

Olisin ollut hyvin kiitollinen, jos olisivat olleet hiljaa ja tuijottaneet tabletteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa missä lie ruokailet, en ole koskaan nähnyt samaa. Joskus ennen tai jälkeen aterian olen nähnyt pienellä lapsella uudun nenän edessä, ja puhelimia vilkuilevia aikuisia ja teinejä toki riittää, mutta koskaan ei ole osunut silmään että ruokailu olisi vietetty kukin tai kukaan nenä omassa laitteessa kiinni. Paitsi yksin ruokailevat aikuiset.

Vierailija
4/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai pienempänä (noin 7-10 v) pelata tilaamisen ja ruuantulon välillä kännykällä/tabletilla (äänettömällä) en nyt ihan kauhean pahana pitänyt. Välillä halusi piirtää, joskus lukea sarjista. Ruuan tullessa kaikki ekstraviihdykkeet tietysti pois. Taidan olla jostain puolesta välistä, minusta on ok jos lapsilla on jotain viihdykettä (mieluummin se kuin kitinä tai kiukuttelu, koskee myös muiden lapsia!), mutta tietty liikaa on liikaa ja lapsenkin on hyvä oppia seurustelemaan ruokapöydässä jne.

Vierailija
5/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama millä pelaavat, kunhan istuvat nätisti paikoillaan eivätkä säntäile ympäriinsä pitkin ravintolaa möykäten. Ei ole tietenkään niiden lasten syy vaan toivottomien vanhempien.

Vierailija
6/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hki, Tre, Hml, Porvoo...

Ja en puhu Mäkeistä tai Heseistä.

Ravintolat on olleet ihan perus paikkoja, ei mitään hifistelyä. Lisäksi Raxit, Puffat, kiinalaista, Abc:t... On ollut seisovaa pöytää ja listalta tilattavaa.

Melkein aina on yksi pöytä TÄYSIN hiljaa. Kaikilla tabletit. Ja se saamarin lippis!!

Asiahan ei tietenkään minulle kuulu pätkääkään, mutta kunhan nyt kommentoin että näyttää ihan h***vetin typerältä.

Ja miten nämä herran-tettu-pirkko-eemelit osaa syödä päiväkodissa, kerhossa, eskarissa, koukussa...

Ap

Vierailija
7/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa missä lie ruokailet, en ole koskaan nähnyt samaa. Joskus ennen tai jälkeen aterian olen nähnyt pienellä lapsella uudun nenän edessä, ja puhelimia vilkuilevia aikuisia ja teinejä toki riittää, mutta koskaan ei ole osunut silmään että ruokailu olisi vietetty kukin tai kukaan nenä omassa laitteessa kiinni. Paitsi yksin ruokailevat aikuiset.

Samaa ihmettelen itsekin, ehkä jossain pikaruokalassa voi tuollaista nähdä 🤔 itse käyn paljon ravintoloissa lasten kanssa enkä ole huomannut tuommoista. Tosin keskitynkin niihin lapsiin ja syömiseen enkä muiden asiakkaiden kyttäämiseen. Meillä 4v saa kyllä joskus katsella puhelinta ravintolassa syötyään annoksensa, koska ei aina malta istua rauhassa yhtä kauan kuin aikuiset :)

Vierailija
8/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korostan, että ymmärrän jos viihdykettä keksitään kun ruokaa odotetaan, mutta kun tämä älylaite on naaman edessä aterioinnin alusta loppuun. Se minua häiritsee...

Ap

Vierailija
9/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin että tää aloitus koskee tilannetta jossa odotetaan ruokaa. Silloin minusta ihan ok jos lapset ei muuten malta odottaa. Omamme ovat kyllä osanneet, ei heidän pikkulapsuudessaan edes ollut tabletteja ja leikkipaikkaravintoloissa emme oikeastaan koskaan käyneet. 

Mutta että syödessä tuijotetaan tablettia... Missä tällaista tapahtuu? En ole kyllä koskaan nähnyt missään muualla kuin jossain McDonaldsissa yksin olevan henkilön vetäessä jotain pikaruokaa naamariin puhelimen ääressä.

Vierailija
10/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin keväällä tapahtuman jossa n. 5 vuotias lapsi kieltäytyi syömästä, kun tabletti oli jäänyt autoon. Mummo ja isä yrittivät siinä kasvattaa että "kyllä syöt tai et saa enää tänään herkkuja" . Hetken päästä isä häipyi autolle ja palasi sieltä tabletin kanssa. Ruokakin kelpasi lapselle.

Kyseessä oli vain tienvarsihuoltsikka (hampurilaisia), ihan sama melkein vaikka lapsi olisi jotain Ryhmähauta katsonutkin. Huolestuttavampaa on se, kun perheissä lapset pompottaa aikuisia.

Vierailija
11/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut ja vaikka olisin, ei haittaisi. Menen ravintolaan syömään, enkä katselemaan toisia ihmisiä. Muut tehkööt mitä tahtovat niin kauan kuin se ei häiritse minua. Hiljaa tablettiaan tuijottava lapsi ei aiheuta häiriötä. 

Niin ja ennen kuin joku väistämättä huomauttaa, minulla ei ole lapsia. Turhaan tulette sanomaan, että kasvatan omiani huonosti. 

Vierailija
12/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt ei sitten saa olla hiljaa? Hauskaa. Ymmärrän toki huolen jos koko perhe vain tuijottaa puhelinta, mutta jos pieni lapsi on paikoillaan ja hiljaa ruokailun aikana niin onko se todella niin paha juttu?

Meillä pienin (3v) piirtelee tai sitten hiljaa leikkii pienillä helpoilla tai Petseillä. Jos ei olisi niin rauhallinen tapaus mitä on, niin harkitsisin myös puhelimen luovuttamista käyttöönsä.

Siinä on minusta sellainen juttu, että mitä paremmin syömiskerrat menee, sitä rennommin vanhemmat tulevilla kerroilla ovat. Siitä seuraa se, että kun vanhemmat ei pelkää huutoa ja mekastusta vaan voivat luottaa että hyvin se menee, niin se rentous välittyy myös lapseen. Nythän Suomessa saa olla pissi sukassa aina, kun liikkuu lapsen kanssa kodin ulkopuolella ihan siksi, että lapsista ei tykätä ja perheet ovat suurennuslasin alla jatkuvasti.

Vierailija
13/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset puhuu tai liikkuu niitä ei pitäisi tuoda ravintolaan. Jos lapset istuu hiljaa ja tuijottaa PADia niitä ei pitäisi tuoda ravintolaan.

Vierailija
14/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja että ne vanhemmatkin on luurit kourassa, koko ajan!!!!

Mutta en kyttää muita pöytiä, keskityn ruokaan ja pöytäseuraan. Kunhan nyt ihmettelin ääneen kun olen huomannut miten tämä on yleistynyt.

Muksuilla ok kun ruokaa odotetaan, mutta että koko perhe nenä kiinni ruudussa koko ruokailun ajan.

Mutta joillekin tämä on sitten normi.

Ap

Vierailija
15/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin keväällä tapahtuman jossa n. 5 vuotias lapsi kieltäytyi syömästä, kun tabletti oli jäänyt autoon. Mummo ja isä yrittivät siinä kasvattaa että "kyllä syöt tai et saa enää tänään herkkuja" . Hetken päästä isä häipyi autolle ja palasi sieltä tabletin kanssa. Ruokakin kelpasi lapselle.

Kyseessä oli vain tienvarsihuoltsikka (hampurilaisia), ihan sama melkein vaikka lapsi olisi jotain Ryhmähauta katsonutkin. Huolestuttavampaa on se, kun perheissä lapset pompottaa aikuisia.

Huolestuttavaa on myös lasten ruuturiippuvuus. Supernanny Suomessa about joka perheessä oli ongelmaa lasten pelaamisen/ruutuajan kanssa.

Vierailija
16/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei! Ennen kuin kirjoitatte, lukekaa mitä kirjoitin tuolla alussa.

- koko perhe

- koko aterioinnin ajan

- kaikki hiljaa

En tarkoittanut sitä pientä hetkeä kun ruokaa odotetaan tai odotetaan kun muut syö.

Mutta hyvä sitten kun ei muita häiritse.

Painun häpeämään omia ajatuksiani ja paapattamaan tästä johonkin vanhainkotiin.

Annetaan kouluissakin lasten pitää niitä luureja kourassa lounaalla jos se kerta on niin hyväksyttävää.

Ap

(omat lapset 7 - 17v)

Vierailija
17/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se idea ollutkaan olla häiritsemättä muita? Nytkö sekään ei käy?

Vierailija
18/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hei! Ennen kuin kirjoitatte, lukekaa mitä kirjoitin tuolla alussa.

- koko perhe
- koko aterioinnin ajan

- kaikki hiljaa

Ap

Miten tämä sopii siihen, että sinä keskityt omaan ruokailuusi etkä kyttää ketään?

Vierailija
19/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ap. Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta sun avaus oli kyllä aikamoista itsekorostusta ja oman paremmuuden osoittelemista. Et voi tietää toisten voimavaroja etkä resursseja (ok, se, jos vanhemmat eivät tervehdi eikä kiitä tarjoilijaa on kyllä törkeää).

Vierailija
20/30 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös aikuisia näkyy luurit kourassa ruokailemassa... tai odottamassa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän