Kuinka paljon menee rahaa 4 henkilön ulkona syömisiin 2 viikon lomamatkan aikana?
Vain aamupalan saa hotellilta.
Paljon laskisitte rahaa suunnilleen menevän 14 päivän aikana neljälle henkilölle:
lounas
välipala
päivällinen + jälkkäri
iltapala (ruokakaupasta jotain pientä hotellille)
Ei kalliissa huippuravintoloissa, muttei nyt mäkkärissäkään joka päivä.
Ihan tavallisissa ravintoloissa siis Ruotsissa ja Tanskassa.
Riittääkö 25 e per naama per päivä kaikkiin ruokiin?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen valmisruokiin ja salaateihin kannattaa tutustua..
Tanskassa ja Ruotsissa on se erikoisuus, että siellä ei ole jääkaappikylmiä eineksiä, "päivällisiä", oikeastaan ollenkaan. Sellaisia, jotka voi siis lämmittää mikrossa.
Ainoastaan jotain löytyy pakasteena, mutta se vaatii jo uunin.
Kauppojen omia valmisruokatiskejä kyllä löytyy hyvinkin monipuolisia. Hedelmät, marjat, vihannekset, säilykkeet ja paistopisteiden tuotteet kannatta katsastaa myös, vaikkei äitien tekemää ruokaa olisikaan tarjolla. Itse on ainakin aina löydetty tarvittavat eväät kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen omia valmisruokatiskejä kyllä löytyy hyvinkin monipuolisia. Hedelmät, marjat, vihannekset, säilykkeet ja paistopisteiden tuotteet kannatta katsastaa myös, vaikkei äitien tekemää ruokaa olisikaan tarjolla. Itse on ainakin aina löydetty tarvittavat eväät kaupasta.
Mä en nähnyt tänä kesänä Ruotsissa ainuttakaan valmisruokatiskiä ruokakaupoissa. Mitään Prisman isoista kauppaa en kyllä löytänytkään, vaan kivijalkaruokakauppoja, koko tyyliin S-Market ja Alepa.
Miksi muuten Tanskassa eikä Ruotsissa ole valmisruokia eli eineksiä (makaronilaatikko, lohikeitto jne.) ja nimenomaan näitä jääkaapissa säilyviä, en puhu pakasteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset herää klo 6 ja syödään hotellin aamupala. Kello 11-12 on jo kaikilla kiljuva nälkä. Sitä ei hikisellä sämpylällä tai pelkällä kahvilla kuitata.
Pitää syödä ihan kunnon lounas silloin. Ja sit joskus klo 17-18 on jo ihan kunnon päivällisen nälkä. Illalla vielä iltapalat.
Meillä taas herätään n klo 9, aamiainen hotellissa. Lounas siinä kahden, kolmen maissa ja se hoidetaan voileivillä ja hedelmillä tai haetaan pizza. Joku välipala tyyliin kahvi/tee croisantti.
Päivällinen klo 19 ravintolassa.
Tämä kuulostaa ihan todelliselta aikataululla. Miten ihmeessä edes ehtii mitään tekemään, jos viidesti täytyy päivässä syödä??
Kyllä normaalit lapsiperheet syö aamiaisen lisäksi lounaan, päivällisen ja vielä iltapalankin. Ja jonkin välipalan päivällä.
Jonain päivänä voi halventaa ja syödä ne mäkkärit lounaana ja toisena hakea kaupasta piknicsapuskat rannalle. Saa sitten kolmantena päivänä viinilasillisen ruokajuomaksi tms kalliimpaa.
Riippuu vähän siitä, missä Ruotsissa ja Tanskassa matkailette. Jossakin Tukholmassa, Göteborgissa ja Kööpenhaminassa löyty huokeita ravintoloita, varsinkin etnisissä saa kupunsa kyllä täyteen. Köpis on noista kallein.
Mutta joo, hintataso on siellä sama kuin Suomessa. Ei kalliimpi, muttei halvempikaan. Ollaan matkailtu todella paljon perheen kansaa tällä vuosituhannela Pohjoismaissa, joten oman kokemukseni perusteella väitän, ettei se kalliimpaakaan ole. Riippuu toki ravintoloista.
Kööpenhamina on Lomalistankin hintavertailun mukaan kallein, edullinen ateria ravintolassa keskimäärin 16 euroa, Tukholmassa 9 - Helsingissä 10,5 e.
Joka tapauksessa kaksi ravintola-ateriaa päivässä on kyllä haasteellista löytää 25 eukilla per nassu, ja päälle välipalojakin vielä.
Vähän off-topic, mutta mihin te muuten hotelliaamiaisen päälle tarvitsette vielä lounaankin? Syötte itsenne ähkyyn hotellissa kymmeneltä, ei siihen päälle tunnin tai parin päästä lounasta tarvitse. Ostatte kaupasta korkeintaan leivät tai hedelmän, sillä pärjää noin klo 17:ään, jolloin menette illalliselle. Tai no, toki tämä on yksilöllitä.
Lounasaika toisaalta on molemmissa maissa kuten Suomessakin huokean ruokailun aikaa, on lounastarjouksia. Sellaisesta selviää reilulla kympillä. Haasteellisempaa on löytää samalla hinnalla illallista jälkiruokineen - että jää siis muutama euro myös välipaloihin.
Joten komppaan muita, on järkevää nostaa budjettia. Itse arvioisin, että selviätte noin 40 eurolla per nassu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalit lapsiperheet syö aamiaisen lisäksi lounaan, päivällisen ja vielä iltapalankin. Ja jonkin välipalan päivällä.
Meidän normaali lapsiperheemme herää yhdeksän jälkeen, käy aamupalalla viimeisellä mahdolliselöa kellonlyömällä ja syö pohjoismaisessa runsaassa buffapöydässä itsensä täyteen.
Alkuiltapäivästä syödään jätskit tai joku hedelmä. Illallinen syödään Pohjoismaissa matkustaessa noin klo 17-18. Ei tuossa todellakaan toista lämmintä ateriaa meistä ole kukaan tarvinnut.
Toki asia on vähän toinen, jos ylös noustaan kukonlaulun aikaan, silloin varmaan jo onkin nälkä yhdeltä, jos on syöty aamupala seitsemältä. Mutta meillä lomalla rentoudutaan ja nukutaan pitkään. Myös lapset, luojan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten Tanskassa eikä Ruotsissa ole valmisruokia eli eineksiä (makaronilaatikko, lohikeitto jne.) ja nimenomaan näitä jääkaapissa säilyviä, en puhu pakasteista.
Totta kai siellä on, kaivat silmälasit esille vaan. Paljonkin.
Koska et usko minua kumminkaan, kaivoin esille esimerkiksi ruotsalaisketju ICA:n nettikaupasta, millaisia valmisruokia voi ostaa esim. Hummlegårdin ICA:sta. Löytyi vaikka mitä risotoista valmislihapulla-aterioihin, keitoista etnoruokiin.
Siis valmiita aterioita myös, ei pelkkiä lisukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa juuri olleena, voin sanoa, että ruokakaupoissa ei todellakaan ole Suomen tyyliin jääkaappikylmässä lämpimiä aterioita tyyliin Saarioisten pizzat, makaronilaatikko, pinaattiletut, maksalaatikko, lohikeitto, kanakeitto, bataattisosekeitto, siskonmakkarakeitto jne. jne.
En nähnyt tuollaisia valmiita ruokia siellä lainkaan jääkaappikylmänä ja kävin kaikkien ketjujen ruokakaupoissa, isoissa ja pienissä. Ainoat valmisateriat olivat pakasteena, tosi suppea valikoima niissäkin. Lähinnä tyyliin pizzaa ja ranskalaisia, kalapuikkoja, perunavalmisteita.
Varta vasten etsin näitä helppoja ja halpoja mikroruokia, kun meillä oli mikro käytössä.
Aika jännä, että näin itse Tukholmassa asuvana tiedän, että jo mun lähikaupoissa (3 kpl, kaikki eri ketjua, ei marketteja) kaikissa on valmisaterioita jääkaappikylmänä. Ei tosiaan sellaista valikoimaa kuin Suomessa ja kalliimpiakin ne on kuin Suomessa, mutta niitä löytyy kuitenkin. Löytyy esim. keittoja, lasagnea, moussakaa, lihapullia/kalaa erilaisilla perunoilla, thairuokaa, wokkeja, erilaisia patoja, salaatteja jne. Eikä nuo mun lähikaupat ole mikään poikkeus, vaan muualtakin löytyy jääkaappikylmiä valmisruokia. Myös niistä pikkukaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan sitten epänormaali lapsiperhe. Lomalla jätetään toinen lämmin ateria välistä ja syödään jotain kevyttä. Neljä lasta, taaperosta teiniin. Ei ole ollut mitään ongelmaa ja hyvin ovat kaikki jaksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen valmisruokiin ja salaateihin kannattaa tutustua..
Tanskassa ja Ruotsissa on se erikoisuus, että siellä ei ole jääkaappikylmiä eineksiä, "päivällisiä", oikeastaan ollenkaan. Sellaisia, jotka voi siis lämmittää mikrossa.
Ainoastaan jotain löytyy pakasteena, mutta se vaatii jo uunin.
Höpölöpö. Katsopa vaikka ihan vaan ICA-ketjun myymälän valmisruokavalikoimaa. Kyllä löytyy valikoimaa, ja siis normikylmätiskistä, ei pakasteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa juuri olleena, voin sanoa, että ruokakaupoissa ei todellakaan ole Suomen tyyliin jääkaappikylmässä lämpimiä aterioita tyyliin Saarioisten pizzat, makaronilaatikko, pinaattiletut, maksalaatikko, lohikeitto, kanakeitto, bataattisosekeitto, siskonmakkarakeitto jne. jne.
En nähnyt tuollaisia valmiita ruokia siellä lainkaan jääkaappikylmänä ja kävin kaikkien ketjujen ruokakaupoissa, isoissa ja pienissä. Ainoat valmisateriat olivat pakasteena, tosi suppea valikoima niissäkin. Lähinnä tyyliin pizzaa ja ranskalaisia, kalapuikkoja, perunavalmisteita.
Varta vasten etsin näitä helppoja ja halpoja mikroruokia, kun meillä oli mikro käytössä.
Aika jännä, että näin itse Tukholmassa asuvana tiedän, että jo mun lähikaupoissa (3 kpl, kaikki eri ketjua, ei marketteja) kaikissa on valmisaterioita jääkaappikylmänä. Ei tosiaan sellaista valikoimaa kuin Suomessa ja kalliimpiakin ne on kuin Suomessa, mutta niitä löytyy kuitenkin. Löytyy esim. keittoja, lasagnea, moussakaa, lihapullia/kalaa erilaisilla perunoilla, thairuokaa, wokkeja, erilaisia patoja, salaatteja jne. Eikä nuo mun lähikaupat ole mikään poikkeus, vaan muualtakin löytyy jääkaappikylmiä valmisruokia. Myös niistä pikkukaupoista.
Totta kai löytyy, ja paninkin tuohon jo todisteeksi ihan normi-ICA:n nettisaitin, jossa yksi pääkategorioista on färdigmat. Mutta tietysti jos kokee, että valmisruoka on pelkästään Saarioisten makaronilaatikkoa, niin sitä ei kyllä tosiaan taida löytyä...
Ihan järjetöntä, että pitäis maksaa 25 euroa per nenä pelkistä sapuskoista. Sehän tekee 1400 euroa koko loman ajalta!!! Ruokaan!! Itse suostuisin maksamaan tuolta ajalta korkeintaan 300-400 euroa yhteensä, eli omilla eväillä mentäisiin. Ei sillä ettei olisi varaa, mutta minusta tuon rahan voisi käyttää vähän järkevämminkin kuin pelkkään ruokaan.
Ja vielä että tulisi niitattua Tanskankin osalta pas.apuheeksi, ettei maassa muka olisi kaupoissa jääkaappi-valmisruokia, tässä Coop-ketjun valmisruokatarjontaa.
https://mad.coop.dk/nem-mad?velkommen=1#!/faerdigretter
Tuoltakin löytyy vaikka mitä pastoista curreihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjetöntä, että pitäis maksaa 25 euroa per nenä pelkistä sapuskoista. Sehän tekee 1400 euroa koko loman ajalta!!! Ruokaan!! Itse suostuisin maksamaan tuolta ajalta korkeintaan 300-400 euroa yhteensä, eli omilla eväillä mentäisiin. Ei sillä ettei olisi varaa, mutta minusta tuon rahan voisi käyttää vähän järkevämminkin kuin pelkkään ruokaan.
Ah, mä niin näen teidän perheen lomamatkalla pusaamassa retkikeittimellä aterioita hotellihuoneessa....
Tiedätkös, ruokailu on monelle ohjelmanumero, jonka aikana tutustutaan paikalliseen kulttuuriin ja otetaan rennosti - kun ei tarvitse itse kokata. Ravintoloissa syöminen on siten valinta.
Miksei löydä? Ei se varmaankaan kaikille riitä, mutta kyllä nuo mainitut asiat löytyvät just noihin hintoihin.