Islanti muuttaa nimet sukupuolineutraaleiksi
"Uusi laki sallii myös henkilön juridisen sukupuolen muuttamisen ilman lääketieteellisiä hoitoja tai diagnooseja. Naisen tai miehen ohella henkilö voi jatkossa määrittää itsensä myös muunsukupuoliseksi, jolloin väestötietoihin tulee sukupuolen kohdalle merkintä ”X”.
Myös alaikäiset voivat uuden lain myötä muuttaa juridista sukupuoltaan tai nimeään vanhempiensa suostumuksella." Lähde: Iltalehti https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/7d67b3e5-e784-433b-a92b-d905aba8346b
Mitä mieltä olette tästä?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Siellähän nimet ovatkin kaikki jotain tyyliin sen ja sen dottir(tytär).
Jos suomessakin kaikkien sukunimet olisivat -nen, -lä, -la päätteiden sijaan -tytär tai -poika, niin kaipa täälläkin olisi asiasta inisty ja vänisty jo aikaa sitten, ja asia korjattu. Ja se olisi tietenkin korjattu -henkilö päätteiseksi. Jormaliisa Petterihenkilö. Kaisamatuli Olavinhenkilö.
No mutta tämähän oli vain yksi pala "kakkua".
En ole mielestäni homofobinen mutta tuo muunsukupuolispelleily on jotenkin irvokasta. Ikäänkuin naiseus ja miehisyys olisivat jotain mitä täytyy koko ajan epäillä ja vastustaa.
Jotenkin älytöntä. Ei kai oma fiilis määritä sukupuolta?
Naiset on naisia ja miehet miehiä. Ei ne millään lakipykälillä muuksi muutu.
Hmm. Islanti on yksi harvoja eurooppalaisia maita, jossa on tiukasti perinteeseen sidottu, säädelty nimipolitiikka. On myös ainoa pohjoismaa, jossa käytössä - dottir-pääte. Mielestäni tämä on ollut omaperäistä ja viehättävää, elävää aitoa kulttuuria. Toivottavasti uusi laki ei romuta sitä kovin pahasti.
Hei olen Erik Gunnarsson, mutta olen kuitenkin nainen, koska päätin olla.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin älytöntä. Ei kai oma fiilis määritä sukupuolta?
Tänään nainen ja huomenna mies.🤔 En osaa päättää.😂
Lakimuutokset hyväksyttiin yksimielisesti 😮 Tuossa maassa ei persut hypi silmille.
Mitäs sitten, jos myöhemmin katuukin valintaansa. Voiko sitä vaihtaa?
Mitä ne sitten jatkossa ovat, kun nyt ovat sonneja ja dottireita?
heh, etunimetkö? nehän on jonkun soneja ja dottireja?
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutokset hyväksyttiin yksimielisesti 😮 Tuossa maassa ei persut hypi silmille.
Eivät persut todellisuudessa vastusta sukupuolineutraaleja lakeja.
Hei mä päätin tänään että mä en ole ihminen. Ajattelin jos olis vaikka oranki.
Viimako laittanut Islanninkin hyrskyn myrskyn : D
Halusin joskus muuttaa Islantiin. En halua enää.
Eiköhän jokaisella pitäisi olla omistusoikeus itseensä, pitää sisällään myös sukupuolen ym. Muistan joskus muinoin, kun huomio kiinnittyi pienellä paikkakunnalla asuessani joihinkin ihmisiin, jotka selkeästi olivat olemukseltaan toista sukupuolta, kuin piti olla. Minulle oli aina jotenkin selviö, että tällaiset ihmiset saivat olla mitä halusivat sillä saanhan minäkin olla. Eikö maailma ole parempi paikka, jos ihmiset ovat onnellisempia, keneltä normaalisti ajattelevalta ihmiseltä se on pois?
Miten tämä käytännössä toimii? Mies vaihtaa sukupuolensa naiseksi ilman diagnoosia ja hoitoja, eli käytännössä jää kuitenkin fyysisesti mieheksi. Saako hän kuitenkin käyttää jatkossa naisten pukuhuoneita kuntosaleilla, uimahalleissa jne, koska on määrittänyt itsensä naiseksi?
Hyvä juttu. Siellähän nimet ovatkin kaikki jotain tyyliin sen ja sen dottir(tytär).
Jos suomessakin kaikkien sukunimet olisivat -nen, -lä, -la päätteiden sijaan -tytär tai -poika, niin kaipa täälläkin olisi asiasta inisty ja vänisty jo aikaa sitten, ja asia korjattu. Ja se olisi tietenkin korjattu -henkilö päätteiseksi. Jormaliisa Petterihenkilö. Kaisamatuli Olavinhenkilö.